Projekta ID
25-TA-348Atzinuma sniedzējs
Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS
Atzinums iesniegts
25.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iebildums Finanšu ministrijas izstrādātajam Noteikumu projektam par grozījumiem Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 408
Šo atzinumu sagatavojušas vairākas nevalstiskās organizācijas, kas ir aktīvi iesaistītas Eiropas Savienības fondu uzraudzībā, tāpēc mūsu viedoklis balstās praktiskā pieredzē ar ES fondu projektu atlases un ieviešanas procesiem. Mūsuprāt, svarīgi, lai administratīvā sloga samazināšana nenotiktu uz caurskatāmības un ES fondu jēgpilnas ieguldīšanas un īstenošanas rēķina.
Mēs būtu gatavi atbalstīt Finanšu ministrijas piedāvātos grozījumus tikai tad, ja tiktu izpildīti divi papildus nosacījumi. Pretējā gadījumā šis piedāvājums nozīmētu, ka sabiedrībai būs vēl mazākas iespējas noskaidrot, kādēļ izvēlēta ierobežota projektu iesniegumu atlase (iepretī atklātam konkursam), kā un ar kādu pamatojumu izvēlēts/i investīcijas īstenotāji un vai izvēlēts labākais veids, kā šo investīciju īstenot (pareizākie kritēriji). Savā pieredzē esam saskārušies ar tādām ierobežotajām atlasēm, kur, mūsuprāt, konkurss būtu bijis piemērotāks īstenotāja atlases veids, kā arī kur bijis būtiski jākoriģē atbildīgās iestādes piedāvātie kritēriji/izpildes iecere. Ierobežotas projektu atlases jau šobrīd ir vislielākais necaurskatāmības un potenciāli nesaimnieciskas rīcības faktors ES kohēzijas fondu investīcijām.
MK noteikumu grozījumu projekts sniedz iespēju atbildīgajai iestādei kādai investīcijai neizvirzīt nekādus specifiskus kritērijus un atbilstības rādītājus, attiecīgi projektu nevirzot caur ES fondu Uzraudzības komiteju un apakškomiteju. Tas būtu attaisnojami tikai tad, ja izpildītos divi papildus noteikumi:
1) Uzraudzības komitejai un apakškomitejām tiktu savlaicīga dota iespēja iepazīties ar pilnu investīciju sarakstu, kur atbildīgā iestāde plāno noteikt ierobežotu projektu atlasi. Šis saraksts būtu jāapstiprina Uzraudzības komitejai. Par katru investīciju īsi jāapraksta, kādēļ ierobežota projektu atlase ir labāks risinājums par atklātu konkursu, kā tika/tiks noteikti projektu īstenotāji un vai izvērtētas alternatīvas šiem īstenotājiem. Proti, jāsaskaņo būtu saraksts ar plānotajām ierobežotas atlases investīcijām, tām pievienojot dažu teikumu skaidrojumu.
2) Atbildīgās iestādes saskaņotu ar Uzraudzības komiteju un apakškomiteju to investīciju sarakstu (tas var būt tas pats pirmajā punktā minētais saraksts tā paša saskaņošanas procesa ietvaros), kurām iestāde plāno piemērot tikai vienotos kritērijus un tādējādi nevirzīt katru atsevišķi caur apakškomitejām un Uzraudzības komiteju. Iestādes drīkstētu to nedarīt tad, ja tiktu saņemts pozitīvs lēmums no Uzraudzības komitejas.
Šāds risinājums ļautu sasniegt divus mērķus:
(1) iestādēm nevajadzēs katrai ierobežotas pieejamības atlasei virzīt dokumentāciju caur apakškomitejām un Uzraudzības komiteju. Apakškomitejas un Uzraudzības komiteja ar vienu lēmumu par saraksta apstiprināšu varēs lielāko daļu atbildīgās iestādes investīciju atbrīvot no šī saskaņošanas pienākuma. Par visām plānotajām ierobežotajām atlasēm, to potenciālajiem īstenotajiem un to, vai tiks/netiks izvirzīti kādi specifiski vērtēšanas kritēriji, katra iestāde varēs apakškomitejas informēt un Uzraudzības komitejā sarakstu saskaņot vienā saraksta apstiprināšanas procesā, nevis katru reizi par katru iniciatīvu ejot pēc saskaņojuma uz apakškomiteju un Uzraudzības komiteju.
(2) apakškomiteju un Uzraudzības komitejas locekļiem būs iespēja jau savlaicīgi iebilst tam, ka atbildīgā iestāde plāno kādu investīciju palaist ierobežotas atlases procesā un tam, ka attiecīgajā konkursā plānots nenoteikt specifiski izpildāmos kritērijus. Šīs domstarpības tiks identificētas un līdz ar to arī atrisinātas vēl ilgi pirms saskaņošanai tiks nodoti MK noteikumi par attiecīgo investīciju. Līdz ar to šādi tiktu mazināts administratīvais slogs, bet ne uz caurskatāmības un jēgpilnas ES fondu ieguldīšanas rēķina.
Kontaktpersona par šo atzinumu: Providus vadošā pētniece Iveta Kažoka (iveta.kazoka@providus.lv)
Piedāvātā redakcija
Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā"
