Atzinums

Projekta ID
22-TA-2072
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka noteikumu projektā ar veiktajiem precizējumiem tiek paredzēti dalībnieku pārskati, lūdzam precizēt noteikumu projekta 21.5.2. un 22.3.2.punktu, jo noteikumu projektā ir jāietver pienākums finansējuma saņēmējam uzkrāt, uzskaitīt un iesniegt sadarbības iestādē informāciju par atbalstu saņēmušajām mērķa grupas personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 “Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 1. pielikumam. Vēršam uzmanību, ka, lai tiktu nodrošināts likumiskais pamats personas datu apstrādei dalībnieku pārskatu sagatavošanai, atsaucēm uz minētajiem normatīvajiem aktiem jābūt iekļautiem noteikumu projektā.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijas 8.1.13.apakšsadaļu, tostarp norādot, ka attiecīgā informācija tiks iesniegta sadarbības iestādē ziņošanai Eiropas Komisijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka Labklājības ministrija nav ņēmusi vērā Finanšu ministrijas iebildumu par nepieciešamību veikt izmaksu un ieguvumu analīzi, kā arī ņemot vērā salīdzinoši lielās informācijas sistēmu uzlabošanas izmaksas (4,9 milj. euro saskaņā ar SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu), kas būs nepieciešamas, lai attiecīgās informācijas sistēmas pielāgotu atbilstoši jaunajām prasībām sociālo pakalpojumu kvalitātes uzraudzībai un efektivitātes novērtēšanai, aicinām vismaz ar ekspertu metodi anotācijā novērtēt 4.3.5.3. pasākuma īstenošanas ietekmi uz sociālo pakalpojumu pieejamību, kvalitāti un efektivitāti kvantitatīvās vienībās, kas, savukārt, ļautu Labklājības ministrijai novērtēt, vai ir reāli tas, ka potenciālie ieguvumi būs vismaz tikpat lieli, cik projekta investīciju izmaksas un uzturēšanas izmaksas projekta dzīves cikla laikā. Lai to izdarītu, nav nepieciešami esoši dati vai priekšizpēte, bet gan Labklājības ministrijas redzējums par minimālo ietekmi, kas projekta īstenošanas rezultātā būtu jāsasniedz attiecībā uz gala labuma guvējiem - iedzīvotājiem.
Var novērtēt pie kādu rādītāju līmeņa projekts sāks dot pozitīvu atdevi, un tad dot Labklājības ministrijas ekspertu vērtējumu, vai šādas attiecīgo rādītāju vērtības projekta īstenošanas rezultātā iespējams sasniegt.  Piemēram, cik cilvēkiem un par cik gadiem varētu palielināties darba mūža ilgums, cik cilvēkiem varētu pieaugt neatkarīgas dzīves iespējas projekta īstenošanas rezultātā u.tml., kas, savukārt, ļautu novērtēt šo rādītāju pieaugumu naudas izteiksmē (papildus nomaksātie nodokļi, papildus ietekme uz iekšzemes kopprodukta rādītājiem, izmaksu ietaupījums valsts un pašvaldību budžetā u.tml.) un salīdzināt to ar projekta dzīves cikla investīciju un uzturēšanas izmaksām.
Vienlaikus norādām, ka šobrīd sadaļā "Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?" ir norādīts "jā", kas neatbilst apraksta būtībai, jo aprakstā nav veikts izmaksu un ieguvumu salīdzinājums, bet gan skaidrots, kāpēc to Labklājības ministrija nevar veikt.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīto amatu saimes (apakšsaimes) numuru (39.), jo atbilstoši Ministru kabineta 26.04.2022. noteikumu Nr.262 1.pielikumam tāda nav.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” tiek norādīts, ka SPOLIS uzturēšanas pakalpojumu plānots nodrošināt, piesaistot LM Informācijas tehnoloģiju departamentā papildu personālu uz 1 slodzi, šo amata vietu plānots finansēt LM apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” ietvaros, savukārt iepriekšējā teikumā tiek norādīts, ka sistēmas uzturēšanai ir nepieciešams papildu finansējums indikatīvi 191 090 euro apmērā, līdz ar to nepieciešams novērst izveidojušos pretrunu.
 
Piedāvātā redakcija
-