Atzinums

Projekta ID
24-TA-672
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam EM sniegt skaidrojumu, argumentētu pamatojumu tam, ka pasākuma ietvaros pretēji sākotnēji plānotājiem testiem komersantu digitālā brieduma novērtēšanai tagad tiek plānots piesaistīt ekspertu/ekspertus digitālā brieduma novērtēšanai, nevis ekspertu piesaiste digitālā brieduma testu izstrādei. Tāpat lūdzam sniegt informāciju par plānotajām viena eksperta piesaistes izmaksām 1 komersanta digitālā brieduma novērtēšanai, kā arī kopējam šim mērķim plānotājām izmaksām. Vienlaicīgi aicinām EM izvērtēt iespējas piesaistīt ekspertus digitālā brieduma testa/tu izstrādei, nevis veikt individuālus digitālā briedumu novērtējumus, tādējādi, mūsuprāt ir iespējami ievērojami pasākuma īstenošanas un administrēšanas izmaksu ietaupījumi, kā arī finansējuma lielākas daļas novirzīšana gala labuma guvējiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka līdz vienotās likmes saskaņošanai no vadošās iestādes puses nevaram apstiprināt šāda vienotās likmes procentuālā apmēra iekļaušanu noteikumu projektā. Tā kā vienotās likmes saskaņošanas process ir jau uzsākts, aicinām EM  iesniegt precizēto vienotās likmes aprēķina failu uz e-pastu sco@fm.gov.lv iespējami drīz šo MK noteikumu projekta procesa laikā.

Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam EM skaidrot, ar kādu tieši tīmekļvietņu izstrādi un uzturēšanu ir runa? Vai ar šo ir domāta LIAA mājas lapa un/vai tās konkrēta sadaļas izstrāde/business.gov.lv mājas lapas atsevišķu sadaļu pielāgošana, tad aicinām precizēt punkta redakciju, konkrēti norādot attiecīgo pielāgošanu, nevis mājas lapu izstrādi izstrādi, ņemot vērā to, ka gan LIAA mājas lapa, gan business.gov.lv lapas jau ir izstrādātas un darbojošās.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecībā uz noteikumu projekta 40.11.3.2. un 40.11.3.3. apakšpunktiem vēršam EM uzmanību uz šādiem aspektiem:
1) aicinām EM izvērtēt, vai šī pasākuma ietvaros ir lietderīgi pieprasīt informāciju pirms projekta pabeigšanas, ņemot vērā to, ka projekta rezultāti vēl netiks sasniegti; 
2) RIS3 rādītājus KPVIS finansējuma saņēmējam būs iespējams iesniegt/noziņot tikai kopā maksājumu pieprasījumiem. Tādejādi ir nepieciešams risinājums attiecībā uz rādītājiem, par kuriem finansējuma saņēmējam ir jāatskaitās pēc noslēguma maksājuma pieprasījuma (ja nepieciešams). Piemēram, pēc noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas finansējuma saņēmējs šādu informāciju varētu iesniegt atbildīgai iestādei 10 darbdienu laikā pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma saņemšanas. 
3) kontekstā ar noteikumu projekta 28.punktā noteikto komerrcdarbības procesiem, kuru uzlabošanai pieejams atbalsts pasākuma ietvaros, aicinām EM izvērtēt, vai digitalizācijas atbalsts tiešā veidā ietekmēs/var ietekmēt neto apgrozījumu un eksportu, par ko finansējuma saņēmējam izvirzāmas prasības atskaitīties RIS3 rādītāju ietvaros, piemēram, ieguldījumi administratīvo procesu vai personālvadības procesu uzlabošanā.
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību veikt precizējumus noteikumu projektā un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu, tā kā finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde un noteikumu projektā noteikts, ka projekta izmaksas ir attiecināms pirms vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas, t.i., izmaksas paredzētas attiecināt no noteikumu spēkā stāšanās dienas, anotācijā jāsniedz pamatojums, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas, kas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem.
Papildus minētajam noteikumu projektam jāpievieno MK sēdes protokollēmuma projekts, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī pienākumu un atbildību atbildīgajai iestādei gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt protokollēmumu ar punktu, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī pienākumu un atbildību atbildīgajai iestādei gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem. Piemērs apskatāms ES KPP 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana  kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.1. pasākuma "Zinātnes politikas ieviešana, vadība un kapacitātes stiprināšana" īstenošanas noteikumiem pievienotajā protokollēmumā TAP 23-TA-818. 

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā EM skaidrojumu izziņas 2.punktā, ka finansējuma saņēmējs būs LIAA, attiecīgi nav iespējas nodrošināt privāto finansējumu, vienlaikus grantos ir paredzēta noteikta intensitāte, kas attiecīgi nosaka, ka gala labuma guvējiem ir jānodrošina arī privātais līdzfinansējums, aicinām EM noteikt/piesaistīt pasākumam rezultāta radītāju RCR 02 'Publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas (tai skaitā: granti, finanšu instrumenti)', kas nodrošinās piesaistītā privāta līdzfinansējuma uzskaiti pasākumā ietvaros un vēlākā posmā ļaus parādīt digitalizācijas atbalsta pienesumu ekonomikai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu anotācijas 4.punktā "Sasniedzamie rādītāji" norādīts rādītājs "nefinansiālu atbalstu saņēmušie komersanti - 300", savukārt noteikumu projektā norādīts "nefinansiālu atbalstu saņēmušie komersanti", lūdzam precizēt, noteikumu projektā norādot sasniedzamo rādītāju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām dzēst noteikumu projekta 20.5.apakšpunktā paredzēto darbību, ņemot vērā, ka pēc būtības tas ir projekta iesniedzēja pienākums un iekļaujas noteikumu projekta 20.1.apakšpunktā definētajā darbībā - projekta vadība un īstenošana.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām papildināt noteikumu projektu ar normu, ka finansējuma saņēmējs uzņemas segt sadārdzinājumu. Skaidrojam, ka finansējuma saņēmējs no saviem līdzekļiem sedz projekta īstenošanas gaitā radušos sadārdzinājumu un citas papildu izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punkts nosaka, ka "Dalībvalstis reģistrēto informāciju par de minimis atbalstu glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas", taču vienlaikus Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 7. punkts nosaka, ka “pēc rakstiska Komisijas pieprasījuma attiecīgā dalībvalsts 20 darbdienu laikā vai tādā ilgākā laikposmā, kāds noteikts pieprasījumā, sniedz Komisijai visu informāciju, kuru Komisija uzskata par vajadzīgu, lai novērtētu, vai šīs regulas nosacījumi ir izpildīti, un jo īpaši informāciju par uzņēmuma saņemto de minimis atbalsta kopsummu šīs regulas un citu de minimis regulu nozīmē”, pastāv gadījumi, ka Eiropas Komisija, ievērojot Padomes Regulā (ES) 2015/1589 (2015. gada 13. jūlijs), ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (kodificēta redakcija) (jeb Procesuālā regula) noteikto 10 gadu noilguma periodu saistībā ar nelikumīga un nesaderīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, var pieprasīt dalībvalstīm iesniegt informāciju, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 1.punktā ietverto informācijas apjomu, lūdzam papildināt noteikumu 59.punkta redakciju, norādot sasaisti gan ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktu, gan ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 7.punktu.
 
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums papildināt teikumu "1.2.2.1. pasākums sniegs ieguldījumu Eiropas Savienības Padomes rekomendācijas Latvijai 2023.gadam par digitālo pārveidi (1.rekomendācijas daļa) izpildē, jo nodrošinās Eiropas Savienības fondu efektīvu apgūšanu, jo īpaši, lai veicinātu digitālo pāreju", un norādīt par ieguldījumu Latvijas tautsaimniecībā.
Piedāvātā redakcija
-