Projekta ID
25-TA-358Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
21.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 309 "Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža"
Iebildums
Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde iebilst 4.6.apakšpunktā paredzētā regulējuma formulējumam. Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā kā atsevišķas alejas kultūras pieminekļi ir iekļauti - Aleja Popes muižā https://mantojums.lv/cultural-objects/6953 vai Lidosta Špilve" ar aleju https://mantojums.lv/cultural-objects/8807. Citos gadījumos katra koka kultūras pieminekļa ainaviskajā vidē nociršana tiek vērtēta konkrētā kultūras pieminekļa (piemēram, Katlakalna luterāņu baznīca https://mantojums.lv/cultural-objects/6700 kur valsts nozīmes kultūras piemineklis ir tikai baznīca, bet apkārtējo vidi veido unikāli dendroloģiskie stādījumi un alejas; Bloka muižiņas ansamblis https://mantojums.lv/cultural-objects/6673 , kurai apkārt ir parks, bet aizsardzībā ir tikai ēka, un apkārt notiek intensīva apbūve, kuras attīstībai koku ciršanu nevērtējot kontekstā ar muižiņas saglabājamām vērtībām, Bloka muižiņa zaudēs savu ainavisko ietvaru.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde iebilst 4.6.apakšpunktā paredzētā regulējuma formulējumam. Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā kā atsevišķas alejas kultūras pieminekļi ir iekļauti - Aleja Popes muižā https://mantojums.lv/cultural-objects/6953 vai Lidosta Špilve" ar aleju https://mantojums.lv/cultural-objects/8807. Citos gadījumos katra koka kultūras pieminekļa ainaviskajā vidē nociršana tiek vērtēta konkrētā kultūras pieminekļa (piemēram, Katlakalna luterāņu baznīca https://mantojums.lv/cultural-objects/6700 kur valsts nozīmes kultūras piemineklis ir tikai baznīca, bet apkārtējo vidi veido unikāli dendroloģiskie stādījumi un alejas; Bloka muižiņas ansamblis https://mantojums.lv/cultural-objects/6673 , kurai apkārt ir parks, bet aizsardzībā ir tikai ēka, un apkārt notiek intensīva apbūve, kuras attīstībai koku ciršanu nevērtējot kontekstā ar muižiņas saglabājamām vērtībām, Bloka muižiņa zaudēs savu ainavisko ietvaru.
Lūdzam svītrot Anotācijas apgalvojumu 4.3.apakšpunktā - Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde noteikti nevar piekrist tam, ka "Pašvaldību pieredze liecina, ka NKMP līdz šim nav aizliegusi koku ciršanu vai izvirzījusi īpašas prasības kultūras pieminekļu aizsargjoslās.." — apgalvojums neatbilst patiesībai, jo NKMP tieši norāda savos atzinumos nosacījumus, ar kādiem saskaņoti darbi kultūras pieminekļu aizsardzības zonās.
Piemēram, NKMP tikko no Liepājas valstspilsētas pašvaldības saņēma iesniegumu par holandes liepu nociršanu, kuru apkārtmērs bija ap 70cm. Liepas nav vēsturiskās, bet tomēr turpina parka apstādījumumus.
Lūdzam svītrot Anotācijas apgalvojumu 4.3.apakšpunktā - Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde noteikti nevar piekrist tam, ka "Pašvaldību pieredze liecina, ka NKMP līdz šim nav aizliegusi koku ciršanu vai izvirzījusi īpašas prasības kultūras pieminekļu aizsargjoslās.." — apgalvojums neatbilst patiesībai, jo NKMP tieši norāda savos atzinumos nosacījumus, ar kādiem saskaņoti darbi kultūras pieminekļu aizsardzības zonās.
Piemēram, NKMP tikko no Liepājas valstspilsētas pašvaldības saņēma iesniegumu par holandes liepu nociršanu, kuru apkārtmērs bija ap 70cm. Liepas nav vēsturiskās, bet tomēr turpina parka apstādījumumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
5.3. kokus teritorijās, kurās to audzēšana saskaņā ar normatīvajiem aktiem par aizsargjoslām, meliorāciju, autoceļiem un dzelzceļiem ir aizliegta, kā arī Aizsargjoslu likuma 61. pantā minētos kokus;
Iebildums
Lai ievērotu sabiedrības intereses un līdzdalības iespējas apdzīvotu vietu teritorijas attīstības virzībā, lūdzam precizēt 5.3.apakšpunkta redakciju un atbilstoši svītrot 17.2.apakšpunktu, jo publisko apspriešanu par koku ciršanu ārpus meža nerīko, ja pašvaldības atļauja nav nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
5.3. kokus teritorijās, kurās to audzēšana saskaņā ar normatīvajiem aktiem par aizsargjoslām, meliorāciju, autoceļiem un dzelzceļiem ir aizliegta, kā arī Aizsargjoslu likuma 61. pantā minētos kokus, izņemot aizsargjoslās gar ielām pilsētās, ciemos un citās apdzīvotās vietās
4.
Noteikumu konsolidētā versija
17.3. ja koks bojā ēku vai inženierkomunikācijas vai traucē to darbību vai ja pastāv citi objektīvi apstākļi, kuru dēļ nav iespējama koka saglabāšana;
Iebildums
Lai novērstu sabiedrības līdzdalības iespēju ierobežošanu, iebilstam pret 17.3.apakšpunkta plašo tvērumu un potenciāli neskaidrām interpretācijas iespējām tiesību akta normas piemērošanā. Frāze "pastāv citi objektīvi apstākļi, kuru dēļ nav iespējama koka saglabāšana" var tikt nepamatoti izmantota, lai liegtu sabiedrības dalību publiskajā apspriešanā. Lūdzam svītrot šo 17.3.apakšpunkta daļu, vienlaikus papildinot apakšpunktu ar prasību šajos gadījumos saņemt sertificēta kokkopja (arborista) atzinumu par radīto risku pamatotību un nenovēršamību.
Piedāvātā redakcija
17.3. ja koks bojā ēku vai inženierkomunikācijas vai traucē to darbību un saņemts sertificēta kokkopja (arborista) atzinums par radīto risku pamatotību un nenovēršamību.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
17.4. ja koku ciršana saistīta ar būvniecību un par koku nociršanu rīkojama būvniecības ieceres publiskā apspriešana.
Iebildums
Lūdzam nodrošināt nepieciešamību informēt sabiedrību par koku ciršanas pamatojumu un apjomu un attiecīgi papildināt 17.4.apakšpunkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
17.4. ja koku ciršana saistīta ar būvniecību un par koku nociršanu rīkojama būvniecības ieceres publiskā apspriešana, kā arī sabiedrība tiek informēta par paredzēto koku ciršanas apjomu.
