Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
21-TA-1737
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projektu ar informāciju par izdevumu attiecināmības sākuma termiņu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka no Atveseļošanās fonda nevar tikt atbalstītas jau pabeigtas darbības.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nepieciešamību uzkrāt datus par šādiem kopējiem radītājiem: “Gada primārās enerģijas patēriņa ietaupījums” un “Papildu darbības jauda, kas uzstādīta atjaunojamo energoresursu enerģijas vajadzībām”. Papildus lūdzam anotācijā norādīt, ka par kopējo rādītāju "Papildu darbības jauda, kas uzstādīta atjaunojamo energoresursu enerģijas vajadzībām” nepieciešams uzkrāt datus arī šādā dalījumā: 
1) Jauda atjaunojamās enerģijas ražošanai;
2) Elektoru jauda ūdeņraža ražošanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt rādītāja nosaukumu uz "atskaites punkts" atbilstoši noteiktajam Komisijas lēmumā,ar kuru apstiprina Darbību kārtību, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija saskaņā ar Regulu (ES) 2021/24. (Darbības kārtība). (https://likumi.lv/ta/id/330704-par-starptautiska-dokumenta-speka-stasanos-).

Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par atskaites punkta izpildes termiņa novirzi no Darbību kārtībā noteiktā izpildes termiņa, ņemot vērā MK noteikumu projekta par 1.2.1.2.i.1.pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" īstenošanu procesa virzību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta ietvaros tiek plānots segt pievienotās vērtības nodokli ar de minimis atbalstu, kas ir par tām pašām attiecināmajām izmaksām, kam atbalsts tiek sniegts ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 mērķi, lūdzam skaidrot, kā tiks nodrošināts, ka šajā gadījumā netiks pārsniegta maksimālā pieļaujamā atbalsta intensitāte un skaidrot, kā iepriekš var nofinansēt pievienotās vērtības nodokli, ja projekts nav uzsākts un atbilstoši precizēt noteikumu projektu.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam spēka Finanšu ministrijas 2022.gada 24.februārī izteikto iebildumu izziņas 24.punktā un lūdzam pievienot programmas rādītāju novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai izpildītu stimulējošās ietekmes nosacījumu, lūdzam precizēt, lai šajā punktā noteiktais aizdevuma pieteikums ir pielīdzināms Komisijas regulas Nr. 651/2014 6.panta 2.punktā noteiktajām pieteikumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu (izziņas 32.punkts), ņemot vērā, ka noteikumu projekta 25.punktā minētās pazīmes ir jāvērtē vai nu uz atbalsta piešķiršanas brīdi, vai gan uz pieteikuma iesniegšanas un arī uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 25.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam šo sadaļu papildināt ar nosacījumu, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 41.panta 5.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Konceptuāli nav skaidrs, kādos gadījumos tiks piemērots de minimis atbalsts, vai tas būs ar mērķi uzlabot komersanta naudas plūsmu un likviditātes pozīciju (t.i. pievienotās vērtības nodokļa priekšfinansēšanai) un šo noteikumu 34.2.apakšpunktā minētajā gadījumā, uz ko minētais de minimis atbalsts tiks attiecināts, vai de miminis atbalsts būs grants vai aizdevums, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu. Papildus lūdzam skaidrot anotācijā, kādi provizoriski būs tie gadījumi, kad Komisijas regulu Nr.651/2014 nevarēs piemērot un piemēros de minimis nosacījumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā šī noteikumu punkta redakciju, lūdzam pārskatīt redakcionāli, vai netiek dublēti nosacījumi  ar šo noteikumu 26.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šo punktu, lai novērstu interpretācijas iespējas, šādā redakcijā:
"Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr.1407/2013, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt [sabiedrībai ALTUM] visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu, lai skaidri saprotams, kādu atbalstu sedz ar de minimis, vēršam uzmanību, ka šajā punktā ir noteikts, ka ir kapitāla atlaide, bet iepriekš 17.2.punktā ir noteikts: de minimis atbalstu ar mērķi uzlabot komersanta naudas plūsmu un likviditātes pozīciju (t.i. pievienotās vērtības nodokļa priekšfinansēšanai un šo noteikumu 34.2. apakšpunktā minētajā gadījumā. 
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu sākumā skaidri noteikt, kādu atbalstu paredzēts sniegt ar de minimis regulējumu, vēršam uzmanību, ka šī redakcija paredz de minimis ar mērķi uzlabot komersanta naudas plūsmu un likviditātes pozīciju, savukārt citur šo noteikumu ietvaros par aizdevuma pagarinājumu, kā arī aizdevumu ar kapitāla atlaidi.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt redakcionāli, ņemot vērā, ka noteikumu 38.punktā tiek minēts 'lēmums par aizdevuma vai paralēlā aizdevuma piešķiršanu', nevis 'lēmums par atbalsta piešķiršanu'. Lūdzam pieturēties pie vienotas terminoloģijas šo noteikumu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektā, kādas izmaksas tiks segtas ar de minimis un kā tās iet kopā ar plānotajām aizdevumu summām. Vienlaikus ņemot vērā, ka noteikumu projektā tiek paredzēts arī aizdevuma termiņa pagarinājums, lūdzam arī to iekļaut lēmumā par aizdevuma vai paralēlā aizdevuma piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 31.punktā noteikts, ka "Sabiedrības "Altum" maksimālā aizdevuma summa komersantam ir 5 000 000 euro.
32.punktā, ka paralēlā aizdevuma minimālā summa komersantam ir 500 000 euro un maksimālā summa 5 000 000 euro."
Savukārt, 35.1.punktā, ka  "Sabiedrības "Altum" aizdevumam vai paralēlam aizdevumam, kas ir vienāds ar kapitāla atlaidi." Lūdzam anotācijā skaidrot, vai minētais savā starpā nekonfliktē, ja no iepriekš minētā būtībā kapitāla atlaide var būt visa aizdevuma summa.

Vienlaikus jābūt skaidri noteiktam, kādu atbalstu sniedz kā de minimis atbalstu, jo šī punkta redakcija paredz de minimis atbalstu kapitāla atlaidei, kuru piešķir aizdevuma pamatsummas daļējai dzēšanai 
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 6.panta 2.punktā noteiktajām pieteikumā ietvertajām prasībām, lūdzam precizēt, ka projekta iesniegums/pieteikums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6.panta 2.punktā ietvertajām prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 41.panta ir iestrādāti šo noteikumu IV nodaļā, lūdzam šo punktu pārnest uz noteikumu IV nodaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izteikto iebildumu pie noteikumu projekta 47.7.punkta, lūdzam precizēt šī punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli pārskatīt šo punktu, jo noteikumu projekta 28.punktā nav noteikts programmas finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbalsts apgrozāmiem līdzekļiem nevar tikt sniegts kā aizdevuma termiņa pagarinājums, jo tas nav investīciju aizdevums, bet tas faktiski būtu jauns aizdevums likviditātei, t.i., jauns atbalsts. Lūdzam redakcionāli precizēt šo punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildus lūdzam skaidrot kopsakarā ar kopējo kapitāla atlaides apmēru, ja iepriekš pateikts, ka kapitāla atlaide var būt visa azidevuma summa.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar atsauci arī uz  Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 3.punkta c) apakšpunktu, jo pārskatot attiecināmo izmaksu veidus, būs arī šis gadījums. (Lūdzam skatīt Komisijas regulas Nr. 651/2014 konsolidēto versiju).
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta punkta apakšpunktus, jo maksimālā  atbalsta intensitāte atbalstam šīs programmas ietvaros ir Komisijas regulas Nr.651/2014 38.panta 3.punkta a) un c) apakšpunktu gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Regulas 651/2014 38.panta 3(b) punkts attiecas uz ieguldījumiem energoefektivitātes uzlabošanai i) dzīvojamās ēkās, ii) ēkās, kuras paredzētas izglītībai vai sociālajiem pakalpojumiem, iii) ēkās, kuras paredzētas ar publisko pārvaldi vai ar justīcijas, policijas vai ugunsdzēsības dienestiem saistītām darbībām, attiecīgi uz šo programmu šis punkts nav attiecināms.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skatīt komentārus iepriekš par de minimis atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam iekļaut korektas atbalsta intensitātes atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 41.panta 7, 8.un iespējams 9.punktam.
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 05.04.2022.ir saņemts Eiropas Komisijas viedoklis e-wiki (uz Latvijas uzdoto jautājumu 29.12.2021.), par atbalsta subsīdijas ekvivalenta aprēķina kārtību iespējamajiem aizdevumiem ar kapitāla atlaidi un paralēliem aizdevumiem ar kapitāla atlaidi, t.i., ka subsīdijas ekvivalents ir visa aizdevuma summa, neatkarīgi no tā, kas procentuāli vēlāk tiks norakstīts. Gadījumā, ja Jūs lemsiet, ka subsīdijas ekvivalents ir visa atbalsta summa, tad aizdevuma pagarinājums neradīs jaunu atbalsta ekvivalentu.

Atkārtoti vēršam Jūs uzmanību, ka šobrīd noteikumos nav korekti noteikta subsīdijas ekvivalenta aprēķināšanas kārtība, jo vispārējā kārtībā atbalstam subsīdijas ekvivalentu aprēķina un nosaka, summējot aizdevuma subsīdijas ekvivalentu un kapitāla atlaidi, nevis summējot atbalsta daļas. Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu 69.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārliecināties, vai noteikumu projekta 72.5.punkts nedublē noteikumu projekta 72.7.punktu un, ja nepieciešams, atbilstoši precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, piemēram, noteikumu projekta 72.punktu, ar nosacījumu, ka tiek veiktas arī interešu konflikta un korupcijas neiestāšanās pārbaudes.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 29.4.punktā ir noteikta atgūšanas norma Komisijas regulas Nr. 1407/2013 pārkāpumu gadījumā. Lūdzam šo normu precizēt, piem., šādā redakcijā; "Ja tiek konstatēts šajos noteikumos noteikto komercdarbības atbalsta normu, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt valsts atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, kopā ar procentiem, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot anotācijā lēmumu par atbalsta piešķiršanu termiņu, ievērojot to, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 darbības termiņš ir līdz 2024.gada 30.jūnijam
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot anotācijā lēmumu par atbalsta piešķiršanu termiņu, ievērojot to, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 darbības termiņš ir līdz 2024.gada 30.jūnijam
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu, kāpēc biedrības un nodibinājumi netiks iesaistīt investīcijas īstenošanā. Ņemot vērā izziņas 96.punktā sniegto skaidrojumu, ar atbilstošu informāciju lūdzam papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, atbilstoši izziņas 22.punktā skaidrotajam, ka  Atveseļošanas fonda finansējums tiks ieguldīts ilgtermiņa saistībās, tāpēc ALTUM Eiropas Komisijas lēmumā  SA.36904 norādītie kapitāla limiti netiks pārsniegti.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļā Vispārīgi programmas nosacījumi norādīts, ka atbalsta saņēmēji var būt neatkarīgi no juridiskās formas - gan privātie, gan publiskā īpašumā esošie komersanti. Līdz ar to atbalsta saņēmēji var būt arī, piemēram, pašvaldības uzņēmumi. Ievērojot minēto, nesaskatām pamatojumu automātiskai norādei izziņā (8., 92.,97. punkti), ka šo investīcijas ietvaros netiek plānots veikt publiskos iepirkumus, jo pašvaldību uzņēmumi būs pasūtītāji vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, kuriem varētu būt jāviec publiskie ieprikumi. Attiecīgi lūdzam papildināt anotāciju ar norādēm uz sociāli atbildīga iepirkuma veikšanu, normatīvajiem aktiem, ko piemēros atbalsta saņēmēji attiecībā uz iepirkumu veikšanu un noteikumu projektu ar norādi par pienākumu sniegt informāciju par plānotajiem iepirkumiem.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļas "Atbalsts energoefektivitātes paaugstināšanai"  2.punktu precizēt atbilstoši noteikuma projekta 47.2.apakšpunktā norādītajam.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ņemot vērā izteiktos iebildumus noteikumu projektā, lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta punktu izvērtējumu pret Komisijas regulu Nre.651/2014 un Komisijas regulu Nr.1407/2013. Tai skaitā lūdzam pārskatīt un precizēt, ja nepieciešams, 1.tabulas D kolonnu attiecībā uz stingrāku prasību paredzēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārcelt vārdus un zīmes “(turpmāk – Atveseļošanas fonds)” pirms vārda “plāna”.
Piedāvātā redakcija

1.1. Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk - Atveseļošanas fonds) plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t.sk. bioekonomikā)" 1.2.1.2.i.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" (turpmāk – atbalsta programma) īstenošanas un uzraudzības kārtību;
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt vārdus "sadarbībā", aizstājot ar vārdiem "sabiedrībā".
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz noteikumu projekta 25.4.apakšpunktā paredzēto izņēmuma gadījumu grūtībās nonākušam uzņēmumam Finanšu ministrija lūgs Eiropas Komisijas viedokli, lai pārliecinātos, ka tas nav pretrunā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulējumu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 57.punkta apakšpunktos ir arī atsauce uz siltumenerģijas ražojošām aktivitātēm, nav skaidrs, kāpēc noteikumu projekta 57.1.apakšpunktā ir tikai saules enerģiju izmantojošas elektroenerģiju ražojošas tehnoloģijas, taču saules kolektori siltumenerģijas ražošanai netiek pieminēti. Lūdzam izvērtēt iespēju atbilstoši papildināt noteikuma projekta 57.1.apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikuma projekta 58.punkts vispārīgi atrunā projekta attiecināmības nosacījumus elektroenerģijas ražojošu iekārtu gadījumā, taču noteikuma projekta 57.punkta apakšpunktos ir arī pasākumi, kas saistīti, piemēram, ar siltumenerģijas ģenerēšanu kuriem noteikumu projekta 58.punkta nosacījumi nav piemērojami. Ja noteikumu projekta 58.punkts tiek saglabāts, lūdzam precizēt tā pirmo daļu, norādot, ka šis attiecināmības nosacījums attiecas tikai un vienīgi uz elektroenerģijas ģenerējošām projektu aktivitātēm. 
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nav skaidra šādas prasības iekļaušana programmā, jo attiecībā uz atbalstu saimnieciskās darbības veicējiem, komercdarbības atbalsta nosacījumi to neparedz.
 
Piedāvātā redakcija
-
45.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt anotācijas 3.sadaļas rādītāja Nr.6.2.aprakstā skaitli un vārdu “1.2.1.2.1.i.apakšinvestīcijas” ar skaitli un vārdu “1.2.1.2.i.1.pasākuma”.
Piedāvātā redakcija
1.2.1.2.i.1. pasākuma izdevumu attiecināmības termiņš ir līdz 2026. gada 31. augustam.
 
46.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt anotācijas 3.sadaļas rādītāja Nr.6. aprakstā vārdu “Atveseļošanās” ar vārdu “Atveseļošanas”.
Piedāvātā redakcija
1.2.1.2.i.1. pasākumam plānotais pieejamais finansējums ir 80 586 000 euro, ko 100 % apmērā veido Atveseļošanas fonda finansējums.
 
47.
Anotācija (ex-ante)
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt anotācijas 8.1.7.apakšsadaļā skaitli un vārdu “1.2.1.2.1.i.apakšinvestīcijas” ar skaitli un vārdu “1.2.1.2.i.1.pasākuma”.
Piedāvātā redakcija
1.2.1.2.i.1. pasākuma ietvaros līdz 2026. gada 31. augustam tiks panākts siltumnīcefekta gāzu samazinājums - 13 115 CO2 ekvivalenta tonnas gadā.
 
48.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt protokollēmuma nosaukumu atbilstoši precizētajam MK noteikumu projekta nosaukumam.
Piedāvātā redakcija
-