Atzinums

Projekta ID
23-TA-612
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā kopumā aktualizēto situāciju vairāku transporta jomas, t.sk. dzelzceļa infrastruktūras, projektu sekmīgai pabeigšanai ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā, paredzot projektu posmošanas risinājuma nepieciešamību, kā arī  Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra sēdes protokollēmuma Nr.47 43.§ "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam"" 4.2.punktā noteikto uzdevumu (Satiksmes ministrijai izvērtēt izdevumu attiecināmību un līdz 2024. gada 15. janvārim virzīt nepieciešamos priekšlikumus pārcelt visu vai daļu valsts budžeta finansētu deviņu elektrovilcienu iegādes, rezerves daļu fonda pieciem gadiem un elektrovilcienu uzturēšanas iekārtu iegādes, elektrovilcienu ražošanas uzraudzības, kā arī vilcienu remontu centra izbūves izmaksas (kopā līdz 96 611 703 euro) finansēšanai ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda programmas ietvaros), lūdzam norādīt plānoto Satiksmes ministrijas rīcību attiecībā uz  3.1.1.1.pasākuma un 3.1.1.3.pasākuma virzību, lai nodrošinātu, ka netiek uzņemtas saistības par finansējumu, ko daļējā apmērā potenciāli varētu būt nepieciešams novirzīt iepriekš minēto aktualitāšu risināšanai. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektā ietvertos punktus, kuri skar finansējuma un tā avota nosacījumus:
1)  Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 11.punktā attiecībā uz finansējumu, ko nodrošina VAS "Latvijas dzelzceļš", tiek paredzēts privātais finansējums, savukārt noteikumu projekta 1.3.apakšpunktā, 3., 12., 13., 14. un 16.punktā finansējuma avots norādīts “nacionālais finansējums” vai “nacionālais līdzfinansējums”. Lūdzam savstarpēji salāgot norādīto informāciju par nacionālā līdzfinansējuma avotu.

2) Lūdzam precizēt noteikumu projekta 13.punktā norādīto pieejamo nacionālo finansējuma 3.1.1.1.pasākumamam, to nosakot 25 508 529 euro, ņemot vērā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam papildinājumā noteikto nacionālā finansējuma apmēru. Tāpat lūdzam precizēt 3.1.1.1.pasākumam pieejamo kopējo finansējumu, to nosakot 170 056 859 euro, ņemot vērā, ka šobrīd norādītā kopsumma neatbilst norādītajam finansējuma sadalījumam pa finansējuma avotiem.

3) Lūdzam precizēt noteikumu projekta 14.punktā norādīto nacionālo pieejamo finansējumu 3.1.1.3.pasākumam, to nosakot 11 886 359 euro, ņemot vērā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam papildinājumā noteikto nacionālā finansējuma apmēru. Lūdzam attiecīgi pārskatīt kopējā pieejamā finansējuma apmēra precizējuma nepieciešamību.

Ņemot vērā norādīto precizējumu nepieciešamību, lūdzam atbilstoši pārskatīt un precizēt arī anotācijas 1.3.sadaļā norādīto informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka šajā SAMP netiek sniegts valsts atbalsts, līdz ar to nav jāpārbauda vai projekta iesniedzējs atbilst grūtībās nonākuša komersanta statusam.
Piedāvātā redakcija
Dēst šo punktu
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu un lūdzam noteikumu projekta 22. un 22.10.apakšpunktā minētās personāla atlīdzības izmaksas paredzēt kā vienkāršotās izmaksas vai arī stiprināt argumentāciju anotācijā, kāpēc tas nav iespējams (atkarībā no tālākā risinājuma vienkāršoto izmaksu piemērošanai nepieciešams pārskatīt arī noteikuma projekta 1.6. apakšpunkta nepieciešamību). Ņemot vērā izziņā sniegto Satiksmes ministrijas skaidrojumu, ka noteikumu projekta 22.10.apakšpunktā minētās izmaksas ir uzskatāmas par projekta īstenošanas personāla algām, vēršam uzmanību, ka projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu attiecināšanā būtu jāievēro vienāda pieeja..
Tāpat vēršam uzmanību, ka abu pasākumu īstenošanā ir plānots viens finansējuma saņēmējs - VAS “Latvijas dzelzceļš”, un projekta budžeta apmērs liecina, ka piemērot vienoto likmi līdz 20% no projekta pārējām izmaksām nebūtu šķērslis, ja tiek nodefinēts projekta vadības personāls un tā iesaiste projektā balstoties uz VAS “Latvijas dzelzceļš” atalgojuma politiku.
Vienlaikus lūdzam papildināt protokollēmumu vai anotāciju ar norādi, ka līdz 2024.gada vidum (norādot konkrētu termiņu) tiks izstrādāta vienkāršoto izmaksu piemērošanas metodika personāla izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izziņā sniegto informāciju, ka noteikumu projekta 22.10.apakšpunktā norādītās izmaksas ir uzskatāmas par projekta īstenošanas personāla izmaksām, lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 23.punkta redakciju, attiecīgi norādot, ka 15 procenti ir piemērojami arī no noteikumu projekta 22.10.apakšpunktā minētajām izmaksām.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar vadlīnijām par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros netiešo izmaksu vienoto likmi 15% apmērā piemēro no tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā norādītais par to, kāda informācija VAS "Latvijas dzelzceļš" ir jāsniedz, iesniedzot projekta pieteikumu, nesniedz skaidru atbildi, vai minētajam uzņēmumam ir pietiekama kapacitāte potenciālo projektu īstenošanai. Vēršam uzmanību, ka Satiksmes ministrija ir izstrādājusi plāna projektu “Indikatīvais dzelzceļa infrastruktūras attīstības plāns 2023.g. – 2027. gadam”, kurā tiek sniegta informācija, ka VAS "Latvijas dzelzceļš" turpmākās darbības nodrošināšanai ir nepieciešams būtisks papildu finansējums no valsts budžeta gan infrastruktūras uzturēšanai, gan finanšu līdzsvara nodrošināšanai tādā apmērā, kāds Satiksmes ministrijas budžetā nav paredzēts. Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka jau šobrīd būtiski novērtēt VAS "Latvijas dzelzceļš" kapacitāti potenciālo projektu īstenošanai, attiecīgi lūdzam precizēt anotācijā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Atkārtoti lūdzam korekti aizpildīt anotācijas 3. sadaļas 1. – 5. punktus, lai tajos norādītā informācija par Kohēzijas fonda ieņēmumiem un izdevumiem nav pretrunā ar anotācijas 3.sadaļas 6.punktā sniegtajai informācijai.
Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā tabulā “Izmaksu sadalījums pa gadiem un finansējuma avotiem” 3.1.1.1. pasākumam norādīto Kohēzijas fonda finansējuma apmēru un 3.1.1.3. pasākumam norādīto privātā finansējuma apmēru, ņemot vērā, ka summas kopā atšķiras 3.1.1.1. pasākumam par vienu euro un 3.1.1.3. pasākumam par diviem euro no tām, kas noteiktas noteikumu projekta 11. un 12.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projektu ar izmaksu pozīciju arī komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanai, ņemot vērā noteikumu projekta 34.8.apakšpunktā ietvertos nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar norādi, ka finansējuma saņēmējs izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Saskaņā ar izziņā sniegto Satiksmes ministrijas viedokli, Finanšu ministrijas izteiktais komentārs par nepieciešamību papildināt anotāciju ar informāciju par transporta jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti MK noteikumu projekta izstrādē netiek ņemts vērā un tiek pieņemts zināšanai. Atkārtoti vēršam uzmanību uz Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūciju Nr.2021-1.1.1./50-50, ar kuru uzdots atbildīgajām iestādēm, izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai, institūcijas atbildībā jānodrošina jēgpilna attiecīgajā jomā strādājošo biedrību un nodibinājumu iesaiste. Vēršam uzmanību, ka pēc ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, attiecīga informācija par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē jāiesniedz Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam.
Piedāvātā redakcija
-