Atzinums

Projekta ID
23-TA-1407
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot minēto punktu, ņemot vērā anotācijas 8.sadaļas "Horizontālās ietekmes" 8.2. punktā "Cita informācija" norādīto, ka pasākumam nav ietekmes uz horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projektā lielākā izdevumu daļa paredzēta personāla atlīdzībai, atkārtoti lūdzam izvērtēt iespēju pārējām projekta īstenošanas izmaksām piemērot vienoto likmi 40% apmērā, ko aprēķina no 25.1.un 25.2.apakšpunktos norādītajām projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām (skat. Finanšu ministrijas vadlīnijas Nr. 1.1. “Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros”). Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 56.panta 1.punktu, piemērojot vienoto likmi 40% apmērā, dalībvalstij netiek prasīts veikt aprēķinu piemērojamās likmes noteikšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu. Atkārtoti lūdzam 25.1. un 25.2. apakšpunktā minētajām  projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām piemērot vienas vienības izmaksas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai metodikai, likmju aprēķinus balstot uz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, Ministru kabineta noteikumiem Nr.262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” un Sabiedrības integrācijas fonda darba samaksas noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt 25.3. apakšpunkta redakciju.
Vēršam uzmanību, ka pašreizējā redakcijā šis apakšpunkts pēc būtības paredz darba vietas aprīkojuma iegādes, īres, uzturēšanas un remonta izmaksas jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai tikai projekta īstenošanas personālam, tai skaitā ievērojot atsauci uz noteikumu projekta 23.1. apakšpunktā norādīto atbalstāmo darbību. Vienlaikus šajā punktā dota atsauce arī uz 23.3. apakšpunktu un projekta vadības personālu, tādējādi nav viennozīmīgi saprotams, vai šīs izmaksas attieksies tikai uz projekta īstenošanas personālu, vai arī projekta vadības personālu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka iepriekš sniegtais iebildums Finanšu ministrijas Vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" kontekstā, ja darbinieks ir pieņemts darbā saskaņā ar daļlaika noslodzes principu, ir jāvērtē aprīkojuma iegādes samērīgums. Piemēram, gadījumā, ja plānots, ka projekta īstenošanas laiks ir viens gads, un darbinieks tiek pieņemts darbā projektā, piemēram, uz pēdējiem trīs projekta īstenošanas mēnešiem, uzskatām, ka nav samērīgi attiecināt visu aprīkojuma iegādes izmaksu summu. Līdz ar to atkārtoti lūdzam precizēt MK noteikumu attiecīgā apakšpunkta redakciju, kā arī anotācijā papildināt ar skaidrojumu, ka tiks vērtēts aprīkojuma iegādes samērīgums attiecībā uz darbiniekiem, kuriem tiek piemērots daļlaika noslodzes princips.
Papildus iepriekš minētajam saskaņā ar augstāk norādīto vadlīniju 9.1.apakšpunktu, lūdzam vārdus "vai esošo darba vietu atjaunošanai" aizstāt ar vārdiem "vai gadījumos, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts".
Piedāvātā redakcija
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 25.4.apakšpunktu izteikt sekojošā redakcijā - iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi un atbilstoši metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai. Kā arī lūdzam atbilstoši precizēt anotācijā norādīto informācjiu.
Skaidrojam, ka plānotais projekta vadības un īstenošanas personāls tiek noteikts tajos pasākumos, kuru īstenošana tiek uzsākta pamatojoties uz informatīvo ziņojumu un atbilstoši norādītajai metodikai, likme ir piemērojama iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksām.
Piedāvātā redakcija
Iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi un atbilstoši metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka 23.1. apakšpunktā minētā darbība ir sociālā mentora un sociālā darbinieka pakalpojuma nodrošināšana mērķa grupai. Pasākuma atbalstāmās darbības neparedz mācību, semināru un konferenču organizēšanu. Lūdzam svītrot šo noteikumu punktu vai arī attiecīgi papildināt 23.punkta minētās atbalstāmās darbības un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot 30.punktu, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde. Valsts budžeta līdzekļi projekta īstenošanai plānojami atbilstoši 25.04.2023. Ministra kabineta noteikumu Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 5.punktā noteiktajai kārtībai.
Papildus lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam no anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" teikumu "Tiešās attiecināmās izmaksas ietver projekta īstenošanas un vadības personāla izmaksas, projekta īstenošanas personāla darba vietas aprīkojuma iegādes, īres, atjaunošanas, uzturēšanas un remonta izmaksas jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai, iekšzemes komandējumu, mācību, darba  braucienu izmaksas plānotā projekta vadības un īstenošanas personālam, pasākuma mācību, semināru, konferenču organizēšanas un ar to saistīto materiālu nodrošināšanas izmaksas, transporta izmaksas, tai skaitā nomas izmaksas." salāgot ar noteikuma 25.3.apakšpunktu, dzēšot vārdu "atjaunošanas".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiks apstrādāti mērķa grupas personas dati, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 noteiktā pienākuma izpildi, lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13.punktu ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot izziņas 3. punktā sniegto skaidrojumu, lūdzam iesūtīt precizētu 4.3.4. SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vārdus "politikas mērķa "Sociālāka un iekļaujošāka Eiropa, īstenojot Eiropas sociālo tiesību pīlāru" prioritārā virziena "Nodarbinātība un sociālā iekļaušana"", lai nodrošinātu atbilstību noteikumu projekta nosaukumam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām izteikt 8. punktu atbilstoši vadlīnijās Nr.1.4. "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" ieteiktajai redakcijai.

Piedāvātā redakcija
8. Pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
8.1. iznākuma rādītājs: nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmušas atbalstu – 1, tai skaitā līdz 2024.gada 31. decembrim - 1;
8.2. rezultāta rādītājs: patvēruma meklētāji un starptautiskās aizsardzības saņēmēji, kuriem veicināta sociālekonomiskā iekļaušana – 1 140.
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 15.punktā vārdu "arī". Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma regulējumu, projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs, ja tā projekta iesniegums ir apstiprināts.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam 17.punktu papildināt, norādot informāciju, kuru atbalstāmo darbību īstenošanai tiks slēgti sadarbības līgumi.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām pārcelt noteikumu projekta 20.punktu uz VI. Sadaļu "Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi", ievērojot to, ka šajā punktā minētie nosacījumi attiecas nevis uz prasībām finansējuma saņēmējam, bet pasākuma īstenošanas nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot vadošās iestādes vadlīnijās "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 20.punktu, 23.2.apakšpunktu un 25.7.apakšpunktu. Vienlaikus lūdzam attiecīgo informāciju par informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanu (komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumu ievērošanu), tostarp atsauces uz attiecīgajiem dokumentiem norādīt arī noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām pārcelt noteikumu projekta 21.punktu uz VI. Sadaļu "Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi", ievērojot to, ka šajā punktā minētie nosacījumi attiecas nevis uz prasībām finansējuma saņēmējam, bet pasākuma īstenošanas nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām precizēt apakšpunktu norādot, ka finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par projektā sasniegto šo noteikumu 8.punktā minētā rezultāta rādītāja vērtību
Piedāvātā redakcija
21.1. uzkrāj datus par projektā sasniegto šo noteikumu 8.2.2. apakšpunktā minēto rezultāta rādītāja vērtību;
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" rindkopas "Projekts nosaka kā tiešās attiecināmās izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanas izmaksas saskaņā ar Labklājības ministrijas izstrādātajām vadlīnijām “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)", nodrošinot, ka projekta ietvaros  tiek paredzētas: ..." 3.punktā ir paredzēti divi horizontālā principa rādītāji, savukārt noteikumu 21.2.apakšpunktā ir norādīti trīs. Lūdzam saskaņot informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt 21.2.2.apakšpunktā minētā rādītāja nepieciešamību, ņemot vērā, ka pasākuma atbalstāmās darbības neparedz mācību īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot 21.3.apakšpunktā atsauci uz 21.2.apakšpunktu, jo tas attiecināms uz horizontālā principa ”Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītājiem un papildināt apakšpunktu ar nosacījumu, ka datus sadarbības iestādē iesniedz reizi gadā.
Piedāvātā redakcija
21.3. uzkrāj datus par šo noteikumu 8.2.2. apakšpunktā norādītajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un reizi gadā iesniedz sadarbības iestādē pārskatu par projekta dalībniekiem atbilstoši normatīvajam aktam par Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
 
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka, lai nodrošinātu interešu konflikta riska neiestāšanos, tiks izstrādāta atbilstoša kārtība vai nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām pārcelt noteikumu projekta 22. punktu uz noteikumu projekta V sadaļu "Atbalstāmās darbības un izmaksas", ievērojot to, ka šajā punktā minētie nosacījumi attiecas nevis uz prasībām finansējuma saņēmējam, bet pasākuma ietvaros atbalstāmajām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam 25.6.apakšpunktā atstāt vienu atsauci uz vadošās iestādes izstrādāto metodiku “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodikas 1 km izmaksām darbības" un transporta nomas izmaksas nodalīt, ņemot vērā , ka šajā metodikā nav paredzēti transporta nomas izdevumi.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam pārskatīt 26. punkta redakciju, svītrojot vārdus "ja vien nav atgūstami saskaņā ar nacionālajiem tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā". Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem PVN ir attiecināmas izmaksas projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas kā 5 000 000 euro, savukārt darbībām, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000 euro (ieskaitot PVN) tās ir attiecināmas izmaksas gadījumos, kad tas nav atgūstams saskaņā ar PVN reglamentējošiem valsts tiesību aktiem.
Papildus rosinām tehniski precizēt drukas kļūdu vārdā "Regulas".
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot anotācijā minēto, ka "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" projekts "Dažādības veicināšana" ietvaros tika stiprināta sadarbība ar pašvaldībām, ko plānots īstenot arī 4.3.4.8. pasākuma ietvaros, lai tiktu izprastas mērķa grupas vajadzības un sniegts sociālekonomiskās iekļaušanās atbalsts arī pēc 4.3.4.8. pasākuma īstenošanas noslēgšanās", rosinām papildināt anotāciju, skaidrojot, kā tiks nodrošināta plānotā atbalsta ilgtspēja pēc 4.3.4.8. pasākuma noslēgšanās.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka sociālie darbinieki un sociālie mentori ir noteikti kā projekta īstenošanas personāls,  lūdzam izvērtēt vai nav papildināms anotācijas 3.sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvadlību budžetiem" 7.punkts "Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)". Vienlaikus lūdzam sniegt skaidrojumu, kādus pienākumus un kādas darbības ietvaros veiks 2 vadošie pētnieki.
Piedāvātā redakcija
-