Projekta ID
22-TA-3212Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
27. Informācijas sistēmas izveidošanu, uzturēšanu un attīstīšanu finansē no valsts budžeta līdzekļiem likuma par ikgadējo valsts budžetu noteiktajā apmērā. Sistēmas pārzinis līdz kārtēja gada 15. februārim sagatavo pārskatu par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu par iepriekšējo kalendāro gadu atbilstoši normatīvajos aktos budžeta izdevumu klasifikācijas jomā noteiktajai atalgojuma klasifikācijai un iesniedz to ministriju, centrālo valsts iestāžu un pašvaldību budžeta pārskatu informācijas sistēmā (turpmāk – ePārskatu sistēma). Apstiprinot pārskatu ePārskatu sistēmā, sistēmas pārziņa vadītājs vai viņa pilnvarotā persona apliecina, ka valsts budžeta līdzekļi izlietoti atbilstoši mērķim. Ministrija viena mēneša laikā pārbauda un apstiprina sistēmas pārziņa iesniegto un apstiprināto pārskatu ePārskatu sistēmā.
Iebildums
Saskaņā ar MK rīkojumu Nr.535 darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" ietvaros tiek īstenots un finansēts projekts "Valsts pārbaudījumu organizēšanas procesa pilnveide", kura mērķu sasniegšanai tiks izstrādāta RUMIS. Līdz ar to RUMIS izstrādes izmaksas tiks segtas no projekta "Valsts pārbaudījumu organizēšanas procesa pilnveide" finanšu līdzekļiem. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 27.punktu, svītrojot, ka no valsts budžeta finansē RUMIS izveidošanas izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
27. Informācijas sistēmas izveidošanu, uzturēšanu un attīstīšanu finansē no valsts budžeta līdzekļiem likuma par ikgadējo valsts budžetu noteiktajā apmērā. Sistēmas pārzinis līdz kārtēja gada 15. februārim sagatavo pārskatu par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu par iepriekšējo kalendāro gadu atbilstoši normatīvajos aktos budžeta izdevumu klasifikācijas jomā noteiktajai atalgojuma klasifikācijai un iesniedz to ministriju, centrālo valsts iestāžu un pašvaldību budžeta pārskatu informācijas sistēmā (turpmāk – ePārskatu sistēma). Apstiprinot pārskatu ePārskatu sistēmā, sistēmas pārziņa vadītājs vai viņa pilnvarotā persona apliecina, ka valsts budžeta līdzekļi izlietoti atbilstoši mērķim. Ministrija viena mēneša laikā pārbauda un apstiprina sistēmas pārziņa iesniegto un apstiprināto pārskatu ePārskatu sistēmā.
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 22.oktobra rīkojumu Nr.535 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 43.0 versija)" (turpmāk - MK rīkojums Nr.535) 4.punktu projekta "Valsts pārbaudījumu organizēšanas procesa pilnveide" īstenotājs ir Izglītības un zinātnes ministrija, kas ir budžeta iestāde, savukārt noteikumu projekta 2.punkts paredz, ka izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas (turpmāk - RUMIS) pārzinis būs Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra "Rīgas digitālā aģentūra", kas nav budžeta iestāde, nevaram atbalstīt noteikumu projekta 27.punktā paredzēto, ka RUMIS uzturēšanu finansē no valsts budžeta līdzekļiem, jo minētais gadījums neatbilst Likuma par budžetu un finanšu vadību 91.panta otrajā daļā noteiktajam nosacījumam, ka finanšu ministram ir tiesības projektu uzturēšanas apropriācijas rezervi pārdalīt ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, lai ministrijas un citas centrālās valsts iestādes varētu nodrošināt pabeigto Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējo ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu uzturēšanu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka minētais likuma pants paredz, ka apropriācijas rezervi var pārdalīt, lai ministrijas un citas centrālās valsts iestādes varētu nodrošināt pabeigto projektu uzturēšanu, bet ne attīstību, līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 27.punktu, svītrojot, ka no valsts budžeta finansē RUMIS attīstīšanas izmaksas. Attiecīgi pārskatāms ir arī noteikumu projekta 28.punkts.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka minētais likuma pants paredz, ka apropriācijas rezervi var pārdalīt, lai ministrijas un citas centrālās valsts iestādes varētu nodrošināt pabeigto projektu uzturēšanu, bet ne attīstību, līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 27.punktu, svītrojot, ka no valsts budžeta finansē RUMIS attīstīšanas izmaksas. Attiecīgi pārskatāms ir arī noteikumu projekta 28.punkts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
27. Informācijas sistēmas izveidošanu, uzturēšanu un attīstīšanu finansē no valsts budžeta līdzekļiem likuma par ikgadējo valsts budžetu noteiktajā apmērā. Sistēmas pārzinis līdz kārtēja gada 15. februārim sagatavo pārskatu par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu par iepriekšējo kalendāro gadu atbilstoši normatīvajos aktos budžeta izdevumu klasifikācijas jomā noteiktajai atalgojuma klasifikācijai un iesniedz to ministriju, centrālo valsts iestāžu un pašvaldību budžeta pārskatu informācijas sistēmā (turpmāk – ePārskatu sistēma). Apstiprinot pārskatu ePārskatu sistēmā, sistēmas pārziņa vadītājs vai viņa pilnvarotā persona apliecina, ka valsts budžeta līdzekļi izlietoti atbilstoši mērķim. Ministrija viena mēneša laikā pārbauda un apstiprina sistēmas pārziņa iesniegto un apstiprināto pārskatu ePārskatu sistēmā.
Iebildums
Šo noteikumu 27.punkts paredz informācijas sistēmas izveidošanai piešķirt valsts budžeta līdzekļus, taču noteikumi neparedz nosacījumus, kas jāievēro izveidojot sistēmu. Viens no nosacījumiem, kas izriet no nacionālajiem normatīvajiem aktiem, ir tas, ka finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru. Šis nosacījums izslēdz arī to, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts. Attiecīgi lūdzam papildināt noteikumus ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Sniedzam papildus skaidrojamu, ka, lai atbalsta saņēmējs - publiska persona, slēdzot iepirkuma līgumus vai veicot iepirkumu, izslēgtu komercdarbības atbalstu konkrētam piegādātājam, jārīkojas kā tirgus ekonomikas dalībniekiem, proti, darījumam ir jāatbilst tirgus nosacījumiem. Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Sniedzam papildus skaidrojamu, ka, lai atbalsta saņēmējs - publiska persona, slēdzot iepirkuma līgumus vai veicot iepirkumu, izslēgtu komercdarbības atbalstu konkrētam piegādātājam, jārīkojas kā tirgus ekonomikas dalībniekiem, proti, darījumam ir jāatbilst tirgus nosacījumiem. Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
2. Pieņemt zināšanai, ka kopējais nepieciešamais finansējums 2024.gadā un turpmāk katru gadu Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas uzturēšanai ir ne vairāk kā 190 000 euro gadā, Izglītības un zinātnes ministrija tos papildus pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Iebildums
Ministru kabineta 2022.gada 23.novembra rīkojuma Nr.831 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 22. oktobra rīkojumā Nr. 535 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 43.0 versija)"" anotācijā sniegta informācija, ka RUMIS izstrādes, infrastruktūras un cilvēkresursu izmaksas sastāda 550 000 euro. Mūsuprāt, turpmākai RUMIS uzturēšanai pēc projekta ieviešanas nepieciešamais finansējums 190 000 euro apmērā, kas ir 34,5% no projekta izmaksām, ir nesamērīgs. Vienlaikus minētā rīkojuma izziņā sniegta informācija, ka atbilstoši VARAM 20.09.22. priekšlikumam, risinājuma uzturēšanas izdevumu izmaksas, to pamatotība tiks vērtēta pēc RUMIS izstrādes un ieviešanas produktīvajā vidē atbilstoši tā izstrādes procesā izvēlētajam tehniskajam realizējumam, specializētās programmatūras izmaksām, kā arī plānotajam uzturēšanas izdevumu izlietojumam.
Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka protokollēmuma projektā un anotācijā nav pamatojuma iekļaut informāciju, ka sistēmas uzturēšanas izmaksas būs līdz 190 000 euro. Līdz ar to protokollēmuma projekta 2.punkts ir svītrojams un attiecīgi arī precizējama anotācijas 3.sadaļa.
Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka protokollēmuma projektā un anotācijā nav pamatojuma iekļaut informāciju, ka sistēmas uzturēšanas izmaksas būs līdz 190 000 euro. Līdz ar to protokollēmuma projekta 2.punkts ir svītrojams un attiecīgi arī precizējama anotācijas 3.sadaļa.
Piedāvātā redakcija
-