Projekta ID
25-TA-2106Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot to, ka Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz piešķirt Satiksmes ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" finansējumu 9 023 538 euro apmērā Pasta likumā noteikto maksājumu veikšanai, lai 2025.gadā samaksātu dalītā maksājuma valsts daļu par 2025.gada II, III un IV ceturksnī sniegtajiem abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumiem (turpmāk - preses piegāde), kā arī lai VAS “Latvijas Pasts” kompensētu 2024.gada universālā pasta pakalpojuma (turpmāk - UPP) saistību izpildes tīrās izmaksas, nodrošinot UPP, tostarp preses piegādes, sniegšanas nepārtrauktību visā Latvijas Republikas teritorijā, vēršam uzmanību, ka jebkurš publisko līdzekļu piešķīrums saimnieciskās darbības veicējam – šajā gadījumā VAS “Latvijas Pasts” – ir skatāms komercdarbības atbalsta kontekstā. Līdz ar to lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, saskaņā ar kādu komercdarbības atbalsta regulējumu būs saderīgs ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu preses piegādei paredzētais papildu finansējums, kā arī lūdzam skaidrot, saskaņā ar kādu komercdarbības atbalsta regulējumu tiks kompensētas 2024.gada UPP izmaksas. Vēršam Satiksmes ministrijas uzmanību, ka tā jau iepriekš, novirzot publisko finansējumu VAS “Latvijas Pasts”, ir analizējusi arī komercdarbības atbalsta aspektus, skat., piem. 23-TA-2225.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā pievienot skaidrojumu, vai un kāpēc vismaz daļu nepieciešamā finansējuma nav iespējams nodrošināt Satiksmes ministrijas esošā budžeta ietvaros, veicot nepieciešamās izdevumu pārdales.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļā norādīts, ka nepieciešamā finansējuma aprēķins par abonētās preses piegādi ir balstīts gan faktiski zināmos datos, gan uz indikatīvajiem aprēķiniem par ietekmi 2025. gada III un IV ceturksnī, bet ievērojot, ka ir septembra beigas, uzskatām, ka izmaksas par abonētās preses piegādi III ceturksnī būtu jāpamato ar faktiskām izmaksām par piegādes pakalpojuma sniegšanu III ceturksnī nevis indikatīvajā aprēķinā. Lūdzam izvērtēt un precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (Regulators) lēmums pārbauda universālā pasta pakalpojuma sniedzēja iesniegto tīro izmaksu aprēķinu un līdz kārtējā gada 31. oktobrim apstiprina tīro izmaksu apmēru, tādējādi uzskatām, ka nepieciešamā finansējuma aprēķinā būtu jāņem vērā faktiskās izmaksas, kas atbalstītas ar Regulatora lēmumu. Lūdzam izvērtēt un precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā Satiksmes ministrija plāno risināt līdzekļu pietiekamības jautājumu nākamajos gados, ņemot vērā to, ka š.g. 22. septembrī Ministru kabinetā izskatīts informatīvais ziņojums “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam” un tajā nav paredzēts papildus finansējums kompensācijai par abonētās preses piegādi un saistību izpildi Satiksmes ministrijai likumprojektā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
Atgādinām, ka š.g. 19. augustā Ministru kabinetā izskatīts informatīvais ziņojums “Informatīvais ziņojums "Informatīvais ziņojums „Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2026., 2027., 2028. un 2029. gadā", kurā ir konstatēts, ka, balstoties uz jaunajām prognozēm, turpmākajos gados fiskālā telpa būs ierobežota, līdz ar to visas nozaru ministrijas tiek aicinātas papildus nepieciešamo finansējumu rast savu resursu ietvaros. Attiecīgi lūdzam minēto ņemt vērā finansējuma plānošanā.
Atgādinām, ka š.g. 19. augustā Ministru kabinetā izskatīts informatīvais ziņojums “Informatīvais ziņojums "Informatīvais ziņojums „Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2026., 2027., 2028. un 2029. gadā", kurā ir konstatēts, ka, balstoties uz jaunajām prognozēm, turpmākajos gados fiskālā telpa būs ierobežota, līdz ar to visas nozaru ministrijas tiek aicinātas papildus nepieciešamo finansējumu rast savu resursu ietvaros. Attiecīgi lūdzam minēto ņemt vērā finansējuma plānošanā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atzīmējam, ka Finanšu ministrija atbalsta nozaru ministriju iniciatīvas īstenot pasākumus, lai ar tiem mazinātu negatīvu ietekmi uz valsts budžetu, tomēr Finanšu ministrijas kompetencē nav organizēt, koordinēt un izstrādāt politiku pasta nozarē, tai skaitā abonētās preses piegādes jautājumā, līdz ar to lūdzam Ministru kabineta protokollēmuma projekta 3. punktā svītrot vārdus “un Finanšu ministriju”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Aicinām Ministru kabineta protokollēmuma projekta 3.punkta palīgteikumu “kas izdoti Eiropas Savienības oficiālajās valodās” izvērtēt un izteikt šādā redakcijā “kas izdoti valsts valodā, kā arī vēsturiskā latviešu valodas paveida ‒ latgaliešu rakstu valodā un Latvijas pirmiedzīvotāju – lībiešu valodā vai kādā no dalībvalstu, Eiropas Ekonomiskās zonas dalībvalstu, Šveices Konfederācijas, Eiropas Savienības kandidātvalstu valsts valodās, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas oficiālajās valodās."
Piedāvātā redakcija
-
