Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-2764
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
06.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Redakcionāli precizējama projekta 7. panta pirmā daļa (saikļu un lietvārdu skaitļa lietojums).

Projekta 7. panta pirmajā daļā paredzēts: "Latvijas Bankai ir tiesības noteikt likuma subjektam pienākumu noteiktā termiņā novērst šā likuma 4. un 5. pantā minēto prasību pārkāpumu."

1. Šajā gadījumā ieteicams izmantot saikli "vai" (proti, "šā likuma 4. vai 5. pantā"). Ja konkrētajā gadījumā ir nepieciešama vienlaikus divu priekšnoteikumu iestāšanās, lieto saikli "un" (kumulatīva pazīme), bet, ja vēlas norādīt, ka pietiek ar viena priekšnoteikuma iestāšanos, lieto saikli "vai" (alternatīva pazīme) (Krūmiņa V., Skujiņa V. Normatīvo aktu izstrādes rokasgrāmata. Rīga: Valsts kanceleja, 2002, 99. lpp.). Projektā minētais pienākums var attiekties arī tikai, piemēram, uz kādu likuma 4. pantā minētu prasību.

2. Vārdus "minēto prasību pārkāpumu" ieteicams aizstāt ar "minētās prasības pārkāpumu". Projektā ieteicams izmantot lietvārda vienskaitļa formu, jo tā parasti ietver vispārinājumu. Ja normatīvajā aktā vēlas pateikt, ka minētā norma attiecas uz katru, lieto vienskaitli (Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata, https://tai.mk.gov.lv/book/1/chapter/125). Vienlaikus tas saskaņotu projekta 7. panta pirmās daļas pirmajā un otrajā teikumā lietotās vārdiskās izteiksmes.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta anotācija saskaņojama ar projekta tekstu. Papildināms informācijas pieejamības tīmekļvietnē termiņa pamatojums.

1. Projekta anotācijā ir norādīts: "[ L]ikumprojekta 7. panta pirmā daļa paredz, ka Latvijas Bankai ir tiesības noteikt kapitālsabiedrībai pienākumu noteiktā termiņā novērst šā likuma 4. un 5. pantā, kā arī 6. panta 1. punktā minēto prasību pārkāpumu." Tomēr projekta 7. panta pirmajā daļā minētais mehānisms neattiecas uz projekta 6. pantu. Anotācijā svītrojama norāde "kā arī 6. panta 1. punktā".

2. Projekta anotācijā ietverts skaidrojums: "Ja lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana apturētu tā darbību, tad iespēja novērst pārkāpumu un nodrošināt vienlīdzības principa īstenošanu pamatā nepastāvētu, kā rezultātā piemērotais pasākums neatbilstu efektīvas un atturošas sankcijas prasībām." Aicinām vispirms precīzi norādīt, ka tas attiecas uz projekta 7. panta pirmās daļas otrajā teikumā paredzēto izņēmumu.

3. Lai pamatotu publicētās informācijas glabāšanas ilgumu, projekta anotācijā norādīts: "Likumprojektā paredzēts, ka publicētā informācija tīmekļvietnē ir pieejama piecus gadus, saskaņojot likumprojekta pieeju ar Finanšu instrumentu tirgus likumā iekļauto pieeju 150. panta ceturtajā daļā, kas paredz, ka par veiktajiem pārkāpumiem informācija par sankcijām ir pieejama Latvijas Bankas mājas lapā piecus gadus." Tomēr minētais skaidrojums precīzi neatklāj, kāpēc šajā gadījumā būtu attaisnojama līdzīga pieeja. Termiņa izvēlei un pamatojumam ieteicams izmantot apsvērumus par sabiedrības kopumā vai citu noteiktu subjektu informēšanu, brīdināšanu u. tml. Citos tiesību aktos noteiktie termiņi var kalpot kā atskaites punkts salīdzināmās situācijās. Jebkurā gadījumā nav pieļaujams termiņa ilgumu saistīt ar sodošiem (represīviem) apsvērumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā notiek akcionāru sapulces informēšana par pienākumu nodrošināt dzimumu līdzsvaru. Tas ir, kādā veidā akcionāru sapulce tiek informēta (piemēram, Komerclikuma 273.1 un 273.2 pantā noteiktajā kārtībā kapitālsabiedrība pirms akcionāru sapulces nodrošina akcionāriem pieejamību dokumentam, kurā skaidrots pienākums padomes kandidātu atlases procesā ievērot dzimumu līdzsvaru un šā likuma 4. panta piektajā daļā minētās prasības, izraugoties kandidātu, un atkārtoti informējot par to akcionārus pirms balsojuma akcionāru sapulcē). Tāpat aicinām anotāciju papildināt ar skaidrojumu par to, vai kapitālsabiedrība var nodrošināt dzimumu līdzsvaru padomē un ietekmēt akcionāru balsojumu, un, ja var, tad kā. Proti, vai kapitālsabiedrība var kādā veidā ietekmēt akcionāru balsojumu, vai arī akcionāri var nobalsot tādā veidā, kas nesasniedz šajā likumā noteiktos mērķus, un kādas būtu sekas šādam balsojumam. Vienlaikus aicinām anotāciju papildināt ar skaidrojumu, vai šā likuma 4. panta astotajā daļā noteiktā kapitālsabiedrības pienākuma neizvēlētajam kandidātam skaidrot "veikto kandidātu salīdzinošo izvērtējumu un apsvērumus vairāk pārstāvētā dzimuma pārstāvja atlasē" izpildīšanā ir iesaistāmi arī akcionāri, ņemot vērā, ka tikai akcionāru rīcībā var būt apsvērumi, kāpēc viņi nobalsojuši par vairāk pārstāvētā dzimuma kandidāta ievēlēšanu padomē.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kas notiek situācijās, kad līdz 2026. gada 30. jūnijam kapitālsabiedrība nav sasniegusi dzimumu līdzsvaru, jo valdes vai padomes pilnvaru termiņš līdz šim datumam nav beidzies. Proti, skaidrot, vai šādā gadījumā nepieciešams atsaukt valdes un padomes locekļus un organizēt kandidātu atlases procesu, lai nodrošinātu dzimumu līdzsvaru, vai arī, gluži pretēji, šādā gadījumā valdes un padomes locekļi nav speciāli jāatsauc, lai tikai izpildītu šajā likumā noteikto pienākumu, un tie var turpināt ieņemt amatu līdz pilnvaru termiņa beigām, pēc kā kapitālsabiedrībai ir pienākums organizēt atklātu kandidātu atlases procesu.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk