Atzinums

Projekta ID
23-TA-2201
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
29.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā noteikts, ka "Akreditācijas ekspertu komisija savā darbībā ievēro Izglītības un zinātnes ministrijas saskaņotās Vadlīnijas izglītības kvalitātes nodrošināšanai vispārējā un profesionālajā izglītībā, kurās noteikti detalizēti kvalitātes vērtējuma līmeņu un elementu apraksti. Izstrādājot šīs vadlīnijas, dienests iesaista tā satura apspriešanā sadarbības partnerus, tostarp Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas, Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvjus. Minētais ļauj arī operatīvi pilnveidot vadlīnijas, ievērojot izmaiņas normatīvajos aktos un aktuālas izglītības, dažādu profesionālo nozaru, darba tirgus attīstības tendences."

Latvijas Nacionālā kultūras centra, atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumiem Nr. 931 "Latvijas Nacionālā kultūras centra nolikums" (https://likumi.lv/ta/id/253765), mērķis ir īstenot valsts politiku kultūras un radošās industrijas izglītības, nemateriālā kultūras mantojuma, dziesmu un deju svētku tradīcijas un ar to saistītajās tautas mākslas jomās. Atbilstoši izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" un ar to saistītajās jomās, Latvijas Nacionālais kultūras centrs:
- organizē mākslas, mūzikas un dejas profesionālās izglītības programmu īstenošanai nepieciešamo mācību un metodisko materiālu izstrādi un izdošanu, kā arī izstrādā mācību un metodiskos materiālus nemateriālā kultūras mantojuma jomā;
- sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju un nozares profesionālajām organizācijām nodrošina nozares profesiju standartu projektu izstrādi un ekspertīzi;
- izstrādā profesionālās kvalifikācijas eksāmena programmu profesionālās kvalifikācijas eksāmeniem mākslas, mūzikas un dejas profesionālās vidējās izglītības programmās, saskaņo profesionālās kvalifikācijas eksāmenu norises darbību laikus, norises grafiku un komisijas sastāvu Kultūras ministrijas padotībā esošajām profesionālās vidējās izglītības iestādēm;
- saskaņo profesionālās kvalifikācijas eksāmena komisijas sastāvu un profesionālās kvalifikācijas eksāmena programmu profesionālās kvalifikācijas eksāmeniem mākslas, mūzikas un dejas profesionālās vidējās izglītības programmās, ko īsteno citu dibinātāju izglītības iestādes;
- sagatavo, aktualizē un iesniedz Izglītības kvalitātes valsts dienestā ekspertu sarakstu mākslas, mūzikas un dejas profesionālās vidējās izglītības iestāžu un programmu akreditācijai, kā arī mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības iestāžu akreditācijai;
- pārrauga izglītības programmu īstenošanas kvalitāti mākslas, mūzikas un dejas profesionālās vidējās un profesionālās ievirzes izglītības iestādēs u.c.
Līdz ar to lūdzam iekļaut (t.sk. papildināt anotāciju) arī Latvijas Nacionālo kultūras centru kā sadarbības partneri izstrādājot Vadlīnijas izglītības kvalitātes nodrošināšanai vispārējā un profesionālajā izglītībā, kurās noteikti detalizēti kvalitātes vērtējuma līmeņu un elementu apraksti.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka "Akreditācijas izmaksas noteiktas Ministru kabineta 2023.gada 2.maija noteikumu Nr.213 “Izglītības kvalitātes valsts dienesta maksas pakalpojumu cenrādis” 1.pielikumā un to anotācijā detalizēti noteikts akreditācijas ekspertu komisijas sastāvs, proti, (..) (3) Profesionālās iestādes akreditācijā (bez atbilstības statusam izvērtējuma) tiks iesaistīti akreditācijas ekspertu komisijas vadītājs, akreditācijas eksperts un nozares / jomas pārstāvis – izglītības kvalitātes eksperts (nozares / jomas pārstāvju skaits ir atkarīgs no konkrētās izglītības iestādes, tajā īstenoto izglītības programmu un piešķiramo profesionālo kvalifikāciju skaita (ja attiecināms)); (4) Profesionālās iestādes akreditācijā (ar atbilstības statusam izvērtējumu) tiks iesaistīti akreditācijas ekspertu komisijas vadītājs, akreditācijas eksperts un nozares / jomas pārstāvis – izglītības kvalitātes eksperts (nozares / jomas pārstāvju skaits ir atkarīgs no konkrētās izglītības iestādes). Ievērojot minēto, nav lietderīgi noteikumu projektā paredzēt akreditācijas ekspertu komisijā iekļaujamo personu skaitu. Akreditācijas ekspertu komisija savā darbībā ievēro Izglītības un zinātnes ministrijas saskaņotās Vadlīnijas izglītības kvalitātes nodrošināšanai vispārējā un profesionālajā izglītībā, kurās noteikti detalizēti kvalitātes vērtējuma līmeņu un elementu apraksti. Izstrādājot šīs vadlīnijas, dienests iesaista tā satura apspriešanā sadarbības partnerus, tostarp Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas, Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvjus. Minētais ļauj arī operatīvi pilnveidot vadlīnijas, ievērojot izmaiņas normatīvajos aktos un aktuālas izglītības, dažādu profesionālo nozaru, darba tirgus attīstības tendences.".
2023.gada 22.decembrī ir stājušies spēkā Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumi Nr. 762 "Noteikumi par valsts profesionālās ievirzes izglītības standartu mākslu jomā" (https://likumi.lv/ta/id/348508, turpmāk  - Standarts), kas noteic profesionālās ievirzes izglītības mākslu jomā mērķus, uzdevumus un profesionālās ievirzes izglītības obligāto saturu, t.sk. nosakot kopējo stundu skaitu un īstenojamos mācību priekšmetus. Standartā profesionālās ievirzes izglītības programmas īstenojums ir noteikts vienots ietvars, kas izglītības iestādēm ir jāņem vērā veidojot izglītības programmu saturu un mācību plānu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumu Nr. 322 "Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju" (turpmāk - MK Nr. 322) 2.pielikumu, izglītības iestādes izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" īsteno 7 (septiņās) izglītības tematiskajās grupās, kas savukārt ir sadalītas vēl detalizētāk izglītības tematiskajā kopās (MK noteikumu Nr. 322 4.pielikums), no kurām tiek atvasināta jau konkrēta izglītības programma, piemēram, Vijoles spēle, Sitaminstrumentu spēle, Klavierspēle u.c. ievērojot konkrētu mūzikas instrumentu. Lai eksperti akreditācijas ietvaros veiktu šo programmu novērtējumu nav nepieciešams eksperts katrai izglītības programmai, bet gan atbilstošajai izglītības tematiskajai kopai. Vienlaikus tādējādi, nosakot ekspertu skaitu tikai pēc izglītības programmas nosaukuma, nevērtējot tās atbilstību izglītības tematiskajai kopai, mākslīgi netiku paaugstināts maksas pakalpojums, jo nepieciešamie izglītības programmas resursi ir līdzīgi, turklāt šobrīd ir pieņemts Standarts, kas detalizēti nosaka izglītības programmas obligāto saturu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju, kurā, ņemot vērā Standarta pieņemšanu iespējams nodrošināt un iekļaut izglītības tematiskās kopas pieeju  Izglītības un zinātnes ministrijas saskaņotajās Vadlīnijās izglītības kvalitātes nodrošināšanai vispārējā un profesionālajā izglītībā, kurās noteikti detalizēti kvalitātes vērtējuma līmeņu un elementu apraksti. Tāpat arī profesionālās vidējās izglītības līmenī mākslu jomā būtu ņemama vērā arī šāda pieeja.
Piedāvātā redakcija
-