Atzinums

Projekta ID
23-TA-358
Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
12.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 1.pantā paredzētais Enerģētikas likuma 19.panta 1.1daļas 3.3punkts noteic, ka energoapgādes komersantam ir pienākums saskaņot ar zemes īpašnieku jaunu energoapgādes objektu ierīkošanas nosacījumus, kā arī tiesības saskaņošanas procedūru aizstāt ar zemes īpašnieka informēšanu gadījumos, ja zeme tiek izmantota jaunu energoapgādes komersanta objektu — iekārtu, ierīču, ietaišu, tīklu, līniju un to piederumu ierīkošanai, ja energoapgādes komersanta objekts tiek ierīkots blakus pilnībā vai daļēji nojaucamam šī energoapgādes komersanta objektam un līdzšinējā energoapgādes komersanta objekta aizsargjoslā vai tai blakus.
Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk – Ministrija) norāda, ka jauna energoapgādes komersanta objekta ierīkošana blakus daļēji nojaucamam šā energoapgādes komersanta objektam nav uzskatāma par ekonomiski pamatotu. Līdz ar to vārdus “ja energoapgādes komersanta objekts tiek ierīkots blakus pilnībā vai daļēji nojaucamam šī energoapgādes komersanta objektam” jāaizstāj ar vārdiem “ja energoapgādes komersanta objekts tiek ierīkots blakus pilnībā nojaucamam šā energoapgādes komersanta objektam vai, izmantojot esošo energoapgādes komersanta objektu, kurš tiks daļēji nojaukts”.

Bez tam Ministrija vērš uzmanību, ka Enerģētikas likuma 19.panta 1.1daļas 3.1punktā jau noteiktas prasības attiecībā uz pieļaujamām aizsargjoslas izmaiņām, pie kurām energoapgādes komersantam ir tiesības saskaņošanas procedūru aizstāt ar zemes īpašnieka informēšanu, ja energoapgādes komersanta objekts tiek ierīkots esošajā energoapgādes komersanta objekta aizsargjoslā. Novēršot to, ka Enerģētikas likumā ir ietvertas divas atšķirīgas normas, kas noteic energoapgādes komersanta darbības, ierīkojot energoapgādes objektus esošajā energoapgādes komersanta objekta aizsargjoslā (Enerģētikas likuma 19.panta 1.1daļas 3.1punkts un Likumprojektā paredzētais Enerģētikas likuma 19.panta 1.1daļas 3.3punkts), Likumprojektā būtu jāietver attiecīgus grozījumus Enerģētikas likuma 19.panta 1.1daļas 3.1punktā.

Vienlaikus Ministrija norāda, ka Enerģētikas likuma 19.panta 1.1daļas 3.1punktā noteiktā regulējuma mērķis bija maksimāli atvieglot elektroapgādes sistēmai nozīmīgā projekta “Kurzemes loks” īstenošanu. “Kurzemes loks” projekta ietvaros 110kV līnijas vietā (tās aizsargjoslas teritorijā) tika izbūvēta 330kV līnija, aizsargjoslu palielinot ne vairāk kā par desmit procentiem. Ņemot vērā minētā projekta īstenošanas pieredzi, Ministrijas ieskatā Likumprojekta 1.pantā paredzētajā Enerģētikas likuma 19.panta 1.1daļas 3.3punktā noteiktais, ka, realizējot jaunas gaisvadu līniju, ierīkošanu blakus nojaucamajai tāda paša veida līnijai, aizsargjoslas aizņemtās platības novietojums attiecībā pret līdzšinējo aizsargjoslas ārējo malu var mainīties līdz 20% attiecībā pret esošā inženiertīkla aizsargjoslu, būtu uzskatāms par būtisku zemes īpašnieka privāto tiesību aizskārumu. Līdz ar to energoapgādes komersantam būtu pienākums saskaņot ar zemes īpašnieku šāda jauna energoapgādes objektu ierīkošanas nosacījumus.
 
Piedāvātā redakcija
-