Atzinums

Projekta ID
21-TA-808
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 114. panta pirmo daļu procesuālās darbības, kuras nav izmeklēšanas darbības un ir saistītas nevis ar lēmumu pieņemšanu, bet gan to izpildi, procesa virzītāja uzdevumā var veikt tiesneša palīgs, prokurora palīgs, tiesas sēdes sekretārs vai attiecīgās iestādes kancelejas darbinieks. Tādējādi ir secināms, ka spēkā esošais Kriminālprocesa likums neparedz to, ka minētās darbības procesa virzītāja uzdevumā varētu veikt izmeklētāja palīgs.
Līdz ar to Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumos Nr. 264 “Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām”” (turpmāk – projekts) 20. un 21. punktā ietvertie grozījumi saistībā ar izmeklētāja palīga profesijas ieviešanu var stāties spēkā tikai pēc attiecīgu grozījumu izdarīšanas Kriminālprocesa likumā.
Vienlaikus informējam, ka  likumprojekts “Grozījums Kriminālprocesa likumā” (21-TA-1138) (turpmāk – likumprojekts), kas paredz Kriminālprocesa likumā ieviest izmeklētāja palīga institūtu, ir nodots sabiedrības līdzdalībai 2022. gada 31. janvārī. 
Ievērojot minēto, papildināt projektu ar punktu, kas paredz, ka šo noteikumu 20. un 21. punktā ietvertie grozījumi stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Kriminālprocesa likumā, kas paredz izmeklētāja palīga institūta ieviešanu.
 
Piedāvātā redakcija
24. Papildināt noteikumus ar 24. punktu šādā redakcijā:
"24. Šo noteikumu 20. un 21. punktā ietvertie grozījumi stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Kriminālprocesa likumā, kas paredz izmeklētāja palīga institūta ieviešanu."
2.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Kā jau iepriekš tika norādīts Kriminālprocesa likuma 114. panta pirmajā daļā minētās personas procesa virzītāja uzdevumā var veikt tikai tādas procesuālās darbības, kuras nav izmeklēšanas darbības un ir saistītas nevis ar lēmumu pieņemšanu, bet gan to izpildi.
Tāpat  no likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izriet, ka izmeklētāja institūta ieviešanas mērķis ir atslogot izmeklētāju tādā veidā, lai dažādus tehniskus un organizatoriskus uzdevumus varētu uzdot pildīt izmeklētāja palīgam.
Izvērtējot projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikuma 66. punktā paredzētos izmeklētāja palīga profesijas pamatpienākumus, ir secināms, ka daži no tiem pārsniedz Kriminālprocesa likuma 114. pantā pirmajā daļā noteikto procesa virzītāja palīga kompetenci. Proti, uzdevumi, kas saistīti resoriskās pārbaudes un krimināļprocesuālo dokumentu projektu sagatavošanu, kā arī krimināllietā esošo materiālu izvērtēšanu, atzīmējot būtiskos, faktiskos un tiesiskos apstākļus, ir procesa virzītāja kompetences jautājums. Tāpat izmeklētāja palīga darbs ar informācijas sistēmām var ietvert sevī tikai tādas darbības kā informācijas ievadīšana, pārbaude un personas identifikācijas noskaidrošana, bet nevar sevī ietvert informācijas sistēmās esošās informācijas analīzi. Norādām, ka informācijas analīze ir procesa virzītāja uzdevums, jo procesa virzītājs ir tā amatpersona, kura, balstoties uz šo analīzi, pieņem kādu no procesuālajiem lēmumiem. Tāpat, ievērojot Kriminālprocesa likuma 114. panta pirmajā daļā noteikto, ka procesa virzītāja palīgs veic darbības procesa virzītāja uzdevumā, nav saprotams, kādās darba grupās un komisijās piedalīsies izmeklētāja palīgs, kā arī kāda veida atskaites un ziņojumus minētā amatpersona sagatavos.
Vienlaikus projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikuma 66. punktā ir norādīts, ka izmeklētāja palīgs nepieciešamības gadījumā vada un kontrolē citu izmeklētāja palīgu darbu. Vēršam uzmanību uz to, ka izmeklētāja palīgs pildīs tikai tās darbības, kuras tam būs uzdevis attiecīgais procesa virzītājs konkrētā kriminālprocesā. Tāpat norādāms, ka likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir paredzēts, ka “izmeklētāja palīgs Valsts policijā būs tiešā pakļautībā Kriminālpolicijas nodaļas priekšniekam, kas uzrauga kriminālprocesa virzību un var dod norādījumus, kādus tieši uzdevumus ir nepieciešams veikt”. Līdz ar to izmeklētāja palīga darba uzraudzība un kontrole ir konkrētā procesa virzītāja un attiecīgās Kriminālpolicijas nodaļas priekšnieka kompetences jautājums.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikuma 66. punktā norādītos izmeklētāja palīga profesijas pamatuzdevumus:
1. aizstāt vārdus "veikt darbu ar datu bāzēm (informācijas ievade, izgūšana un analīze) izmeklēšanas funkciju nodrošināšanai konkrētas krimināllietas vai resoriskās pārbaudes ietvaros" ar vārdiem "veikt darbu ar datu bāzēm (informācijas ievade, izgūšana, atlase un apkopošana pēc procesa virzītāja uzdotajiem kritērijiem) izmeklēšanas funkciju nodrošināšanai konkrētās krimināllietas vai resoriskās pārbaudes ietvaros;";
2. aizstāt vārdus "sagatavot resoriskās pārbaudes un kriminālprocesuālo dokumentu projektus" ar vārdiem "sniegt atbalstu procesa virzītājam procesuālo dokumentu projektu sagatavošanā, atlasot nepieciešamās tiesību normas, judikatūru un tiesību zinātnes atziņas;” (pēc analoģijas ar Ministru kabineta  2010. gada 30. novembra noteikumu Nr.1075 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs" 1. pielikuma 53.3. apakšpunktā noteiktā prokuroru palīga amata paraugapraksta);
3. aizstāt vārdus "piedalīties darba grupās un komisijās" ar vārdiem "procesa virzītāja uzdevumā piedalīties Valsts policijas sanāksmēs, komisijās (piemēram, inventarizācijas, lietisko pierādījumu iznīcināšanas);”;
4. svītrot vārdus "iepazīties ar krimināllietas materiāliem, atzīmējot būtiskos, faktiskos un tiesiskos apstākļus;";
5. aizstāt vārdus "nepieciešamības gadījumā vadīt un kontrolēt citu izmeklētāja palīgu darbu" ar vārdiem "atbilstoši profesionālajai pieredzei veikt citu izmeklētāju palīgu ievadapmācību darbā;";
6. aizstāt vārdus "sagatavo atskaites un ziņojumus” ar vārdiem "pēc procesa virzītāja pieprasījuma sagatavot pārskata atskaites un ziņojumus par pirmstiesas izmeklēšanas rezultātiem noteiktā laika periodā.".
Piedāvātā redakcija
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikuma 66. punkts (pēdējā rindkopa 23.lpp.):
"Profesijas amata pienākumi:
Procesa virzītāja (izmeklētāja) uzdevumā veikt procesuālās darbības, kuras nav izmeklēšanas darbības un ir saistītas nevis ar lēmumu pieņemšanu, bet gan to izpildi, nodrošinot savlaicīgu un kvalitatīvu procesuālo dokumentu un krimināllietu iekšējo un ārējo apriti:
- veikt krimināllietu un atteikuma materiālu šūšanu, lapu numurēšanu, sarakstu noformēšanu;
- veikt krimināllietu un atteikuma materiālu kopiju sagatavošanu un izsniegšanu pēc pieprasījuma atbilstoši procesa virzītāja (izmeklētāja) uzdotajam;
- uzraudzīt krimināllietu vai atteikuma materiālu iepazīšanās gaitu;
- sagatavot un nodrošināt pieprasījumu apriti kriminālprocesā un resoriskās pārbaudes materiālos;
- veikt krimināllietu un resoriskās pārbaudes materiālu apriti tulkošanas nodrošināšanai;
- nodrošināt izmeklētājam adresēto sūtījumu apriti;
- sagatavot un nodrošināt krimināllietu un atteikuma materiālu apriti starp adresātiem;
- veikt darbu ar datu bāzēm (informācijas ievade, izgūšana, atlase un apkopošana pēc procesa virzītāja uzdotajiem kritērijiem) izmeklēšanas funkciju nodrošināšanai konkrētās krimināllietas vai resoriskās pārbaudes ietvaros;
- sagatavot un nodrošināt pavēstu apriti personām ar uzaicinājumu ierasties uz procesuālo darbību veikšanu;
- sagatavot un nosūtīt izbeigtās krimināllietas IeM Informācijas centra Arhīva nodaļai;
- sniegt atbalstu procesa virzītājam procesuālo dokumentu projektu sagatavošanā, atlasot nepieciešamās tiesību normas, judikatūru un tiesību zinātnes atziņas;
- pildīt uzdevumus izmeklēšanas darbību sagatavošanai, t.sk. atlasīt materiālus, kas attiecas uz veicamo izmeklēšanas darbību, pieteikt tehnisko nodrošinājumu;
- procesa virzītāja uzdevumā piedalīties Valsts policijas sanāksmēs, komisijās (piemēram, inventarizācijas, lietisko pierādījumu iznīcināšanas);
- veikt krimināllietu un atteikuma materiālu kopēšanu, skenēšanu un pievienošanu e-krimināllietai;
- piedalīties procesuālo darbību norisē, ko veic izmeklētājs;
- atbilstoši profesionālajai pieredzei veikt citu izmeklētāju palīgu ievadapmācību darbā;
- iesaiņot kriminālprocesa ietvaros izņemtās mantas un nodot tās lietisko pierādījumu glabātuvē;
- pēc procesa virzītāja pieprasījuma sagatavot pārskata atskaites un ziņojumus par pirmstiesas izmeklēšanas rezultātiem noteiktā laika periodā."
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot Kriminālprocesa likuma 114. panta pirmajā daļā noteikto, aizstāt projekta 20. punktā un projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikuma 66. punktā vārdus “kas nav izmeklēšanas darbības un ir saistītas ar lēmumu izpildi” ar vārdiem  “kuras nav izmeklēšanas darbības un ir saistītas nevis ar lēmumu pieņemšanu, bet gan to izpildi”.
 
Piedāvātā redakcija
20. Papildināt pielikuma 512.punkta ievaddaļu aiz vārdiem "pēc pušu lūguma piedalīties rakstveida vienošanās noformēšanā" ar vārdiem "procesavirzītāja (izmeklētāja) uzdevumā veikt procesuālās darbības, kuras nav izmeklēšanas darbības un ir saistītas nevis ar lēmumu pieņemšanu, bet gan to izpildi, nodrošinot savlaicīgu un kvalitatīvu procesuālo dokumentu un krimināllietu iekšējo un ārējo apriti".

Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikuma 66. punkts (23.lpp pēdējā rindkopa)
"Profesijas amata pienākumi:
Procesa virzītāja (izmeklētāja) uzdevumā veikt procesuālās darbības, kuras nav izmeklēšanas darbības un ir saistītas nevis ar lēmumu pieņemšanu, bet gan to izpildi, nodrošinot savlaicīgu un kvalitatīvu procesuālo dokumentu un krimināllietu iekšējo un ārējo apriti:"
4.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Papildināt pielikuma projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumam (anotācijai) 66. punkta kolonnu ,,Pamatojums'' ar informatīvu norādi, ka nepieciešamība ieviest izmeklētāja palīga amata vietu varētu rasties arī citām izmeklēšanas iestādēm atkarībā no izmeklētāju noslodzes.
Piedāvātā redakcija
-