Atzinums

Projekta ID
23-TA-1542
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
06.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka plāna projekta 2.pielikumā informācija par ES projektu līdzfinansēšanu no valsts budžeta sadalījumā pa gadiem atšķiras no plāna projekta 7.tabulā, 1.pielikumā un daudzgadu līguma 3.pielikumā norādītās informācijas par ES projektu līdzfinansēšanu no valsts budžeta sadalījuma pa gadiem, proti:
plāna projekta 2.pielikumā valsts budžeta līdzfinansējums pa gadiem tūkst. euro ir:
2025.g. – 677; 2026.g. – 12 510; 2027.g. – 21 313; 2028.g. – 17 520; 2029.g. – 14 437;
savukārt plāna projekta 7.tabulā, 1.pielikumā un daudzgadu līguma projekta 3.pielikumā valsts budžeta līdzfinansējums pa gadiem tūkst. euro ir:
2025.g. – 676; 2026.g. – 12 485; 2027.g. – 21 183; 2028.g. – 17 239; 2029.g. – 14 876.
Lūdzam pārskatīt un precizēt, lai informācija savstarpēji sakrīt.
 
Vienlaikus lūdzam daudzgadu līguma projekta 3.pielikumā ailes “ES projektu līdzfinansēšana un Infrastruktūras investīciju finansēšana no valsts budžeta” nosaukumu precizēt uz “ES projektu līdzfinansēšana no valsts budžeta”, kā tas jau bija izdarīts iepriekšējā daudzgadu līguma projekta versijā, lai attiecīgais ailes nosaukums sakristu ar plāna projektā norādīto, kā arī lūdzam plāna projekta 1.pielikumā no attiecīgās ailes nosaukuma svītrot skaitli “34”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam daudzgadu līguma projektā precizēt 3.1., 3.3. un 3.4.apakšpunktu redakcijas atbilstoši tām, ko Finanšu ministrija saskaņoja ar 19.09.2025. atzinumu.
Lai attiecīgajiem punktiem nodrošinātu savstarpēju sasaisti un arī sasaisti ar daudzgadu līguma 3.pielikumu, lūdzam attiecīgo apakšpunktu precizēšanai izmantot piedāvātās redakcijas.
Vienlaikus lūdzam TAP-ā pievienot tikai aktuālo daudzgadu līguma projekta redakciju, dzēšot neaktuālās līguma projekta versijas.
Piedāvātā redakcija
3.1. Infrastruktūras pārvaldītāja ikgadēja finanšu līdzsvara un dzelzceļa infrastruktūras investīciju finansēšanas nodrošināšanai, kā arī Dzelzceļa likuma 9. panta ceturtajā daļā noteikto valsts pienākumu izpildei, Puses piemēro Indikatīvajā dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānā noteikto trīs pakāpju finanšu līdzsvara finansēšanas mehānismu, saskaņā ar kuru par Infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvara sasniegšanas nosacījumu var uzskatīt:
1) atbilstoši "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likums” prasībām izstrādātajā un revidētajā LDZ gada pārskatā iekļautās apvienoto ienākumu pārskata formas, apstiprinātu “0” (nulles) vai pozitīva rādītāja peļņas lieluma gada rezultātu pirms valsts finanšu līdzsvara maksājumiem (pozīcijā “Pārskata gada peļņa vai zaudējumi”) un;
2) valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu dzelzceļa infrastruktūras attīstībai atbilstoši valsts budžeta finansiālām iespējām un attiecīgajiem Ministru kabineta lēmumiem par konkrēto dzelzceļa infrastruktūras pasākumu un projektu īstenošanu, ņemot vērā Līguma 3.pielikumā norādīto indikatīvo apmēru;
 
3.3. Līdzekļus Infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvaram plāno valsts budžeta sagatavošanas procesā, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas, ņemot vērā Līguma 3.pielikumā norādīto indikatīvo apmēru un pievienotos skaidrojumus.
 
3.4. Katru gadu Infrastruktūras pārvaldītājam tiek piešķirti:
3.4.1.  valsts budžeta programmā 31.00.00 "Sabiedriskais transports" apakšprogrammas 31.04.00 “Finansējums dzelzceļa publiskai infrastruktūrai” ietvaros piešķirtais finansējums, neskarot finansējuma daļu, kas nepieciešama dzelzceļa pasažieru pārvadātāju izdevumu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veikšanu un apkalpes vietu pakalpojumu izmantošanu kompensēšanai. Finansējums tiek piešķirts un izlietots atbilstoši SM rīkojumam;
3.4.2.  valsts līdzekļi Infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvaram un dzelzceļa investīciju finansēšanai, kas tiek izmantoti infrastruktūras uzturēšanas izdevumu segšanai un dzelzceļa atjaunošanas investīcijām, pamatojoties uz iepriekš saskaņotu valsts līdzekļu pieprasījumu un pārskata periodā pieejamajiem valsts budžeta līdzekļiem, ievērojot šī Līguma 3.1. un 3.3. apakšpunktu.
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām salāgot par projektiem sniegto informāciju indikatīvā plāna 9.sadaļā “Investīcijas” un Pielikumā Nr.2 “Kopējais investīciju apjoms dzelzceļa infrastruktūras attīstībai 2024 - 2029“:
1) Tā kā 9.punktā 9. “Investīcijas”  ir rakstīts, ka šajā plānā norādītās investīciju projektu summas (izmaksas) atspoguļo faktiskās jeb kopējās projektu izmaksas, atbilstoši saistošajiem MK noteikumiem, citiem tiesību aktiem un noslēgtajiem līgumiem ar CFLA, tajās ietvertas arī citas pieskaitāmās izmaksas, kas projekta īstenotājam var rasties, piemēram, sadārdzinājuma rezultātā, lūdzam salāgot tabulā Nr. 13 par ANM projektu ““Dzelzceļa elektrificētā tīkla modernizācija un attīstība”” norādītās kopējās izmaksas (72 700 000 EUR) ar Pielikuma Nr.2  tabulā norādītām kopējām izmaksām (73 171 469 EUR) pēc līdzības, kā tas ir citos projektos.
2) Pēc līdzības ar citiem projektiem, lūdzam pielikuma Nr.2 tabulā projektam “Iekšzemes intermodālo termināļu attīstība (Sausās ostas)” laukā “Projekta nosaukums” iekļaut informāciju, kāda fonda projekts šis ir (KF 2021/2027).
3) Konstatējam, ka pielikuma Nr.2. tabulā nav iekļauts plāna 18.tabulas projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.– 2027.gadam specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” 2.3.1.2. pasākums “Multimodāls sabiedriskā transporta tīkls” ietvaros “Stacija 2.0.”” – lūdzam papildināt pielikuma Nr.2 tabulu vai skaidrot, kāpēc šis projekts nav iekļauts pielikumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūgums precizēt plāna projekta 35. lpp. norādīto, precizējot, ka LDz zaudējumu jeb finanšu līdzsvara apjoms plānošanas periodā (no 2025. – 2029. gadam) sastāda kopā 137 820 668 EUR jeb 137 821 tūkst. EUR.
 
Piedāvātā redakcija
-