Projekta ID
22-TA-1420Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
13.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
8.pielikums Grozījumiem Valsts civilās aizsardzības plānā
Priekšlikums
Izteikt sadaļas Reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumi pirmā pasākuma nosaukumu precizētā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Operatīvo dienestu informēšana par infekcijas slimības uzliesmojumu un masveida izplatīšanos, infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības nodrošināšana pastiprinātā režīmā
2.
Rīkojuma projekts
8.pielikums Grozījumiem Valsts civilās aizsardzības plānā
Priekšlikums
Papildināt sadaļu Preventīvie un gatavības pasākumi ar jaunu pasākumu:
Pasākuma nosaukums:
Infekcijas slimību diagnostika, ziņošana, epidemioloģiskās uzraudzības un pretepidēmijas pasākumu nodrošināšana infekcijas slimību perēkļos.
Izpildes termiņš:
2023.- 2027.gads
Lēmuma pieņēmējs:
VM
Par izpildi atbildīgā institūcija:
SPKC
Izpildītāji:
Slimnīcas
ģimenes ārsti
Laboratorijas
Pasākuma apzīmējums (trigrafs)* saskaņā ar NATO krīžu reaģēšanas sistēmas rokasgrāmatu:
Valsts civilās aizsardzības plāna 37.pielikums
Pasākuma nosaukums:
Infekcijas slimību diagnostika, ziņošana, epidemioloģiskās uzraudzības un pretepidēmijas pasākumu nodrošināšana infekcijas slimību perēkļos.
Izpildes termiņš:
2023.- 2027.gads
Lēmuma pieņēmējs:
VM
Par izpildi atbildīgā institūcija:
SPKC
Izpildītāji:
Slimnīcas
ģimenes ārsti
Laboratorijas
Pasākuma apzīmējums (trigrafs)* saskaņā ar NATO krīžu reaģēšanas sistēmas rokasgrāmatu:
Valsts civilās aizsardzības plāna 37.pielikums
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
8.pielikums Grozījumiem Valsts civilās aizsardzības plānā
Priekšlikums
Izteikt sadaļu Ar nozari saistītie attīstības plānošanas dokumenti, tiesību akti un citi dokumenti jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Epidemioloģiskās drošības likums; Ministru kabineta 2006.gada 21.novembra noteikumi Nr.948 ”Noteikumi par gripas pretepidēmijas pasākumiem”; Gatavības plānošanas un rīcības pasākumus ārkārtas situācijām, t.sk. gripas pandēmijai nosaka 2011.gada 13.decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.948 ”Katastrofu medicīnas sistēmas organizēšanas noteikumi”; Valsts katastrofu medicīnas plāns; Pētījums ”Risku un ievainojamības novērtējums un pielāgošanās pasākumu identificēšana veselības un labklājības jomā”.
4.
Rīkojuma projekts
8.pielikums Grozījumiem Valsts civilās aizsardzības plānā
Priekšlikums
Izteikt Riska kopsavilkumu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Epidēmija ir infekcijas slimības izplatīšanās tādos apmēros, kas pārsniedz konkrētai teritorijai raksturīgu saslimstības līmeni, vai arī slimības parādīšanās un intensīva izplatīšanās teritorijā, kurā iepriekš tā nav reģistrēta (Epidemioloģiskās drošības likuma 1.panta 6.punkts). Atkarībā no infekcijas slimības īpatnībām un izplatīšanās apstākļiem epidēmijas var atšķirties pēc intensitātes saslimušo skaita ziņā, ģeogrāfiskās izplatības, skarto iedzīvotāju grupu loka un norises ilguma. Savukārt pandēmija ir epidēmija, kas skar plašas ģeogrāfiskas teritorijas vai kontinentus. Infekcijas slimības izplatības īpatnības ir atkarīgas no daudziem faktoriem, tai skaitā, iedzīvotāju imunitātes, tai skaitā vakcinācijas aptveres, dzīves apstākļiem un sanitārās kultūras līmeņa, gadalaika (dažām infekcijas slimībām raksturīga sezonalitāte), ģeogrāfiskām un klimatiskajām joslām, klimata pārmaiņām, kā arī veikto pretepidēmijas pasākumu efektivitātes.Epidēmiju un pandēmiju iespējamība palielinās situācijās, ja, piemēram, ir notikusi dabas katastrofa vai militārs iebrukums, kad lielam cilvēku skaitam ir nepieciešama izmitināšana, medicīniskā palīdzība vai īpaša aprūpe. Evakuācijas laikā, masveida izmitināšanas vietās un citur, kur lielā daudzumā uzturas un pulcējas cilvēki pastāv labvelīgi apstākļi infekcijas slimību izplatībai. Paaugstinātu epidēmijas risku nosaka vides piesārņojums (piem., plūdi), tīra dzeramā ūdens, drošas pārtikas, higiēnas preču un individuālo aizsardzības līdzekļu (sejas masku) trūkums, kā arī nepietiekamas zināšanas un informācija par infekcijas slimību profilaksi.. Infekcijas slimību ievešanas un izplatīšanās risku palielina arī masveida starptautiskie pasākumi. v,. Tāpat epidēmijas un pandēmijas draudi var rasties infekcijas pārrobežu pārnešanas gadījumā.Nepietiekama infekcijas slimību atklāšana un ziņošana par šiem gadījumiem, laboratoriskās diagnostikas trūkums apgrūtina un aizkavē uzliesmojumu atklāšanu un pretepidēmijas pasākumu īestenošanu, kas arī varētu veicināt situācijas saasināšanos un epidēmijas izplatīšanos.Visātrāk un visplašāk sabiedrību var skart infekcijas slimības, kas izplatās ar gaisa pilieniem. Sīkie pilieni, kas izdalās no augšējiem elpošanas ceļiem, arī sarunas, klepus vai šķaudīšanas laikā, var nonākt cita cilvēka elpceļos, līdz ar to gaisa - pilienu ceļš ir visizplatītākais apskatāmās infekcijas pārnešanas veids. Covid-19 pandēmija ir radījusi milzīgu negatīvu ietekmi uz ģeopolitiku, sabiedrības veselību, ekonomiku, izglītību un sociālo un kultūras sfēru visā pasaulē. Covid-19 kā nāves pamatcēlonis vai veicinošais faktors ir identificēts 939 gadījumos 2020. gadā (3,3% no visiem nāves gadījumiem), 5490 gadījumos 2021. gadā (16% no visiem nāves gadījumiem) un 2752 gadījumos 2022. gadā (9,1% no visiem nāves gadījumiem). 2023. gadā 4. maijā PVO ekspertu grupa izvērtēja pašreizējo epidemioloģisko situāciju un, uzsverot, ka Covid-19 pandēmija joprojām turpinās, secināja, ka tomēr priekšnoteikumi starptautiskas nozīmes ārkārtas situācijai sabiedrības veselības jomā vairs nepastāv, un tāpēc tā tika atcelta. Eksperti uzskata, ka ja nenotiks būtiskas SARS-CoV-2 izmaiņas, Covid-19 epidēmijas aktivizācija visticamāk turpināsies sezonāli. Vienlaikus epidēmijas risks saglabājas ar gripas strauju izplatīšanos, vidēji gripas sezonas laikā 3 000 pacienti tiek hospitalizēti saistībā ar gripu un gripas izraisītu pneimoniju, bet ārstēšanu ambulatori saņem ap 50 000 pacientu. Lielākais nāves gadījumus skaits tiek reģistrēts nedēļās, kad ir augstākā gripas epidēmijas intensitāte. Pandēmiskā gripas vīrusa izplatīšanās gadījumā saslimušo un mirušo skaits var ievērojami pieaugt.Epidēmijas vai pandēmijas iestāšanās gadījumā tās radīts apdraudējums (seku līmenis) vērtējams kā augsts, jo būtiski tiek noslogota veselības nozares kapacitāte, kā arī liela strādājošo skaita saslimšana vai darba nespēja, aprūpējot saslimušos bērnus, var ietekmēt citu sabiedrībai svarīgo pakalpojumu nodrošināšanu, piemēram, ūdensapgādi, elektroapgādi, reaģēšanu uz ugunsgrēkiem, glābšanas darbiem un citiem ar drošību saistītiem pasākumiem. Vērā ņemama arī paaugstināta mirstība.Covid-19 un gripas infekcijas izplatīšanās novēršanai ir pieejams efektīvs profilakses līdzeklis – vakcinācija, kas ievērojami mazina epidēmijas negatīvo ietekmi. Papildu tam ir nozīmīga cilvēku informēšana par profilakses un pretepidēmijas nefarmaceitiskiem profilakses pasākumiem: distancēšanās, sejas maskas un respiratori, telpu ventilācija un vedināšana, roku higiēna un. Integrēta un efektīva epidemioloģiskā uzraudzība ir būtiska, lai savlaicīgi atklātu infekciju izplatības pieaugumu un pielāgotu pretepidēmijas pasākumus atbilstoši epidēmijas attīstībai, lai mazinātu tās negatīvās sekas.
5.
Rīkojuma projekts
9.pielikums Grozījumiem Valsts civilās aizsardzības plānā
Priekšlikums
Papildināt sadaļu Preventīvie un gatavības pasākumi ar jaunu pasākumu:
Pasākuma nosaukums:
Epidemioloģiskās uzraudzības nodrošināšana, informācijas apmaiņa par zoonožu gadījumiem, profilakses un pretepidēmijas pasākumu veikšana
Izpildes termiņš:
Pēc nepieciešamības
Lēmuma pieņēmējs:
Pasākuma nosaukums:
Epidemioloģiskās uzraudzības nodrošināšana, informācijas apmaiņa par zoonožu gadījumiem, profilakses un pretepidēmijas pasākumu veikšana
Izpildes termiņš:
Pēc nepieciešamības
Lēmuma pieņēmējs:
PVD; SPKC
Par izpildi atbildīgā institūcija:
PVD. SPKC.
Izpildītāji:
PVD; SPKC
Pasākuma apzīmējums (trigrafs)* saskaņā ar NATO krīžu reaģēšanas sistēmas rokasgrāmatu:
Valsts civilās aizsardzības plāna 37.pielikums
Par izpildi atbildīgā institūcija:
PVD. SPKC.
Izpildītāji:
PVD; SPKC
Pasākuma apzīmējums (trigrafs)* saskaņā ar NATO krīžu reaģēšanas sistēmas rokasgrāmatu:
Valsts civilās aizsardzības plāna 37.pielikums
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
15.pielikums Grozījumiem Valsts civilās aizsardzības plānā
Priekšlikums
Svītrot sadaļas Preventīvie un gatavības pasākumi otrajā pasākumā ailēs:
Lēmuma pieņēmējs, Par izpildi atbildīgā institūcija un Izpildītāji iestādes nosaukuma saīsinājumu "VI".
Lēmuma pieņēmējs, Par izpildi atbildīgā institūcija un Izpildītāji iestādes nosaukuma saīsinājumu "VI".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
15.pielikums Grozījumiem Valsts civilās aizsardzības plānā
Priekšlikums
Papildināt sadaļu Preventīvie gatavības pasākumi ar jaunu pasākumu:
Pasākuma nosaukums:
Infekcijas slimību gadījumu/uzliesmojumu reģistrācija un epidemioloģiskā izmeklēšana, epidemioloģiskās uzraudzības datu analīze un izvērtēšana
Izpildes termiņš:
2023.- 2027.gads
Lēmuma pieņēmējs:
SPKC
Par izpildi atbildīgā institūcija:
SPKC
Izpildītāji
SPKC;
Laboratorijas
Pasākuma apzīmējums (trigrafs)* saskaņā ar NATO krīžu reaģēšanas sistēmas rokasgrāmatu:
Valsts civilās aizsardzības plāna 37.pielikums
Pasākuma nosaukums:
Infekcijas slimību gadījumu/uzliesmojumu reģistrācija un epidemioloģiskā izmeklēšana, epidemioloģiskās uzraudzības datu analīze un izvērtēšana
Izpildes termiņš:
2023.- 2027.gads
Lēmuma pieņēmējs:
SPKC
Par izpildi atbildīgā institūcija:
SPKC
Izpildītāji
SPKC;
Laboratorijas
Pasākuma apzīmējums (trigrafs)* saskaņā ar NATO krīžu reaģēšanas sistēmas rokasgrāmatu:
Valsts civilās aizsardzības plāna 37.pielikums
Piedāvātā redakcija
-
8.
Rīkojuma projekts
15.pielikums Grozījumiem Valsts civilās aizsardzības plānā
Priekšlikums
Svītrot sadaļā risku kopsavilkums tekstu", jo teksts atkārtojas:
Kaut gan bioterorisma iespējamība nav liela, tomēr bioloģiskā aģenta tīšai izmantošanai var būt graujoša ietekme uz sabiedrisko dzīvi. Bioloģiskā terorisma uzbrukumi ir visneizvēlīgākie un nāvējošākie, tie izraisa lielu cietušo skaitu, ievērojamas sociāli ekonomiskas sekas, rada pārrobežu izplatīšanās risku sakarā ar infekciozo materiālu nelegālu pārvadāšanu un inficēto/kontaminēto personu pārvietošanos.
Kaut gan bioterorisma iespējamība nav liela, tomēr bioloģiskā aģenta tīšai izmantošanai var būt graujoša ietekme uz sabiedrisko dzīvi. Bioloģiskā terorisma uzbrukumi ir visneizvēlīgākie un nāvējošākie, tie izraisa lielu cietušo skaitu, ievērojamas sociāli ekonomiskas sekas, rada pārrobežu izplatīšanās risku sakarā ar infekciozo materiālu nelegālu pārvadāšanu un inficēto/kontaminēto personu pārvietošanos.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
29.pielikums Grozījumiem Valsts civilās aizsardzības plānā
Priekšlikums
Aizstāt pielikuma sadaļas “Vadlīnijas evakuācijas punkta izveidei un darbībai, pulcēšanās vietu noteikšanai masveida evakuācijas gadījumā” I nodaļas 3.2.; 5.2.1.; 7.punkta tabulā un II nodaļas 4.6. punktos tekstu Neatliekamā medicīniskā palīdzība ar tekstu: Pirmā palīdzība/medicīniskā palīdzība attiecīgajos locījumos.
Piedāvātā redakcija
-
