Atzinums

Projekta ID
24-TA-3321
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
11.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekts paredz, ka personas dati no elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas tiek dzēsti pēc 12 mēnešiem no to reģistrācijas brīža sistēmā.
Saskaņā ar Datu regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktu personas dati ir jāglabā veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju ne ilgāk, kā tas ir nepieciešams nolūkiem, kādos dati tiek apstrādāti. Noteikumos paredzētās apstrādes nolūks ir rindas organizēšana, un šis nolūks tiek sasniegts brīdī, kad datu subjekts šķērso robežšķērsošanas vietu. Tādējādi pēc nolūka sasniegšanas datu turpmākai glabāšanai nepieciešams atsevišķs un detalizēts pamatojums, kas izrietētu no nepieciešamības aizsargāt leģitīmas intereses vai izpildīt tiesiskus pienākumus.
Inspekcijas ieskatā 12 mēnešu datu glabāšanas termiņš pēc nolūka sasniegšanas ir nesamērīgs. Arī noteikumu projekta anotācijā nav sniegts skaidrojums vai juridiski pamatots izvērtējums, kas attaisnotu tik ilgu glabāšanas periodu.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams samazināt noteikto datu glabāšanas termiņu līdz objektīvi pamatotam laikam vai anotācijā ietvert detalizētu vērtējumu, kas skaidro un pamato noteikto 12 mēnešu glabāšanas termiņu, ievērojot datu minimizācijas un glabāšanas ierobežojuma principus. Šobrīd anotācijā iekļautais apraksts nav pamatojums konkrētā termiņa samērīgumam un nepieciešamībai. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 3. punktā paredzēts izslēgt no regulējuma jautājumus, kas saistīti ar robežšķērsošanas un kontroles procesa elektroniskās pārvaldības sistēmu, kā arī noteikti konkrēti transportlīdzekļu veidi, kuri netiek reģistrēti elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Tomēr anotācijā nav sniegts pietiekams skaidrojums par minētās sistēmas darbību un pamatojumu, kāpēc šie transportlīdzekļi ir izslēgti no regulējuma.
Savukārt 11. punktā noteikts, ka robežšķērsošanas vietā tiek ielaisti tikai tie transportlīdzekļi, kas ir reģistrēti elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, un izņēmumi nav paredzēti. Tā rezultātā starp 3. un 11. punktu pastāv pretruna, kas var radīt neskaidrības regulējuma piemērošanā.
Inspekcija aicina precizēt noteikumu 3. un 11. punktu redakciju, lai novērstu minēto pretrunu un nodrošinātu skaidru un konsekventu regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļā pie “Pašreizējā situācija” norādīts, ka transportlīdzekļa rindas reģistrāciju var veikt fiziska persona (piemēram, vadītājs) vai juridiska persona (piemēram, loģistikas uzņēmums). Rindas reģistrācijas procesā pieteicējam ir pienākums sniegt patiesus datus par valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanu (robežšķērsošanas vietu, datumu, laiku, rindas veidu (prioritāti), transportlīdzekļa veidu), transportlīdzekļa vadītāju, transportlīdzekli un tā kravu.
Tomēr šāda anotācijā ietvertā informācija ir pretrunā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 panta pirmo daļu un noteikumu projekta 4. punktu, kurā skaidri noteikts, ka reģistrāciju elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā var veikt tikai transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs. Norāde anotācijā, ka reģistrāciju var veikt loģistikas uzņēmums, ja vien tas nav transportlīdzekļa īpašnieks vai turētājs, ir nepatiesa un rada neprecīzu priekšstatu par noteikumu piemērošanu.

Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļas “Pašreizējā situācija” tekstu, aizstājot formulējumu “juridiska persona (piemēram, loģistikas uzņēmums)” ar “transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs”, lai nodrošinātu atbilstību spēkā esošajam tiesiskajam regulējumam un novērstu nepareizu interpretāciju par tiesībām veikt reģistrāciju elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.



 
Piedāvātā redakcija
-