Atzinums

Projekta ID
24-TA-149
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Likumā par budžetu un finanšu vadību nav regulēta stabilitātes programmas sagatavošanas un iesniegšanas kārtība Padomei un Komisijai (proti, nav paredzēts, ka programmu sagatavo saskaņā ar regulas prasībām, kā arī nav noteikta institūcija, kas programmu iesniedz Padomei un Komisijai), bet atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām likumprojektā iekļautajā pārejas noteikumā šī dokumenta sagatavošanas kārtība nebūtu regulējama, lūdzam likumprojektā izslēgt vārdus "tā sagatavošanā balstoties uz pieejamo informāciju no Eiropas Savienības institūcijām". Nepieciešamības gadījumā ierosinām izvērtēt un Likuma par budžetu un finanšu vadību pamattekstu papildināt ar regulējumu par šī dokumenta sagatavošanas kārtību, papildus paredzot, ka attiecīgo dokumentu sagatavo sadarbībā ar Eiropas Komisiju (vai konkrēti norādīt attiecīgo Eiropas Savienības institūciju), ņemot vērā, ka prasība stabilitātes programmas sagatavošanā balstīties uz pieejamo informāciju no Eiropas Savienības institūcijām ir pārāk vispārīga un neskaidra. Šādā gadījumā, ieviešot likumprojektā regulas prasības, nepieciešams arī aizpildīt likumprojekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par attiecīgās regulas ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā detalizēti skaidrot lietderību likumprojektā ietvertajam regulējumam un nepieciešamības gadījumā to precizēt vai likumprojektu tālāk nevirzīt. Norādām, ka pretēji anotācijā minētajam likumprojektā netiek noteikts, ka Ministru kabinets iesniedz Saeimai vidēja termiņa fiskāli strukturālo plānu (turpmāk - plāns) līdz 30. aprīlim.
Turklāt skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Komisijas priekšlikuma Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai par ekonomikas politikas efektīvu koordinēšanu un daudzpusēju budžeta uzraudzību, kas atcels Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 par budžeta stāvokļa uzraudzības un ekonomikas politikas uzraudzības un koordinācijas stiprināšanu (turpmāk - priekšlikums) 9. pantam katra dalībvalsts iesniedz Padomei un Komisijai plānu pirms aprīļa beigām pēc šīs regulas stāšanās spēkā. Attiecīgā dalībvalsts un Komisija var vienoties vajadzības gadījumā pagarināt minēto termiņu par saprātīgu laikposmu. Ņemot vērā minēto un to, ka Eiropas Parlamenta balsojums indikatīvi plānots 2024. gada aprīļa 22. aprīlī beigās(jāņem vērā, ka pēc šī balsojuma par priekšlikumu jālemj Padomei), ir apšaubāms, ka priekšlikums (proti, regula) stāsies spēkā, pirms 2024. gada aprīļa, tādējādi ir apšaubāma prasība par plāna iesniegšanu Komisijai un Padomei līdz 2024. gada aprīlim. Līdz ar to 2024. gadā saskaņā ar Padomes 1997. gada 7. jūlija regulu (EK) Nr. 1466/97 par budžeta stāvokļa uzraudzības un ekonomikas politikas uzraudzības un koordinācijas stiprināšanu vēl iesniedzama stabilitātes programma, bet pārejas kārtība attiecībā uz plāna iesniegšanas pirmo gadu nepieciešamības gadījumā var tikt ietverta priekšlikumā (ja plāns tomēr iesniedzams 2024. gadā, jebkurā gadījumā būtu saskatāms pamats vienošanās par termiņa pagarinājumu (plāna iesniegšanai) noslēgšanai ar Komisiju, jo īpaši ņemot vērā, ka, pirms plāna iesniegšanas dalībvalstīm ar Komisiju, vēl jārīko arī tehnisks dialogs, uz kuru norādīts priekšlikuma 10. pantā).

1. sk. Parlamenta mājaslapā pieejamo informāciju. Pieejama: https://oeil.secure.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?lang=en&reference=2023/0138(COD)
Piedāvātā redakcija
-