Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-506
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Finanšu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
02.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Latvijas Finanšu nozares asociācija (turpmāk – Asociācija) ir izskatījusi Finanšu ministrijas precizēto likumprojektu “Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā”(VSS-657) (turpmāk – Likumprojekts) un informē, ka saskaņo tā tālāko virzību, vienlaikus izsakot sekojošu viedokli.

            Likumprojekta 7. pants paredz noteikt, ka Ministru kabinetam līdz 2023.gada 1.jūlijam jāiesniedz Saeimai likumprojekts, kas vienādo šā likuma 5.1 panta otrās daļas un 41.panta otrās daļas nosacījumus informācijas pieejamības nodrošināšanai šā likuma subjektiem no Latvijas Republikas informācijas sistēmām šā likuma prasību izpildei un paredz nosacījumus informācijas pieejamībai no Latvijas Republikas informācijas sistēmām vienuviet, izmantojot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu. Asociācija aicina, izstrādājot likumprojektu, kas minētos nosacījumus informācijas pieejamībā vienādos, ņemt vērā Likumprojekta saskaņošanas gaitā izteiktos viedokļus, kā arī sekot Digitālās transformācijas pamatnostādnēs noteiktajiem mērķiem. Norādāms, ka datu pieejamība ērti, vienuviet un bezmaksas visiem NILLTPF novēršanas likuma subjektiem, kas nepieciešama klienta izpētei un darījumu uzraudzībai no valsts reģistriem, samazina slogu un izdevumus kā likuma subjektiem, tā to klientiem. Attiecīgi uzlabo pakalpojumu pieejamību noteiktos tirgus segmentos. Savukārt, informācijas pieejamība bezmaksas ikvienam, kuram saskaņā ar normatīvajiem aktiem informācija var tikt izsniegta, ļauj tos ievērojami plašāk izmantot analītikā, automatizācijā, tajā skaitā paplašinot iespējas pieņemt datos balstītus lēmumus un attiecīgi uzlabojot tautsaimniecības konkurētspēju un veiktspēju kopumā. Ievērojot minēto, Asociācija aicina raudzīties plašāk un atbildīgajām institūcijām izvērtēt iespēju visu attiecīgo reģistru informācijas izsniegšanas funkciju turpmāk finansēt no valsts budžeta līdzekļiem, piedāvājot informāciju bezmaksas ikvienam, kuram saskaņā ar normatīvajiem aktiem informācija var tikt izsniegta.

Papildus Asociācija atkārtoti lūdz izvērtēt un rast risinājumu priekšlikumam, kas uzlabotu pašreizējo NILLTPF novēršanas sistēmu, padarītu to taisnīgāku, efektīvāku un visām pusēm samērīgāku. Likuma 43. panta otrajā daļā noteikts, ja kredītiestāde vai finanšu iestāde Likuma 28. panta otrajā daļā vai citos Likumā noteiktajos gadījumos pēc savas iniciatīvas izbeidz darījuma attiecības ar klientu, slēdzot attiecīgos klienta kontus, kredītiestāde vai finanšu iestāde tajos esošos naudas līdzekļus saskaņā ar klienta norādījumu pārskaita uz šā paša klienta norēķinu kontu citā kredītiestādē vai finanšu iestādē vai uz kontu, no kura naudas līdzekļi iepriekš saņemti. Pievēršam uzmanību, ka prasība naudas līdzekļus pārskaitīt uz paša klienta norēķinu kontu citā kredītiestādē vai finanšu iestādē vai uz kontu, no kura naudas līdzekļi iepriekš saņemti neizriet ne no starptautiskajiem, ne Eiropas Savienības tiesību aktiem, ne arī vispārpieņemtiem starptautiskajiem standartiem. Norādāms, ka minētie gadījumi nevar iestāties situācijās, kurās pastāv pamatotas aizdomas, ka notiek vai ir veikts noziedzīgs nodarījums, tai skaitā NILLTPF vai šo noziedzīgo nodarījumu mēģinājums, jo šādos gadījumos saskaņā ar Likuma 32.1 pantu Finanšu izlūkošanas dienests lemj par līdzekļu iesaldēšanu. Tātad ieviestie kontroles mehānismi varētu tikt vērtēti kā nesamērīgi un neatbilstoši iepretim personas tiesībām uz īpašumu. Ievērojot minēto, Asociācija aicina pārskatīt 43. panta otro daļu un noteikt, ka klienta ar kuru tiek izbeigtas darījuma attiecības naudas līdzekļi saskaņā ar klienta norādījumu var tikt pārskaitīti uz jebkuru klienta norādītu norēķinu kontu citā kredītiestādē vai finanšu iestādē.

Saistībā ar Likumprojekta 2. pantu, kas paredz noteikt NILLTPF novēršanas likuma 18.panta 3.1 daļā, ka uzraudzības un kontroles institūcijas sniedz Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram uzraudzības un kontroles institūcijas reģistrēto likuma subjektu un to darbinieku, kuri deleģēti paziņot par neatbilstošu informāciju un pieprasīt un saņemt šā likuma 5.1 panta otrajā daļā minēto informāciju, Asociācija norāda, ka Likumprojekts neparedz un nav arī pieļaujama papildus sloga radīšana NILLTPF novēršanas likuma subjektiem informācijas iesniegšanā uzraudzības un kontroles institūcijām. Ievērojot minēto, nav saprotams, kādā veidā uzraudzības un kontroles institūcijas Likumprojekta 2. pantā minēto informāciju par darbiniekiem iegūs. Papildus norādāms, ka minētais Likumprojekta pants precizējams, paskaidrojot, kādu tieši neatbilstošu informāciju darbinieks ir deleģēts paziņot.

            Asociācija pateicas Finanšu ministrijai par sadarbību un rasto kompromisu Likumprojekta saskaņošanas gaitā, kā arī pauž gatavību un interesi sniegt nepieciešamo atbalstu turpmākajā Likumprojekta precizēšanā un pilnveidošanā. .
 
Piedāvātā redakcija
-