Projekta ID
24-TA-1825Atzinuma sniedzējs
Finanšu izlūkošanas dienests
Atzinums iesniegts
16.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Finanšu izlūkošanas dienests ir izskatījis tiesību akta projektu “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (tiesību akta lietas ID 24-TA-1825) un tā sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (turpmāk – anotācija) un izsaka šādu priekšlikumu.
Finanšu izlūkošanas dienests izsaka priekšlikumu no anotācijas svītrot norādi uz konkrētu summu (750 euro vai vairāk), kādā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – Likums) subjektiem, kas sniedz maksājumu pakalpojumus Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē, kuri saistīti ar skaidras naudas darījumiem vai pārrobežu maksājumiem, ir pienākums iesniegt sliekšņa deklarāciju Finanšu izlūkošanas dienesta finanšu izlūkošanas datu saņemšanas un analīzes sistēmā, kas pēc tam pārsūtāma Valsts ieņēmumu dienestam.
Anotācija ir viens no nozīmīgākajiem informācijas avotiem par tiesību akta nepieciešamību, piemērošanu un ietekmi uz likuma mērķgrupām. Anotācijas mērķis ir apzināt sekas un ietekmi, ko radīs attiecīgais tiesību akta projekts. Finanšu izlūkošanas dienests norāda, ka vēl notiek diskusijas par sliekšņa deklarācijas apmēru, kuru plānots noteikt, izdarot grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumos Nr. 550 “Noteikumi par aizdomīgu darījumu ziņojumu un sliekšņa deklarācijas iesniegšanas kārtību un saturu” (turpmāk – MK noteikumi). Ievērojot datu apjoma pieaugumu, ir aktualizēts jautājums par datu kvalitātes nodrošināšanu, kā rezultātā, lai nodrošinātu atbilstošu datu sniegšanu Finanšu izlūkošanas dienestam, Likuma subjektiem pieaug nepieciešamo resursu un laika apjoms, kas jāvelta šo procesu izpildei. Tāpat ietekmēti tiks arī Finanšu izlūkošanas dienesta darbinieku resursi, jo, saņemot sliekšņa deklarācijas, samērā bieži tiek veikta manuāla sliekšņa deklarāciju datu pārbaude pirms šo datu ievades Finanšu izlūkošanas dienesta finanšu izlūkošanas datu saņemšanas un analīzes sistēmā. Kā rezultātā, zemāka sliekšņa noteikšana paaugstina riskus, kas attiecas uz datu kvalitātes nodrošināšanu un iespējām izmantot šos datus likumā paredzētajiem uzdevumiem. Līdz ar to, paredzot anotācijā konkrētu apmēru, aicinām vērtēt iesaistīto iestāžu – Finanšu izlūkošanas dienesta un Valsts ieņēmuma dienesta resursu kapacitāti, kā arī saņemtās un apstrādājamās informācijas apjoma pieaugumu. Ievērojot minēto, kā arī to, ka tiesību akta projekts “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” neietver sliekšņa deklarācijas apjomu, Finanšu izlūkošanas dienesta ieskatā nav pamata to ietvert anotācijā un aicina svītrot norādi uz konkrētu sliekšņa deklarācijas apmēru – 750 euro vai vairāk.
Vienlaikus, ja anotācijā tiek saglabāta norāde uz konkrētu apmēru skaidras naudas darījumu slieksnim, Finanšu izlūkošanas dienests aicina papildināt anotāciju ar izvērtētiem datiem, pamatojot attiecīgā sliekšņa apmēra ietekmi uz ēnu ekonomikas ierobežošanu. Norādāms, ka Finanšu izlūkošanas dienests 2024. gada augustā ir organizējis tikšanās ar kredītiestādēm par iespējamajiem grozījumiem MK noteikumos. Ņemot vērā ieceri ievērojami samazināt noteikumu 14.1.1. apakšpunktā ietverto skaidras naudas darījumu slieksni, par kuru sniedzama sliekšņa deklarācija Finanšu izlūkošanas dienestam, kredītiestādes ir sniegušas aplēses par iespējamo sliekšņu deklarāciju skaita pieaugumu. Pamatojoties uz atsevišķu kredītiestāžu sniegtajām aplēsēm, sliekšņa deklarāciju apjoms varētu pieaugt līdz pat 120 reizēm gadījumā, ja sliekšņa apmērs būtu 1000 euro un 170 reizēm 750 euro sliekšņa gadījumā. 2023. gadā kopumā tika saņemtas aptuveni 22,3 tūkst. sliekšņa deklarācijas, un attiecinot kredītiestāžu sniegtās aplēses uz 2023. gada datiem, potenciālais sliekšņa deklarāciju skaits, ja slieksnis būtu 1000 euro, varētu pārsniegt 2 milj. sliekšņa deklarāciju.
Finanšu izlūkošanas dienests izsaka priekšlikumu no anotācijas svītrot norādi uz konkrētu summu (750 euro vai vairāk), kādā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – Likums) subjektiem, kas sniedz maksājumu pakalpojumus Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē, kuri saistīti ar skaidras naudas darījumiem vai pārrobežu maksājumiem, ir pienākums iesniegt sliekšņa deklarāciju Finanšu izlūkošanas dienesta finanšu izlūkošanas datu saņemšanas un analīzes sistēmā, kas pēc tam pārsūtāma Valsts ieņēmumu dienestam.
Anotācija ir viens no nozīmīgākajiem informācijas avotiem par tiesību akta nepieciešamību, piemērošanu un ietekmi uz likuma mērķgrupām. Anotācijas mērķis ir apzināt sekas un ietekmi, ko radīs attiecīgais tiesību akta projekts. Finanšu izlūkošanas dienests norāda, ka vēl notiek diskusijas par sliekšņa deklarācijas apmēru, kuru plānots noteikt, izdarot grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumos Nr. 550 “Noteikumi par aizdomīgu darījumu ziņojumu un sliekšņa deklarācijas iesniegšanas kārtību un saturu” (turpmāk – MK noteikumi). Ievērojot datu apjoma pieaugumu, ir aktualizēts jautājums par datu kvalitātes nodrošināšanu, kā rezultātā, lai nodrošinātu atbilstošu datu sniegšanu Finanšu izlūkošanas dienestam, Likuma subjektiem pieaug nepieciešamo resursu un laika apjoms, kas jāvelta šo procesu izpildei. Tāpat ietekmēti tiks arī Finanšu izlūkošanas dienesta darbinieku resursi, jo, saņemot sliekšņa deklarācijas, samērā bieži tiek veikta manuāla sliekšņa deklarāciju datu pārbaude pirms šo datu ievades Finanšu izlūkošanas dienesta finanšu izlūkošanas datu saņemšanas un analīzes sistēmā. Kā rezultātā, zemāka sliekšņa noteikšana paaugstina riskus, kas attiecas uz datu kvalitātes nodrošināšanu un iespējām izmantot šos datus likumā paredzētajiem uzdevumiem. Līdz ar to, paredzot anotācijā konkrētu apmēru, aicinām vērtēt iesaistīto iestāžu – Finanšu izlūkošanas dienesta un Valsts ieņēmuma dienesta resursu kapacitāti, kā arī saņemtās un apstrādājamās informācijas apjoma pieaugumu. Ievērojot minēto, kā arī to, ka tiesību akta projekts “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” neietver sliekšņa deklarācijas apjomu, Finanšu izlūkošanas dienesta ieskatā nav pamata to ietvert anotācijā un aicina svītrot norādi uz konkrētu sliekšņa deklarācijas apmēru – 750 euro vai vairāk.
Vienlaikus, ja anotācijā tiek saglabāta norāde uz konkrētu apmēru skaidras naudas darījumu slieksnim, Finanšu izlūkošanas dienests aicina papildināt anotāciju ar izvērtētiem datiem, pamatojot attiecīgā sliekšņa apmēra ietekmi uz ēnu ekonomikas ierobežošanu. Norādāms, ka Finanšu izlūkošanas dienests 2024. gada augustā ir organizējis tikšanās ar kredītiestādēm par iespējamajiem grozījumiem MK noteikumos. Ņemot vērā ieceri ievērojami samazināt noteikumu 14.1.1. apakšpunktā ietverto skaidras naudas darījumu slieksni, par kuru sniedzama sliekšņa deklarācija Finanšu izlūkošanas dienestam, kredītiestādes ir sniegušas aplēses par iespējamo sliekšņu deklarāciju skaita pieaugumu. Pamatojoties uz atsevišķu kredītiestāžu sniegtajām aplēsēm, sliekšņa deklarāciju apjoms varētu pieaugt līdz pat 120 reizēm gadījumā, ja sliekšņa apmērs būtu 1000 euro un 170 reizēm 750 euro sliekšņa gadījumā. 2023. gadā kopumā tika saņemtas aptuveni 22,3 tūkst. sliekšņa deklarācijas, un attiecinot kredītiestāžu sniegtās aplēses uz 2023. gada datiem, potenciālais sliekšņa deklarāciju skaits, ja slieksnis būtu 1000 euro, varētu pārsniegt 2 milj. sliekšņa deklarāciju.
Piedāvātā redakcija
-