Projekta ID
23-TA-1568Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums
Izvērtējot anotācijā sniegto skaidrojumu un noteikumu būtību, norādām, ka:
1. Izmaksu un ieguvumu analīze pēc būtības ir nepieciešama, lai noteiktu, vai plānotajā atbalsta pasākumā vai projektā gaidāmie ieguvumi (finanšu vai sociālekonomiskie) ir lielāki par projekta izmaksām visā projekta dzīves ciklā. Parasti publiskās pārvaldes projekti finansiāli rada zaudējumus, tādēļ vienīgais to attaisnojošais iemesls ir gaidāmie sociālekonomiskie ieguvumi no projekta jeb labums sabiedrībai (iedzīvotājiem). Ņemot to vērā, peļņas negūšana un (vai) valsts pārvaldes funkciju veikšana nav indikators izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanai vai neveikšanai.
2. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam ir noteikts 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju" rezultāta rādītājs “Iedzīvotāju skaits, kuri pēdējā gada laikā veselības apsvērumu dēļ Eiropas Sociālā fonda Plus veselības veicināšanas pasākumu ietekmē ir mainījuši uztura un citus dzīvesveida paradumus” nodrošinot, ka uz 2029. gada 31. decembri sasniegta rādītāja vērtība 50 000 iedzīvotāji. Ņemot to vērā, ir iespējams prognozēt par cik vidēji samazināsies veselības aprūpes izmaksas tiem iedzīvotājiem, kuri veselības veicināšanas pasākumu ietekmē ir mainījuši uztura un citus dzīvesveida paradumus, par cik būs palielinājies iedzīvotāju darba mūžs, kā rezultātā samazināsies gan spiediens uz sociālo budžetu, gan arī palielinās samaksāto nodokļu apjoms valsts budžetā u.tml.
Ievērojot minēto, tomēr lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka projekta iesniegumā finansējuma saņēmējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi, kuras ietvaros jāpamato, ka projekta ieguvumi būs lielāki par projekta izmaksām. Atbilstoši lūdzam papildināt arī anotācijas 1.3. sadaļu
Izvērtējot anotācijā sniegto skaidrojumu un noteikumu būtību, norādām, ka:
1. Izmaksu un ieguvumu analīze pēc būtības ir nepieciešama, lai noteiktu, vai plānotajā atbalsta pasākumā vai projektā gaidāmie ieguvumi (finanšu vai sociālekonomiskie) ir lielāki par projekta izmaksām visā projekta dzīves ciklā. Parasti publiskās pārvaldes projekti finansiāli rada zaudējumus, tādēļ vienīgais to attaisnojošais iemesls ir gaidāmie sociālekonomiskie ieguvumi no projekta jeb labums sabiedrībai (iedzīvotājiem). Ņemot to vērā, peļņas negūšana un (vai) valsts pārvaldes funkciju veikšana nav indikators izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanai vai neveikšanai.
2. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam ir noteikts 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju" rezultāta rādītājs “Iedzīvotāju skaits, kuri pēdējā gada laikā veselības apsvērumu dēļ Eiropas Sociālā fonda Plus veselības veicināšanas pasākumu ietekmē ir mainījuši uztura un citus dzīvesveida paradumus” nodrošinot, ka uz 2029. gada 31. decembri sasniegta rādītāja vērtība 50 000 iedzīvotāji. Ņemot to vērā, ir iespējams prognozēt par cik vidēji samazināsies veselības aprūpes izmaksas tiem iedzīvotājiem, kuri veselības veicināšanas pasākumu ietekmē ir mainījuši uztura un citus dzīvesveida paradumus, par cik būs palielinājies iedzīvotāju darba mūžs, kā rezultātā samazināsies gan spiediens uz sociālo budžetu, gan arī palielinās samaksāto nodokļu apjoms valsts budžetā u.tml.
Ievērojot minēto, tomēr lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka projekta iesniegumā finansējuma saņēmējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi, kuras ietvaros jāpamato, ka projekta ieguvumi būs lielāki par projekta izmaksām. Atbilstoši lūdzam papildināt arī anotācijas 1.3. sadaļu
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam atjaunot atbalstāmo darbību(ja nepieciešams, veidojot atbilstošas apakšdarbības), kas paredz veselības pratības centra bērniem izveidi, iekļaujot arī nosacījumu, ka šo darbību īsteno MK noteikumu projekta15.2.apakšpunktā noteiktais projekta iesniedzējs.
Vienlaikus lūdzam MK noteikumu projektā iekļaut arī informāciju par apakšdarbībām, kuru izmaksas būs attiecināmas atbalstāmās darbības "Veselības pratības centra bērniem izveide" ietvaros un par kurām sniegta informācija anotācijā:
- mērķauditorijas izpētes aktivitātes, darbs ar fokusa grupām (bērni, vecāki, vai likumiskie aizbildņi, pedagogi), t.sk. pētījums par potenciālās ekspozīcijas atbilstību mērķauditorijas vajadzībām ārpakalpojumā;
- semināru cikls pedagogiem;
- muzeja ekspozīcijas satura un dizaina koncepta izstrāde;
- ekspozīcijas prototipa izstrāde un testēšana ar mērķgrupām;
- krājuma priekšmetu apstrāde un digitalizācija ekspozīcijas izveides vajadzībām (izmantojot muzejpedagoģiskos digitālos rīkus un risinājumus ārpakalpojumā (nav saistīts ar IKT sistēmu izstrādēm), ārpakalpojumu ietvaros kā kompleksi risinājumi);
- ekspozīcijas izveide (bērnu muzeja klases izveide) (iekārtojums, ekspozīcijas izstrāde atbilstoši konceptam);
- muzejpedagoģisko programmu izstrāde un testēšana projekta īstenošanas laikā;
- muzeja komunikācijas pasākumi, kas iekļauj komunikāciju par projekta ietvaros īstenotajiem veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumiem – mērķauditorijas uzrunāšanai un piesaistei.
Norādām, ka iepriekš minētie nosacījumi (prasības) ir būtiski projekta iesnieguma atbilstības noteikšanai un atbalsta piešķiršanai un ir iekļaujami MK noteikumos, nevis atspoguļojami tikai anotācijā.
Vienlaikus lūdzam MK noteikumu projektā iekļaut arī informāciju par apakšdarbībām, kuru izmaksas būs attiecināmas atbalstāmās darbības "Veselības pratības centra bērniem izveide" ietvaros un par kurām sniegta informācija anotācijā:
- mērķauditorijas izpētes aktivitātes, darbs ar fokusa grupām (bērni, vecāki, vai likumiskie aizbildņi, pedagogi), t.sk. pētījums par potenciālās ekspozīcijas atbilstību mērķauditorijas vajadzībām ārpakalpojumā;
- semināru cikls pedagogiem;
- muzeja ekspozīcijas satura un dizaina koncepta izstrāde;
- ekspozīcijas prototipa izstrāde un testēšana ar mērķgrupām;
- krājuma priekšmetu apstrāde un digitalizācija ekspozīcijas izveides vajadzībām (izmantojot muzejpedagoģiskos digitālos rīkus un risinājumus ārpakalpojumā (nav saistīts ar IKT sistēmu izstrādēm), ārpakalpojumu ietvaros kā kompleksi risinājumi);
- ekspozīcijas izveide (bērnu muzeja klases izveide) (iekārtojums, ekspozīcijas izstrāde atbilstoši konceptam);
- muzejpedagoģisko programmu izstrāde un testēšana projekta īstenošanas laikā;
- muzeja komunikācijas pasākumi, kas iekļauj komunikāciju par projekta ietvaros īstenotajiem veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumiem – mērķauditorijas uzrunāšanai un piesaistei.
Norādām, ka iepriekš minētie nosacījumi (prasības) ir būtiski projekta iesnieguma atbilstības noteikšanai un atbalsta piešķiršanai un ir iekļaujami MK noteikumos, nevis atspoguļojami tikai anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā pie MK noteikumu projekta 26.punkta izteikto iebildumu, lūdzam nodalīt izmaksas, kas attiecināmas tikai uz MK noteikumu projekta 15.2.apakšpunktā noteikto projekta iesniedzēju no izmaksām, kas attiecināmas tikai uz 15.1.apakšpunktā noteikto projekta iesniedzēju un tā sadarbības partneriem, kā arī atkārtoti lūdzam 28.1.apakšpunktā dzēst vārdus "t.sk. muzejpedagoģiskajiem un ekspozīcijas izveide", vienlaikus atbilstoši precizējot arī anotācijā iekļauto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šajā pasākumā nav paredzēti ieguldījumi infrastruktūrā, un uzraudzība par to, vai projekts ir ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts, ir nodrošināma tikai projekta īstenošanas laikā, lūdzam atbilstoši precizēt šo noteikumu projekta 41.1. un 41.2. apakšpunktu, vārdus "projekta amortizācijas periodā (projekta dzīves cikla laikā)" aizstājot ar "projekta īstenošanas periodā", atbilstoši precizējot arī anotācijā sniegto informāciju.
Vēršam uzmanību, ka no MK noteikumu projekta 41. un 42.punktā, kā arī anotācijā sniegtās informācijas nav viennozīmīgi secināms, ka minētā uzraudzība ir nodrošināma tikai projekta īstenošanas laikā.
Vēršam uzmanību, ka no MK noteikumu projekta 41. un 42.punktā, kā arī anotācijā sniegtās informācijas nav viennozīmīgi secināms, ka minētā uzraudzība ir nodrošināma tikai projekta īstenošanas laikā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt darbības nosaukumu, izslēdzot vārdus "personāla atlīdzības", ņemot vērā, ka darbības pamatmērķis/būtība ir projekta īstenošanas nodrošināšana, nevis personāla atlīdzības nodrošināšana. Atbilstoši lūdzam precizēt anotācijā iekļauto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK noteikumu projekta 29. un 30.punktā pirms vārdiem "sadarbības partneriem" iekļaut skaitli, zīmi un vārdus "16.punktā minētajiem", ņemot vērā, ka 15.punkta apakšpunktos nav minēti sadarbības partneri.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izslēgt informāciju par sociāli atbildīga iepirkuma nosacījumu piemērošanu, ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 37.1.apakšpunktā noteikts, ka finansējuma saņēmējam jānodrošina, ka iepirkumi, kas nepieciešami atbalstāmo darbību īstenošanai, tiek veikti kā sociāli atbildīgi iepirkumi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu noteikumu projekta 42. punkta interpretāciju, aicinām aizstāt vārdus un ciparus "kas saistīts ar saimniecisku darbību, un projektam neizpildās visi šo noteikumu 41.1. un 41.2. apakšpunktā minētie kritēriji" ar vārdiem "kuram neizpildās neviens no šo noteikumu 41.1. un 41.2. apakšpunktā minētajiem kritērijiem".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā ietverto skaidrojumu "Kultūras nozares kritērijiem pēc kuriem pierāda saimnieciskās darbības neesamību jeb valsts atbalsta neesamību:
- saimnieciskās darbības kritērijs – ja atbalstītajā kultūras vai dabas mantojuma objektā ieņēmumi no saimnieciskās darbības ir mazāki par 50 % no kopējām kultūras institūcijas izmaksām;
- vietējās ietekmes kritērijs - ja projekta amortizācijas periodā (projekta dzīves cikla laikā) no visiem kultūras jomā sniegto pakalpojumu saņēmējiem atbalstītajā objektā gadā vairāk nekā 85 % ir Latvijas iedzīvotāji."
Skaidrojam, ka saimnieciskās darbības neesamību nav iespējams pamatot ar vietējās ietekmes kritēriju un otrādi. Tādējādi nepieciešams precizēt anotāciju, skaidri nodalot, ka, lai izslēgtu komercdarbības atbalstu, pirmkārt, tiek piemērots kritērijs, kas pamato saimnieciskās darbības neesamību, un otrkārt, kritērijs, kas pamato vietējās ietekmes neesamību, ja neizpildās iepriekšminētais saimnieciskās darbības neesamības kritērijs. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu projekta 41. punkta nosacījumiem, arī minētais saimnieciskās darbības neesamības kritērijs ir jānodrošina visā projekta dzīves cikla laikā. Lūdzam attiecīgi precizēt.
- saimnieciskās darbības kritērijs – ja atbalstītajā kultūras vai dabas mantojuma objektā ieņēmumi no saimnieciskās darbības ir mazāki par 50 % no kopējām kultūras institūcijas izmaksām;
- vietējās ietekmes kritērijs - ja projekta amortizācijas periodā (projekta dzīves cikla laikā) no visiem kultūras jomā sniegto pakalpojumu saņēmējiem atbalstītajā objektā gadā vairāk nekā 85 % ir Latvijas iedzīvotāji."
Skaidrojam, ka saimnieciskās darbības neesamību nav iespējams pamatot ar vietējās ietekmes kritēriju un otrādi. Tādējādi nepieciešams precizēt anotāciju, skaidri nodalot, ka, lai izslēgtu komercdarbības atbalstu, pirmkārt, tiek piemērots kritērijs, kas pamato saimnieciskās darbības neesamību, un otrkārt, kritērijs, kas pamato vietējās ietekmes neesamību, ja neizpildās iepriekšminētais saimnieciskās darbības neesamības kritērijs. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu projekta 41. punkta nosacījumiem, arī minētais saimnieciskās darbības neesamības kritērijs ir jānodrošina visā projekta dzīves cikla laikā. Lūdzam attiecīgi precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Bērnu muzeja izveidei plānotās darbības iekļauj arī ekspozīcijas izveidi, t.sk. klases iekārtojumu un ekspozīcijas izstrādi, lūdzam skaidrot, vai projekta ietvaros būs attiecināmas arī pamatlīdzekļu iegādes izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā izziņas 64.punktā sniegto atbildi "Skaidrojam, ka 4.1.2.1.pasākuma projekta vadības un īstenošanas, personāla atlīdzības nodrošināšanas izmaksas, kurām ir piemērota vienotā likme, atrunātās līgumu izpildes un nodevumu vērtēšanas ietvaros ir paredzētas tikai finansējuma saņēmēju un sadarbības partneru īstenošanās personāla izmaksu segšanai (t.sk. kā nozares speciālistu-konsultantu iesaistei).", lūdzam precizēt, vai nozares speciālistu - konsultantu izmaksas tiks finansētas no vienotās likmes projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības nodrošināšanai neatkarīgi no līguma veida - darba līgums, uzņēmuma līgums vai pakalpojuma līgums.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas sadaļā “Projekta vadības un īstenošanas, personāla atlīdzības nodrošināšana” precizēt atsauces uz MK noteikumu punktiem, ņemot vērā, ka projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas minētas 27.punktā, savukārt pārējās izmaksas no 28. - 30.punktam.
Piedāvātā redakcija
-