Atzinums

Projekta ID
21-TA-623
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka uz brīdi, kad tiek pieņemts lēmums par lietiskā pierādījuma nodošanu aģentūrai tā glabāšanai, realizācijai vai iznīcināšanai, procesa virzītājam var nebūt visa informācija par lietiskā pierādījuma daudzumu, iepakojumu, ķīmisko sastāvu, stāvokli, līdz ar to Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes izmeklētājs ne visos gadījumos varēs nodrošināt izsmeļošas un visaptverošas informācijas par lietiskā pierādījuma daudzumu, iepakojumu, ķīmisko sastāvu, stāvokli iesniegšanu Nodrošinājuma valsts aģentūrai vienlaikus ar pieņemtā lēmuma par lietiskā pierādījuma nodošanu aģentūrai tā glabāšanai, realizācijai vai iznīcināšanai nosūtīšanu.
Lūdzam izteikt 12.1. apakšpunktu zemāk norādītajā redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
"12.1. nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju darbdienu laikā par to rakstiski paziņo aģentūrai un nosūta aģentūrai pieņemto lēmumu vai tā izrakstu papīra dokumenta formā vai elektroniski uz iestādes oficiālo elektronisko adresi (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu), kā arī iesniedz procesa virzītāja rīcībā esošo informāciju par lietiskā pierādījuma daudzumu, iepakojumu, ķīmisko sastāvu, stāvokli un citu informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu lietiskā pierādījuma drošu pārvietošanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu;"

 
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Kriminālprocesa likuma 27.panta otrās daļas 1.punkts nosaka, ka kriminālprocesa izmeklēšanas stadijā procesa virzītājs ir izmeklētājs vai izņēmuma gadījumā prokurors. Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 337.panta otrās daļas 2.punktu, sūdzību par izmeklētāja vai izmeklētāja tiešā priekšnieka rīcību un lēmumiem nodot izlemšanai uzraugošajam prokuroram savukārt Kriminālprocesa likuma 239.panta piektajā daļā ir minēts, ka lēmumu par lietiskā pierādījuma realizāciju vai iznīcināšanu pārsūdz izmeklēšanas tiesnesim. Kriminālprocesa likuma 337.panta pirmā daļa paredz, ka sūdzību adresē un iesniedz amatpersonai vai institūcijai, kura ir tiesīga to izlemt.
Ņemot vērā minēto, izmeklēšanas laikā procesa virzītājs - VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes izmeklētājs, gandrīz vienmēr nav informēts par to, ka attiecībā uz viņa pieņemto lēmumu par lietiskā pierādījuma realizāciju un iznīcināšanu ir iesniegta sūdzība, līdz ar to izmeklētāja rīcībā nav informācijas par sūdzību un tās izskatīšanas gaitu līdz brīdim, kad tiek pieņemts lēmums par sūdzības izskatīšanas rezultātu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 8.punktu.

 
Piedāvātā redakcija

 
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Dokumenti, kas apliecina izņemtās mantas realizācijas vai iznīcināšanas faktu, visos gadījumos tiek pievienoti kriminālprocesa materiālam, līdz ar to nav iespējami gadījumi, kad šāda fakta apliecināšanas dokumentu pievienošanas kriminālprocesa materiālam nav nepieciešama.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 27.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes amatpersonas visos gadījumos, kad notiek izņemtās mantas realizācija vai iznīcināšana, kriminālprocesa materiāliem pievieno dokumentus, kas apliecina faktu par izņemtās mantas realizāciju vai iznīcināšanu, jo minētie dokumenti ir kriminālprocesa materiālu sastāvdaļa, līdz ar to VID nepiekrīt Nodrošinājuma valsts aģentūrai jautājumā par atteikšanos no nepieciešamības visos gadījumos nosūtīt procesa virzītājam dokumentu, kas apliecina izņemtās mantas realizācijas vai iznīcināšanas faktu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot no noteikumu projekta anotācijas devītās problēmas un tās risinājuma aprakstu.
 
Piedāvātā redakcija
Svītrot tekstu:
"Problēmas apraksts
Noteikumu 31.punkts nosaka aģentūrai pienākumu 10 darbdienu laikā informēt procesa virzītāju par nolēmuma par lietiskā pierādījuma realizāciju vai iznīcināšanu izpildi un nosūtīt minēto faktu apliecinošu dokumentu.
Risinājuma apraksts
Lai samazinātu iestāžu birokrātiskās procedūras, projekts paredz grozīt Noteikumu 31.punktu, atsakoties no nepieciešamības visos gadījumos nosūtīt procesa virzītājam dokumentu, kas apliecina izņemtās mantas realizācijas vai iznīcināšanas faktu. Aģentūrai ir saglabāts pienākums 10 darbdienu laikā informēt procesa virzītāju par nolēmuma par lietiskā pierādījuma realizāciju vai iznīcināšanu izpildi. Dokuments, kas apliecina izņemtās mantas realizācijas vai iznīcināšanas faktu, glabājas izņemtās mantas kontroles lietā aģentūrā, un, ja nepieciešams, tas tiks nosūtīs procesa virzītājam pēc procesa virzītāja pieprasījuma."
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
 Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 337.panta otrās daļas 2.punktu, sūdzību par izmeklētāja vai izmeklētāja tiešā priekšnieka rīcību un lēmumiem nodot izlemšanai uzraugošajam prokuroram. Savukārt Kriminālprocesa likuma 239.panta piektajā daļā ir minēts, ka lēmumu par lietiskā pierādījuma realizāciju vai iznīcināšanu pārsūdz izmeklēšanas tiesnesim.
Kriminālprocesa likuma 337.panta pirmā daļa paredz, ka sūdzību adresē un iesniedz amatpersonai vai institūcijai, kura ir tiesīga to izlemt. Ņemot vērā minēto, procesa virzītājs - VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes izmeklētājs gandrīz vienmēr nav informēts par to, ka attiecībā uz viņa pieņemto lēmumu par lietiskā pierādījuma realizāciju un iznīcināšanu ir iesniegta sūdzība. Tādēļ izmeklētāja rīcībā nav informācijas par sūdzības esamību un tās izskatīšanas gaitu
Ievērojot minēto lūdzam precizēt ceturtās problēmas risinājuma aprakstu un noteikt citu personu, kura sniegs Nodrošinājuma valsts aģentūrai informāciju par iesniegto sūdzību un lēmuma par lietiskā pierādījuma realizāciju vai iznīcināšanu izpildes apturēšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka uz brīdi, kad tiek pieņemts lēmums par lietiskā pierādījuma nodošanu aģentūrai tā glabāšanai, realizācijai vai iznīcināšanai, procesa virzītājam var nebūt visa informācija par lietiskā pierādījuma daudzumu, iepakojumu, ķīmisko sastāvu, stāvokli, līdz ar to Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes izmeklētājs ne visos gadījumos varēs nodrošināt pilnīgas un visaptverošas informācijas par lietiskā pierādījuma daudzumu, iepakojumu, ķīmisko sastāvu, stāvokli iesniegšanu Nodrošinājuma valsts aģentūrai vienlaikus ar lēmuma par lietiskā pierādījuma nodošanu aģentūrai tā glabāšanai, realizācijai vai iznīcināšanai nosūtīšanu.
Ievērojot minēto, lūdzam aizstāt trešās problēmas risinājuma otrās rindkopas aprakstu.

 
Piedāvātā redakcija
Aizstāt vārdus un skaitļus "Ņemot vērā minēto, projekts paredz precizēt Noteikumu 12.4. apakšpunktu, paredzot ka procesa virzītājs informē aģentūru par iesniegto sūdzību un lēmuma par lietiskā pierādījuma realizāciju vai iznīcināšanu izpildes apturēšanu." ar skaitļiem un vārdiem "Šajā nolūkā projekts paredz precizēt Noteikumu 12.1. un 12.2. apakšpunktu, paredzot, ka procesa virzītājs kopā ar lēmumu par lietisko pierādījumu nodošanu aģentūrai iesniedz procesa virzītāja rīcībā esošo informāciju par lietiskā pierādījuma daudzumu, iepakojumu, ķīmisko sastāvu, stāvokli un citu informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu lietiskā pierādījuma drošu pārvietošanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu.""
 
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši komercdarbības atbalsta nosacījumiem, ja publiskai personai piederošu īpašumu (konkrētajā gadījumā – lietisko pierādījumu) ir plānots realizēt saimnieciskās darbības veicējam, tad, lai izslēgtu konkrētam mantas ieguvējam – saimnieciskās darbības veicējam ekonomisko priekšrocību, ir jānodrošina, ka vai nu darījums noticis, ievērojot pietiekami plaši publicētu, atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un beznosacījumu izsoles procedūru, kā rezultātā pieņemot vislabāko vai vienīgo cenas piedāvājumu, kas atbilst tirgus vērtībai, vai nu darījumam ir jābūt veiktam saskaņā ar tirgus nosacījumiem un par tirgus vērtību, ko noteikuši neatkarīgi vērtētāji*, pamatojoties uz vispārpieņemtiem tirgus rādītājiem un vērtēšanas standarta metodēm. Savukārt, ja publiskai personai piederošs īpašums tiek realizēts saimnieciskās darbības veicējam tā saimnieciskās darbības veikšanai par cenu, kas ir zemāka par tirgus vērtību, tad tas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts un atbalsta ekvivalents ir starpība starp tirgus cenu un cenu, par kādu tas realizēts saimnieciskās darbības veicējam un ir jāpiemēro atbilstošs komercdarbības atbalsta regulējums, lai nodrošinātu atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumu Nr.1025  "Noteikumi par rīcību ar lietiskajiem pierādījumiem un arestēto mantu" 22. punktu, lai nodrošinātu potenciālā nelikumīgā komercdarbības atbalsta riska novēršanu. Vienlaicīgi lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par komercdarbības atbalsta izslēgšanas iespējām gadījumos, kad netiek rīkota izsole un manta tiek realizēta par labu konkrētiem saimnieciskās darbības veicējiem.

*Neatkarīgs vērtētājs ir persona ar labu reputāciju, kura ieguvusi augstākās izglītības piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju nekustamā īpašuma vērtēšanas jomā vai radniecīgā jomā, kas ir saistīta ar nekustamo īpašumu, kura ir apguvusi nekustamā īpašuma vērtētāja profesijai nepieciešamās zināšanas akreditētā profesionālās tālākizglītības programmā, kā arī ieguvusi atbilstošu pieredzi un ir kompetenta attiecīgu aktīvu kategorijā un lokalizācijā esošas zemes un būvju novērtēšanā, vai persona, kurai ir derīgs profesionālās kvalifikācijas sertifikāts nekustamā īpašuma novērtēšanai (sertificēts vērtētājs). Novērtēšanas biroji, amatpersonas vai darbinieki tiek uzskatīti par neatkarīgiem, ja netiek pieļauta nepamatota ietekme uz viņu atzinumiem.”
 
Piedāvātā redakcija
-