Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-1737
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šo punktu atbilstoši anotācijas (9) sadaļā "PVN finansēšana" skaidrotajam, jo de minimis atbalstu PVN finansēšanai nesniedz pēc AF finansējuma izlietojuma. Vienlaikus lūdzam pārskatīt noteikumus un precizēt tā, lai skaidrs, ka de minimis atbalsts PVN finansēšanai tiks ņemts vērā gan de minimis limita, gan piemērojamās atbalsta maksimālās intensitātes robežās, kā arī subsīdijas ekvivalenta aprēķinā, ņemot vērā, ka de minimis atbalsts ir atbalsts par tām pašām attiecināmajām izmaksām, kam atbalsts tiek sniegts ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 mērķi. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta saskaņošanas laikā Finanšu ministrija ir lūgusi Ekonomikas ministrijai skaidrojumu par to, kādi normatīvie akti tiks piemēroti projekta īstenošanā attiecībā uz iepirkumu veikšanu. Attiecīgi Ekonomikas ministrija izziņā (piemēram, 159.punkts) ir norādījusi, ka investīcijas ietvaros netiek plānots veikt publiskos iepirkumus ne finansējuma saņēmēja, ne gala labuma guvēju līmenī. Investīcijas īstenošanas modelis, ka aizdevumu sniedz sabiedrība "Altum" vai sabiedrība "Altum" kopā ar kādu citu finansētāju, noteikts Ministru kabineta 2021. gada 28. aprīļa rīkojumā Nr. 292 "Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu".
Ņemot vērā, ka saskaņošanas laikā Ministru kabineta noteikumu projekta 22.punktā tika iekļauts noteikums par to, ka projekta īstenošanā atbalsta saņēmēji nepiemēro normatīvos aktus piegādātāju atlases jomā, lūdzam anotācijā nodrošināt skaidrojumu, kas pamato minētajā punktā paredzēto regulējumu, īpaši norādot pamatojumu Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumu Nr.104 "Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem" neattiecināšanai uz gala labuma guvēju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka uzņēmuma lielums un tas, vai atbalsts tiek piešķirts atbalstāmajām nozarēm, ir jāvērtē uz lēmuma pieņemšanas brīdi, lūdzam normas nepārprotamai interpretācijai redakcionāli precizēt noteikumu 24.1. un 24.2.punktu tā, lai nodalītu nosacījumus par uzņēmuma lielumu, un to, vai atbalsts tiek piešķirts atbalstāmajām nozarēm, jo tas attiecināms pilnīgi uz visiem komersantiem. Vienlaikus lūdzam atsevišķi nodalīt nosacījumus, kam dota priekšroka (pirmo 4 nedēļu laikā) iesniegt projektu pieteikumus un kam vēlāk. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli pārskatīt šo punktu un precizēt, jo no šobrīd esošās redakcijas saprotams, ka sabiedrība "Altum" pieņem pieteikumus atbalsta saņemšanai no lielajiem komersantiem, izņemot no tādiem, kas darbojas šo noteikumu 25.punktā noteiktās nozarēs. Vēršam uzmanību, ka izslēgtās nozares ir piemērojamas visiem komersantiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu 74.punkts nosaka, ka subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar saimnieciskās darbības veicējam piešķirtās kapitāla atlaides apmēru. Turklāt subsīdijas ekvivalenta aprēķinā jāieskaita aizdevuma vai paralēlā aizdevuma subsīdijas ekvivalents. Vienlaikus noteikumu Ministru kabineta 42.punkts nosaka, ka "Kapitāla atlaide, kuru piešķir aizdevuma pamatsummas daļējai dzēšanai, ir ne vairāk kā 1 500 000 euro, nepārsniedzot šo noteikumu ietvaros noteikto pieļaujamo atbalsta intensitāti vai komersantam pieejamo de minimis limita apmēru.". Savukārt, anotācijā skaidrots, ka "primāri valsts atbalsts energoefektivitātes paaugstināšanai un pārejai uz atjaunojamiem energoresursiem tiek sniegts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, ja komersantam ir pieejams de minimis limits vismaz atbalsta subsīdijas ekvivalenta apmērā. Ja komersantam nav pieejams de minimis limits vismaz atbalsta subsīdijas ekvivalenta apmērā, atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 38.panta vai 41. panta prasībām.".
Lūdzam viennozīmīgai normas interpretācijai precizēt šo punktu tā, lai skaidrs, ka komersantam de minimis atbalstu tā pieejamā limita ietvaros ir iespējams piešķirt tikai tad, ja kapitāla atlaides apmērs un aizdevuma vai paralēlā aizdevuma subsīdijas ekvivalents kopā nepārsniedz šo Ministru kabineta noteikumu 29.6.apakšpunktā noteiktos limitus, un ka šādā gadījumā ir piemērojams noteikumu 27.punktā minētais atbalsta veids.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt šo punktu ar nosacījumu, ka, ja projekta iesniedzējs darbu projektā uzsācis pirms aizdevuma pieteikuma iesniegšanas sabiedrībā "Altum", visas ar projektu saistītās izmaksas ir neattiecināmas. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu 27.punkts ietver atsauci uz atbalstu, ko sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. vai 41. pantu. Savukārt šī nodaļa runā tikai par atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu. Lūdzam precizēt noteikumu 45.un 46.punktu, dodot atsauci tikai uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu, nevis šo Ministru kabineta noteikumu 27.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalstam ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu attiecībā uz tā 3. punkta "a" un "c" apakšpunktu ir piemērojamas vienādas atbalsta intensitātes, lūdzam šo punktu svītrot, vienlaikus noteikumu 50.punktā dodot atsauci arī uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 3. punkta "c" apakšpunktu. Ja plānots atbalsta aprēķinā, kas noteikts Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 3. punkta "a" apakšpunktā, piemērot mazāku atbalsta intensitāti, lūdzam skaidrot anotācijā, t.sk. skaidrojot, kādēļ plānots piemērot stingrākas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu 49.,50. un 51.punktu, informāciju par kapitāla atlaides apmēru iekļaujot pie Ministru kabineta noteikumu 42.punkta, turklāt atbilstoši 42.punktā noteiktajam, kapitāla atlaidi piešķir aizdevuma pamatsummas daļējai dzēšanai, t.i.rēķina no aizdevuma apmēra, nevis no attiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu pie noteikumu 49.punkta un svītrot šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu 27.punkts ietver atsauci uz atbalstu, ko sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. vai 41. pantu. Savukārt šī nodaļa runā tikai par atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. pantu. Lūdzam precizēt noteikumu 55. un 56.punktu, dodot atsauci tikai uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. pantu, nevis šo noteikumu 27.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu 67. un 68.punktos minēto, atbalsts tiks sniegts tikai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 6. punkta "a" un "b" apakšpunktu, attiecīgi lūdzam šo punktu svītrot vai precizēt noteikumus, jo šajā punktā minētais atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 6. punkta "c" apakšpunktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums

Ņemot vērā, ka atbalstam ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. pantu attiecībā uz tā 6. punkta "a" un "b" apakšpunktu ir piemērojamas vienādas atbalsta intensitātes, lūdzam šo punktu svītrot, vienlaikus noteikumu 68.punktā dodot atsauci arī uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 6. punkta "b" apakšpunktu. Ja plānots atbalsta aprēķinam, kas noteikts Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 6. punkta "a" apakšpunktā, piemērot mazāku atbalsta intensitāti, lūdzam skaidrot anotācijā, t.sk. skaidrojot, kādēļ plānots piemērot stingrākas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums

Lūdzam precizēt noteikumu 67. un 68.punktu, informāciju par kapitāla atlaides apmēru iekļaujot pie noteikumu 42.punkta, turklāt atbilstoši 42.punktā noteiktajam, kapitāla atlaidi piešķir aizdevuma pamatsummas daļējai dzēšanai, t.i. rēķina no aizdevuma apmēra, nevis no attiecināmajām izmaksām.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu pie noteikumu 67.punkta un svītrot šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas (5) sadaļā “Aizdevuma termiņš un aizdevuma atmaksas termiņa pagarinājuma iespējas” minēts, ka, nepiešķirot jaunu atbalstu, atsevišķos gadījumos termiņa pagarinājums ir iespējams “kā arī gadījumos, kad piešķirtā atbalsta subsīdijas ekvivalentu aprēķina kā nominālo summu (šādā gadījumā subsīdijas ekvivalenta aprēķina formulā nemaz nav "termiņa" parametra).”. Lūdzam precizēt šo skaidrojumu, jo saskaņā ar noteikumu 74.punktu aizdevumu vai paralēlo aizdevumu subsīdijas ekvivalentu aprēķina kopā par visu atbalsta periodu, faktiski piemērojamo procentu summu atskaitot no procentu summas, kura jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas noteikto procentu likmi, nevis kā nominālo summu, turklāt pagarinājums neattiecas uz kapitāla atlaidi.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā minēts, ka "Kombinētā finanšu instrumenta ietvaros kapitāla atlaide paredzēta līdz 30 % no investīciju projekta kopējā apjoma". Lūdzam atbilstoši noteikumu 42.punktā minētaja precizēt šo informāciju, lai skaidrs, no kā rēķināma kapitāla atlaide, proti, tā rēķināma no aizdevuma pamatsummmas.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz anotācijā skaidroto "Atbalsta intensitāte summējas kopā ar izsniegto aizdevumu un kapitāla atlaides summu, kas kopā nedrīkst pārsniegt Noteikumu projektā noteikto maksimālo intensitāti.", lūdzam precizēt tā, lai skaidrs, ka kopā ar izsniegto aizdevumu un kapitāla atlaides subsīdijas ekvivalents nedrīkst pārsniegt noteikumu projektā noteikto maksimālo intensitāti.
Vienlaikus, attiecībā uz anotācijā skaidroto, ka "Maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte tiek aprēķināta no papildu ieguldījumu izmaksām, kas nepieciešamas, lai sasniegtu augstāku energoefektivitātes līmeni." attiecas tikai uz atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, jo saskaņā ar anotācijā skaidroto un noteikumos minēto, de minimis gadījumā ir jāņem vērā tikai tā pieļaujamais limits, proti, de minimis gadījumā atbalstāmas ir visas papildu ieguldījumu izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu punktu izvērtējumu atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumiem un veiktajiem precizējumiem noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projektu, kā arī anotāciju ar informāciju, ar kādu pasākuma shēmu tiks nodrošināts, lai sabiedrība "Altum", atsevišķi sniedzot aizdevumu, nekonkurētu ar kredītiestādēm kreditēšanas tirgū, t.sk., pamatotu tirgus nepilnību attiecībā uz finansējuma pieejamību lielajiem uzņēmumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu 9.1.apakšpunktu, norādot, ka tas ir atskaites punkts atbilstoši Padomes īstenošanas lēmumam
par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (pieejams tīmekļa vietnē https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021PC0340&from=EN).
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Uzturam spēkā Finanšu ministrijas š.g.10.maija iebildumu (zziņas 42.punkts) un vēršam uzmanību, ka MK noteikumu projektam nepieciešams pievienot programmas rādītāju novērtējumu.

Attiecībā uz neoficiāli iesūtīto programmas rādītāju novērtējumu saskaņojam to, ja tiek lietota atsauce uz ES Kapitāla Prasību Direktīvu Nr.2013/36/ES (CRD IV) un Kapitāla Prasību Regula Nr.575/2013 (CRR 575/2013 kā uz etalona rādītāju nevis prasību, kura Altum jāievēro.
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izteikt MK noteikumu 26.punktu šādā redakcijā: "Ja komersants darbojas šo noteikumu 25. punktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tiek nodalīti atbalstāmie pasākumi un finanšu plūsmas, nodrošinot, ka darbības šo noteikumu 25. punktā minētajās nozarēs negūst labumu no piešķirtā atbalsta.".
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju attiecībā uz publicitātes pasākumiem šādā redakcijā: "nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10.pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām".
 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pamatojoties uz to, ka tiek svītroti punkti, kādām darbībām, nozarēm un komersantiem atbalstu nepiešķir, t.sk.,  operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. L sadaļas "Operācijas ar nekustamo īpašumu" grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu"); finanšu un apdrošināšanas darbībai (NACE 2. red. K sadaļa "Finanšu un apdrošināšanas darbības"),  lūdzam papildināt MK noteikumu projektu, anotāciju ar informāciju, kā arī, lai izvairītos no normu interpretācijas pārpratumiem un nodrošinātu to konsekvenci, kā tiks nodrošināts, lai neveidotos situācija, kas kropļo brīvo tirgu, t.i. neatbilst brīvām tirgus attiecībām un kropļo konkurenci, un prioritāri tiek atbalstīti saimnieciskās darbības veicēju izvirzītie biznesa mērķi, iespējamie spekulatīvie darījumi, nevis tirgus nepilnības risināšana.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un visā anotācijas tekstā vārdus "neattiecināmās izmaksas" aizstāt ar vādiem "izmaksas, kas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanās fonda", ņemot vērā, ka Atveseļošanās fondā nav paredzētas neattiecināmās izmaksas. 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijā nelietot vārdu "apguve". 
Piedāvātā redakcija
-