Atzinums

Projekta ID
22-TA-2578
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.2.sadaļā "Mērķis" norādīto "atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātai vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodikai" ievērojot, ka Finanšu ministrija kā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadošā iestāde to vēl nav redzējusi un saskaņojusi. Papildus lūdzam precizēt arī tekstu citur anotācijā norādot, ka vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodikas projekts ir izstrādes procesā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.apakšsadaļas apakšnodaļas "Pašreizējā situācija" 2.punkta pirmajā teikumā aizstāt vārdus “ģimenes asistentiem” ar vārdiem “sociālā darba speciālistiem”, ņemot vērā, ka atbilstoši SAM MK noteikumu 3.1.  apakšpunktā noteiktajam supervīzijās piedalās pašvaldību izveidoto sociālo pakalpojumu sniedzēju sociālā darba speciālisti, ne vien ģimenes asistenti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kādā veidā un atbilstoši kādiem kritērijiem (piem., jābūt reģistrētam Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā) pašvaldības piesaistīs fiziskas un juridiskas personas, kuras sniedz ģimenes asistenta pakalpojumu, kā arī kādās atbalstāmajās darbībās tiks iesaistīti piesaistītie ģimenes asistenti un, kādas izmaksas šajā gadījumā uz tiem būs attiecināmas. Ņemot vērā iepriekš  minēto, attiecīgi lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt SAM MK noteikumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot un papildināt anotācijas 1. sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība" 1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Problēmas un risinājumi" "Problēmas apraksts" 2. apakšpunktu ar informāciju kādā veidā tiks noteikta "brīvi piedāvātā sava pakalpojuma cena" un kādi grozījumi ir nepieciešami normatīvajos aktos, līgumos un citos saistošajos dokumentos attiecīgā mērķa sasniegšanai, kā arī vai ir izvērtēti iespējamie riski finansējuma pietiekamībai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu izvērtēt un precizēt anotācijas 1. sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība" 1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Problēmas un risinājumi" "Problēmas apraksts" 2. apakšpunktā norādīto informāciju un atsauci uz normatīvo aktu, kas ir zaudējis spēku 2019. gadā ar esošās darbības programmas pieņemšanu. Ja minētā informācija un atsauce uz minēto normatīvo aktu ir būtiska kā esošo izmaksu metodes piemērošana, lūdzam koriģēt attiecīgo teksta daļu atbilstoši esošajai un vēsturiskajai situācijai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1. sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība"  1.3. punktu "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" ar izvērtējumu un papildinājumu vai attiecīgie grozījumi ir būtiski un ietekmē projekta īstenošanu un tajā noteikto mērķa sasniegšanu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 1303/2013 (2013. gada 17. decembris), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71. pantam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2. sadaļu "Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu" ar informāciju vai minētie grozījumi radīs papildu administratīvo slogu finansējuma saņēmējam .
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam SAM MK noteikumu 33.3. apakšpunktu papildināt ar atsauci uz noteikumu 3.4. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt SAM MK noteikumu 15.1. apakšpunktu ar atsauci uz noteikumu 3.3. apakšpunktā minēto mērķa grupu, ņemot vērā, ka SAM MK noteikumu grozījumu 47.1 punktā ir norādīta atsauce uz noteikumu 17.2.1. un 17.2.2.2. apakšpunkta izmaksām noteikumu 3.3. apakšpunktā minētajām juridiskajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka SAM MK noteikumu grozījumu 47.1 punktā ir noteikts, ka de minimis atbalstu sniedz finansējuma saņēmējs, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu par pašvaldību un finansējuma saņēmēja sadarbību de minimis piešķiršanas procesā, piem., kā de minimis atbalsta pretendents zinās, ka pieteikums de minis atbalsta saņemšanai ir jāiesniedz finansējuma saņēmējam nevis pašvaldībai, kā finansējuma saņēmējs zinās, kādas fiziskas un juridiskas personas, kuras sniedz ģimenes asistenta pakalpojumu,  ir izvēlējušās pašvaldības u.c. Attiecīgi lūdzam papildus izvērtēt nepieciešamību papildināt SAM MK noteikumu 14. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar šo noteikumu 10.punktu, projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir valsts pārvaldes iestāde, kas izstrādā valsts politiku sociālā darba jomā, – Labklājības ministrija. Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts, ir Eiropas Sociālā fonda finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs). Lūdzam anotācijā skaidrot, ka Labklājības ministrija ir de minimis atbalsta sniedzējs šo noteikumu 3.3. apakšpunktā minētajām fiziskajām un juridiskajām personām. Vienlaikus lūdzam papildināt anotācijas 5.sadaļu ar noteikumu punktu izvērtējumu atbilstoši Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulai (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar šo noteikumu 3.3.punktu, pasākuma mērķa grupa ir fiziskas un juridiskas personas, kuras sniedz pašvaldības sociālā dienesta piešķirtu ģimenes asistenta pakalpojumu. Savukārt anotācijā skaidrots, ka pašvaldības ģimenes asistentu izvēlas piesaistīt kā ārpakalpojumu, proti, slēdzot uzņēmuma vai pakalpojuma līgumu. Attiecīgi ir secināms, ka tie ir saimnieciskās darbības veicēji. Vienlaikus norādām, ka arī no komercdarbības atbalsta viedokļa nav nozīmes subjekta, kas veic saimniecisko darbību, juridiskajai formai (sīkāk lūdzam skatīt Finanšu ministrijas mājas lapā https://www.fm.gov.lv/lv/skaidrojosie-materiali ievietotos materiālus "Valsts atbalsta vadlīnijas" un "NVO saimnieciskā darbība valsts atbalsta izpratnē (29.07.2021)".
Ņemot vērā skaidroto, lūdzam šo punktu aiz vārdiem " 3.3. apakšpunktā minētajām"" papildināt ar vārdiem "fiziskajām un".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka vairāki šajā punktā ietvertie nosacījumi ir attiecināmi arī uz atbalsta pretendentu un ir tam saistoši arī pēc atbalsta saņemšanas, aicinām precizēt šī punkta ievaddaļu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nepārprotami būtu skaidra gan atbalsta sniedzēja, gan atbalsta pretendenta nosacījumi par informācijas uzglabāšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr.1407/2013 6.panta 4.punktā noteiktajam, ierosinu šo punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:

"Atbalsta sniedzējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta shēmu un atbalsta pretendents nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktā noteiktajam".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumi ietver stingrākas prasības, nekā pieļauj Komisijas regulas Nr. 1407/2013 nosacījumi, lūdzam nepārprotamai interpretācijai šo punktu izteikt šādā redakcijā: 


 
Piedāvātā redakcija
47.7 Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Regulas Nr.1407/2013, atbalsta pretendentam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
 
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam 1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sadaļas "Pašreizējā situācija" 2) apakšpunktā, kā arī sadaļas "Problēmas apraksts" 2) apakšpunktā redakcionāli precizēt tekstu "supervīzijas pakalpojuma sniedzēji varēs brīvi piedāvāt savu pakalpojuma maksu un brīvāk konkurēt ar citiem tirgus dalībniekiem", lai skaidri saprotams, ka izmaksas par supervīziju pakalpojumu tiks attiecinātas atbilstoši noteiktajai vienības izmaksu standarta likmei, nevis jebkādā apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu, kā specifiskajā iznākuma un rezultāta rādītājā uzskaitīt iesaistītās juridiskās personas, piem., ja projekta īstenošanai tiek piesaistīta 1 biedrība, kura nodrošinās 3 ģimenes asistentus, rādītājā būtu uzskaitāma 1 juridiska persona vai 3 ģimenes asistenti.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā vārda "projekts" un "pilotprojekts" lietojumu, jo ne visur ir iespējams identificēt par kuru tieši projektu tiek runāts, t.i. projekts Nr.9.2.1.1/15/I/001 "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" (turpmāk - 9.2.1.1.pasākuma projekts), pilotprojekts (minēt kura pasākuma ietvaros) un/ vai cits projekts citā programmā, pasākumā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu precizēt anotācijas 1.sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība" 1.3.punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Problēmas un risinājumi" "Problēmas apraksts" 2. apakšpunktā, ka 4.3.5.4.pasākumu "Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība" ir plānots īstenot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 4.3.5.specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” ietvaros. Papildus lūdzam precizēt un norādīt, ka projekta Nr.9.2.1.1/15/I/001 ieviešanas beigu datums  ir 2023.gada 31.decembris, bet pašvaldību izdevumi par supervīzijas nodrošināšanu sociālā darba speciālistiem tiks segti līdz 2023.gada septembrim (ieskaitot).
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu papildināt Anotācijas 1. sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība"  1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Pašreizējā situācija" trešo apakšpunktu ar informāciju par laika posmu, kurā tika veikts minētais pētījums, ņemot vērā, ja dati ir novecojuši un neaktuāli, iespējams ir jāizvērtē alternatīvi risinājumi un metodes, kā arī norādīt avotu, kur var iepazīties ar minēto pētījumu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārbaudīt anotācijas 1.sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība"  1.3.punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Pašreizējā situācija" otrajā apakšpunktā izteikto apgalvojumu un izmaksām, proti, minētais attiecas uz Ministru kabineta 2019.gada 17.decembra noteikumu Nr. 686 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" 27.2.1.5. apakšpunktu un 19.1.1.- 19.1.3. punktu, nevis minētajiem Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumiem Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam norādīt anotācijas 1.sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība"  1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Pašreizējā situācija" pirmajā apakšpunktā saīsinājuma "MK" atšifrējumu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt un papildināt anotācijas 1.3.sadaļu "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" ar norādi/ atsauci pie attiecīgā skaidrojuma par katru noteikumu projekta punktu, kurā tiek veikti grozījumi.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Ņemot vērā grozījumos noteikto, ka arī juridiskās personas sniedz pašvaldības sociālā dienesta piešķirtu ģimenes asistenta pakalpojumu, lūdzam veikt korekciju Anotācijas 2. sadaļas "Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu" 2.1. punktā "Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt" "Juridiskās personas" un atzīmēt ar "jā".
Piedāvātā redakcija
-