Atzinums

Projekta ID
23-TA-1812
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Paužam bažas, ka nav pilnībā skaidrs noteikumu projekta anotācijā ietvertais pamatojums noteikumu projekta 26. punktā jaunā redakcijā izteiktajam Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 373 "Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus" (turpmāk - Noteikumi Nr. 373) 48.2. apakšpunktam. Proti, anotācijā minēts: "Turpretī noteikumu Nr. 373 27. punktā noteikts, ka analoģiskā gadījumā apstiprinātām mācību organizācijām Civilās aviācijas aģentūra pieņem lēmumu atteikt sertifikāta izsniegšanu [..]." Proti, Noteikumu Nr. 373 27. punkts ir par Civilās aviācijas aģentūras (turpmāk - aģentūra) rīcību gadījumā, ja mācību organizācija aģentūras noteiktajā termiņā nav izpildījusi Komisijas 2011. gada 3. novembra Regulas (ES) Nr. 1178/2011, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpi atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (turpmāk – regula Nr. 1178/2011) VII pielikuma ORA.GEN.150. punkta "a" vai "b", vai "c" apakšpunkta prasības, kurās ir runa par neatbilstības iemesla noteikšanu, koriģējošas rīcības plāna izstrādi un koriģējošu darbību veikšanu. Savukārt Noteikumu Nr. 373 48.2. apakšpunkts regulē aģentūras rīcību, ja deklarācijā nav iekļauta pieprasītā informācija vai nav iesniegti pieprasītie dokumenti, kas, šķiet, nav analoģisks gadījums ar 27. punktu.
Ievērojot minēto, lūdzam vai nu precizēt anotācijā sniegto pamatojumu, vai arī sniegt izvērstāku skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Aicinām izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 5. punktā izteiktā Noteikumu Nr. 373 11. punkta un citu saistīto normu projektā formulējumu vai sniegt pamatotu skaidrojumu. Proti, likuma "Par aviāciju" 57.2 panta pirmā daļa paredz prasības konkrētiem subjektiem, citstarp (noteikumu projekta kontekstā) civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu mācību organizāciju īpašniekam (patiesais labuma guvējs) un darbiniekam, kas ieņem vadošu amatu vai ar saviem lēmumiem var būtiski ietekmēt uzņēmuma darbību (atbildīgais darbinieks). Minētā likuma norma neparedz, ka par, piemēram, mācību organizāciju var būt tikai persona, kas atbilst attiecīgajām prasībām, bet gan, ka par civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu mācību organizāciju īpašnieku (patiesais labuma guvējs) un darbinieku, kas ieņem vadošu amatu vai ar saviem lēmumiem var būtiski ietekmēt uzņēmuma darbību, var būt tikai persona, kas atbilst panta pirmajā daļā minētajām prasībām. Attiecīgi, ņemot vērā likuma "Par aviāciju" 57.2 panta pirmajā daļā minētos subjektus, uz kuriem likuma norma attiecināma, lūdzam izvērtēt un, kur nepieciešams, precizēt noteikumu projekta 5. punkta un citu saistīto noteikumu projekta normu formulējumus.
Papildus aicinām izvērtēt un konkretizēt attiecīgo atsauci, ņemot vērā, ka konkrētas prasības attiecīgajiem subjektiem noteiktas tieši likuma "Par aviāciju" 57.2 panta pirmajā daļā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta  anotācijā sniegtā skaidrojuma par noteikumu projekta 8. un 9. punktā paredzētajām Noteikumu Nr. 373 izmaiņām, nav skaidri saprotams, kā tieši attiecīgā personāla, kas minēts Noteikumu 373 13.2. un 13.3. apakšpunktā, nepieciešamība izriet no normās minētajām attiecīgajām regulas Nr. 1178/2011 vienībām, ņemot vērā, ka tajās ir runa par pārvaldības sistēmas elementiem, nevis konkrētām personāla pozīcijām. Attiecīgi lūdzam vai nu sniegt izvērstāku skaidrojumu anotācijā par minēto, vai arī precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projektā konsekventi svītrotas vai saglabātas atsauces Noteikumos Nr. 373 uz regulas Nr. 1178/2011 I pielikumu. Piemēram, Noteikumu Nr. 373 15.2.1. apakšpunktā atsauce atstāta, savukārt saturiski līdzīgajā 21. punktā atsauce svītrota. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un vai nu precizēt noteikumu projektu, nodrošinot konsekventas izmaiņas noteikumos, vai arī sniegt skaidrojumu tā anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka Noteikumu Nr. 373 28. un 39. punkts tiek izteikts jaunā redakcijā (sk. noteikumu projekta 15. un 20. punktu), lūdzam izvērtēt un precizēt frāzi "fiziska persona, kas ir reģistrējusies kā komersants, juridiska persona vai iestāde". Norādām, ka no pašreizējās frāzes konstrukcijas varētu arī pārprast, ka fiziska persona varētu reģistrēties kā, piemēram, iestāde, kaut arī, šķiet, paredzēts norādīt tikai uz fiziskas personas reģistrēšanos kā komersantam. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un vai nu sniegt noteikumu projekta anotācijā skaidrojumu par attiecīgās normas piemērošanu, vai arī to redakcionāli precizēt, piemēram, samainot vārdus vietām ("juridiska persona, iestāde vai fiziska persona, kas ir reģistrējusies kā komersants").
Papildus aicinām atbilstoši precizēt normas formulējuma beigu daļu, ņemot vērā, ka pašreiz no tās gramatiskā formulējuma izriet, ka galvenajai saimnieciskās darbības vietai (nevis normas sākumā minētajiem subjektiem) ir jāatbilst likuma “Par aviāciju” 57.2 panta prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 19 "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 373 "Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus"", ar kuriem Noteikumi Nr. 373 tika papildināti ar IV.1 nodaļu, anotācijas 5. sadaļā (anotācija pieejama: https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/0cf8d037-658d-4fe2-9b53-9493ac36ecb9) tika norādīti vairāki Eiropas Savienības un starptautiski dokumenti un to prasības, kuras ieviestas ar grozījumu normām. Arī jaunajā redakcijā izteiktajā noteikumu 52.1 punktā ietvertas atsauces uz vairākiem starptautiskiem dokumentiem. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par Eiropas Savienības vai starptautisku dokumentu prasībām, kuras pārņemtas vai ieviestas noteikumu projektā.
Papildus norādām, kaut arī jau pašreiz spēkā esošajā Noteikumu Nr. 373 52.1 punktā ietvertas atsauces uz vairākiem starptautiskiem dokumentiem, kas paši par sevi privātpersonām nav juridiski saistoši, ar noteikumu projekta 27. punktu paredzēta šo dokumentu piemērošana plašākam personu lokam. Proti, ja aģentūras sertificēta mācību organizācija vēlēsies iegūt tiesības veikt angļu valodas zināšanu pārbaudi gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļiem, tai būs jāpierāda sava atbilstība normā minēto dokumentu prasībām. Saskaņā ar Noteikumu Nr. 373 52.2 punktu aģentūra publicē tīmekļvietnē šo dokumentu tulkojumu latviešu valodā. Uzsveram, ka šis ir izņēmuma risinājums, ja objektīvu apsvērumu dēļ nav iespējams ietvert attiecīgo dokumentu saturu pašos noteikumos. Turklāt šādiem dokumentiem jābūt publicētiem latviešu valodā, lai tiktu ievērotas Latvijas Republikas Satversmes 90. panta prasības. Ievērojot minēto un ņemot vērā noteikumu projekta 27. punktā paredzēto grozījumu Noteikumu Nr. 373 52.1 punktā, lūdzam atkārtoti pamatot, kāpēc attiecīgo dokumentu saturu nepieciešams padarīt saistošu privātpersonām. Ja minēto skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam attiecīgo regulējumu pārņemt (iestrādāt) noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, grozot Noteikumu Nr. 373 52.1 punktu, šķiet, nepieciešamas izmaiņas arī citās šo noteikumu IV.1 nodaļas normās (sk., piemēram, 52.3 punktu). Attiecīgi lūdzam izvērtēt un veikt nepieciešamos precizējumus noteikumu projektā vai sniegt atbilstošu skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā Noteikumu Nr. 373 4. pielikuma 4. punktā paredzētās izmaiņas un atsauces uz regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma prasībām, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu ar izvērstu informāciju par minētās regulas vienības ieviešanu noteikumu projektā.
Aicinām arī izvērtēt iespēju redakcionāli precizēt 4. pielikuma 4. punktu, piemēram, šādi: "[..] uzdevumu saraksts, kas balstīts uz [..]".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā liela daļa informācijas šobrīd ietverta dubultā (proti, gan pašreizējās situācijas aprakstā, gan arī tālāk anotācijā pie katras problēmas apraksta), aicinām izvērtēt iespēju informāciju, kas ietverta dubultā, svītrot no pašreizējā situācijas apraksta, tādējādi arī saīsinot anotācijas garumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijā ietverto informāciju par noteikumu projekta 16. punktā jaunā redakcijā izteikto Noteikumu Nr. 373 30.1. apakšpunktu (sk. risinājuma aprakstu), ņemot vērā, ka 30.1. apakšpunktā ietverta atsauce uz regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.250. punkta “b” apakšpunkta 1. punktu, nevis ORA.GEN.210. punkta “a” apakšpunkta 1. punkta “ii” apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām anotācijā izvērstāk skaidrot grozījumu ietekmi uz jau sertificētām mācību organizācijām un to darbību un jau izsniegtajiem sertifikātiem. Aicinām arī izvērtēt, vai saistībā ar regulējuma izmaiņām nav nepieciešami kādi noteikumu projekta pārejas noteikumi, piemēram, pārejas periods, kura laikā nodrošināma atbilstība jaunajam regulējumam (sk., piemēram, izmaiņas noteikumu 4. pielikuma 4. punktā). Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt noteikumu projektu un tā anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka no skaitļa formām vispārinājumu izteic vienskaitlis, aicinām noteikumu projekta 2. punktā izmantot vienskaitli (proti, nevis "tādu mācību kursu", bet gan "tāda mācība kursa").
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt vārdu "iesniegtos pārvaldības sistēmas dokumentus" locījumu noteikumu projekta 12. punktā (proti, "iesniegto pārvaldības sistēmas dokumentu").
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.210. punkta “a” apakšpunkta 1. punkta “ii” apakšpunktā minēta nevis drošuma politika, bet gan drošības politika, aicinām precizēt normu atbilstoši regulā izmantotajai terminoloģijai.
Piedāvātā redakcija
-