Atzinums

Projekta ID
23-TA-1327
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam nodrošināt informatīvā ziņojuma teksta uztveramību un redakcionāli precizēt 3.1. nodaļā iekļauto teikumu: “Saskaņā ar 5. panta 6. punktu piešķirto līgumu termiņš no 2019. gada 3. decembra līdz 2023. gada 24. decembrim nav spēkā, pārsniedz 10 gadus.” Šobrīd nav saprotama tā jēga.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
 Lūdzam nodrošināt informatīvā ziņojuma teksta uztveramību un redakcionāli precizēt 6. nodaļā iekļauto teikumu: “Kā viens no scenārijiem ir Tiešā piešķīruma līguma pagarināšana un tirgus atvēršana, tas būtu īstenojams, kad AS “Pasažieru vilciens” saglabātu savu juridisko formu un pārvaldības aktīvus.” 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
 Vēršam uzmanību, ka 4.nodaļā iekļautais secinājums: “Lai gan pirmsšķietami interese ir bijusi, tomēr jāsecina, ka faktiskā interese ir tikai diviem uzņēmumiem, AS “Pasažieru vilciens” un AS «Leo Express Global» (sniedz pakalpojumu Čehijā un Vācijā), jo konstatējams, ka personu apvienības: «Keolis S.A.» (sniedz pakalpojumu Austrālijā, Lielbritānijā, ASV, Norvēģijā, Zviedrijā un Dānijā), SIA «Latvijas Sabiedriskais Autobuss» un «Syntus B.V.» sastāvā ir autobusu pārvadātājs SIA «Latvijas Sabiedriskais Autobuss», kuram nav pieredzes dzelzceļa pārvadājumu segmentā, turklāt šis uzņēmums ir arī Konkurences padomes pieņemtā lēmuma[1] adresāts. “ neatbilst šajā pašā nodaļā iepriekš izklāstītajam faktu aprakstam un ir pretrunā tam.
Apstāklis, ka personu apvienība iespējams atbilstu izslēgšanas iemeslu pazīmēm un ir bez pieredzes konkrētā segmentā, liecina par personu apvienības iespējamu izslēgšanas vai noraidīšanas pamatu, bet ne par piedalīšanās intereses neesību. Ja personu apvienība ir iesniegusi piedāvājumu, tā jau tādējādi izrādījusi interesi. Lūdzam attiecīgi precizēt 4.nodaļu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par informatīvā ziņojuma 16.lpp. minēto riska faktoru: "1.Dīzeļvilcieni, ar kuriem tiek īstenoti pakalpojumu dīzeļvilcienu zonā ir AS “Pasažieru vilciens” īpašums, līdz ar to vilcieni ārpus elektrificētās zonas jānodrošina pasūtītājam (VSIA “Autotransporta direkcija”) vai operatoram. Jāņem vērā, ka laiks jaunu vilcienu piegādei, kopā ar iepirkuma rīkošanu par ritošā sastāva iegādi ir vismaz 5 gadi;", vēršam informatīvā ziņojuma virzītāja uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2020. gada 28. jūlija noteikumi Nr. 467 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru" 4.5.1.1. pasākuma "Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru (sliežu transporta)" īstenošanas noteikumi" paredz nosacījumu, ka sadarbības partneris (VSIA "Autotransporta direkcija") iesaistās projekta īstenošanā trešās atlases kārtas ietvaros – pārņemot īpašumtiesības uz pamatlīdzekļiem, kas projekta ietvaros iegādāti par publiskajiem līdzekļiem, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu līdzvērtīgā apjomā, ja pēc 2024. gada 31. decembra līgums ar akciju sabiedrību "Pasažieru vilciens" par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu netiks pagarināts atbilstoši Regulas Nr. 1370/2007 4. panta 4. punktam vai akciju sabiedrībai "Pasažieru vilciens" netiks no jauna piešķirtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu atbilstoši Regulas Nr. 1370/2007 5. pantā minētajiem nosacījumiem (skat. 17.2., un 35.punktu). Piemēram, arī informatīvajā ziņojumā “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” 1.1. reformu un investīciju virziena “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.1.i. investīcijas “Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā, attīstot bezemisiju dzelzceļa infrastruktūru ar bezemisiju ritekļiem” 1.1.1.1.i.1. pasākuma īstenošanu” (22-TA-3077) VSIA "Autotransporta direkcija" ir norādīta kā subjekts, kurš uz deleģējuma pamata veiks bateriju elektrovilcienu iepirkumu. Attiecīgi aicinām informatīvajā ziņojumā par ritošā sastāva pieejamību ietvert pilnīgu informāciju, t.sk. atspoguļojot arī informāciju par tā ritošā sastāva piederību, kas iegādāts vai tiks iegādāts par publiskiem līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam skaidrāk precizēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Secinājumi" pēdējā rindkopā norādīto informāciju par riskiem ES fondu finansējuma neattiecināšanai, ja netiks noslēgts jauns pasūtījuma līgums ar AS “Pasažieru vilciens”.
Vēršam uzmanību, ka ES fondu 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” projekts "Rīgas un Pierīgas pasažieru pārvadāšanai nepieciešamo elektrovilcienu iegāde" uzskatāms par pabeigtu, kad ir piegādāti un nodoti ekspluatācijā 23 elektrovilcieni. Attiecīgi no informatīvajā ziņojumā norādītās informācijas nav viennozīmīgi skaidri izsekojams, kā jauna pasūtījuma līguma noslēgšana/nenoslēgšana ietekmē neattiecināmo izmaksu iestāšanās risku. Vienlaikus vēršam uzmanību uz nosacījumu, kas valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" kā sadarbības partnerim iepriekš minētajā projektā ir noteikts Ministru kabineta 2020.gada 28.jūlija noteikumu Nr.467 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.5.1.specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru" 4.5.1.1 pasākuma "Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru (sliežu transporta)" īstenošanas noteikumi " 17.2.apakšpunktā, proti "trešās atlases kārtas ietvaros – pārņemot īpašumtiesības uz pamatlīdzekļiem, kas projekta ietvaros iegādāti par publiskajiem līdzekļiem, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu līdzvērtīgā apjomā, ja pēc 2024. gada 31. decembra līgums ar akciju sabiedrību "Pasažieru vilciens" par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu netiks pagarināts atbilstoši Regulas Nr. 1370/2007 4. panta 4. punktam vai akciju sabiedrībai "Pasažieru vilciens" netiks no jauna piešķirtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu atbilstoši Regulas Nr. 1370/2007 5. pantā minētajiem nosacījumiem. ". 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt informatīvā ziņojuma 5.sadaļas "Informācija par ritošā sastāva iegādes plāniem" priekšpēdējā rindkopā norādīto informāciju, ņemot vērā, ka ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros plānoto divu vilcienu iegādi paredzēts  līdzfinansēt no Eiropas Reģionālās attīstības fonda (informatīvajā ziņojumā norādīta atsauce uz Kohēzijas fondu).
Piedāvātā redakcija
-