Atzinums

Projekta ID
23-TA-1130
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
11.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vērtējot līdzšinējo publisko personu līdzdalības izvērtēšanas procesu, LTRK, sniedzot atzinumus par vairāk kā 100 kapitālsabiedrībām, ir secinājusi, ka normatīvajos aktos publiskai personai nav paredzēts pienākums sniegt Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk - VPIL) 88. panta otrajā daļā minētajām uzņēmēju organizācijām visaptverošu informāciju par līdzdalības īstenošanu kapitālsabiedrībā. Tas ierobežo VPIL 88. panta otrajā daļā paredzētā uzņēmēju organizāciju viedokļa kvalitatīvu sagatavošanu, atstājot negatīvu iespaidu uz visa pašvaldības līdzdalības kapitālsabiedrībā izvērtējuma procesa lietderību un atdevi. Arī Valsts kontrole savā revīzijas ziņojumā “Vai jaunizveidotās pašvaldības ir izvērtējušas līdzdalību kapitālsabiedrībās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un atbilstoši labai praksei?”  norādījusi, ka: “Viens no rīkiem, ar kuriem iespējams veicināt privāto komersantu iniciatīvu uzņemties attiecīgo pakalpojumu efektīvāku un ekonomiskāku sniegšanu, ir likumā noteiktās informācijas publiskošana par pašvaldībām piederošajām kapitālsabiedrībām izvirzītajiem mērķiem un to darbības rezultātiem.”[1] Ņemot vērā minēto, LTRK ieskatā būtu pārskatāms arī Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 36. panta regulējums par informācijas atklātības nodrošināšanu, vērtējot, vai daļu no komersantu pārstāvošajām organizācijām nepieciešamo informāciju var publiskot.


[1] https://www.lrvk.gov.lv/lv/revizijas/revizijas/noslegtas-revizijas/vai-jaunizveidotas-pasvaldibas-ir-izvertejusas-lidzdalibu-kapitalsabiedribas-normativajos-aktos-noteiktaja-kartiba-un-atbilstosi-labai-praksei
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 3. pants paredz izteikt likuma 7. pantu citā redakcijā, tostarp paredzot līdzdalības stratēģiskā izvērtējuma saturu.  LTRK ieskatā esošajā regulējumā trūkst mehānismu, kas virza publiskas personas uz konkrētu komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma prasību pārbaudi. Komercdarbības atbalsta ierobežošana ir būtisks elements brīvai un godīgai konkurencei. Lai gan arī Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta otrās daļas pēdējā teikumā ietverts publisku personu pienākums ievērot komercdarbības atbalsta kontroles jomu regulējošu normatīvo aktu prasības, tomēr no LTRK gūtās pieredzes, sniedzot atzinumus par publisku personu līdzdalību komercdarbībā, secināms, ka līdzdalības pārvērtēšanas gaitā šis aspekts pienācīgi pārbaudīts netiek. Ņemot vērā minēto, LTRK ieskatā likumprojekta 3. pantā līdzdalības stratēģiskā izvērtējuma saturā ir jāiekļauj punkts, kas paredz publiskas personas izvērtējumu tam, vai nav pārkāpti komercdarbības atbalsta noteikumi. 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Kā viens no likumprojekta mērķiem norādīta nepieciešamība ieviest uzlabojumus  “publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības sistēmā, spēcinot publiskas personas kā akcionāra iesaisti kapitālsabiedrības stratēģiskajā pārvaldībā, vienlaikus samazinot iesaisti kapitālsabiedrību valdes veidošanas procesā”. Lai sasniegtu šo mērķi, cita starpā tiek rosināts papildināt likumu ar 9.1 pantu, kurā nostiprināti tie OECD publisku personu kapitālsabiedrību pārvaldības principi, kas attiecināmi uz kapitālsabiedrību strukturālo pārvaldību un informācijas atklātību.
Tāpat tiek atzīts, ka korporatīvās pārvaldības labās prakses principiem atbilstošs valdes un padomes locekļa nominēšanas process nodrošina atklātu, godīgu un profesionālu valdes un padomes locekļu atlasi, kas savukārt veicina profesionālas un kompetentas kapitālsabiedrības pārvaldes institūcijas izveidi. Šobrīd spēkā esošā likuma 78.panta trešajā daļā noteiktie neto apgrozījuma un bilances kopsummas kritēriji faktiski nesamērīgi ierobežo publisko personu tiesības veidot padomes, tādējādi liedzot sasniegt vienu no grozījumu mērķiem – samazināt publisko personu iesaisti kapitālsabiedrību valdes veidošanas procesā.
Tāpēc, lai palielinātu publisko personu rīcības brīvību korporatīvās pārvaldības labās prakses principiem atbilstošas kapitālsabiedrību pārvaldes veidošanai, LTRK rosina izteikt likuma 78.panta trešo daļu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
(3) Sabiedrībā var izveidot padomi, ja iepriekšējā pārskata gadā sabiedrības rādītāji atbilst visiem šādiem kritērijiem:
1) neto apgrozījums ir lielāks par četriem miljoniem euro;
2) bilances kopsumma ir lielāka par diviem miljoniem euro.