Atzinums

Projekta ID
23-TA-1090
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
06.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Veselības ministrijas (turpmāk - VM) izstrādāto noteikumu projektu “Ārējo automātisko defibrilatoru uzstādīšanas, ekspluatācijas, uzraudzības kārtība” (turpmāk - Noteikumi). Kopumā LTRK pauž atbalstu VM iniciatīvai ārējo automātisko defibrilatoru (turpmāk - ĀAD) ieviešanai, vienlaikus LTRK sniedz priekšlikumus un precizējumus Noteikumu pilnveidei.
Lūgums skaidrot, kādēļ ĀAD ieviešanai ir izvēlēts Francijas piemērs?
Jānorāda, ka Francijā ieviešana ir pabeigta 2022.gada sākumā, tāpat vēl nav veikts izvērtējums, rezultātā tiek ieviestas prasības bez kvantitatīva pamatojuma.
Vai ir apkopoti dati par vietām, kur ĀAD jau ir uzstādīti (piemēram, Rimi, IKEA utt.)?
Ņemot vērā, ka ĀAD izvietojums tiek noteikts pēc apmeklētāju skaita, tad tas būtu uzskatāms par pamatojumu obligātai ĀAD ieviešanas prasībai, pretējā gadījumā, ja ĀAD nav līdz šim praktiski izmantoti, tad nav saprotama prasība, ka Latvijā tiek ieviestas vienas no stingrākajiem noteikumiem Eiropā attiecībā uz ĀAD ieviešanu.
Kā plānots nodrošināt, ka vienlaikus ar ĀAD vienmēr būs pieejama arī apmācītā persona?
Noteikumi paredz veikt personu apmācību ĀAD izmantošanā. Lūgums skaidrot, kā sabiedriskā vietā paredzēta lēmuma pieņemšana par nepieciešamību izmantot ĀAD, kas uzņemsies atbildību par tā izmantošanu vai neizmantošanu, nepareizu izmantošanu?
Kāds ir plānotais ĀAD skaits uz vienu iedzīvotāju? Kāds tas būs, salīdzinot ar Franciju un citām valstīm?
Vai ir plānots uzņēmumiem sniegt finansiālu atbalstu ĀAD iegādē? Jānorāda, ka šī prasība attieksies uz vietām, kur tiek uzņemti sākot no 301 cilvēkiem diennaktī, tādējādi šie Noteikumi attieksies uz ievērojamu skaitu publiskām vietām. Vai ir apzināts aptuvens publisko vietu skaits, kur tiek uzņemts Noteikumos noteiktais cilvēku skaits?
Piedāvātā redakcija
Aicinām precizēt Noteikumu 3.punktu: “Publiskās vietas īpašnieks vai valdītājs nodrošina ĀAD iegādi, uzstādīšanu un uzturēšanu”, praksē uzstāda komersants, nevis AĀD piegādātājs vai kāda tā persona.Noteikumu 5.punktu rosinām precizēt: “Pirmās palīdzības sniegšanas laikā defibrilatoru var lietot bērniem no astoņu gadu vecuma vai bērniem, kuru ķermeņa masa pārsniedz 25 kilogramus, savukārt bērniem, kas nav sasnieguši astoņu gadu vecumu vai sver mazāk kā 25 kilogramus, var lietot defibilatoru, kura baterija ir piemērota bērniem.”Noteikumu 5.1. punktu aicinām izteikt sekojoši: “novieto ātras piekļuves vietā”, ņemot vērā, ka ĀAD ir nepieciešama uzraudzība pret zādzībām un citiem riskiem, nepieciešams noteikt, ka var piekļūt ātri. Tāpat praksē visbiežāk iekārtas atrodas informācijas centros un tie nav ar brīvu piekļuvi, ņemot vērā iespējamos riskus. Noteikumu 5.2. punkts rekomendējam precizēt: “izvieto tā, lai to varētu nogādāt līdz nepieciešamajai vietai, kur atrodas cietušais ne vēlāk kā piecu minūšu laikā”. Negadījuma brīdis kā atskaites punkts ir jāsvītro, jo var būt situācija, kad apkārtējie nav pamanījuši negadījumu.Noteikumu 5.6. punktu rosinām precizēt “Par šo noteikumu 5.4. un 5.5. apakšpunktā minēto pārbaužu kontroles īstenošanu tiek veikta atzīme attiecīgajā uzlīmē par ĀAD tehniskā stāvokļa vizuālo apskati (novērtējumu).”Datums, kurā veikta Ārējo automātisko defibrilatora tehniskā stāvokļa vizuālā apskate (novērtējums)Ir vai nav konstatēts bojājumsAtbildīgās personas vārds, uzvārds un parakstsNoteikumu 6.3.punkts – lūdzu precizēt, kas ir domāts ar AĀD “tips”? Noteikumu 8.4. punkts - Zāļu valsts aģentūrai jānodod informācija par atbildīgo personu, uzskatām, ka būtu jāmaina un jānodod informācija par ĀĀD īpašnieku, jo šīs atbildīgās personas var mainīties un nemitīga informēšana būs laikietilpīga, vēlamies izvairīties no liekām darbībām. Aicinām Noteikumos precizēt AĀD tehniskās prasības, piemēram, kādā valodā tam jāsniedz instrukcijas? Ir vai nav jābūt bērnu režīmam? Iesakām papildināt, ka piegādātājam ir jānodrošina pilna un pietiekama informācija par AĀD tehniskajiem parametriem un lietošanas instrukcija valsts valodā, pirmās palīdzības ABC shēma un Elektrodrošības norādījumi. Aicinām skaidrot, kā jārīkojas publiskās vietās, kur nav iespējams piecu minūšu laikā  piegādāt AĀD, vai tas nozīmē, ka ir jābūt vairākiem AĀD? Papildus norādām, ka būtu nepieciešams regulējums tirdzniecības centriem, kuros ir dažādi veikali (nomnieki) ar lielu apmeklētāju skaitu. Vai šādā gadījumā pietiek ar vienu AĀD uz vienu centru. Vai, tomēr, katram jānodrošina AĀD? Noteikumu 12.punkts paredz, ka AĀD ir jānodrošina sākot ar 01.01.2025., savukārt Ārstniecības likuma pārejas noteikumu 36.punkts paredz: “36. Šā likuma 9.2 pants stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.” LTRK aicina Noteikumus ieviest sākot ar 2026.gadu, tādējādi dodot iespēju uzņēmējiem savlaicīgi plānot izdevumus un iepirkumus. Nosakot par vienu gadu vēlāku prasību spēkā stāšanās termiņu I kategorijas vietām, būtu secīgi jāmaina arī pārējie Noteikumos ietvertie termiņi.LTRK atbalsta un izprot iniciatīvu, vienlaikus norāda, ka ĀAD būtu jāievieš pakāpeniski, balstoties uz datiem, kā arī jānosaka vietas, kur neatkarīgi no apmeklētāju skaita ĀAD jābūt pieejamiem. Tāpat LTRK norāda, ka lai arī uzņēmēji izprot ĀAD nepieciešamību un nozīmi, vienlaikus rodas bažas par izmaksām, tādējādi aicinām sniegt atbalstu ĀAD iegādei, ņemot vērā, ka to pieejamība ir visas kopējās sabiedrības interesēs, tādējādi būtu likumsakarīgi, ka atbildība par iedzīvotāju veselību vismaz daļēji uzņemas arī valsts, sniedzot finansiālu atbalstu ĀAD iegādē.