Projekta ID
25-TA-1273Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
01.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
3.16. vienota īpašuma sastāvā esošu būvi vai telpu grupu no būvniecības informācijas sistēmas saņemtas ziņas un strukturēti dati par būves vai telpu grupas pieņemšanu ekspluatācijā.
Iebildums
Lūdzam svītrot vārdus "vienota īpašuma sastāvā esošu". Var izprast Tieslietu ministrijas argumentāciju Zemesgrāmatu likuma grozījumos, kuros automātisko būves reģistrāciju šobrīd pieļaus tikai ja zemes īpašnieks pats ir uzbūvējis uz savas zemes jaunu būvi, jo nevar rasties strīdi par būves īpašuma tiesībām. Bet šāda argumentācija nav izmantojama attiecībā uz būvju kadastrālās uzmērīšanas pieprasīšanu par būvēm, kas nav vienotā īpašuma sastāvā, ja par tām tieši tāpat kā par būvēm vienotā īpašuma sastāvā Būvniecības informācijas sistēmā būs tieši tāda pat informācija un dokumentācija, kas atļauj neveikt kadastrālo uzmērīšanu. Kadastrālā uzmērīšana ir tehnisks nevis tiesisks process, tāpēc nav pamata tā veikšanas pienākumu vai atļauju neveikt to sasaistīt ar īpašuma veidiem. Ir jānosaka, ka kadastrālā uzmērīšana nav jāveic nevienai būvei, ja no Būvniecības informācijas sistēmas saņemtas ziņas un strukturēti dati.
Tāpat lūdzam svītrot vārdus 'pieņemšanu ekspluatācijā", tas nevar būt priekšnoteikums, kas atļauj neveikt būves kadastrālo uzmērīšanu. Tas var būt tikai atskaites punkts automatizētas būves reģistrācijas kadastrā uzsākšanai. Tā kā jo projām tiek pieļauta brīvprātīga jaunbūvju reģistrācija kadastrā, tad- ja vien par šīm jaunbūvēm BIS nodod ziņas un strukturēti datus, tad nav pamata noteikt, ka tomēr ir jāveic kadastrālā uzmērīšana.
Tāpat lūdzam svītrot vārdus 'pieņemšanu ekspluatācijā", tas nevar būt priekšnoteikums, kas atļauj neveikt būves kadastrālo uzmērīšanu. Tas var būt tikai atskaites punkts automatizētas būves reģistrācijas kadastrā uzsākšanai. Tā kā jo projām tiek pieļauta brīvprātīga jaunbūvju reģistrācija kadastrā, tad- ja vien par šīm jaunbūvēm BIS nodod ziņas un strukturēti datus, tad nav pamata noteikt, ka tomēr ir jāveic kadastrālā uzmērīšana.
Piedāvātā redakcija
2.
Noteikumu konsolidētā versija
3.25. ierosinājums par būves vai telpu grupas kadastrālo uzmērīšanu.
Iebildums
Lūdzam skaidrot - kādos gadījumos varētu rasties nepieciešamība brīvprātīgi lūgt veikt kadastrālo uzmērīšanu būvniecības procesā, jo šajā punktā ir paredzēts, ka to lūdz no BIS, tātad būvniecības procesā,
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
5.4. būves izpildmērījuma plāns satur kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamo informāciju.
Iebildums
Tā kā grozījumu mērķis ir nodrošināt, vienotu procesu, mazinot normatīvismu un nepieprasot dažādas ziņas dažādu normatīvo aktu izpratnē, tad nevis šajos noteikumos ir jānosaka, ka VZD atteiks reģistrāciju kadastrā, ja būves izpildmērijuma plāns nesaturēs nepieciešamo informāciju, Bet ir jānodrošina, ka normatīvie akti, kas nosaka izpildmērījumu veikšanu ir saskaņoti ar kadastra nepieciešamībām, tādējādi nodrošinot, ka nevar veidoties situācija, kurā veikts izpildmērijums nesatur kadastram nepieciešamo informāciju. lūdzam svītrot 5.4.punktu, ka izpildmērijumu plānam jāsatur kadastram atbilstoši dati, bet tā vietā lūdzam uzdot grozīt to normatīvo aktu, kas nosaka izpildmērijumu veikšanas kārtību, nodrošinot, ka prasības atbilst arī kadastra vajadzībām.
Piedāvātā redakcija
Svītrot 5.4. punktu
Papildināt Ministru kabineta protokollēmumu ar punktu šādā redakcijā:
Tieslietu ministrijai līdz _______noteiktā kārtībā iesniegt grozījumus normatīvajos aktos, nodrošinot, ka gan izpildmērījumi, gan ēku projektu dokumentācija satur kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamo informāciju.
Papildināt Ministru kabineta protokollēmumu ar punktu šādā redakcijā:
Tieslietu ministrijai līdz _______noteiktā kārtībā iesniegt grozījumus normatīvajos aktos, nodrošinot, ka gan izpildmērījumi, gan ēku projektu dokumentācija satur kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamo informāciju.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
7. Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība 10 darbdienu laikā (izņemot šo noteikumu 8. un 9. punktā minētos gadījumus) pēc ierosinājuma un dokumentu vai datu saņemšanas vai pēc būves vai telpu grupas kadastrālās uzmērīšanas darbu pabeigšanas, vai informācijas saņemšanas no Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas turētāja reģistrē kadastra objektu vai aktualizē kadastra datus, vai pieņem lēmumu par kadastra objekta reģistrācijas vai kadastra datu aktualizācijas atteikumu.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un būtiski samazināt termiņu tajās sadaļās, kur pēc būtības automatizēti saņemtie dati jāreģistrē vai jāaktualizē.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
8. Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība piecu darbdienu laikā aktualizē kadastra datus vai pieņem lēmumu par kadastra datu aktualizācijas atteikumu, ja saņemts ierosinājums un dokumenti vai dati par:
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un būtiski samazināt termiņu tajās sadaļās, kur pēc būtības automatizēti saņemtie dati jāreģistrē vai jāaktualizē.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
8.6. ēkas vai telpu grupas piederumu aktualizāciju.
Iebildums
lūdzam skaidrot - kas ir ēkas vai telpu grupas piederumi, kā arī kādos datu laukos kadastra reģistrā tie tiek uzkrāti, kā arī kādiem nolūkiem tos izmanto un kādiem tos plāno izmantot.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
9. Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība 15 darbdienu laikā reģistrē kadastra objektu vai aktualizē kadastra datus, vai pieņem lēmumu par kadastra objekta reģistrācijas vai kadastra datu aktualizācijas atteikumu, ja pastāv kāds no šādiem nosacījumiem:
Iebildums
Ir nepieņemami paredzēt 15 darba dienu laiku objektu reģistrācijai vai datu aktualizācijai visos gadījumos, kuros dati tiek saņemti no citām informācijas sistēmām un procesi ir pilnībā vai daļēji automatizējami. Īpaši nepieņemami tas ir tieši attiecībā uz jaunbūvju reģistrāciju, kur tiek paredzēts, ka BIS nodos strukturētus datus un VZD nepārvērtēs būvvalžu lēmumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
10.1 Ja Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība konstatē, ka Kadastra informācijas sistēmā nav reģistrēti visi nepieciešamie dati, tie ir pretrunīgi vai neatbilst aktuālajam stāvoklim apvidū, vai Valsts zemes dienesta arhīva dokumentu ziņas ir pretrunīgas, Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība pieprasa kadastra subjektam sniegt aktuālās ziņas un, ja nepieciešams, ierosināt kadastra datu aktualizāciju Kadastra informācijas sistēmā.
Iebildums
Ja VZD konstatē neatbilstības, kuras pats var labot, tad tas ir jādara, nevis tikai jālūdz kadastra subjektam sniegt ziņas. Lūdzam precizēt
Piedāvātā redakcija
Ja Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība konstatē, ka Kadastra informācijas sistēmā nav reģistrēti visi nepieciešamie dati vai objekti, tie ir pretrunīgi vai neatbilst aktuālajam stāvoklim apvidū, vai Valsts zemes dienesta arhīva dokumentu ziņas ir pretrunīgas, Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība reģistrē objektus un labo datus, vienlaikus atzīmējot, ka tie atbilst faktiskajai situācijai, bet par tiem nav iesniegti nepieciešamie dokumenti vai datnes, kā arī pieprasa kadastra subjektam sniegt aktuālās ziņas un, ja nepieciešams, ierosināt kadastra datu aktualizāciju Kadastra informācijas sistēmā.
9.
Noteikumu konsolidētā versija
10.3 Ja kadastra objekta reģistrācijai vai kadastra datu aktualizācijai nav saņemti šajos noteikumos noteiktie nepieciešamie dati vai dokumenti vai tajos ir tādi trūkumi, kuri liedz kadastra objekta reģistrāciju vai datu aktualizāciju, un tie ir novēršami, Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība elektroniskā veidā informē kompetento institūciju vai sertificēto personu un ierosinātāju par nepieciešamību novērst trūkumus noteiktajā termiņā.
Iebildums
Šis punkts nav piemērojams attiecībā uz datu saņemšanu no būvniecības informācijas sistēmas. Valsts institūcijām ir jānodrošina, ka prasības būvniecības informācijas sistēmas datiem ir atbilstošas kadastra vajadzībām un tās ir zināmas lietotājiem pirms datu ievades uzsākšanas BIS, nevis tikai pēc tam, kad dati par ekspluatācijā nodotu ēku nonāks kadastrā.
Piedāvātā redakcija
Ja kadastra objekta reģistrācijai vai kadastra datu aktualizācijai nav saņemti šajos noteikumos noteiktie nepieciešamie dati vai dokumenti vai tajos ir tādi trūkumi, kuri liedz kadastra objekta reģistrāciju vai datu aktualizāciju, un tie ir novēršami, Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība elektroniskā veidā informē kompetento institūciju vai sertificēto personu un ierosinātāju par nepieciešamību novērst trūkumus noteiktajā termiņā. Šis punkts nav piemērojams attiecībā uz datu saņemšanu no būvniecības informācijas sistēmas.
10.
Noteikumu konsolidētā versija
12. Jaunu zemes vienību Kadastra informācijas sistēmā reģistrē, ja:
Iebildums
Lūdzam nodrošināt strukturētus datus, kas ļauj izsekot kuras zemes vienības kādā veidā ir mainījušās, izveidotas no jauna - no kurām zemes vienībām, apvienotas- apvienojot kuras zemes vienības
Piedāvātā redakcija
Jaunu zemes vienību Kadastra informācijas sistēmā reģistrē, vienlaikus nodrošinot strukturētus datus, kas laika nogriežņos ļauj izsekot kuras zemes vienības ir radušās apvienojot citas zemes vienības, vai veicot zemju vienību platību pārdales, kuras zemes vienības ir radušās sadalot kuras zemes vienības, ja:
11.
Noteikumu konsolidētā versija
14.1 Ierosinot Kadastra informācijas sistēmā reģistrētu un zemesgrāmatā ierakstītu zemes vienību sadali vai apvienošanu viena nekustamā īpašuma sastāvā, zemes īpašnieks iesniegumu vienlaikus adresē Valsts zemes dienesta teritoriālajai struktūrvienībai un rajona (pilsētas) tiesai, un pievieno iesniegumam dokumentus, kas nepieciešami zemes vienību reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā un ierakstīšanai zemesgrāmatā. Iesniegumā norāda:
Iebildums
Lūdzam precizēt, mazinot administratīvo slogu. Dokumentiem, kas nepieciešami zemes vienību reģistrācijai ir jābūt pietiekamiem un nav pamata prasīt vēl papildus dokumentus Zemesgrāmatai, jo runa iet par Zemesgrāmatā jau ierakstītu zemes vienību sadalīšanu vai apvienošanu viena īpašuma sastāvā.
Piedāvātā redakcija
Ierosinot Kadastra informācijas sistēmā reģistrētu un zemesgrāmatā ierakstītu zemes vienību sadali vai apvienošanu viena nekustamā īpašuma sastāvā, zemes īpašnieks iesniegumu vienlaikus adresē Valsts zemes dienesta teritoriālajai struktūrvienībai un tas vienlaikus tiks uzskatīts arī par lūgumu rajona (pilsētas) tiesai, un pievieno iesniegumam dokumentus, kas nepieciešami zemes vienību reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā un ierakstīšanai zemesgrāmatā. Iesniegumā norāda:
12.
Noteikumu konsolidētā versija
14.13. zemesgrāmatas nosaukumu un nodalījuma numuru;
Iebildums
lūdzam izslēgt, jo VZD šos datus var iegūt pats.
Piedāvātā redakcija
13.
Noteikumu konsolidētā versija
14.15. lūgumu Kadastra informācijas sistēmā reģistrēt un zemesgrāmatā ierakstīt jauno zemes vienību, norādot kadastra apzīmējumu.
Iebildums
lūdzam izslēgt, aizstājot, ar normu, ka iesniegums VZD vienlaikus ir lūgums Zemesgrāmatai to pat īpaši nenorādot
Piedāvātā redakcija
14.
Noteikumu konsolidētā versija
16.7. zemes robežu plānu un situācijas plānu Kadastra informācijas sistēmā reģistrē kā dokumentu, norādot dokumenta nosaukumu, izdevēju un plāna sagatavošanas datumu;
Iebildums
lūdzam papildināt
Piedāvātā redakcija
zemes robežu plānu un situācijas plānu Kadastra informācijas sistēmā reģistrē kā dokumentu, norādot dokumenta nosaukumu, izdevēju un plāna sagatavošanas datumu, pievienojot arī pašus plānus kā elektroniskus dokumentus;
15.
Noteikumu konsolidētā versija
19.1. zemes vienības platību un platības sadalījumu pa zemes lietošanas veidiem;
Iebildums
Lūdzam mazināt administratīvo slogu, kas liek ar precīzo mērniecību noteikt zemes vienību sadalījumu pa zemes lietošanas veidiem, kas turklāt ir mainīgi gados, piemēram, aramzeme var kļūt par pļavu, pļava var kļūt par ganībām. Turklāt situācijā, kad valsts jau tērē līdzekļus masveida topogrāfisko karšu sagatavošanā un aktualizēšanā, kurās pēc būtības šie paši datu lauki tiek attēloti un attiecībā uz konkrētu zemes vienību tie tikai ir automatizēti jāšķeļ.
Piedāvātā redakcija
zemes vienības platību un platības sadalījumu pa zemes lietošanas veidiem;
16.
Noteikumu konsolidētā versija
21. Zemes vienības daļu Kadastra informācijas sistēmā reģistrē, ja nodala daļu no zemes vienības, neveidojot jaunu nekustamā īpašuma objektu.
Iebildums
lūdzam precizēt
Piedāvātā redakcija
Zemes vienības daļu Kadastra informācijas sistēmā reģistrē, ja nodala daļu no zemes vienības, neveidojot jaunu nekustamā īpašuma objektu. Zemes vienību platību kopsumma sakrīt ar zemes vienības platību.
17.
Noteikumu konsolidētā versija
24.7. aprēķina kadastrālo vērtību;
Iebildums
Lūdzam skaidrot kā aprēķina zemes vienības kadastrālo vērtību un vai zemes vienības daļu kadastrālo vērtību kopsumma sakrīt ar zemes vienības kadastrālo vērtību. Kā arī lūdzam skaidrot kāds ir zemes vienību daļu kadastrālo vērtību izmantošanas juridiskais statuss gadījumosk, kad zemes vienību daļu kadastrālo vērtību kopsumma nesakrīt ar zemes vienības kadastrālo vērtību.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
27. Atbilstoši ierosinātāja iesniegumam un tam pievienotajam grafiskajam pielikumam vai zemes vienības daļas kadastrālās uzmērīšanas dokumentiem Kadastra informācijas sistēmā reģistrē zemes vienības daļas platību un tās sadalījumu pa zemes lietošanas veidiem. Kadastra kartē attēlo šo noteikumu 131.4.apakšpunktā minētos datus atbilstoši grafiskajam pielikumam vai šo noteikumu 131.4. un 131.5.apakšpunktā minētos datus atbilstoši zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumentiem.
Iebildums
Zemes lietošanas veidu informācija ir jāiegūst automatizēti no LĢIA topogrāfiskajām kartēm.
Piedāvātā redakcija
Atbilstoši ierosinātāja iesniegumam un tam pievienotajam grafiskajam pielikumam vai zemes vienības daļas kadastrālās uzmērīšanas dokumentiem Kadastra informācijas sistēmā reģistrē zemes vienības daļas platību un tās sadalījumu pa zemes lietošanas veidiem. Kadastra kartē attēlo šo noteikumu 131.4.apakšpunktā minētos datus atbilstoši grafiskajam pielikumam vai šo noteikumu 131.4. un 131.5.apakšpunktā minētos datus atbilstoši zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumentiem.
19.
Noteikumu konsolidētā versija
29.1.2. izpildmērījuma plāna datni vektordatu formātā, ja reģistrējama jauna būve vai izmaiņas skar būves ārējo kontūru;
Iebildums
lūdzam sniegt informāciju par jaunas būvniecības gadījumā izpildmērījumu izmaksām salīdzinājumā ar kadastrālās uzmērīšanas izmaksām. Piemēram, jaunas vienstāva 150m2 platības individuālās dzīvojamās mājas gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
29.1 Šo noteikumu 3.11. apakšpunktā minētā dokumenta paraugu un aizpildīšanas kārtību publicē Valsts zemes dienesta tīmekļvietnē (www.vzd.gov.lv).
Iebildums
3.1.1 apakšpunkts ir sekojošs: "ekspluatācijā pieņemtu inženierbūvi vai normatīvajos aktos būvniecības jomā noteikto pirmās grupas ēku (turpmāk –– pirmās grupas ēka) iesniegts izpildmērījums"
Nav pieļaujams, ja izpildmērijuma dokumenta saturu nosaka VZD turklāt savā tīmekļa vietnē, nevis vienotajā tiesību aktu portālā likumi.lv. Normatīvajā aktā, kas reglamentē izpildmērījuma veikšanu, ir jānodrošina, ka tas ir jāveic tādā veidā, lai atbilstu arī kadastra prasībām. prwetējā gadījumā tā ir fikcija, ka tiks samazināts birokrātiskais slogs.
Lūdzam svītrot 29.1 punktu
Nav pieļaujams, ja izpildmērijuma dokumenta saturu nosaka VZD turklāt savā tīmekļa vietnē, nevis vienotajā tiesību aktu portālā likumi.lv. Normatīvajā aktā, kas reglamentē izpildmērījuma veikšanu, ir jānodrošina, ka tas ir jāveic tādā veidā, lai atbilstu arī kadastra prasībām. prwetējā gadījumā tā ir fikcija, ka tiks samazināts birokrātiskais slogs.
Lūdzam svītrot 29.1 punktu
Piedāvātā redakcija
21.
Noteikumu konsolidētā versija
29.2 Ēkas stāva plānu izgatavo, izņemot šo noteikumu 3.24. apakšpunktā noteikto gadījumu, kā arī plānu pirmās grupas ēkai vai otrās grupas palīgēkai, ja tie nav pieejami būvniecības informācijas sistēmā. Ēkas stāva plānu izgatavo no būvniecības informācijas sistēmā esošajiem būvniecības dokumentiem vai, ja tas nav iespējams vai ierosinātājs izsaka šādu vēlmi, plānu izgatavo, veicot būves kadastrālo uzmērīšanu apvidū.
Iebildums
nevar konstruēt - būs vai nebūs stāvu plāns atkarībā no tā vai būs vai nebūs tas pieejams Būvniecības sistēmā. Vai nu jānodrošina, ka tie tur ir pieejami, vai arī visām pirmās grupas ēkām un otrās grupas palīgēkām vispār neizgatavo stāvu plānus, ja tie Valsts zemes dienestam nav vajadzīgi.
Tāpat nav pieņemami paredzēt, ka neskatoties uz to, ka BISā būs būvniecības dokumenti, tomēr tie netiks nodrošināti tādi, no kuriem varēs VZD izgatavot stāvu plānus un tad īpašniekam piespiedu kārtā jāapmaksā kadastrālā uzmērīšana. Tā ir divu institūciju - VZD (TM) un EM atbildība - nodrošināt tādas prasības būvniecības dokumentācijai, kura būs derīga arī kadastram, nevis atkal veidot sistēmu, kurā privātpersona nevar paļauties uz publiski solīto, ka dati no BIS automatizēti nonāks kadastrā un nebūs jāveic kadastrālā uzmērīšana.
Lūdzam atbildēt pēc būtības- kāpēc ir jāparedz, ka VZD izgatavos stāvu plānu, nevis, ka būvniecības dokumentācijā tiks reglamentēts stāvu plāna 'tehniskais' izpildījums, kas automatizēti lietojams tālākos procesos. Jo neviena jaunās būvniecības projektu dokumentācija nav iedomājama bez sadaļas, kas pēc būtības ir tas pats, ko VZD kadastra 'izpratnē' sauc par stāvu plānu.
Tāpat nav pieņemami paredzēt, ka neskatoties uz to, ka BISā būs būvniecības dokumenti, tomēr tie netiks nodrošināti tādi, no kuriem varēs VZD izgatavot stāvu plānus un tad īpašniekam piespiedu kārtā jāapmaksā kadastrālā uzmērīšana. Tā ir divu institūciju - VZD (TM) un EM atbildība - nodrošināt tādas prasības būvniecības dokumentācijai, kura būs derīga arī kadastram, nevis atkal veidot sistēmu, kurā privātpersona nevar paļauties uz publiski solīto, ka dati no BIS automatizēti nonāks kadastrā un nebūs jāveic kadastrālā uzmērīšana.
Lūdzam atbildēt pēc būtības- kāpēc ir jāparedz, ka VZD izgatavos stāvu plānu, nevis, ka būvniecības dokumentācijā tiks reglamentēts stāvu plāna 'tehniskais' izpildījums, kas automatizēti lietojams tālākos procesos. Jo neviena jaunās būvniecības projektu dokumentācija nav iedomājama bez sadaļas, kas pēc būtības ir tas pats, ko VZD kadastra 'izpratnē' sauc par stāvu plānu.
Piedāvātā redakcija
Ēkas stāva plānu izgatavo, izņemot šo noteikumu 3.24. apakšpunktā noteikto gadījumu, kā arī plānu pirmās grupas ēkai vai otrās grupas palīgēkai, ja tie nav pieejami būvniecības informācijas sistēmā. Ēkas stāva plānu izgatavo no būvniecības informācijas sistēmā esošajiem būvniecības dokumentiem vai, ja tas nav iespējams vai ierosinātājs izsaka šādu vēlmi, plānu izgatavo, veicot būves kadastrālo uzmērīšanu apvidū.
22.
Noteikumu konsolidētā versija
30. Lai Kadastra informācijas sistēmā reģistrētu būvi, kurai Kadastra likuma 13. panta otrajā daļā noteiktajā termiņā nav ierosināta reģistrācija, vietējā pašvaldība, ja tā nav kadastra subjekts, var iesniegt:
Iebildums
lūdzam papildināt
Piedāvātā redakcija
Eksistējošas, bet Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētas būves var reģistrēt arī Valsts zemes dienest, tai skaitā izmantojot citu valsts informācijas sistēmu datus, kā arī tālizpētes metodes. Lai Kadastra informācijas sistēmā reģistrētu būvi, kurai Kadastra likuma 13. panta otrajā daļā noteiktajā termiņā nav ierosināta reģistrācija, vietējā pašvaldība, ja tā nav kadastra subjekts, var iesniegt:
23.
Noteikumu konsolidētā versija
32.1 Informāciju par plānoto (projektēto) būvi vai telpu grupu Kadastra informācijas sistēmā reģistrē pēc datu saņemšanas no būvniecības informācijas sistēmas.
Iebildums
Tā kā eksistē ēkas, kuru iekštelpas tiek operatīvi mainītas, turklāt būvniecības normatīvi nepieprasa šo iekštelpu izmaiņas akceptēt kā būvniecības procesu, vēl vairāk - būvniecības normatīvie akti nepieprasa šādu ēku iekštelpu sadalījumu noteikt kā telpu grupas kadastra izpratnē, bet tas savukārt rada problēmas ēku ekpluatēšanā atbilstoši Būvju klasifikācijā noteiktajiem lietošanas veidiem, kas neatļauj ēkas iekštelpām bez sadalījuma kadastra izpratnē- telpu grupās noteikt dažādu lietošanu Būvju klasifikācijas izpratnē, lai arī no ēkas izbūves risinājumi to atļauj atbilstoši būvniecības normatīvajiem aktiem, lūdzam pievienot precīzu Ministru kabineta protokollēmuma projektu ar konkrētu termiņu, kurā šī problēma tiks atrisināta konceptuāli, neliekot, piemēram, lielveikalos reģistrēt atsevišķas telpu grupas kadastra izpratnē tikai tāpēc, lai tās varētu iznomāt, piemēram, aptiekai.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu konsolidētā versija
35.2.6. ierosinātāja iesniegtās informācijas par ēkas piederumiem;
Iebildums
lūdzam skaidrot - kas ir informācija par ēkas piederumiem, un kas ir ēkas piederumi un kādai vajadzībai šādi piederumi tiks reģistrēti kadastra informācijas sistēmā
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu konsolidētā versija
35.4. ēkas stāvu plānu sagatavošanu vektordatu formātā;
Iebildums
lūdzam pamatot- kāpēc VZD tērēs resursus ēkas stāvu plānu sagatavošanai to jaunās būvniecības objektu gadījumā, kuru projektu dokumentācija būs digitāla, jo neviena projekta dokumentācija nav iedomājama bez stāvu plāna pēc būtības. Vēl vairāk, proejketa dokumentācija parasti ietver daudz plašāku datu kopu nekā tikai stāvu plāni pēc būtības
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu konsolidētā versija
35.8. kadastrālās vērtības aprēķināšanu.
Iebildums
lūdzam skaidrot kāpēc īpaši tiek papildināts, ka tiek veikts kadastrālās vērtības aprēķins, ja VZD pienākums ir aprēķināt kadastrālo vērtību visiem objektiem un to reglamentē citi Ministru kabineta noteikumi
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu konsolidētā versija
36. Būves pirmsreģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā veic, pamatojoties uz kadastrālā uzmērītāja iesniegto informāciju, ja viņš zemes vai būves kadastrālajā uzmērīšanā konstatējis Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētu būvi.
Iebildums
Lūdzam aizstāt vārdu 'pirmsreģistrācija" ar 'reģistrāciju'. nav pieņemami, ja mērnieks ir konstatējis eksistējošu ēku, paziņojis to VZD, bet tā netiek reģistrēta.
Piedāvātā redakcija
Būves pirmsreģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā veic, pamatojoties uz kadastrālā uzmērītāja iesniegto informāciju, ja viņš zemes vai būves kadastrālajā uzmērīšanā konstatējis Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētu būvi.
28.
Noteikumu konsolidētā versija
37. Būves pirmsreģistrācija Kadastra informācijas sistēmā ietver kadastra apzīmējuma piešķiršanu un ieraksta izdarīšanu par būvi raksturojošajiem datiem. Pirmsreģistrētas būves kadastra kartē attēlo, ja būves vai zemes kadastrālās uzmērīšanas rezultātā saņemta būves kontūra.
Iebildums
lūdzam precizēt
Piedāvātā redakcija
Būves pirmsreģistrācija Kadastra informācijas sistēmā ietver kadastra apzīmējuma piešķiršanu un ieraksta izdarīšanu par būvi raksturojošajiem datiem. Pirmsreģistrētas būves kadastra kartē attēlo, nodrošinot pirmsreģistrēto būvju vizuālu nošķiršanu no reģistrētām būvēm, ja būvei vai zemes kadastrālās uzmērīšanas rezultātā nav konstatējama būves kontūra, to attēlo kā punktveida objektu.
29.
Noteikumu konsolidētā versija
39. Atbilstoši būves kadastrālajā uzmērīšanā iegūtajām vai no būvniecības informācijas sistēmas saņemtām ziņām (strukturēti dati un datnes), Kadastra informācijas sistēmā reģistrē būves un telpu grupas datus saskaņā ar normatīvajos aktos būves kadastrālās uzmērīšanas jomā noteiktajiem nosacījumiem un šajos noteikumos noteiktajam, tai skaitā šo noteikumu 5. pielikumam.
Iebildums
Lūdzam precizēt. Ir nepieļaujami, ka valsts institūcijas nevis nodrošina, ka vienā valsts informācijas sistēmā esošie dati ir tādi, kas nodrošina arī citas valsts informācijas sistēmas vajadzības, turklāt bez manuālas apstrādes, bet veido normas 'savas institūcijas normatīvā akta izpratnē", neinteresējoties par citas institūcijas normatīvo aktu izpratnēm pēc būtības par to pašu procesu vai objektu. Ja dati jāreģistrē no BIS, tad tiem tehnoloģiski jāatbilst arī kadastra vajadzībām, nevis normatīvajā aktā jāatļauj tos nereģistrēt, ja tie neatbilst.
Piedāvātā redakcija
Atbilstoši būves kadastrālajā uzmērīšanā iegūtajām vai no būvniecības informācijas sistēmas saņemtām ziņām (strukturēti dati un datnes), Kadastra informācijas sistēmā reģistrē būves un telpu grupas datus saskaņā ar normatīvajos aktos būves kadastrālās uzmērīšanas jomā noteiktajiem nosacījumiem un šajos noteikumos noteiktajam, tai skaitā šo noteikumu 5. pielikumam.
30.
Noteikumu konsolidētā versija
41. Kadastra informācijas sistēmā norāda informāciju par funkcionāli saistītām ēkām, pamatojoties uz ierosinātāja sniegto informāciju.
Iebildums
Lūdzam precizēt
Piedāvātā redakcija
Kadastra informācijas sistēmā norāda informāciju par funkcionāli saistītām ēkām kā strukturētus datu laukus, pamatojoties uz ierosinātāja sniegto informāciju. Katra palīgēka ar strukturētiem datu laukiem tiek sasaistīta ar galveno ēku. Sasaiste var nebūt tikai gadījumos, kad īpašumā ir tikai palīgēka bez nevienas galvenās ēkas.
31.
Noteikumu konsolidētā versija
50.1. Kadastra informācijas sistēmā reģistrētā nekustamā īpašuma kadastra numuru, zemesgrāmatas nodalījuma numuru un īpašnieka vārdu, uzvārdu un personas kodu (fiziskām personām) vai nosaukumu un reģistrācijas numuru (juridiskām personām);
Iebildums
lūdzam precizēt, zemesgrāmatu nodalījuma numuru var iegūt pats VZD, turklāt automatizēti
Piedāvātā redakcija
Kadastra informācijas sistēmā reģistrētā nekustamā īpašuma kadastra numuru, zemesgrāmatas nodalījuma numuru un īpašnieka vārdu, uzvārdu un personas kodu (fiziskām personām) vai nosaukumu un reģistrācijas numuru (juridiskām personām);
32.
Noteikumu konsolidētā versija
50.1 Ja nekustamo īpašumu veido, sadalot nekustamo īpašumu, kurā ietilpst divas vai vairākas vienā zemes robežu plānā attēlotas zemes vienības, pirms nekustamā īpašuma veidošanas izgatavo jaunus zemes robežu plānus, attēlojot katru zemes vienību atsevišķā dokumentā.
Iebildums
lūdzam svītrot. tas ir nesamērīgs administratīvais slogs - izgatavot jaunu zemes robežu plānus, ja zemes vienību robežas netiek mainītas
Piedāvātā redakcija
33.
Noteikumu konsolidētā versija
50.2 Nekustamā īpašuma reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā veic pēc informācijas saņemšanas no Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas turētāja par pieļaujamību reģistrēt nekustamo īpašumu. Valsts zemes dienests izvērtē reģistrējamā nekustamā īpašuma atbilstību Kadastra likuma un šo noteikumu prasībām un reģistrē nekustamo īpašumu vai pieņem lēmumu par nekustamā īpašuma reģistrācijas atteikumu.
Iebildums
lūdzam informēt- cik valsts ietaupītu, ja nenotiktu šādas 'informācijas aprites' starp kadastru un zemesgrāmatu, bet tiktu izveidota viena valsts informācijas sistēma apvienojot kadastru un zemesgrāmatu informācijas sistēmas.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu konsolidētā versija
58. Sadalot dzīvojamo māju dzīvokļa īpašumos, kopīpašuma domājamo daļu summa veido vienu veselu.
Iebildums
lūdzam papildināt
Piedāvātā redakcija
Sadalot dzīvojamo māju dzīvokļa īpašumos, kopīpašuma domājamo daļu summa veido vienu veselu. Jau reģistrētajiem dzīvokļu īpašumiem Valsts zemes dienests nodrošina, ka kopīpašuma domājamao daļu summa veido vienu veselu, attiecīgi grozot ierakstus kadastrā.
35.
Noteikumu konsolidētā versija
59. Šo noteikumu 55.punktā minētajos gadījumos pēc viena kopīpašnieka pieprasījuma Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā aprēķina dzīvokļa īpašuma kopīpašuma domājamo daļu un izsniedz pieprasītājam.
Iebildums
lūdzam precizēt un samazināt birokrātisko slogu
Piedāvātā redakcija
Šo noteikumu 55.punktā minētajos gadījumos pēc viena kopīpašnieka pieprasījuma Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā aprēķina katra dzīvokļa īpašuma kopīpašuma domājamo daļu un izsniedz pieprasītājam pēc aprēķināšanas reģistrē kadastrā.
36.
Noteikumu konsolidētā versija
60.4. informāciju par dzīvokļa īpašumu sastāvu un kopīpašuma domājamām daļām.
Iebildums
lūdzam izslēgt, jo to var izrēķināt pats VZD, turklāt precīzāk un lētāk
Piedāvātā redakcija
37.
Noteikumu konsolidētā versija
61.4. informāciju par dzīvokļa īpašumu sastāvu un kopīpašuma domājamām daļām.
Iebildums
lūdzam izslēgt, tas ir lieks birokrātiskais slogs, jo lētāk un precīzāk to var izrēķināt pats VZD. Jo punkts runā tikai par jau eksistējošām telpu grupām, kuras vairākas ir viena īpašuma sastāvā, tāpēc pietiek, ja īpašnieks norāda- kuras telpu grupas ir jaunajos dzīvokļa īpašumos, bet kopīpašuma domājamās daļas var aprēķināt automatizēti.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu konsolidētā versija
71.6. ēkas reģistrācijas procesā iegūtu informāciju par zemes lietošanas veida "zeme zem ēkām un pagalmiem" izmaiņām atbilstoši būves reģistrācijas procesā iesniegtajai ēkas kontūras aizņemtajai platībai (apbūves laukumam) un ar to saistīto citu zemes lietošanas veidu platību izmaiņām zemes vienībā.
Iebildums
Nevar kā lietošanas veidu 'Zeme zem ēkām un pagalmiem"- vienā gadījumā reģistrēt ne tikai kā apbūves laukumu, bet arī pagalma platību, bet citos- tikai apbūves laukumu bez pagalma platības, kas ir pieļaujams tikai gadījumos, ja 100% visa zemes vienības platība sakrīt ar apbūves laukumu. šādai datu reģistrācijai tad zūd jēga, jo dari ar tik dažādu 'saturu' tālāk nav izmantojami pēc būtības, tāpēc tad jāatbild uz jautājumu- kādu mērķu sasniegšanai tie tiek reģitrēti?
lūdzam pievienot jaunu punktu šādā redakcijā:
lūdzam pievienot jaunu punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
zemes lietošanas veidus reģistrē un aktualizē no valsts informācijas sistēmām.
39.
Noteikumu konsolidētā versija
72.1. zemes vienības platību un tās sadalījumu pa zemes lietošanas veidiem;
Iebildums
Tas ir nesaprātīgs administratīvais slogs- zemes lietošanas veidus kadastrāli uzmērīt, ja LĢIA topogrāfiskajās kartēs un vēl virknē citu valsts informāciju sistēmu pēc būtības šie dati ir iegūstami, turklāt ar vienādu aktualitātes datumu visām blakusesošām zemes vienībām.
Piedāvātā redakcija
zemes vienības platību un tās sadalījumu pa zemes lietošanas veidiem;
40.
Noteikumu konsolidētā versija
72.7. zemes robežu plānu un situācijas plānu Kadastra informācijas sistēmā reģistrē kā dokumentu, norādot dokumenta nosaukumu, izdevēju un plāna sagatavošanas datumu.
Iebildums
lūdzam precizēt
Piedāvātā redakcija
zemes robežu plānu un situācijas plānu Kadastra informācijas sistēmā reģistrē kā dokumentu, norādot dokumenta nosaukumu, izdevēju un plāna sagatavošanas datumu, kā arī pievienojot pašu dokumentu.
41.
Noteikumu konsolidētā versija
3.1 Zemes vienības zem iekšzemes publiskajiem ūdeņiem reģistrācija un aktualizācija
Iebildums
Lūdzam izpildīt Zemes pārvaldības likuma Pārejas noteikumu 5.punkta 6)apakšpunktā noteikto uzdevumu: Ministru kabinetam līdz 2023.gada 31.decembrim ir jāizdod noteikumi "par kārtību, kādā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrē un aktualizē informāciju par jūras piekrastes joslu".
Atgādinām, ka 30.10.2014.pieņemtais Zemes pārvaldības likums sākotnēji šos noteikumus uzdeva izdot līdz 2016.gada 31.decembrim, tādējādi jau ilgstoši Saeima ir pagarinājusi šī uzdevuma izpildes termiņu.
Tāpat atgādinām, ka jau 14.11.2024.LPS normatīvā akta projektam 24-TA-1330: Noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi" iesniedza šādu turklāt atkārtotu iebildumu:
Kategoriski nepiekrītam izziņā paustajam Tieslietu ministrijas viedoklim, ka Ministru kabinets var neievērot likumā noteikto termiņu kādā jāizdod noteikumi par kārtību kādā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrē un aktualizē informāciju par jūras piekrastes joslu! Likumā noteiktais termiņš šādas kārtības noteikšanai ir - līdz 31.12.2023.
TM anotācijā kā likuma neievērošanas ieganstu norāda šādu pamatojumu:
Uzdevuma par kārtības, kādā Kadastra informācijas sistēmā reģistrē un aktualizē informāciju par jūras piekrastes joslu, izpilde notiek tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr.263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" ietvaros (TAP Nr.23-TA-1668). Projekta virzība kavējas daudzo iesniegto iebildumu dēļ."
Minēto projektu Tieslietu ministrija TAP portālā izsludināja tikai 17.10.2023., tātad tikai 2,5 mēnešus pirms gala termiņa šīs kārtības pieņemšanai Ministru kabinetā. Turklāt sākotnēji Saeima ar 30.10.2014.likumu bija noteikusi termiņu - līdz 31.12.2016., bet pēc Tieslietu ministrijas lūguma ar 27.09.2018.likumu minēto termiņu pagarināja līdz 31.12.2021., kā arī atkārtoti pagarināja ar 03.02.22.likumu - līdz 31.12.2023.
Vēršam uzmanību uz faktu, ka pēc projekta 23-TA-1668 izsludināšanas Tieslietu ministrija ne tikai nav rīkojusi ne vienu starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmi, bet nav nekādā veidā reaģējusi un LPS izteiktajiem iebildumiem.
Vēl vairāk - Pats projekts 23-TA-1668, Tieslietu ministrijas izsludinātajā redakcijā saturēja normas, kas ir klajā pretrunā ar Civillikuma 1104.pantu, kas noteic, ka jūras piekraste pieder valstij līdz tai vietai, kuru sasniedz jūras augstākās bangas.
LPS ieskatā nav pieņemami, ka šādos apstākļos Tieslietu ministrija turpina nepildīt likumā noteikto un tādējādi rada situāciju, kurā arī Ministru kabinets nepilda likumā noteikto, tāpēc lūdzam noteikumus papildināt ar jaunu nodaļu redakcijā, kādu jau bijām norādījuši LPS 17.10.2023.iesniegtajā atzinumā par projektu 23-TA-1668 (vienlaikus norādām, ka toreiz maksimāli centāmies saglabāt TM izsludinātā projekta redakcijas) :
Papildināt noteikumus ar jaunu nodaļu šādā redakcijā:"3.2 Zemes vienības jūras piekrastes joslā reģistrācija un datu aktualizācija104.8 Kadastra informācijas sistēmā kamerāli izveido un aktualizē valstij piederošas zemes vienības jūras piekrastes ūdeņos, atbilstoši aktuālajai jūras krasta līnijai. Zemes vienības jūras piekrastes ūdeņos platību un robežas Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība aktualizē atbilstoši aktuālajai jūras krasta līnijai. 104.9 Kadastra informācijas sistēmā kamerāli izveido un aktualizē valstij piederošas zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā, atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas līnijai. Atsevišķu zemes vienību var neveidot, ja zeme, kas ir aiz jūras augstākās bangas līnijas uz iekšzemi, pieder valstij, tādā gadījumā jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību valstij piederošā zemes vienībā nosaka nosaka grafiski, savietojot zemes vienības un jūras augstākās bangas robežu.104.10 Kadastra informācijas sistēmā valstij piederošām zemes vienībām, kuras šķērso jūras augstākās bangas robeža vai kuras visā platībā atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, reģistrē atzīmi par atbilstību jūras piekrastes sauszemes daļai un tās aizņemto platību. Atzīmi un jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību zemes vienībā Kadastra informācijas sistēmā reģistrē, ja šī platība nav mazāka par vienu kvadrātmetru.104.11 Ja valstij piederošai zemes vienībai, kas pilnībā vai daļēji atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, Kadastra informācijas sistēmā nav reģistrēts kadastra subjekts un/vai tā nav kadastrāli uzmērīta, tad, pamatojoties uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vai vietējās pašvaldības sniegtajām ziņām, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju vai vietējo pašvaldību Kadastra informācijas sistēmā reģistrē kā tiesisko valdītāju. Iesniedzot ziņas, norāda informāciju:104.111. ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un vietējā pašvaldība ir saskaņojušas valdījuma tiesības;104.112. par zemes vienības izvietojumu un robežām, pievienojot grafisko pielikumu;104.113. par nekustamā īpašuma lietošanas mērķi un tam piekritīgo platību.104.12 Valstij piederošai zemes vienībai, kas pilnībā vai daļēji atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, Kadastra informācijas sistēmā reģistrē zemes lietošanas veidu "jūras piekrastes sauszemes daļa" atbilstoši platībai, kas atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, to nosakot kamerāli, kā arī lietošanas veidu "pārējās zemes", ja platībai no jūras augstākās bangas līnijas uz iekšzemi tai nav noteikts cits zemes lietošanas veids.104.13 Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība:104.131. valstij piederošu zemes vienību jūras piekrastes sauszemes daļā reģistrē un aktualizē atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas līnijai kamerāli; 104.132. ja viena Kadastra informācijas sistēmā reģistrēta valstij piederoša nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst valstij piederošan zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā, kuras ir gan Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, gan vietējās pašvaldības valdījumā, reģistrē jaunu atsevišķu nekustamo īpašumu, tajā iekļaujot vietējās pašvaldības vai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā esošās zemes vienības.104.14 Valstij piederošās zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība aktualizē pēc stāvokļa katra gada 1. maijā un 1. decembrī atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas robežai un jūras krasta līnijai. Vienlaikus ar zemes vienības reģistrāciju vai zemes vienības datu aktualizāciju Kadastra informācijas sistēmā aktualizē jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību."Papildināt noteikumus ar jaunu punktu šādā redakcijā:" 129.2 Valsts zemes dienests nodrošina kadastra kartē attēlotā reģistrētā kadastra objekta atbilstību jūras krasta līnijai, kā arī augstākās bangas līnijai precizējot kadastra objekta attēlojumu atbilstoši jūras krasta līnijai un augstākās bangas līnijai un nodrošinot valstij piederošās zemes līdz jūras krasta līnijai, kā arī līdz augstākās bangas līnijai aktualizēšanu."Kā arī ar jaunu noslēguma punktu šādā redakcijā:"Valsts zemes dienests Kadastra informācijas sistēmā pirmreizēji reģistrē valstij piederošās zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā no Ministru kabineta noteikumu par jūras augstākās bangas robežas un jūras krasta līnijas pieņemšanas."
Piedāvātā redakcija
-
Atgādinām, ka 30.10.2014.pieņemtais Zemes pārvaldības likums sākotnēji šos noteikumus uzdeva izdot līdz 2016.gada 31.decembrim, tādējādi jau ilgstoši Saeima ir pagarinājusi šī uzdevuma izpildes termiņu.
Tāpat atgādinām, ka jau 14.11.2024.LPS normatīvā akta projektam 24-TA-1330: Noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi" iesniedza šādu turklāt atkārtotu iebildumu:
Kategoriski nepiekrītam izziņā paustajam Tieslietu ministrijas viedoklim, ka Ministru kabinets var neievērot likumā noteikto termiņu kādā jāizdod noteikumi par kārtību kādā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrē un aktualizē informāciju par jūras piekrastes joslu! Likumā noteiktais termiņš šādas kārtības noteikšanai ir - līdz 31.12.2023.
TM anotācijā kā likuma neievērošanas ieganstu norāda šādu pamatojumu:
Uzdevuma par kārtības, kādā Kadastra informācijas sistēmā reģistrē un aktualizē informāciju par jūras piekrastes joslu, izpilde notiek tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr.263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" ietvaros (TAP Nr.23-TA-1668). Projekta virzība kavējas daudzo iesniegto iebildumu dēļ."
Minēto projektu Tieslietu ministrija TAP portālā izsludināja tikai 17.10.2023., tātad tikai 2,5 mēnešus pirms gala termiņa šīs kārtības pieņemšanai Ministru kabinetā. Turklāt sākotnēji Saeima ar 30.10.2014.likumu bija noteikusi termiņu - līdz 31.12.2016., bet pēc Tieslietu ministrijas lūguma ar 27.09.2018.likumu minēto termiņu pagarināja līdz 31.12.2021., kā arī atkārtoti pagarināja ar 03.02.22.likumu - līdz 31.12.2023.
Vēršam uzmanību uz faktu, ka pēc projekta 23-TA-1668 izsludināšanas Tieslietu ministrija ne tikai nav rīkojusi ne vienu starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmi, bet nav nekādā veidā reaģējusi un LPS izteiktajiem iebildumiem.
Vēl vairāk - Pats projekts 23-TA-1668, Tieslietu ministrijas izsludinātajā redakcijā saturēja normas, kas ir klajā pretrunā ar Civillikuma 1104.pantu, kas noteic, ka jūras piekraste pieder valstij līdz tai vietai, kuru sasniedz jūras augstākās bangas.
LPS ieskatā nav pieņemami, ka šādos apstākļos Tieslietu ministrija turpina nepildīt likumā noteikto un tādējādi rada situāciju, kurā arī Ministru kabinets nepilda likumā noteikto, tāpēc lūdzam noteikumus papildināt ar jaunu nodaļu redakcijā, kādu jau bijām norādījuši LPS 17.10.2023.iesniegtajā atzinumā par projektu 23-TA-1668 (vienlaikus norādām, ka toreiz maksimāli centāmies saglabāt TM izsludinātā projekta redakcijas) :
Papildināt noteikumus ar jaunu nodaļu šādā redakcijā:"3.2 Zemes vienības jūras piekrastes joslā reģistrācija un datu aktualizācija104.8 Kadastra informācijas sistēmā kamerāli izveido un aktualizē valstij piederošas zemes vienības jūras piekrastes ūdeņos, atbilstoši aktuālajai jūras krasta līnijai. Zemes vienības jūras piekrastes ūdeņos platību un robežas Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība aktualizē atbilstoši aktuālajai jūras krasta līnijai. 104.9 Kadastra informācijas sistēmā kamerāli izveido un aktualizē valstij piederošas zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā, atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas līnijai. Atsevišķu zemes vienību var neveidot, ja zeme, kas ir aiz jūras augstākās bangas līnijas uz iekšzemi, pieder valstij, tādā gadījumā jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību valstij piederošā zemes vienībā nosaka nosaka grafiski, savietojot zemes vienības un jūras augstākās bangas robežu.104.10 Kadastra informācijas sistēmā valstij piederošām zemes vienībām, kuras šķērso jūras augstākās bangas robeža vai kuras visā platībā atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, reģistrē atzīmi par atbilstību jūras piekrastes sauszemes daļai un tās aizņemto platību. Atzīmi un jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību zemes vienībā Kadastra informācijas sistēmā reģistrē, ja šī platība nav mazāka par vienu kvadrātmetru.104.11 Ja valstij piederošai zemes vienībai, kas pilnībā vai daļēji atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, Kadastra informācijas sistēmā nav reģistrēts kadastra subjekts un/vai tā nav kadastrāli uzmērīta, tad, pamatojoties uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vai vietējās pašvaldības sniegtajām ziņām, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju vai vietējo pašvaldību Kadastra informācijas sistēmā reģistrē kā tiesisko valdītāju. Iesniedzot ziņas, norāda informāciju:104.111. ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un vietējā pašvaldība ir saskaņojušas valdījuma tiesības;104.112. par zemes vienības izvietojumu un robežām, pievienojot grafisko pielikumu;104.113. par nekustamā īpašuma lietošanas mērķi un tam piekritīgo platību.104.12 Valstij piederošai zemes vienībai, kas pilnībā vai daļēji atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, Kadastra informācijas sistēmā reģistrē zemes lietošanas veidu "jūras piekrastes sauszemes daļa" atbilstoši platībai, kas atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, to nosakot kamerāli, kā arī lietošanas veidu "pārējās zemes", ja platībai no jūras augstākās bangas līnijas uz iekšzemi tai nav noteikts cits zemes lietošanas veids.104.13 Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība:104.131. valstij piederošu zemes vienību jūras piekrastes sauszemes daļā reģistrē un aktualizē atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas līnijai kamerāli; 104.132. ja viena Kadastra informācijas sistēmā reģistrēta valstij piederoša nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst valstij piederošan zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā, kuras ir gan Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, gan vietējās pašvaldības valdījumā, reģistrē jaunu atsevišķu nekustamo īpašumu, tajā iekļaujot vietējās pašvaldības vai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā esošās zemes vienības.104.14 Valstij piederošās zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība aktualizē pēc stāvokļa katra gada 1. maijā un 1. decembrī atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas robežai un jūras krasta līnijai. Vienlaikus ar zemes vienības reģistrāciju vai zemes vienības datu aktualizāciju Kadastra informācijas sistēmā aktualizē jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību."Papildināt noteikumus ar jaunu punktu šādā redakcijā:" 129.2 Valsts zemes dienests nodrošina kadastra kartē attēlotā reģistrētā kadastra objekta atbilstību jūras krasta līnijai, kā arī augstākās bangas līnijai precizējot kadastra objekta attēlojumu atbilstoši jūras krasta līnijai un augstākās bangas līnijai un nodrošinot valstij piederošās zemes līdz jūras krasta līnijai, kā arī līdz augstākās bangas līnijai aktualizēšanu."Kā arī ar jaunu noslēguma punktu šādā redakcijā:"Valsts zemes dienests Kadastra informācijas sistēmā pirmreizēji reģistrē valstij piederošās zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā no Ministru kabineta noteikumu par jūras augstākās bangas robežas un jūras krasta līnijas pieņemšanas."
Piedāvātā redakcija
-
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu konsolidētā versija
213. Līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos normatīvajos aktos kadastra jomā šajos noteikumos lietotais termins "piederumi" atbilst terminam "labiekārtojumi".
Iebildums
lūdzam svītrot, jo normatīvo aktu grozījumi ir jāiesniedz vienotās pakotnēs
Piedāvātā redakcija
-
