Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-647
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā ir norādīts, ka atbalsts algas subsīdijas veidā nepienākas, ja darbiniekiem darba tiesiskās attiecības uzsāktas pēc 2021.gada 1.oktobra.  Saistībā ar minēto lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļu, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.1. apakšpunktu, minētajā sadaļā skaidrojot ne tikai attiecīgās noteikumu projekta normas būtību, bet arī konkrētā grozījuma noteikumos Nr. 675 nepieciešamību un mērķi (tai skaitā, kādēļ noteikumu projekta 5. punkta ierobežojums nav attiecināms uz situācijām, ja darba tiesiskās attiecības uzsāktas pēc 2021. gada 9. oktobra, kad stājās spēkā Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojums "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu", ņemot vērā, ka minētajā datumā privātpersonas varēja paredzēt ar ārkārtējās situācijas izsludināšanu saistītos ierobežojumus). Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projekta 5. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā salāgot noteikumu projektu ar tā anotāciju. Proti, norādām, ka noteikumu projekta anotācijā minēts, ka noteikumu projekts nosaka, ka atbalstu algu subsīdijai var saņemt tikai tie darba devēji, kuru saimniecisko darbību ir ietekmējuši tieši Covid-19 saimnieciskās darbības ierobežojumi (nav viennozīmīgi skaidrs, vai konkrētajā gadījumā vārds "tieši" attiecas uz ietekmi uz saimniecisko darbību vai uz ierobežojumu noteikšanas cēloni - Covid-19). Vienlaikus cita starpā no noteikumu projekta 2. punkta izriet, ka darba devēju ieņēmumu samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem. Attiecīgi nav skaidrs, vai ieņēmumu samazinājumam ir jābūt tieši saistītam ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem vai arī, piemēram, šis samazinājums var būt netieši radies saistībā ar attiecīgajiem ierobežojumiem (piemēram, dēļ ierobežojumiem citiem komersantiem, kuri ir darījuma partneri u.tml.).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta anotācijā precizēt norādi par turpināšanu sniegt Covid-19 otrā viļņa periodā pieejamo atbalstu, izvairoties no konkrētu Covid-19 viļņu pieminēšanas, bet, piemēram, norādot uz straujo Covid-19 infekcijas izplatību. Vēršam uzmanību, ka par termina "Covid-19 izplatības vilnis" lietošanas pamatotību un nepieciešamību zinātnē nav vienprātības (sk., piemēram, bet ne tikai, starptautiskās organizācijas GAVI publikāciju: https://www.gavi.org/vaccineswork/we-need-stop-talking-about-covid-19-waves) un sarunvalodā un darba valodā šis termins tiek lietoti vienīgi nosacīti un aptuveni. Līdz ar to, piemēram, nevar precīzi un pārbaudāmi noteikt, vai šobrīd Covid-19 straujo izplatību ir pamats uzskatīt par Covid-19 otro vai trešo vilni, turklāt Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumu Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos" (turpmāk - noteikumi Nr. 675) piemērošanas kontekstā tam (konkrēta viļņa noteikšanai) arī nav juridiskas nozīmes. Savukārt, ietverot noteikumu projektā vai tā anotācijā atsauces uz konkrētiem Covid-19 izplatības viļņiem, var rasties neviennozīmīga izpratne par to, kādu konkrēti ierobežojumu gadījumā paredzēts piešķirt atbalstu, jo nav skaidrs, saistībā ar kuru Covid-19 izplatības vilni attiecīgi ierobežojumi tikuši noteikti.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 2. punktu, termina "uzņēmums" vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu, konsekventi svītrojot vai nepieciešamības gadījumā saglabājot noteikumos Nr. 675 tiesisko regulējumu par atbalsta sniegšanu par laikposmu no 2020. gada 9. novembra līdz 2021. gada 30. jūnijam. Norādām, ka šobrīd attiecīgais regulējums ir ar noteikumu projektu dažviet svītrots, savukārt cituviet saglabāts, padarot noteikumus Nr. 675 kopumā neskaidrus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 4. punktu, noteikumos Nr. 675 konsekventi nodrošinot korektu Eiropas Savienības vienotās valūtas vienības nosaukumu "euro", vārdu euro rakstot slīprakstā.
Piedāvātā redakcija
"16. Atbalstu algu subsīdijai, ņemot vērā Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošo informāciju (darba devēja Valsts ieņēmumu dienestā deklarētos datus), darbiniekam nosaka 50 % apmērā no deklarētās mēneša vidējās bruto darba samaksas par laikposmu 2021.gada 1.jūlija līdz 30.septembrim, bet ne vairāk kā 500 euro kalendāra mēnesī."