Atzinums

Projekta ID
24-TA-974
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
II. Atbalsta piešķiršanas nosacījumi
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, ka sabiedrība Altum veic saimnieciskās darbības veicēju izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
15.4. projektiem, kuriem notiek atbalstu apvienošana ar citu institūciju piešķirtu atbalstu.
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 10.punktā ir paredzēta šo noteikumu ietvaros piešķirtā de minimis atbalsta apvienošanas (kumulācijas) iespēja ar citu de minimis atbalstu un/vai citu komercdarbības atbalstu, kā arī ņemot vērā, ka ar noteikumu projekta 15.1.apakšpunktu jau ir aptverti tie gadījumi, kad procentu likmes subsīdiju sabiedrības Altum portfelī esošiem darījumiem nevarēs piešķirt projektiem, kuriem pēc darbu uzsākšanas nedrīkst piešķirt papildu jaunu atbalstu saskaņā ar minētajā apakšpunktā noteiktajiem komercdarbības atbalsta regulējumiem, nav skaidrs noteikumu projekta 15.4.apakšpunkta tvērums un nepieciešamība. Attiecīgi lūdzam dzēst noteikumu projekta 15.4.apakšpunktu vai to precizēt (šādā gadījumā, sniedzot paskaidrojumu arī anotācijā).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā ir minēts, ka "[..] 2024.g plānots, ka maksimālā subsīdija nepārsniegs 25% no aizdevumu procentu  maksājumiem norādītājā atlaides piemērošanas periodā.[..]"  Ņemot vērā, ka no noteikumu projektā šobrīd nav noteikts iespējamais procentu likmes subsīdijas apmērs, lai atbalsta pretendentiem būtu viennozīmīgi skaidrs, kāda apmēra atbalstu procentu likmes subsīdijas veidā tie varētu saņemt, lūdzam ar skaidru normu attiecīgi papildināt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā minēts, ka "[..] piemēram, katru gadu tiks pieņemts jauns lēmums par aizdevumu procentu likmes subsīdijas piešķiršanu par tekošā gada procentu maksājumiem (proti, 2024.gadā- par 2024.gada procentu maksājumiem, 2025.gadā- par 2025.gada procentu maksājumiem), tomēr Altum var lemt atlaidi piemērot arī īsākam periodam, piemēram, pusgadam. [..]". Lai nodrošinātu, ka no noteikumu projekta ir skaidri saprotams plānotā de minimis atbalsta piešķiršanas mehānisms, lūdzam ar attiecīgu normu skaidri papildināt arī noteikumu projektu, piemēram, kā norādīts anotācijā, ka aizdevumu procentu likmes subsīdijas piešķiršana tiks vērtēta un veikta ikgadēji vai par īsāku periodu, attiecīgi pārvērtējot arī visus de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 5.4.sadaļas 1.tabulu ar noteikumu projekta punktu izvērtējumu atbilstoši attiecīgajām Komisijas regulas Nr.2023/2831 normām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar tiesību aktu projektu ir izstrādāta jauna valsts atbalsta programma “Programmas "Altum aizdevumu portfelī iekļauto darījumu procentu likmes subsīdijas", lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā izvērtēta programmas ietekme, riski,  sagaidāmie zaudējumi (ja attiecināms), finansiālais rezultāts, programmas īstenošanas izmaksas un īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, izsniegšanas un darbības izdevumi, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Programmas "Altum aizdevumu portfelī iekļauto darījumu procentu likmes subsīdijas" īstenošanas noteikumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 9.pantā noteikto kompetenču sadalījumu starp komercdarbības atbalsta uzraudzības institūcijām - Finanšu ministriju un Zemkopības ministriju, un attiecīgi ņemot vērā to, ka par Komisijas regulas Nr.1408/2013 un Komisijas regulas 717/2014 piemērošanu atbildīga ir Zemkopības ministrija, kā arī noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā ietverto informāciju, ka atbalsts tiks piešķirts aizdevumiem, kuri izsniegti Altum īstenoto programmu ietvaros, kuru Ministru kabineta noteikumus izstrādājušas Ekonomikas ministrija, Zemkopības ministrija (turpmāk - ZM) un Finanšu ministrija, lūdzam noteikumu projektu saskaņot arī ar ZM, ietverot to TAP portālā kā noteikumu projekta oficiālu skaņotāju, jo skar arī ZM kompetences jautājumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
9. Saimnieciskās darbības veicēja apvienošanas, iegādes vai sadalīšanas gadījumā ir jāievēro šo noteikumu 5. punktā minētais nosacījums, veicot atbalsta uzskaiti, ņem vērā Komisijas regulas Nr. 2023/2831, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 un Komisijas regulas Nr. 717/2014 attiecīgi 3. panta 8. un 9.punktā minēto.
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu noteikumu projekta 9.punktā ietverto nosacījumu interpretāciju un piemērošanu, lūdzam to redakcionāli precizēt, izsakot, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Saimnieciskās darbības veicēja apvienošanas, iegādes vai sadalīšanas gadījumā saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 attiecīgi 3. panta 8. un 9.punktā noteikto ir jāievēro šo noteikumu 5. punktā minētais nosacījums.
9.
Noteikumu projekts
12.1. ja atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/293, ievēro darbību un nozaru ierobežojumus, kas noteikti Komisijas regulas Nr.2023/2831 1. panta 1.punktā;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt šajā punktā korektu Komisijas regulas numuru 2023/2831.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
13. Ja saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas gan vienā vai vairākās Komisijas regulā Nr. 2023/2831 atbalstāmajās nozarēs, gan primārajā lauksaimniecības produktu ražošanā saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013, gan primāro zvejniecības un akvakultūras produktu ražošanā saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 717/2014, tas nodala nozaru darbības vai izmaksas, kā attiecīgi noteikts Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktā, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 2. un 3. punktā un Komisijas regulas Nr. 717/2014 1. panta 2. un 3. punktā.
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas 2023/2831 1.panta 2.punktā noteiktās prasības izpildi, lūdzam izteikt noteikumu projekta 13.punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ja saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
 
11.
Noteikumu projekts
14.2. de minimis atbalsta sistēmā aizpildītu veidlapu atbilstoši normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un uzskaites veidlapu paraugiem vai pieteikumā norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numuru, vai pieteikumam pievieno minētās veidlapas izdruku;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 14.2.apakšpunkta sākumdaļā un beigu daļā ietvertā prasība par de minimis atbalsta uzskaites sistēmā aizpildītās veidlapas izdrukas iesniegšanu savstarpēji pārklājas, aicinām to precizēt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
de minimis atbalsta sistēmā aizpildītās veidlapas atbilstoši normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un uzskaites veidlapu paraugiem izdruku vai pieteikumā norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numuru;
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (turpmāk - regula Nr.1303/2013), 43.panta otrajā daļā ir noteikts, ka procentus un citus ieņēmumus, kas saistāmi ar atbalstu, kurš no ESI fondiem izmaksāts finanšu instrumentiem, tostarp radušos pārvaldības izmaksu atlīdzināšanai vai finanšu instrumenta pārvaldības maksas samaksāšanai saskaņā ar 42. panta pirmās daļas 1. punkta d) apakšpunktu un saskaņā ar 42. panta 2. un 3. punktu, izmanto tādiem pašiem mērķiem kā sākotnējo atbalstu no ESI fondiem vai nu tajā pašā finanšu instrumentā, vai – pēc finanšu instrumenta slēgšanas – citos finanšu instrumentos vai atbalsta veidos saskaņā ar īpašiem mērķiem, kas noteikti prioritātei vai pasākumam, līdz atbilstības perioda beigām.
Savukārt, Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - regula Nr.2021/1060), 60.panta otrajā daļā ir noteikts, ka procentus un citus ieņēmumus, kas saistāmi ar atbalstu, kurš no fondiem izmaksāts finanšu instrumentiem, tostarp pārvaldības maksu maksājumiem un atlīdzībai par pārvaldības izmaksām, kas radušās struktūrām, kuras īsteno finanšu instrumentu saskaņā ar 68. panta 1. punkta d) apakšpunktu, izmanto tādam pašam mērķim vai mērķiem kā sākotnējo atbalstu no fondiem vai nu tajā pašā finanšu instrumentā, vai – pēc finanšu instrumenta slēgšanas – citos finanšu instrumentos vai citos atbalsta veidos turpmākām investīcijām galasaņēmējos līdz attiecināmības perioda beigām.
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar skaidrojumu, ka saņemtos procentu maksājumus, kuri ir saņemti Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda atbalsta sniegšanas ietvaros, saskaņā ar regulas Nr.1303/2013 43.panta otro daļu var izmantot bez ierobežojumiem, jo ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas periods ir noslēgts 2023.gada 31.decembrī. Savukārt ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda ietvaros - saskaņā ar regulas Nr.2021/1060 60.panta otro daļu saņemtos procentu maksājumus var izmantot arī citos atbalsta veidos turpmākām investīcijām galasaņēmējos.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā ir minēts, ka "[..] Pirms lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu procentu likmes subsīdijas veidā sabiedrība Altum izvērtēs atbilstību šajos noteikumos noteiktajiem valsts atbalsta nosacījumiem, jo procentu likmes subsīdija nav pieejama visiem Altum aizdevumiem, attiecīgi noteikumu 19.punktā norādītas tās programmas, kuru ietvaros izsniegtiem Altum aizdevumiem netiks piešķirts jauns atbalsts procentu likmes subsīdijas veidā. [..]". Pirmkārt, lūdzam precizēt šajā tekstā minēto atsauci uz noteikumu projekta 19.punktu, jo tā nav korekta (šķiet, jābūt atsaucei uz noteikumu projekta 15.punktu). Otrkārt, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu/pamatojumu par noteikumu projekta 15.punktā ietvertajiem ierobežojumiem par gadījumiem, kad procentu likmes subsīdiju sabiedrības Altum portfelī esošiem darījumiem nevarēs piešķirt. Treškārt, lūdzam anotācijā iekļaut arī skaidrojumu, kādēļ procentu likmes subsīdiju nevarēs piešķirt projektiem, kuros atbalsts piešķirts saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumiem, kas pieņemti atbilstoši Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumam "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā", savukārt varēs piešķirt, ja atbalsts piešķirts saskaņā ar Komisijas 2022. gada 24. marta Krīzes pagaidu regulējumu valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu.

Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un precizēt atsauci, kas iekļauta anotācijas 1.3.sadaļas teikumā "Periods, par kuru piešķir procentu maksājumu subsīdiju, atbilst Altum uzaicinājumā (saskaņā ar šo noteikumu 18.p.) noteiktajam periodam [..]" (šķietami nepieciešama atsauce uz noteikumu 16.punktu).
Piedāvātā redakcija
-