Projekta ID
24-TA-210Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
31.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Gaujas Nacionālā parka individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā ietvertos terminus "ceļš, "valsts ceļš", "autoceļš", "veloceļš" salāgot ar likumā "Par autoceļiem", Ceļu satiksmes likumā un Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi" noteikto terminoloģiju.
Informējam, ka saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1. panta 3. punktu un atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 2.pantam ceļi iedalās autoceļos un ielās. Autoceļš ir kompleksa inženierbūve ārpus pilsētas robežām, kas izmantojama transportlīdzekļu satiksmei ar noteikto ātrumu, normatīvos paredzētajām slodzēm un gabarītiem, savukārt iela ir pašvaldības ceļš pilsētas teritorijā.
Līdz ar to, ja runa ir par ceļiem ārpus pilsētām, lūdzam noteikumu projektā ietvert terminu "autoceļš". Vienlaikus lūdzam terminu "veloceļš" aizstāt ar terminu "velosipēdu ceļš".
Informējam, ka saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1. panta 3. punktu un atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 2.pantam ceļi iedalās autoceļos un ielās. Autoceļš ir kompleksa inženierbūve ārpus pilsētas robežām, kas izmantojama transportlīdzekļu satiksmei ar noteikto ātrumu, normatīvos paredzētajām slodzēm un gabarītiem, savukārt iela ir pašvaldības ceļš pilsētas teritorijā.
Līdz ar to, ja runa ir par ceļiem ārpus pilsētām, lūdzam noteikumu projektā ietvert terminu "autoceļš". Vienlaikus lūdzam terminu "veloceļš" aizstāt ar terminu "velosipēdu ceļš".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
11. Nacionālā parka teritorijā atļauta autoceļu, dzelzceļu, elektrisko tīklu, gāzesvadu un citu komunikāciju un infrastruktūras objektu uzturēšana, kā arī atjaunošana. Dabisko brauktuvju uzturēšana, tai skaitā nestspējas palielināšana, ir pieļaujama to dabā esošajā brauktuves novietojumā un platumā.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 11. punkta redakciju, jo noteikumu projekta 8.2. apakšpunkts paredz Nacionālā parka teritorijā arī iespēju valsts autoceļu būvniecībai vai pārbūvei. Turklāt noteikumu projekta 40.4.2. un 40.4.3.apakšpunkts, kā arī citi noteikumu projekta punkti arī neizslēdz inženierbūvju (tostarp autoceļu) būvniecības un pārbūves iespējamību Nacionālā parka teritorijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
29. Gaisa telpā virs stingrā režīma zonas aizliegts veikt lidojumus ar bezpilota gaisa kuģiem, kā arī zemāk par 300 metriem ar citiem gaisa kuģiem (arī gaisa baloniem un dirižabļiem), izņemot lidojumus:
Iebildums
Likuma “Par aviāciju” 2. panta pirmajā daļā noteikts, ka Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu, kā arī civilās un militārās aviācijas darbību Latvijas Republikā valsts un tās iedzīvotāju interesēs regulē šis likums, šā likuma noteiktās kompetences ietvaros izdotie normatīvie akti, Latvijas Republikai saistoši starptautiskie līgumi un Eiropas Savienības normatīvie akti. Uz likuma “Par aviāciju” pamata izdotie Ministru kabineta 2024. gada 23. aprīļa noteikumi Nr. 248 “Bezpilota gaisa kuģu lidojumu noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr. 248) paredz Dabas aizsardzības pārvaldes tiesības ierosināt bezpilota gaisa kuģu sistēmu (turpmāk – UAS) ģeogrāfisko zonu izveidošanu, izmaiņas UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumos un tās darbības izbeigšanu. Noteikumu Nr. 248 30. punktā noteikts, ka Dabas aizsardzības pārvaldei ir tiesības ierosināt ierobežojošo un informatīvo UAS ģeogrāfisko zonu noteikšanu virs īpaši aizsargājamo dabas teritoriju objektiem, kā arī virs mikroliegumiem, kuri izveidoti īpaši aizsargājamo putnu aizsardzībai, un to buferzonām, bet horizontālā plaknē – līdz 100 m no minētajiem objektiem, lai ierobežotu trokšņa līmeni un traucēšanu. Tātad, ja Dabas aizsardzības pārvalde virs Gaujas Nacionālā parka attiecīgajām funkcionālajām zonām nevēlas pieļaut bezpilota gaisa kuģu lidojumus bez saskaņojuma saņemšanas, šādas tiesības ir noteiktas noteikumos Nr. 248.
Komisijas 2019. gada 24. maija Īstenošanas regulas (ES) Nr. 2019/947 par bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un procedūrām (turpmāk – regula Nr. 2019/947) 15. panta 3. punktā noteikts, ka informācija par UAS ģeogrāfiskajām zonām tiek darīta publiski pieejama plaši izmantotā unikālā digitālā formātā. Noteikumu Nr. 248 43. punkts nosaka informācijas pieejamību par UAS ģeogrāfiskajām zonām nodrošināt kā datu kopu atbilstoši iepriekš minētajām regulas Nr. 2019/947 prasībām. Noteikumu Nr. 248 44. punktā noteikts, ka UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumi ir saistoši no brīža, kad Latvijas gaisa satiksme informāciju par to ir padarījusi publiski pieejamu Latvijas gaisa satiksmes tīmekļvietnē (šobrīd: airspace.lv/drones). Tālvadības pilotam ir pienākums pirms katra bezpilota gaisa kuģa lidojuma pārbaudīt informāciju par UAS ģeogrāfiskajām zonām minētajā tīmekļvietnē. Līdz ar to bezpilota gaisa kuģu lidojumu ierobežojumus nenosaka ar tiesību normām normatīvajos aktos, kas attiecas uz konkrēto teritoriju. Lidojumu ierobežojumi ir spēkā tikai tad, ja attiecīgā teritorijā ir noteikta UAS ģeogrāfiskā zona. Kā minēts iepriekš, UAS ģeogrāfisko zonu noteikšanu reglamentē noteikumi Nr. 248, līdz ar to nosacījumi attiecībā uz bezpilota gaisa kuģu lidojumiem nav iekļaujami noteikumu projektā.
Tāpat jāatzīmē, ka noteikumu Nr. 248 53. punkts paredz nodrošināt, ka informācija par lidojumu saskaņošanu ir pieejama VS "Civilās aviācijas aģentūra" uzturētajā Bezpilota gaisa kuģu informācijas sistēmā. Tas nepieciešams arī uzraudzības pasākumiem un darbībām administratīvā pārkāpuma procesā, un arī tas nosaka nepieciešamību ievērot vienotu principu bezpilota gaisa kuģu lidojumu ierobežojumu noteikšanā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka spēkā esošo Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 317 “Gaujas nacionālā parka individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” 19. punkts un 20.17. apakšpunkts, kā arī noteikumu projekta 31.15. apakšpunkta redakcija maldina gaisa telpas lietotājus par iespēju veikt bezpilota gaisa kuģu lidojumus augstumā, kas pārkāpj bezpilota gaisa kuģu lidojumus reglamentējošo tiesību aktu prasības. Tādējādi tiek radīti riski civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošumam un civilās aviācijas drošībai.
Papildus jāņem vērā, ka kārtību, kādā nosakāmi ierobežojumi attiecībā uz vispārējo aviāciju,tostarp gaisa baloniem un dirižabļiem, reglamentē Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumi Nr. 26 “Gaisa telpas pārvaldības kārtība, gaisa telpas struktūra un tās mainīšanas kārtība”.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 29. punktu.
Komisijas 2019. gada 24. maija Īstenošanas regulas (ES) Nr. 2019/947 par bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un procedūrām (turpmāk – regula Nr. 2019/947) 15. panta 3. punktā noteikts, ka informācija par UAS ģeogrāfiskajām zonām tiek darīta publiski pieejama plaši izmantotā unikālā digitālā formātā. Noteikumu Nr. 248 43. punkts nosaka informācijas pieejamību par UAS ģeogrāfiskajām zonām nodrošināt kā datu kopu atbilstoši iepriekš minētajām regulas Nr. 2019/947 prasībām. Noteikumu Nr. 248 44. punktā noteikts, ka UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumi ir saistoši no brīža, kad Latvijas gaisa satiksme informāciju par to ir padarījusi publiski pieejamu Latvijas gaisa satiksmes tīmekļvietnē (šobrīd: airspace.lv/drones). Tālvadības pilotam ir pienākums pirms katra bezpilota gaisa kuģa lidojuma pārbaudīt informāciju par UAS ģeogrāfiskajām zonām minētajā tīmekļvietnē. Līdz ar to bezpilota gaisa kuģu lidojumu ierobežojumus nenosaka ar tiesību normām normatīvajos aktos, kas attiecas uz konkrēto teritoriju. Lidojumu ierobežojumi ir spēkā tikai tad, ja attiecīgā teritorijā ir noteikta UAS ģeogrāfiskā zona. Kā minēts iepriekš, UAS ģeogrāfisko zonu noteikšanu reglamentē noteikumi Nr. 248, līdz ar to nosacījumi attiecībā uz bezpilota gaisa kuģu lidojumiem nav iekļaujami noteikumu projektā.
Tāpat jāatzīmē, ka noteikumu Nr. 248 53. punkts paredz nodrošināt, ka informācija par lidojumu saskaņošanu ir pieejama VS "Civilās aviācijas aģentūra" uzturētajā Bezpilota gaisa kuģu informācijas sistēmā. Tas nepieciešams arī uzraudzības pasākumiem un darbībām administratīvā pārkāpuma procesā, un arī tas nosaka nepieciešamību ievērot vienotu principu bezpilota gaisa kuģu lidojumu ierobežojumu noteikšanā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka spēkā esošo Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 317 “Gaujas nacionālā parka individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” 19. punkts un 20.17. apakšpunkts, kā arī noteikumu projekta 31.15. apakšpunkta redakcija maldina gaisa telpas lietotājus par iespēju veikt bezpilota gaisa kuģu lidojumus augstumā, kas pārkāpj bezpilota gaisa kuģu lidojumus reglamentējošo tiesību aktu prasības. Tādējādi tiek radīti riski civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošumam un civilās aviācijas drošībai.
Papildus jāņem vērā, ka kārtību, kādā nosakāmi ierobežojumi attiecībā uz vispārējo aviāciju,tostarp gaisa baloniem un dirižabļiem, reglamentē Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumi Nr. 26 “Gaisa telpas pārvaldības kārtība, gaisa telpas struktūra un tās mainīšanas kārtība”.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 29. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
31.15. veikt lidojumus gaisa telpā (arī gaisa balonu un bezpilota gaisa kuģu lidojumus) zemāk par 120 metriem, izņemot:
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 31.15.apakšpunktu. Pamatojumu skatīt pie noteikumu projekta 29. punkta iebilduma.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
40.4.3. inženierbūvju (tai skaitā ceļu) būvniecībai esošās vai šajos noteikumos atļautās apbūves vajadzībām vai ugunsdrošības nodrošināšanai, ja nepastāv citas (ārpus dabas parka zonas) inženierbūvju ierīkošanas vai piekļuves iespējas, ievērojot Dabas aizsardzības pārvaldes norādītos pasākumus īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai;
Iebildums
Lūdzam savstarpēji saskaņot noteikumu projekta 30. punkta, kā arī 31.7. un 40.4. apakšpunkta ievaddaļu redakcijas, jo no noteikumu projekta 30. punkta (skatīt arī 30.1. apakšpunktu), gan no noteikumu projekta 40.4. apakšpunkta (skatīt arī 40.4.2. un 40.4.3. apakšpunktu) redakcijām ir sarežģīti uztvert, kas tiek atļauts ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstveida atļauju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju (iekļaujot arī plašāku skaidrojumu, ja nepieciešams) piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Gaisa kuģu, tostarp gaisa balonu, dirižabļu un bezpilota gaisa kuģu, lidojumu ierobežojumus virs Nacionālā parka nosaka saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē gaisa telpas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību, kā arī normatīvajiem aktiem, kas regulē bezpilota gaisa kuģu sistēmu ģeogrāfisko zonu noteikšanu.