Atzinums

Projekta ID
22-TA-2915
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Satiksmes ministrijas sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr.279 “Ceļu satiksmes noteikumi”” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus un priekšlikumus.
Projektā paredzētais regulējums tieši neskar administratīvās atbildības jautājumus. Tā ietekme var būt vienīgi pakārtota, ciktāl projektā esošā regulējuma pārkāpums var būt pamats piemērot Ceļu satiksmes likumā (turpmāk – likums) noteiktu administratīvu atbildību. Šajā aspektā uzmanību tomēr piesaista vairākas projektā novērojamas iezīmes, kas varētu radīt sarežģījumus, ja tiktu piemērota administratīvā atbildība par attiecīgo noteikumu pārkāpumu. Pirmkārt, projektā vairākos gadījumos ir ietverta nekonkretizēta norāde "ja nepieciešams" (piemēram, projekta 6., 11. un 13. punkts). Šīs pazīmes saturs nav skaidri nojaušams no projekta teksta, kā arī projekta anotācijā nav atrodamas nekādas vadlīnijas, kā šo pazīmi konkretizēt. Līdz ar to šāda veida pazīmes projektā būtu aizstājamas ar precīzāku pienākumu, ietverot pienācīgu skaidrojumu projekta anotācijā, vai arī svītrojamas. Otrkārt, projektā nav ietveramas rekomendējoša rakstura norādes. Normatīvajam tiesību aktam ir jāsatur tiesību normas, proti, noteikti pienākumi vai tiesības. Dažāda veida ieteikumiem ir paredzēti nesaistoša rakstura dokumenti. Piemēram, projekta 14. punktā ir norādīts, ka "ieteicams elektroskrejriteņa vadītājam būt tērptam augstas redzamības apģērbā ar gaismu atstarojošiem elementiem". Jebkurā gadījumā administratīvā atbildība par šāda veida ieteikumu neievērošanu nebūs piemērojama.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Projekta 6. punktā paredzēto grozījumu noteikumu 82. punktā nepieciešams papildus izvērtēt. Vēršam uzmanību, ka šobrīd grozījums ir precīzi atbilstošs spēkā esošajai normai, tādēļ tā būtība nav saprotama. Projekta anotācijā šī grozījuma būtība netiek skaidrota. Ievērojot minēto, piedāvājam svītrot projekta 6. punktā paredzēto grozījumu noteikumu 82. punktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Projekta 10. punktā paredzēto noteikumu 200.1.4. apakšpunktu nepieciešams papildus izvērtēt un precizēt atbilstoši tiesību normu izstrādes prasībām, proti, jaunajā normā nav jānorāda par darbu neveikšanu vai citām prasībām, kuras nav jāpilda, bet īsi un korekti jānorāda, kad “tālāk uz brauktuves atļauts izbraukt”.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Jāizvērtē projekta un Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi" (turpmāk – noteikumi) regulējums kopsakarā ar jaunākajiem grozījumiem likumā (likumprojekts Nr. 61/Lp14; pieņemts 22.06.2023.). Minētie likuma grozījumi satur vairāku jautājumu regulējumu, kas varētu ietekmēt noteikumus. Piemēram, noteikumu 212. punkts noteic: "Speciāli pasažieru pārvadāšanai vai reklāmas nolūkiem izgatavotiem velosipēdiem, kuru platums pārsniedz 1 m un kuri paredzēti komercpakalpojumu sniegšanai, izmantošanas nosacījumus un kustības maršrutu, izvērtējot tā sabiedriskās nepieciešamības un drošības kritērijus, nosaka pašvaldības dome." Savukārt minētajos likuma grozījumos ir iekļauts gan termina "velorikša" skaidrojums, gan arī pilnvarojums pašvaldībai. Līdz ar to minētais noteikumu punkts būtu svītrojams. Rūpīgi izvērtējama iespējamā situācija saistībā ar koplietošanas transportlīdzekļu (it īpaši elektroskrejriteņu) regulējumu. Piemēram, likumā būs paredzētas ļoti plašas, pamatā nekonkretizētas pašvaldības tiesības noteikt koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas noteikumus, ātruma ierobežojuma zonas un novietošanas aizlieguma zona. Šobrīd atsevišķi elektroskrejriteņu "novietošanas" ierobežojumi izriet jau no noteikumiem (piemēram, noteikumu 117. punkts principā atļauj elektroskrejriteņu novietošanu (stāvēšanu) uz ietves, arī 116. punkts satur stāvēšanas regulējumu). Tā rezultātā var rasties jautājumi par noteikumu un iespējamo pašvaldības saistošo noteikumu mijiedarbību (piemēram, ja pašvaldība noteiktu pilnīgu vai daļēju aizliegumu novietot elektroskrejriteņus uz ietvēm) un katrā normatīvajā aktā pieļaujamo regulējamo jautājumu loku.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Projekta 15. un 16. punktā paredzēto noteikumu 246., 246.1 un 246.2 punktu nepieciešams papildus izvērtēt sadarbībā ar Labklājības ministriju. Vēršam uzmanību, ka likuma 3. panta otrā daļa, atbilstoši kurai ir izdoti noteikumi, paredz, ka ceļu satiksmes kārtību Latvijā nosaka Ministru kabinets, apstiprinot Ceļu satiksmes noteikumus. Šādu pilnvarojumu var interpretēt plaši, bet vienlaikus no tiesību sistēmas viedokļa nebūtu pieļaujams, ka noteikumos par ceļu satiksmes kārtību tiek iekļauts izvērsts regulējums par invalīdu stāvvietu izmantošanas kartes piešķiršanas nosacījumiem, proti, kādām personām ar īpašām vajadzībām šādas kartes var piešķirt. Tieslietu ministrijas ieskatā šāda veida pamata regulējums būtu jāiekļauj Invaliditātes likumā kā viens no atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanai, vai arī likumā līdzīgi, kā ir noteikts likuma 30.1 pantā par veselības pārbaudēm transportlīdzekļu vadītājiem.
 
Piedāvātā redakcija
-