Atzinums

Projekta ID
24-TA-2516
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz līdzīga veida normu kā projekts 23-TA-936 "Grozījumi Energoefektivitātes likumā", par ko Iekšlietu ministrija izteica iebildumu. Ievērojot, ka šis jaunais likumprojekts nesatur informāciju sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) par saistību ar projektu 23-TA-936 "Grozījumi Energoefektivitātes likumā", nepieciešamību atkārtoti arī šajā projektā ietvert analogu, turklāt dublējošu normu, kā arī skaidrojumu par Iekšlietu ministrijas izteiktā iebilduma vērā ņemšanu vai neņemšanu, Iekšlietu ministrija mutatis mutandis izsaka iebildumu:

1) Likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5.sadaļā norādīts, ka likumprojekta 3. pants (likuma 12.1 pants) transponē Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Direktīvas (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2023/1791) 12. pantu.

Direktīvas 2023/1791 12. panta 1. punkts paredz, ka dalībvalsts teritorijā esošo datu centru īpašnieki un operatori, kuru instalētās informācijas tehnoloģijas (IT) jaudas pieprasījums ir vismaz 500 kW, dara publiski pieejamu Direktīvas 2023/1791 VII pielikumā izklāstīto informāciju, izņemot informāciju, uz kuru attiecas Savienības un valsts tiesību akti, kas aizsargā komercnoslēpumus, uzņēmējdarbības noslēpumus un konfidencialitāti.

Savukārt likumprojekts atšķirībā no Direktīvas 2023/1791 12. panta 1. punkta neparedz: 1) informācijas apjomu, kas datu centru īpašniekiem un operatoriem būtu jāpublisko; 2) izņēmumus attiecībā uz informāciju, kas nav jādara publiski pieejama - informāciju, uz kuru attiecas Savienības un valsts tiesību akti, kas aizsargā komercnoslēpumus, uzņēmējdarbības noslēpumus un konfidencialitāti.

Ievērojot minēto, precizējams likumprojekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija).

2) Papildus Direktīvas 2023/1791 12. panta 2. punkts nosaka, ka 12. panta 1. punktā minēto prasību nepiemēro tiem datu centriem, kuru vienīgais un galīgais mērķis ir aizsardzība un civilā drošība.

Savukārt likumprojekta 3. pants (likuma 12.1 pants) otrā daļa atšķirībā no Direktīvas 2023/1791 12. panta 2. punkta nosaka, ka publiskošanas pienākums neattiecas uz datu centriem, kuri nodrošina/uztur valsts kritisko infrastruktūru un/vai kuru izmantošanas vai pakalpojumu sniegšanas vienīgais mērķis ir civilā drošība un aizsardzība.

Vēršama uzmanība, ka Direktīvas 2023/1791 2. panta 49. punkts kopsakarā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 22.oktobra Regulas (EK) Nr. 1099/2008 par enerģētikas statistiku A. pielikuma 2.6.3.1.16. apakšpunktu paredz, ka "Datu centru definē kā struktūru vai struktūru grupu, ko izmanto, lai izvietotu, savienotu un ekspluatētu datorsistēmas/serverus un saistītu aprīkojumu datu glabāšanai, apstrādei un/vai izplatīšanai, kā arī saistītām darbībām."

Attiecīgi Direktīva 2023/1791 neparedz, ka tās 12. panta 1. punktā noteiktais publiskošanas pienākums būtu attiecināms tikai uz ar kritisko infrastruktūru saistītiem datu centriem. Tieši pretēji - Direktīvas 2023/1791 1. panta 2. punkts paredz, ka direktīva ietver minimālās prasības un attiecīgi valstīm ir rīcības brīvība noteikt stingrākus nosacījumus. Savukārt "datu centra" definīcija nesatur norādi par "datu centra" saistību tikai ar kritiskās infrastruktūras objektiem. Tāpat arī Direktīvas 2023/1791 12. pants nesatur aprobežojumu par tikai ar kritisko infrastruktūru saistītiem datu centriem.

Ievērojot minēto, precizējams likumprojekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija).

3) Papildus, kā iepriekš minēts, Direktīvas 2023/1791 12. panta 2. punkts nosaka, ka 12. panta 1. punktā minēto prasību nepiemēro tikai tiem datu centriem, kuru vienīgais un galīgais mērķis ir ir aizsardzība un civilā drošība. 

Minētais izņēmums kontekstā ar Direktīvas 2023/1791 1. panta 2. punktu ir piemērojams šauri jeb dalībvalstīm nav tiesību attiecīgos izņēmumus paplašināt. 

Savukārt likumprojekts atšķirībā no Direktīvas 2023/1791 12. panta 2. punkta kopsakarā ar 1. panta 2. punktu paredz paplašināt attiecīgo izņēmumu, ietverot formulējumu "un/vai".

Ievērojot minēto, precizējams likumprojekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija).

4) Direktīvas 2023/1791 12. panta 3. punkts paredz: "Komisija izveido datu centru Eiropas datubāzi, kurā iekļauta informācija, ko atbildīgie datu centri paziņojuši saskaņā ar 1. punktu. Eiropas datubāze ir publiski pieejama kopējā līmenī."

No minētā tādējādi izriet, ka pienākums ietvert informāciju Komisijas izveidotajā datubāzē ir attiecībā uz visiem tiem datu centriem, kas atbilst Direktīvas 2023/1791 12. panta 1. punktā minētajam. Proti, dalībvalsts teritorijā esošo datu centru īpašnieku un operatoru, kuru instalētās informācijas tehnoloģijas (IT) jaudas pieprasījums ir vismaz 500 kW, par publiski pieejamu darīto Direktīvas VII pielikumā izklāstīto informāciju, izņemot informāciju, uz kuru attiecas Savienības un valsts tiesību akti, kas aizsargā komercnoslēpumus, uzņēmējdarbības noslēpumus un konfidencialitāti.

Neskatoties uz minēto, likumprojekta 3. pants (likuma 12.1 panta) trešā daļa paredz: "Kritiskās infrastruktūras kopumā iekļautie datu centri un datu centri, kuri nodrošina/uztur informācijas sistēmas, kuras ir informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskā infrastruktūra, un/vai kuru izmantošanas vai pakalpojumu sniegšanas vienīgais mērķis ir civilā drošība un aizsardzība, un vienlaikus sniedz pakalpojumus citām juridiskām personām, kā rezultātā instalētās informācijas tehnoloģiju infrastruktūras jaudas pieprasījums pakalpojumu sniegšanai citām juridiskajām personām pārsniedz 500 kilovatus, katru gadu līdz 15. maijam sniedz Eiropas Komisijas izveidotā Eiropas datu centru datubāzē prasīto informāciju par iepriekšējo kalendāra gadu tikai par to infrastruktūras daļu, kas tiek izmantota pakalpojumu sniegšanai citām juridiskajām personām.".

Līdz ar to likumprojekta likumprojekta 3. pants (likuma 12.1 panta) trešā daļa pretēji Direktīvas 2023/1791 1. panta 2. punktā minētajam sašaurina Direktīvas 2023/1791 12. panta 3. punktā noteikto ziņošanas tvērumu. Proti, Direktīvas 2023/1791 12. panta 3. punkts kopsakarā ar minētā panta 1. punktu paredz, ka ziņošanas pienākums attiecas uz visiem datu centriem, kuru instalētās informācijas tehnoloģijas (IT) jaudas pieprasījums ir vismaz 500 kW. Vienīgais izņēmums ir Direktīvas 12. panta 2. punktā minētie datu centri, kuru izmantošanas vai pakalpojumu sniegšanas vienīgais galīgais mērķis ir aizsardzība un civilā drošība.

Ievērojot minēto, precizējams likumprojekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija).

5) Direktīvas 2023/1791 12. panta 3. punkts kopsakarā ar minētā panta 1. punktu neparedz pienākumu katram attiecīgā datu centra īpašniekam vai operatoram decentralizēti ziņot Eiropas Komisijai Direktīvas 2023/1791 VII pielikumā ietverto informāciju iekļaušanai Eiropas datubāzē.

Savukārt likumprojekta 3. pants (likuma 12.1 panta) trešā daļa nosaka attiecīgu decentralizētu ziņošanas pienākumu. Vienlaikus likumprojekts nesatur normas par piekļuves nosacījumiem attiecīgajai Eiropas datubāzei katram no attiecīgo datu centru īpašniekiem vai operatoriem. 

Ievērojot minēto, precizējams likumprojekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija).

6) Direktīvas 2023/1791 33. un 34. pants paredz, ka Eiropas Komisija ir pieņēmusi 2024. gada 14. marta Deleģēto regulu 2024/1364  par Savienības vienotas datu centru vērtēšanas sistēmas izveides pirmo posmu (turpmāk – Regula 2024/1364), kurā ir noteikti datu centru ilgtspējas rādītāji, galvenie darbības rādītāji un informācija, kas datu centriem ir jāapkopo un jāpublicē.

Tādējādi Direktīvas 2023/1791 12. pantā norādītā paziņojamā informācija ir nošķirama no ziņošanas atbilstoši Regulai 2024/1364.

Regulas 2024/1364 3. panta 1. punkts paredz: "Līdz 2024. gada 15. septembrim, tad līdz 2025. gada 15. maijam un pēc tam katru gadu ziņojumus sniedzošie datu centru operatori paziņo Eiropas datubāzei I un II pielikumā noteikto informāciju un galvenos snieguma rādītājus par datu centriem, kurus tie ekspluatē. Šīs informācijas un galveno snieguma rādītāju paziņošana Eiropas datubāzei notiek, izmantojot valsts ziņošanas shēmu, ja dalībvalsts, kurā atrodas ziņojošais datu centrs, šādu shēmu ir izveidojusi. Pretējā gadījumā datu centru operatori šo informāciju un galvenos snieguma rādītājus paziņo tieši Eiropas datubāzei."

Regulas 2024/1364 pielikumos norādītā paziņojamā informācija ir plašāka nekā Direktīvas 2023/1791 VII pielikumā paredzētā. Turklāt Regulas 3. panta 1. punkts paredz, ka ziņošanas pienākums ir tikai datu centru operatoriem nevis īpašniekiem.

Vienlaikus likumprojekts nesatur atsauci uz Regulā 2024/1364 noteikto ziņošanas pienākumu un veidu, kā informācija paziņojama. Tāpat likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija) satur norādes arī par ziņošanas pienākumu, ko paredz Regulas 2024/1364, bet arī nesatur informāciju šā likumprojekta saistību ar likumprojektu 23-TA-936.

Ievērojot minēto, precizēt projektu norādot kārtību informācijas paziņošanai atbilstoši Regulai 2024/1364, kā arī likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).

8) Kā iepriekš minēts, likumprojekts nesatur atsauci uz Regulā 2024/1364 noteikto ziņošanas pienākumu un veidu, kā informācija paziņojama. Savukārt, likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija) satur norādes arī par ziņošanas pienākumu, ko paredz Regulas 2024/1364.

Ņemot vērā, ka nacionālais regulējums ir skaidri nodalāms no regulās norādītā (ievērojot regulu tiešo piemērojamību), precizējams projekts, sniedzot skaidri atsauci uz regulējumu, kas izriet no Regulas 2024/1264 un tiek īstenots ar likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekts paredz līdzīga veida normu kā projekts 23-TA-936 "Grozījumi Energoefektivitātes likumā", par ko Iekšlietu ministrija izteica iebildumu. Ievērojot, ka šis jaunais likumprojekts nesatur informāciju sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) par saistību ar projektu 23-TA-936 "Grozījumi Energoefektivitātes likumā" nepieciešams precizēt sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju), tostarp tās 4. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūgums precizēt likumprojekta 3. pantu (Energoefektivitātes likuma 12.1 panta otrais un trešais punkts), izvairoties no simbola “/” lietojuma un saikļu “un” un “vai” lietojuma vienotā konstrukcijā “un/vai”, tā kā saikļiem "un" un "vai" ir atšķirīga nozīme (un – vienojuma,vai – šķīruma), tādējādi teksta skaidrības labad vajadzētu vairīties no to lietošanas vienotā konstrukcijā. Atbilstoši precizējams arī sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija).
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atzīmējams, ka Tiesību aktu portālā pašreiz saskaņošanā atrodas VARAM virzīts MK noteikumu projekts “Valsts datu apstrādes mākoņa noteikumi” (24-TA-1050), kuri attiecībā uz energoefektivitātes prasībām nosaka, ka datu centra energoefektivitātes rādījumiem ir jāatbilst standarta ISO/IEC 30134-2 aktuālajai versijai.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt, vai attiecīgās prasības datu centriem tomēr nebūtu nosakāmas vienā tiesību aktā, proti, iepriekš minētajos VARAM virzītos MK noteikumos.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā datu centri, kas klasificējami kā  kritiskā infrastruktūra un kuriem jāziņo tikai par to infrastruktūras daļu, kas tiek izmantota pakalpojuma sniegšanai citām juridiskām personām, veiks aprēķinus vai datu iegūšanu tikai par to infrastruktūras daļu, kas tiek izmantota pakalpojuma sniegšanai citām juridiskām personām, ievērojot apstākli, ka datu centros pakalpojumu sniegšana tiek īstenota ar virtualizācijas pakalpojumu starpniecību.
Ievērojot to, ka Iekšlietu ministrijas padotībā esošā iestāde – Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs savus datu centra pakalpojumus sniedz tikai tiešās pārvaldes iestādēm, izvietojot savā datu centrā tiešās pārvaldes iestāžu pārziņā esošas informācijas sistēmas, papildus būtu iekļaujams skaidrojums, vai ar juridiskām personām šī likuma izpratnē ir saprotamas arī publiskās iestādes.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Likumprojekta 3. pants (likuma 12.1 pants) paredz jaunu ziņošanas pienākumu attiecīgo datu centru īpašniekiem un operatoriem. Vienlaikus likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2. sadaļa nesatur norādi par attiecīgā ziņošanas pienākuma ietekmi uz attiecīgo datu centru īpašniekiem un operatoriem.

Ievērojot minēto, precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-