Atzinums

Projekta ID
24-TA-1222
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācija
Atzinums iesniegts
21.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar Grozījumu redakciju 2.24.punktā Senie meži ir definēti kā teritorijas ar statusu “meža biotops,” kas norāda, ka tas attiecas ne tikai uz Eiropas Savienības nozīmes meža biotopiem, bet arī uz jebkuru meža biotopu neatkarīgi no tā specifiskās nozīmes vai klasifikācijas. Lūdzam pārskatīt Grozījumos izteikto definīciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēl LAEF atkārtoti vērš uzmanību grozījumos izteiktajai 27. punkta redakcijai, kas paredz nepieciešamību visām personām, kas iesaistītas piegādes ķēdē (tai skaitā izejvielu vai starpproduktu audzētājam, pirmajam savācējam, pārstrādātājam, pašpārstrādātājam, degvielas piegādātājam, kurināmā piegādātājam vai enerģijas ražotājam), izmantot masas bilances sistēmu un veikt neatkarīgu auditu reizi 5 gados. Grozījumu 47.5 punkta redakcijā ir uzsvērts, ka kurināmā piegādātājiem un komersantiem, kuriem ir Enerģētikas likuma 58.6 panta ceturtajā daļā minētās iekārtas, ievērojot Enerģētikas likuma 58.6 panta trešo un piekto daļu, ir nepieciešams izstrādāt piegādes ķēdes izsekojamības un masas bilances piemērošanas procedūras, ieviest un izmantot masas bilances sistēmu, kā arī izstrādāt un īstenot cietā biomasas kurināmā partiju identificēšanas un uzskaites procedūras. Lūdzam paskaidrot nepieciešamību katram piegādātājam ieviest masas bilances sistēmu un procedūru izstrādi, kā arī veikt neatkarīgu auditu katrus 5 gadus, jo kurināmā izcelsmes pierādīšanai nav nepieciešams uzturēt masas bilances sistēmu katra piegādes ķēdes dalībnieka līmenī. Uzsveram, ka kurināmā piegādātāji kurināmā izcelsmi pierāda gan ar ciršanas apliecinājumu, gan ar ārpus meža nocirstās koksnes apliecinājumu, kuros abos norādīti izstrādātās cirsmas kadastra numuri, un cirsmas pirkuma līgumu. LAEF uzskata, ka ir pietiekami, ka komersants pārbauda un nodrošina iepirktā kurināmā izcelsmi, izmantojot augstāk minētos dokumentus (ciršanas apliecinājumu, ārpus meža nocirstās koksnes apliecinājumu, cirsmas pirkuma līgumu), kā arī pats uztur masas bilanci, jo pretējā gadījumā kurināmā piegādātājiem radīsies papildus slogs un izmaksas, lai nodrošinātu masas bilances un procedūru uzturēšanu, kā arī neatkarīga audita pārbaudes. Līdz ar to LAEF piedāvātā  pievienot 27.7.punktu sekojošā redakcijā “Masas bilances sistēmu, kas atbilst apakšpunktiem 27.1. – 27.6., nav nepieciešams uzturēt tiem biomasas produktiem, kuriem izsekojamība tiek nodrošināta saskaņā ar Regulu 995/2010 vai Regulu 2023/1115.”
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācija (turpmāk – LAEF) vēlas izteikt savus komentārus, balstoties uz publicētajiem noteikumu Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 “Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem” grozījumiem (turpmāk – Grozījumi).
Atkārtoti vēršam uzmanību Grozījumu 47.1.punktam, kurā teikts, ka komersanta shēmas ietvaros piegādes ķēdē iesaistītie var pamatot atbilstību noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem tikai attiecībā uz biomasas kurināmo, kas ir ražots no Latvijā audzētas un iegūtas meža biomasas. Latvijas izcelsmes meža biomasas atbilstība ilgtspējības kritērijiem ir pamatota ar 18.2 punktā minēto Ministru kabineta rīkojumu. Šis Ministra kabineta rīkojums ir izdots kā nacionālā līmeņa (A līmeņa) izvērtējums saskaņā ar REDII 29. panta 6. un 7. punktiem. LAEF uzskata, ka visās valstīs, kurās veikts A līmeņa riska novērtējums saskaņā ar REDII 29. panta 6. un 7. punktiem, un biomasai piešķirts zems risks attiecībā uz meža biomasas iegūšanu no neilgtspējīgas ražošanas, komersanta shēmas ietvaros nav nepieciešams veikt neatkarīgu auditu šādai biomasai, tostarp gan Latvijas, gan citu valstu izcelsmei, piemēram Lietuvas izcelsmei (izvērtējums, ko veikusi Lithuanian Biomass Energy Association LITBIOMA ir publiski pieejams: https://www.biokuras.lt/wp-content/uploads/2023/11/Lithuania_SURE-Risk-Assessment_Final_Oct-2023.pdf.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk