Atzinums

Projekta ID
22-TA-2058
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
08.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 353 "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība"
Iebildums
LPS vērš uzmanību uz to, ka iespējams, TAP portālā nav pievienojušās pareizās noteikumu projekta redakcijas, jo paredzētie grozījumi nav ietverti pievienotajos failos. Lūgums pārskatīt TAP portālā ievietotos dokumentus un tā pielikumus, lai būtu iespējams korekti izskatīt dokumentu redakcijas, kas ietver grozījumus. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Ēdināšanas pakalpojumu iepirkums atbilstoši ZPI kritērijiem.
Iepirkuma līguma izpildes noteikumi.
1.6. pārtika un dzērieni jāpasniedz, lietojot atkārtoti izmantojamus galda piederumus, traukus un galdautus vai no atjaunojamām izejvielām ražotus galda piederumus, traukus vai izbraukuma ēdināšanas piederumus.

Būtu jāparedz, ka var būt izņēmumi, kad, epidemioloģiskās drošības pasākumu dēļ, ēdiens tiek pasniegts vienreizējos traukos. Kā ēdināšanas pakalpojuma iepirkumā, nakts patversmes klientiem, šo nevar izpildīt. Ēdienu pieved vienreiz lietojamos traukos.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Komentārs no pašvaldības: ZPI prasībās trešās grupas ēkām sadaļā B20 minēti pasīvie iekštelpu klimata regulēšanas risinājumi (dabīgā ventilācijas nodrošināšana) nav savienojami ar ēkām obligāti paredzamo rekuperācijas sistēmu izbūvi, kuru efektīva funkcionēšana ir iespējama būvei, kurā netiek radīta papildus nekontrolēta gaisa plūsmu apmaiņa, tādejādi izbūvējot pasīvo ventilācijas sistēmu, kuras darbību ietekmē ārējās vides faktori, vēja plūsma, atmosfēras spiediens, temperatūras, nav iespējams veikt mehānisko sistēmu korektu un efektīvu ieregulēšanu, ekspluatāciju, jo abas iepriekš minētās sistēmas nav salāgojamas.
Lūgums skaidrot minēto situāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 353 "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība"
Priekšlikums
Vispārējs komentārs - Būvuzraugs un būvvalde var izvērtēt, vai izmantotie materiāli atbilst būvniecības normatīvu prasībām, bet tikai pasūtītājam ir pienākums izvērtēt, vai tie atbilst zaļā iepirkuma prasībām. Pasūtītājam nav un, objektīvi, arī nav jābūt kompetencei un kvalifikācijai šādu atbilstības prasību izvērtēšanai.
Daļu no ZPI prasībām varētu iekļaut jau būvniecību reglamentējošos normatīvajos aktos, kas būtu jāņem vērā būvvaldei, nosakot projektēšanas nosacījumus. Šobrīd saskaņā ar piedāvātajiem Noteikumu Nr. 353 grozījumiem izriet, ka pasūtītājam tiek uzlikta atbildība kontrolēt ZPI kritēriju ieviešanu un izpildi būvniecības procesā, lai gan kompetenta iestāde šī jautājuma pārraudzīšanai ir būvvalde.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 353 "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība"
Priekšlikums
Vispārējs komentārs par ēdināšanas iepirkumiem, uz ko ir norādīts jau iepriekš - personām, kas pieņem piegādes, kas parasti ir virtuves darbinieki, nav ne zināšanu, ne resursu pārbaudīt piegādes, ne iespēju atteikt piegādi, jo pretējā gadījumā nav ar ko barot.

Lūgums meklēt risinājumu minētās situācijas uzlabošanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 353 "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība"
Priekšlikums
8.1. muzeja, bibliotēkas (1262), biroju ēkas (122), izglītības un zinātnes iestāžu ēkas (1263), viesnīcas un tām līdzīga lietojuma ēkas (121, izņemot 12110103) jaunas būvniecības vai pārbūves iecere, vai projektēšana.

Papildus kritērijiem atkarībā no būvniecības projekta realizācijas posmiem (A-D),  nav redzams pamatojums tam, ka ZPI prasības katrā no posmiem būtu dalāmas vēl atkarībā no ēkas klasifikācijas, ēkas lietošanas mērķa(-iem) un funkcijas(-ām).
Ūdens taupīšanas pasākumi būtu jāievēro visās ēkās, tāpat energoefektivitāte, mikromobilitāte, būvgružu utilizācija, atkārtota materiālu izmantošana, utml.

Lūdzam skaidrojumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 353 "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība"
Priekšlikums
PIEGĀDE UN SEZONĀLI PĀRTIKAS PRODUKTI
[..] transportlīdzekļiem, ko paredzēts izmantot ēdināšanas pakalpojumu nodrošināšanai, jāatbilst  vismaz EURO 5 vai V atgāzu emisijas standartam saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 20. jūnija Regulas (EK) Nr. 715/2007 par tipa apstiprinājumu mehāniskiem transportlīdzekļiem attiecībā uz emisijām no vieglajiem pasažieru un komerciālajiem transportlīdzekļiem (Euro 5 un Euro 6) un par piekļuvi transportlīdzekļa remonta un tehniskās apkopes informācijai I pielikuma 1. tabulā noteiktajām "Euro 5" emisijas robežvērtībām vai saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 22 decembra noteikumu Nr. 1494  "Mopēdu, mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un sastāvdaļu atbilstības novērtēšanas noteikumi" 11. pielikuma 41. iedaļā noteiktajām "EURO V" emisiju robežvērtībām; [..]

Ierosinājums dzēst šo kritēriju ēdināšanas iepirkumos. Ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanā izmanto virtuves tehniku, nevis piegādes transportu. Ēdinātāji parasti paši sev produktus nepiegādā, līdz ar to nav skaidrs ko tad prasīt iepirkumā. Un cik tas ir lietderīgi prasīt piegādātāju transportlīdzekļu apliecības un attiecīgi, piemēram, 5 gadu periodā kontrolēt vai tiešām konkrētais kartupeļu piegādātājs ved kartupeļus ar norādīto auto.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 353 "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība"
Priekšlikums
4.2. ZPI prasības un kritēriji ēdināšanas pakalpojumiem
2.1.1. a. Iegādājoties pienu un kefīru vairāk kā 35 procentiem no visas piena un kefīra masas vai vērtības (no 2022.gada 1. janvāra vairāk kā 50 procenti) jābūt ražotiem atbilstoši bioloģiskās lauksaimniecības metodēm saskaņā ar Padomes 2007. gada 28. jūnija Regulu (EK) Nr.834/2007 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un par Regulas (EEK) Nr.2092/91 atcelšanu;
Iegādājoties graudaugu pārstrādes produktus (piemēram, auzu pārslas, kviešu milti, griķi) vairāk kā 20 procentiem no graudaugu pārstrādes produktu masas vai vērtības jābūt ražotiem atbilstoši bioloģiskās lauksaimniecības metodēm saskaņā ar Padomes 2007. gada 28. jūnija Regulu (EK) Nr.834/2007 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un par Regulas (EEK) Nr.2092/91 atcelšanu;


Lūdzam skaidrot, kas ir un kas nav uzskatāmi par graudaugu pārstrādes produktiem. Milti ir pārstrādāts produkts, bet griķi? Varbūt arī maize ir graudaugu pārstrādes produkts ? Vai rīsi ir graudaugu pārstrādes produkts?
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 353 "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība"
Priekšlikums
8. Trešās grupas ēku jauna būvniecība, pārbūve, projektēšana un nojaukšana

Lūgums skaidrot, vai attiecībā uz būvdarbu vai projektēšanas iepirkumiem, kur paredzēta pārbūve un restaurācija, būs pilnībā jāparedz norādītās ZPI prasības un kritēriji projektēšanai un būvdarbiem? Liela daļa prasību ir saistīta arī ar energoefektivitāti, bet ne visos ēku restaurāciju gadījumos ir iespējams piemērot energoefektivitātes prasības un sasniedzamos rādītājus.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 353 "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība"
Priekšlikums
4.1. ZPI prasības un kritēriji pārtikas produktu piegādēm
Piedāvājuma izvērtēšanas kritēriji
1.1. nosaka katra piedāvājuma izvērtēšanas kritērija īpatsvaru, bet ZPI kritērijiem kopā ne mazāk kā 35 procentu apmērā no piedāvājuma izvērtēšanas kritēriju kopējās vērtības;
1.2. cenas vai izmaksu kritērijam pasūtītājs paredz īpatsvaru ne vairāk kā 50 procentu apmērā;

Lūgums skaidrot, kādam kritērijam ir atstāti atlikušie 15%?
No pašvaldību perspektīvas cenai būtu nosakāms svars vismaz 60% , ko pasūtītājs var to samazināt, bet ja paliek 50%, tad pasūtītāji neiepirks caur ZPI, jo nevarēs to atļauties.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
4. Pārtika un ēdināšanas pakalpojumi
ZPI prasības un kritēriji ir noteikti pārtikas produktu piegādēm un ēdināšanas pakalpojumiem. ZPI kritērijus piemēro brīvprātīgi augļiem, ogām un dārzeņiem, kas nav iekļauti Zemkopības ministrijas izstrādātajos vietējo augļu, ogu un dārzeņu sezonalitātes kalendāros (pieejami Iepirkumu uzraudzības biroja mājas lapā), kā arī  pārtikas produktiem, tostarp,  saldētai produkcijai, kuri netiek audzēti vai ražoti Latvijā.

Papildināt redakciju ar svaigām zivīm, kā arī produktiem uztura korekcijai (produkti bērniem ar celiakiju, laktozes nepanesību, diabētu).
Piedāvātā redakcija

4. Pārtika un ēdināšanas pakalpojumi
ZPI prasības un kritēriji ir noteikti pārtikas produktu piegādēm un ēdināšanas pakalpojumiem. ZPI kritērijus piemēro brīvprātīgi augļiem, ogām un dārzeņiem, kas nav iekļauti Zemkopības ministrijas izstrādātajos vietējo augļu, ogu un dārzeņu sezonalitātes kalendāros (pieejami Iepirkumu uzraudzības biroja mājas lapā), kā arī  pārtikas produktiem, tostarp,  saldētai produkcijai, kuri netiek audzēti vai ražoti Latvijā, svaigām zivīm un produktiem uztura korekcijai (produkti bērniem ar celiakiju, laktozes nepanesību, diabētu).
 

12.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Attiecībā uz ZPI prasībām būvniecības jomā, pašvaldības ir norādījušas, ka minētās pieredzes prasības ir praktiski neizpildāmas. Izvirzot noteiktās minimālās pieredzes prasības, piegādātājs savu  pieredzi nevarēs apliecināt, kā arī iepirkumu speciālisti un publisko iepirkumu komisijas locekļi, par prasību izpildi nevarēs pārliecināties. Šāda veida prasības noteikti ierobežo piegādātāja iespējas piedalīties iepirkumā, jo, piemēram, būvprojekta vadītāja pieredze “B7 Ūdens taupīšanas ietaises”, atbilstību  apliecina produktu datu lapas, kurās norādītie ūdens patēriņa parametri un darbības specifikācija atbilst tehniskajā specifikācijā minētajām prasībām. Šādi dati nebūs pieejami piegādātajam, un piegādātājs nevar ietekmēt lietotāja paradumus ūdens patēriņam.

Lūgums skaidrot minēto situāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Anotācijā ir atsauces uz situācijas izpētēm un tirgus gatavību, bet pašvaldības ir norādījušas, ka praktiski veicot iepirkumus, prasības piegādātājiem nav izpildāmās, līdz ar to pat tiek ierobežota konkurence. Pašvaldības cenšās ievērot ZPI prasības, tomēr iepirkuma rezultātā nevar noslēgt līgumu, jo nav piegādātāju, kas atbilstu prasībām. Konkrētu piemēru var minēt bioloģiskā piena un kefīra produktu piegādi. Latvijas tirgū vēl aizvien ir tikai četri bioloģiskā piena pārstrādātāji un, vērtējot no pašvaldībai nepieciešamā apjoma, piegādātājiem nav intereses piedalīties iepirkumos.
Lūgums sniegt skaidrojumu par minēto situāciju tirgū, un kādi būtu iespējamie risinājumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka Noteikumu projekta viens no izstrādes mērķiem ir Eiropas Komisijas izstrādāto aktualizēto ZPI vadlīniju pārņemšana vairākām preču un pakalpojumu grupām (pārtikas un ēdināšanas pakalpojumi, transports, iekštelpu un āra apgaismojums, būvdarbi). Lūdzam skaidrot nepieciešamību šos kritērijus, ko Eiropas Savienības dalībvalstīm pagaidām ir jāpiemēro brīvprātīgi, piemērot obligāti. 
Piedāvātā redakcija
-