Projekta ID
23-TA-691Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
06.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 51. punkta ievaddaļu, svītrojot tajā teikuma daļu "mēneša laikā pēc šo noteikumu 49. punktā minētās informācijas saņemšanas". Vēršam uzmanību uz to, ka lēmuma pieņemšanas termiņu un tā atskaites punktu nosaka Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa, un attiecīgi projektā nav pieļaujams ietvert regulējumu, kas ir pretrunā Administratīvā procesa likumā noteiktajam, kā arī nav nepieciešams dublēt augstāka juridiska spēka normatīvajā aktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Izziņas 79. punktā attiecībā uz Tieslietu ministrijas 2024. gada 9. augusta atzinuma iebildumu ietverts šāds skaidrojums: "Skaidrojam, ka Direktīvas Nr. 2018/2001 1. un 7. pants tika pilnībā transponēts ar Enerģētikas likuma 2022. gada 14. jūlija grozījumiem. Ar šiem pašiem grozījumiem tika daļēji transponēti minētās direktīvas 2.- 6. pants. Minēto grozījumu anotācijā tika ietverta informācija, ka direktīvas 2.-6.pants tiks pilnībā transponēts ar Ministru kabineta noteikumiem. Ņemot vērā minēto, Ministrijas izstrādātais noteikumu projekts paredz pilnīgu direktīvas 2.-6.panta transponēšanu, informāciju par transponēšanu ietverot noteikumu projekta anotācijā." Tomēr vēršam uzmanību, ka anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā nav ietverta informācija par Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2018/2001) 2.-6. panta transponēšanu noteikumu projektā. Attiecīgi lūdzam precizēt tabulu vai sniegt atkārtotu skaidrojumu, kas atbilst anotācijā ietvertajai informācijai.
Papildus attiecībā uz Direktīvas 2018/2001 prasību pārņemšanu:
1) atkārtoti norādām, ka no projekta 36. un 38. punkta, kā arī anotācijā ietvertā skaidrojuma ("Savukārt, atjaunīgās enerģijas kopienai ir noteikta prasība Direktīvā 2018/2001, kas nosaka, ka atjaunīgās enerģijas kopienu faktiski kontrolē kapitāldaļu turētāji vai biedri, kas atrodas tādu atjaungās enerģijas projektu tuvumā, kuri pieder minētajai juridiskajai personai un kurus tā attīsta. [..] Noteikumi paredz, ka, ja atjaunīgās enerģijas energokopiena darbojas siltumapgādes jomā, tās kopīgošanas objekti un siltumenerģijas pārvadei un sadalei nepieciešamā infrastruktūra ir atjaunīgās enerģijas energokopienas īpašumā, un šī energokopiena atrodas vienā administratīvajā teritorijā vai funkcionāli saistītās administratīvajās teritorijās.") izriet, ka projekta 35. un 36. punktā varētu būt pārņemts Direktīvas 2018/2001 2. panta 16. punkta "a" apakšpunkts. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un papildināt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu vai sniegt skaidrojumu. Norādām, ka attiecīgs skaidrojums par minētās prasības pārņemšanu nav sniegts ne anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā, ne izziņā. Papildus lūdzam anotācijas 5.4. sadaļā vai anotācijas 1.3. sadaļā izvērstāk skaidrot, kā projekta 36. un 38. punktā ietvertais regulējums atbilst minētajai Direktīvas 2018/2001 prasībai. Aicinām arī izvērstāk skaidrot, kā projekta 37. punktā paredzētais ierobežojums, kas projektā ietverts uz atkārtoto saskaņošanu, atbilst Eiropas Savienības tiesiskajam regulējumam un vai gadījumā netiek noteiktas stingrākas prasības, nekā paredz direktīva. Ja tiek noteiktas stingrākas prasības, aicinām to attiecīgi norādīt un pamatot;
2) atkārtoti aicinām izvērtēt, vai projekta vienības, kurās pārņemtas Direktīvas 2018/2001 prasības, ir norādītas korekti un pilnīgi. Proti, Direktīvas 2018/2001 22. pants attiecas tieši uz atjaunojamās enerģijas kopienām, un regulējums projektā attiecībā uz tām ir ietverts, piemēram, projekta III. nodaļā. Tomēr projekta III. nodaļā, kā izriet no anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietvertās informācijas, nav pārņemta neviena direktīvas prasība. Savukārt tabulā norādītās projekta vienības, kurās pārņemtas Direktīvas 2018/2001 prasības pārsvarā ir attiecinātas tieši uz elektroenerģijas kopienām (iedzīvotāju energokopienām Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvas (ES) 2019/944 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2019/944) izpratnē). Attiecīgi aicinām izvērtēt, vai vienības norādītas korekti un pilnīgi un precizēt tabulu vai sniegt skaidrojumu;
3) atkārtoti aicinām izvērtēt iespēju detalizētāk izdalīt Direktīvas 2018/2001 22. panta 2. un 4. punkta apakšvienību pārņemšanu, ņemot vērā, ka tajos ietvertas saturiski dažādas prasības.
Papildus attiecībā uz Direktīvas 2018/2001 prasību pārņemšanu:
1) atkārtoti norādām, ka no projekta 36. un 38. punkta, kā arī anotācijā ietvertā skaidrojuma ("Savukārt, atjaunīgās enerģijas kopienai ir noteikta prasība Direktīvā 2018/2001, kas nosaka, ka atjaunīgās enerģijas kopienu faktiski kontrolē kapitāldaļu turētāji vai biedri, kas atrodas tādu atjaungās enerģijas projektu tuvumā, kuri pieder minētajai juridiskajai personai un kurus tā attīsta. [..] Noteikumi paredz, ka, ja atjaunīgās enerģijas energokopiena darbojas siltumapgādes jomā, tās kopīgošanas objekti un siltumenerģijas pārvadei un sadalei nepieciešamā infrastruktūra ir atjaunīgās enerģijas energokopienas īpašumā, un šī energokopiena atrodas vienā administratīvajā teritorijā vai funkcionāli saistītās administratīvajās teritorijās.") izriet, ka projekta 35. un 36. punktā varētu būt pārņemts Direktīvas 2018/2001 2. panta 16. punkta "a" apakšpunkts. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un papildināt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu vai sniegt skaidrojumu. Norādām, ka attiecīgs skaidrojums par minētās prasības pārņemšanu nav sniegts ne anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā, ne izziņā. Papildus lūdzam anotācijas 5.4. sadaļā vai anotācijas 1.3. sadaļā izvērstāk skaidrot, kā projekta 36. un 38. punktā ietvertais regulējums atbilst minētajai Direktīvas 2018/2001 prasībai. Aicinām arī izvērstāk skaidrot, kā projekta 37. punktā paredzētais ierobežojums, kas projektā ietverts uz atkārtoto saskaņošanu, atbilst Eiropas Savienības tiesiskajam regulējumam un vai gadījumā netiek noteiktas stingrākas prasības, nekā paredz direktīva. Ja tiek noteiktas stingrākas prasības, aicinām to attiecīgi norādīt un pamatot;
2) atkārtoti aicinām izvērtēt, vai projekta vienības, kurās pārņemtas Direktīvas 2018/2001 prasības, ir norādītas korekti un pilnīgi. Proti, Direktīvas 2018/2001 22. pants attiecas tieši uz atjaunojamās enerģijas kopienām, un regulējums projektā attiecībā uz tām ir ietverts, piemēram, projekta III. nodaļā. Tomēr projekta III. nodaļā, kā izriet no anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietvertās informācijas, nav pārņemta neviena direktīvas prasība. Savukārt tabulā norādītās projekta vienības, kurās pārņemtas Direktīvas 2018/2001 prasības pārsvarā ir attiecinātas tieši uz elektroenerģijas kopienām (iedzīvotāju energokopienām Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvas (ES) 2019/944 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2019/944) izpratnē). Attiecīgi aicinām izvērtēt, vai vienības norādītas korekti un pilnīgi un precizēt tabulu vai sniegt skaidrojumu;
3) atkārtoti aicinām izvērtēt iespēju detalizētāk izdalīt Direktīvas 2018/2001 22. panta 2. un 4. punkta apakšvienību pārņemšanu, ņemot vērā, ka tajos ietvertas saturiski dažādas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts noteic, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Elektroenerģijas tirgus likuma 37.8 panta sestā daļa pilnvaro Ministru kabinetu noteikt līgumā starp elektroenerģijas energokopienu vai no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas enerģijas aktīvajiem lietotājiem, kas rīkojas kopīgi, un elektroenerģijas tirgotāju ietveramo informāciju. Ievērojot minēto, aicinām precizēt projekta 1.3. apakšpunktu, svītrojot vārdu savienojumu "atjaunīgās enerģijas energokopiena" un precizējot vārdu savienojumu "enerģijas tirgotājs". Vēršam uzmanību uz to, ka no Enerģētikas likuma 17.1 panta trešās, ceturtās un piektās daļas skaidri izriet, ka elektroenerģijas energokopienas un atjaunīgās enerģijas energokopienas ir divi dažādi subjekti. Tādējādi nav uzskatāms, ka Elektroenerģijas tirgus likuma 37.8 panta sestajā daļā minētās elektroenerģijas kopienas ietver arī atjaunīgās enerģijas energokopienas. Savukārt no Enerģētikas likuma izriet, ka enerģijas tirgotājs ir ne tikai elektroenerģijas tirgotājs, bet arī, piemēram, siltumenerģijas tirgotājs (skatīt, piemēram, Enerģētikas likuma 7.1 pantu).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām projekta 24. punktā vārdu "rakstiski" aizstāt ar vārdu "rakstveidā", tādējādi saskaņojot projektā lietoto terminoloģiju, skatīt, projekta 45. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām norādīt, no kuras Elektroenerģijas tirgus likuma vai Enerģētikas likuma normas, kas ir projekta izdošanas pamatā, izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta III nodaļā ietverto regulējumu. Vēršam uzmanību uz to, ka Elektroenerģijas tirgus likuma 37.8 panta sestā daļa ir pilnvarojusi noteikt attiecīgo regulējumu tikai attiecībā uz elektroenerģijas kopīgošanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 52. punkta otro teikumu, nosakot, no kāda notikuma mēneša laikā energokopienai nepieciešams informēt Būvniecības valsts kontroles biroju par izmaiņu veikšanu. Vienlaikus aicinām izvērtēt iespēju paredzēt, ka energokopienas iesniedz to projekta 49.1. apakšpunktā minēto informāciju, kas ir mainījusies.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot projekta 54. punktu, ņemot vērā to, ka lēmuma pieņemšanai nepieciešamās informācijas ieguvi nosaka Administratīvā procesa likuma 59. pants.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot vai precizēt projekta 56. punktu, ņemot vērā to, ka tajā iekļautais par lēmuma pieņemšanu viena mēneša laikā no dienas, kad saņemts iesniegums, dublē Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteikto. Projekta 55.2. un 55.3. apakšpunktā paredzētajos gadījumos Būvniecības valsts kontroles birojs lēmumu pieņems pēc savas iniciatīvas, attiecīgi šāda lēmuma pieņemšanas termiņu neregulē Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa. Tādējādi regulējumu, kas nosaka termiņu, kādā Būvniecības valsts kontroles birojs pēc savas iniciatīvas pieņem lēmumu, projektā ir pieļaujams noteikt, ja tas ir nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 63. punktā noteikto, ņemot vērā to, ka no projekta 63. punkta pirmā teikuma izriet, ka neatbilstība novēršama 30 dienu laikā, savukārt minētās normas otrais teikums paredz, ka neatbilstība novēršama līdz kārtējā gada 30. septembrim.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Atkārtoti norādām, ka projektā, ņemot vērā anotācijā ietvertos skaidrojumus, varētu būt pārņemtas arī vēl kādas šobrīd anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā nenorādītas Direktīvas 2019/944 prasības, piemēram, 4. panta prasības (skat., piemēram: "Direktīvas 2019/944 4. pants paredz to, ka dalībvalstis nodrošina, ka visi lietotāji var iegādāties elektroenerģiju no pašu izvēlētā piegādātāja, un nodrošina, ka visiem lietotājiem var vienlaicīgi būt vairāk nekā viens elektroenerģijas piegādes līgums, tāpēc nebūtu jāierobežo elektroenerģijas energokopienu biedri un aktīvie lietotāju, kas rīkojas kopīgi, elektroenerģijas tirgotāja izvēlē. Ņemot to vērā, noteikumu projekts paredz, ka [..]"). Attiecīgi lūdzam izvērtēt un papildināt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu vai sniegt pamatotu skaidrojumu. Norādām, ka par Direktīvas 2019/944 4. panta prasību pārņemšanu nav sniegts skaidrojums ne izziņā, ne anotācijā.
Savukārt attiecībā uz tabulā norādīto, ka Direktīvas 2019/944 31. panta 2. punkts ir pārņemts projekta 28. punktā, lūdzam izvērtēt un precizēt tabulu vai sniegt izvērstāku skaidrojumu par minētās direktīvas normas saistību ar projekta 28. punktu. Tabulā pie attiecīgās vienības ietverts skaidrojums: "Noteikumu projekts paredz iespēju sadales tīklam pieprasīt energokopienai papildus maksājuma par sadales sistēmas administrēšanu." Taču projekta 28. punkts tādu regulējumu neparedz.
Papildus arī atkārtoti aicinām izvērstāk skaidrot tabulā vai anotācijas 1.3. sadaļā, no kuras Direktīvas 2019/944 prasības (vai regulējuma kopumā) izriet anotācijā minētais, ka "[k]ritēriji iedzīvotāju energokopienu teritoriālajai saistībai ar enerģijas ražošanas iekārtu ir katras dalībvalsts kompetencē", tādējādi arī izvērstāk pamatojot noteikumu projekta 6. un 7. punktā ietverto prasību atbilstību direktīvā ietvertajam regulējumam. Ja gadījumā noteiktas stingrākas prasības, lūdzam sniegt attiecīgu pamatojumu tabulā.
Aicinām arī izvērtēt iespēju tehniski izdalīt informāciju par Direktīvas 2019/944 pārņemšanu atsevišķi 5.1. sadaļā un attiecīgi arī 5.4. sadaļas atsevišķā tabulā, tādējādi veidojot pārskatāmāku anotācijas 5.4. sadaļu.
Savukārt attiecībā uz tabulā norādīto, ka Direktīvas 2019/944 31. panta 2. punkts ir pārņemts projekta 28. punktā, lūdzam izvērtēt un precizēt tabulu vai sniegt izvērstāku skaidrojumu par minētās direktīvas normas saistību ar projekta 28. punktu. Tabulā pie attiecīgās vienības ietverts skaidrojums: "Noteikumu projekts paredz iespēju sadales tīklam pieprasīt energokopienai papildus maksājuma par sadales sistēmas administrēšanu." Taču projekta 28. punkts tādu regulējumu neparedz.
Papildus arī atkārtoti aicinām izvērstāk skaidrot tabulā vai anotācijas 1.3. sadaļā, no kuras Direktīvas 2019/944 prasības (vai regulējuma kopumā) izriet anotācijā minētais, ka "[k]ritēriji iedzīvotāju energokopienu teritoriālajai saistībai ar enerģijas ražošanas iekārtu ir katras dalībvalsts kompetencē", tādējādi arī izvērstāk pamatojot noteikumu projekta 6. un 7. punktā ietverto prasību atbilstību direktīvā ietvertajam regulējumam. Ja gadījumā noteiktas stingrākas prasības, lūdzam sniegt attiecīgu pamatojumu tabulā.
Aicinām arī izvērtēt iespēju tehniski izdalīt informāciju par Direktīvas 2019/944 pārņemšanu atsevišķi 5.1. sadaļā un attiecīgi arī 5.4. sadaļas atsevišķā tabulā, tādējādi veidojot pārskatāmāku anotācijas 5.4. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-