Projekta ID
24-TA-1369Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
09.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ar rīkojumu paredzēts atbalstīt apropriācijas pārdali 2024.gadam 317 463 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un apropriāciju Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs" finansēšanas kategorijā "Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā" 317 463 euro apmērā.
Anotācijas pielikumā "VMvestp_KC_prec_260624.xlsx" norādīts detalizēts pamatojums - plānoto izmaksu aprēķins telpu nomas un apsaimniekošanas, centra uztrurēšanas izmaksu un atalgojuma izmaksu segšanai.
Iepazīstoties ar iesniegto aprēķinu, Valsts kanceleja secina, ka pirmsšķietami vērtējot, aprēķinā norādītās izmaksas ievērojami pārsniedz tirgus cenu līmeni, un tiesību akta anotācijā nav norādīts šādas atšķirības pamatojums vai nepieciešamība.
Tā, piemēram, telpu nomas izmaksas paredzētas EUR 12,00 (ar PVN 14,52) par m2 apmērā, papildus apsaimniekošanai paredzot EUR 3,93 (ar PVN 4,76) apmērā. Šādas izmaksas atbilst tirgus cenu augstākajam līmenim, tādēļ nepieciešams papildus lietderības pamatojums.
Pielikumā norādītā informācija par plānotajām 9 darba vietām liecina, ka ikvienam no darbiniekiem paredzētās kopējās izmaksas amata atlīdzībai (ar VSAOI) pārsniedz septiņus tūkstošus eiro mēnesī, attīstības vadītājam (prokūristam) un par centra uzturēšanu atbildīgajam vadītājam sastādot pat EUR 12 274 mēnesī. Vienlaikus, izmaksu 3.pielikumā redzams, ka 2024.gadā paredzētas izmaksas EUR 53 833 apmērā speciālistu (tulku, auditoru, zvērinātu revidentu, juristu, darba aizsardzības, datu aizsardzības, personāla un citu profesionālās darbības veicēju un ekspertu) piesaistei.
Vēršam uzmanību, ka, salīdzinoši, 2024.gadā augstāko valsts amatpersonu atalgojums nepārsniedz astoņus ar pusi tūkstošus eiro, bet ministra amata atlīdzība sastāda aptuveni septiņus ar pusi tūkstošus eiro.
Ņemot vērā, ka publiskas personas kapitālsabiedrībā viens no labas korporatīvās pārvaldības stūrakmeņiem ir caurskatāma, pamatota un lietderīga atalgojuma politika, un atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma prasībām informācijai par atalgojuma politikas principiem ir jābūt publiskotai, lūdzam papildināt anotāciju ar lietderības apsvērumu izklāstu attiecībā uz izmaksām, kas paredzētas telpu nomai un apsaimniekošanai, kā arī lūdzam skaidrot 9 augstākā līmeņa vadītāju nepieciešamību, sniegt to amata pienākumu skaidrojumu un pievienot informāciju, kas liecina par plānotās atlīdzības atbilstību nodarbinātības tirgus līmenim.
Anotācijas pielikumā "VMvestp_KC_prec_260624.xlsx" norādīts detalizēts pamatojums - plānoto izmaksu aprēķins telpu nomas un apsaimniekošanas, centra uztrurēšanas izmaksu un atalgojuma izmaksu segšanai.
Iepazīstoties ar iesniegto aprēķinu, Valsts kanceleja secina, ka pirmsšķietami vērtējot, aprēķinā norādītās izmaksas ievērojami pārsniedz tirgus cenu līmeni, un tiesību akta anotācijā nav norādīts šādas atšķirības pamatojums vai nepieciešamība.
Tā, piemēram, telpu nomas izmaksas paredzētas EUR 12,00 (ar PVN 14,52) par m2 apmērā, papildus apsaimniekošanai paredzot EUR 3,93 (ar PVN 4,76) apmērā. Šādas izmaksas atbilst tirgus cenu augstākajam līmenim, tādēļ nepieciešams papildus lietderības pamatojums.
Pielikumā norādītā informācija par plānotajām 9 darba vietām liecina, ka ikvienam no darbiniekiem paredzētās kopējās izmaksas amata atlīdzībai (ar VSAOI) pārsniedz septiņus tūkstošus eiro mēnesī, attīstības vadītājam (prokūristam) un par centra uzturēšanu atbildīgajam vadītājam sastādot pat EUR 12 274 mēnesī. Vienlaikus, izmaksu 3.pielikumā redzams, ka 2024.gadā paredzētas izmaksas EUR 53 833 apmērā speciālistu (tulku, auditoru, zvērinātu revidentu, juristu, darba aizsardzības, datu aizsardzības, personāla un citu profesionālās darbības veicēju un ekspertu) piesaistei.
Vēršam uzmanību, ka, salīdzinoši, 2024.gadā augstāko valsts amatpersonu atalgojums nepārsniedz astoņus ar pusi tūkstošus eiro, bet ministra amata atlīdzība sastāda aptuveni septiņus ar pusi tūkstošus eiro.
Ņemot vērā, ka publiskas personas kapitālsabiedrībā viens no labas korporatīvās pārvaldības stūrakmeņiem ir caurskatāma, pamatota un lietderīga atalgojuma politika, un atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma prasībām informācijai par atalgojuma politikas principiem ir jābūt publiskotai, lūdzam papildināt anotāciju ar lietderības apsvērumu izklāstu attiecībā uz izmaksām, kas paredzētas telpu nomai un apsaimniekošanai, kā arī lūdzam skaidrot 9 augstākā līmeņa vadītāju nepieciešamību, sniegt to amata pienākumu skaidrojumu un pievienot informāciju, kas liecina par plānotās atlīdzības atbilstību nodarbinātības tirgus līmenim.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Valsts kanceleja uztur iepriekš izteikto iebildumu. Rīkojuma projekts “Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes - Nacionālais veselības dienests – reorganizāciju” (24-TA-1155) (turpmāk - rīkojums), kas šobrīd ir starpministriju saskaņošanā, paredz, ka sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs” ar 2025.gada 1.janvāri ir Nacionālā veselības dienesta tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, mantas un lietvedības pārņēmēja attiecībā uz funkcijas - īstenot e-veselības politiku konkrētiem uzdevumiem. Rīkojuma projekta anotācijas pielikumā norādīts, ka potenciāli atlaišanas pabalsts veicot reorganizāciju varētu tikt izmaksāts 2 struktūrvienībām jeb kopumā 24 nodarbinātajiem. Ņemot vērā, ka IT struktūrvienībās nodarbinātie turpinās savu darbu Nacionālajā veselības dienestā līdz 31.12.2024., nav saprotams, kāpēc nepieciešams piesaistīt vēl papildu speciālistus jaunveidojamajā kapitālsabiedrībā, tādējādi pirmšķietami nepamatoti un nelietderīgi tērējot valsts budžeta finansējumu. Papildu norādāms, ka saskaņā ar konceptuālā ziņojuma "Par veselības nozares Digitālo kompetenču centra izveidi" (23-TA-3329) 49.rindkopā norādīto "Centra izveide un tā cilvēkresursu piesaiste noritēs pakāpeniski, atbilstoši Centra darba apjomam, projektu, uzdevumu, finansējuma pieaugumam. Valsts pārvaldes uzdevuma “Nodrošināt veselības nozares valsts informācijas sistēmu uzturēšanu un koordinētu to attīstību” īstenošanu Centrs realizēs pakāpeniski. Sākotnēji Centram tiks deleģētas E-veselības sistēmas pārziņa funkcijas (no 2025.gada), kuras šobrīd, pamatojoties uz Ārstniecības likuma 78.panta otro daļu un MK 11.03.2014. noteikumiem Nr. 134 “Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu”, veic NVD, novirzot Centram daļu NVD finansējuma (t.sk. finansējumu, kas atbilst 15 IKT jomas amata vietu nodrošināšanai NVD) konkrētās funkcijas izpildei.".
Ņemot vērā iepriekš norādīto, lūdzam papildināt anotāciju ar norādi, kādi konkrēti valsts pārvaldes uzdevumi tiks deleģēti centram 2024.gadā, paredzot tik augsti apmaksāta (attiecīgi arī augsti kvalificēta) darba spēka piesaisti.
Ņemot vērā iepriekš norādīto, lūdzam papildināt anotāciju ar norādi, kādi konkrēti valsts pārvaldes uzdevumi tiks deleģēti centram 2024.gadā, paredzot tik augsti apmaksāta (attiecīgi arī augsti kvalificēta) darba spēka piesaisti.
Piedāvātā redakcija
-