Atzinums

Projekta ID
23-TA-2944
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
21.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
20. lpp --> Bērna veselības un dzīvības aizsardzība
[..]
“Primāro veselības aprūpi sniegs ģimenes ārsts. Iecerēts, ka uz laiku, kamēr bērns atradīsies "Terapeitiskajā mājā", bērnam tiks bloķēta reģistrācija pie bērna ģimenes ārsta un bērns tiks reģistrēts pie tās teritorijas ģimenes ārsta, ar kuru tiks noslēgta vienošanās par primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu (bez jaunas reģistrācijas).

Iebildums.

Ja primāro veselības aprūpi sniegs cits ģimenes ārsts bez jaunas bērna reģistrācijas (kas īsti no piedāvātā formulējuma nav saprotams) pie šī ģimenes ārsta, tad šis ģimenes ārsts, kurš būs uz laiku, kamēr bērns atrodas terapeitiskajā mājā, nesaņems valsts garantēto samaksu ģimenes ārstam par konkrēto bērnu no valsts veselības budžeta līdzekļiem, un ģimenes ārsta pakalpojumi būs jāapmaksā no iestādes izdevumiem kā maksas pakalpojums (visticamāk – iepirkuma veidā izvēloties pakalpojuma sniedzēju). Vai ir paredzēta veselības aprūpes budžeta konkrētam bērnam pārdale attiecīgi ģimenes ārsta pakalpojumu saņemšanai “Terapeitiskajā mājā”.

“Speciālistu konsultācijas bērnam tiks nodrošinātas kā iestādes apmaksāts maksas pakalpojums ārstniecības iestādē, ar kuru "Terapeitiskajai mājai" būs noslēgts atbilstošs sadarbības līgums, atsevišķos gadījumos neizslēdzot arī valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, ja tie saņemti vispārējā kārtībā.”

Iebildums.
Nav izprotams nodoms nodrošināt bērniem speciālistu konsultācijas kā jaunveidojamās iestādes apmaksātus maksas pakalpojumus kādā ārstniecības iestādē, un tikai atsevišķos gadījumos izmantojot valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.
Valsts veidotā iestādē visi pakalpojumi ir jānodrošina valsts veselības budžeta ietvaros vispārējā kārtībā, tai skaitā izmantojot valsts nodrošinātās garantijas bezmaksas veselības aprūpei bērniem līdz 18 gadu vecumam un zāļu un medicīnas preču kompensācijas mehānismus.
Piedāvātajam modelim nevajadzētu būt kā risinājumam, lai savlaicīgi saņemtu nepieciešamos pakalpojumus, jo valsts apmaksātā veselības aprūpes sistēma ir noslogota. Drīzāk jāapsver iespēja sadarbībā ar Veselības ministriju nodrošināt šī pakalpojuma saņēmējiem – bērniem no terapeitiskās mājas – īpašu modeli  ātrākai pakalpojumu saņemšanai, līdzīgi kā tiek onkoloģijā lietots “zaļais koridors”.
Ja “Terapeitiskajai mājai” ir īpašs statuss, kur veselības aprūpes pakalpojumu sniedz pēc īpašas kārtības, tad Iebildums nav spēkā. Bet būtu vēlams precizēt šo iestādes īpašo statusu, lai būtu izprotams konkrētais pakalpojumu sniegšanas organizēšanas modelis.



 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums.
Sadaļā “Atlīdzība – izdevumi gadā” iekļaut regulāros izdevumus, kas ir saistīti ar personāla tālākizglītību, attīstību profesionālās izaugsmes un citu atbalsta pasākumu nodrošināšanu. Piemēram, Drošajā mājā Zviedrijā, tiek nodrošināti regulāra darbinieku apmācība un atbalsts. Šis aspekts ir īpaši būtisks, lai paaugstinātu personāla profesionalitāti, saliedētību, mazinātu izdegšanu un novērstu citas līdz šim pieredzētās kļūdas SKII “Naukšēni”.

3. pielikuma Excel tabulas “Izdevumi atlīdzībai Terapeitiskās mājas personālam” Tāmē EKK “Piemaksa par darbu īpašos apstākļos, speciālās piemaksas” paredzēta piemaksa 25% apmērā satura speciālistiem, kaut gan projekta 21. lpp norādīts, ka:
“4)       "Terapeitiskajā mājā" nodarbinātajiem būs samazinātā darba stundu nedēļa, jo darbs ir saistīts ar paaugstināta riska apstākļiem”.
Priekšlikums detalizētāk skaidrot kuram personālam būs samazināta darba stundu nedēļa un kuram 25% piemaksa par darbu īpašos apstākļos, vai arī piemaksas plānotas visiem un tādā gadījumā jāizvērtē, vai nav pārklāšanās.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
19.lpp “9. "TERAPEITISKAJĀ MĀJĀ" PIEEJAMIE PAKALPOJUMI "Terapeitiskajā mājā" ir paredzēts:
            [..] 2) nodrošināt bērnam terapiju;”


Priekšlikums.
Apsvērt iespēju 2) punktā aizstāt vārdu “terapija” ar saturiski plašāku vārdu, lai nemaldinātu izpratni par pakalpojuma būtību, kā arī lai nedublētos ar 7) punktā paredzētajiem pakalpojumiem, kuri visplašākajā izpratnē nozīmē terapiju.
Piedāvātā redakcija
  
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lielbritānijas, Igaunijas, Dānijas un Zviedrijas pieredzē šādas iestādes definē kā Drošās mājas. Šis definējums būtu saudzējošāks un tuvāks pakalpojumu mērķiem un to multifunkcionalitātei. Definējums “Terapeitiskā māja” var maldināt un virzīt izpratni par cita (arī šaurāka) veida pakalpojuma saņemšanu. Kā piemērs minams 3. pielikuma Excel tabulas “Izdevumi atlīdzībai Terapeitiskās mājas personālam” 8. punkts Terapeits (Psihoterapeits), kur kā terapijas pamats saprotama tikai psihoterapija. Taču 19.lpp “9. "TERAPEITISKAJĀ MĀJĀ" PIEEJAMIE PAKALPOJUMI "Terapeitiskajā mājā" ir paredzēts: [..] 2)   nodrošināt bērnam terapiju;” un šī  otrā punkta pakalpojuma detalizētāks saturs izklāstīts zemāk, kur minēts, ka “bērnam "Terapeitiskajā mājā" tiks izstrādāts terapijas plāns, kas paredzēs:
1)         kādas intervences tiks saņemtas, atrodoties "Terapeitiskajā mājā";
2)         kāds ir noteikto intervenču mērķis;
3)         kurš ir atbildīgs par plāna izpildi;
4)         kā tiks novērtēti sasniegtie rezultāti.
 
Piedāvātā redakcija
-