Atzinums

Projekta ID
22-TA-2289
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
30.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
PAR: Iebildums (LLPA - 26.06.2023.)
Nedz Noteikumu Nr.628 grozījumu redakcija, nedz Noteikumu Nr.628 grozījumu Anotācija nesatur skaidrojumu par Rīgas valstspilsētas pašvaldības piedāvāto risinājumu, ka ir iespējama tehnisku kļūdu labošana teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma apspriestajā redakcijā  pēc pašvaldības iniciatīvas - konstatējot tehniskas kļūdas dokumenta redakcijā.
Nav ņemts vērā, jo par šo iepriekš tika sniegts skaidrojums:
“Pašvaldības plānošanas dokumenti, kuri tiek apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem, nedrīkst būt pretrunā Satversmei, likumiem un Ministru kabineta noteikumiem. Attiecīgi atkārtotai apspriedei par veiktajiem precizējumiem plānošanas dokumentos, kas izdarīti, lai nodrošinātu to atbilstību augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem, nav lietderības, jo šāda atkārtota apspriede nevar ietekmēt veikto precizējumu būtību. Tas pats attiecināms uz gadījumiem, kad mainījušies faktiskie apstākļi, piemēram, dabā vairs nepastāv objekts (būve vai cits objekts), kas ietekmē plānošanas dokumenta attiecīgās teritorijas saturu. Savukārt pārrakstīšanās kļūdas jau šobrīd iespējams labot, neorganizējot  atkārtotu sabiedrisko apspriedi.”


No Anotācijā ietvertā skaidrojuma teksta saprotams, ka grozījumu autori nav sapratuši piedāvātā risinājuma būtību. Rīgas valstspilsētas pašvaldība neapšauba nepieciešamību plānošanas dokumentam atbilst Satversmei, likumiem un Ministru kabineta noteikumiem. Piedāvāto grozījumu būtība izriet no plānošanas procesa komplicētības, īpaši lielās pašvaldībās, kas ir ne tikai valstspilsētas, bet pēc administratīvi teritoriālās reformas par teritoriāli lielām pašvaldībām ir kļuvuši arī jaunveidotie novadi. Ņemot vērā, ka teritorijas plānojums vai lokālplānojums tiek apstiprināts nevis kā vadlīnijas, bet kā stingri reglamentēts vietējais likums – saistošie noteikumi, šādā dokumentā pēc tā apstiprināšanās arī nelielu kļūdu labošana ir darbietilpīgs un garš process.

Ņemot vērā kvalificētu teritorijas plānošanas speciālistu trūkumu valstī un jo īpaši pašvaldībās un valsts līmenī noteikto prasību īsā laikā izstrādāt daudz attīstības plānošanas dokumentu jaunveidotajām pašvaldībām, tehnisku kļūdu un neprecizitāšu rašanās ir neizbēgama. Piedāvātā redakcija paredz iespēju šādas kļūdas labot pirms lokālplānojuma vai teritorijas plānojuma apstiprināšanas. Šobrīd Noteikumu VARAM interpretācija nozīmē, ka pēc publiskās apspriešanas nevar veikt nekādus precizējumus teritorijas plānojumā, kas neizriet no citu, ārpus pašvaldības esošo institūciju atzinumiem vai izmaiņām dabā,  bet, ja tādi ir veikti, tad teritorijas plānojums atkal ir publiski jāapspriež, tādējādi to leģitimizējot caur publiskās apspriešanas procesu. Šāda pieeja nozīmē to, ka publiskā apspriešana tiek rīkota nevis tāpēc, lai apspriestu sabiedrībai būtiskus jautājumus, bet lai spriestu par tehniskas dabas vai nebūtiskiem precizējumiem. Uzskatām, ka šāds nav Noteikumu Nr. 628 mērķis un ka pašvaldībām ir jābūt tiesībām piemērot Noteikumus Nr. 628 par teritorijas plānošanas kārtību saprātīgi un lietderīgi.

Līdz ar to, kā nebūtiski precizējumi un kļūdu labojumi ir atzīstami sekojoši gadījumi:
1) tehnisku kļūdu, nepilnību vai neprecizitāšu labojumi, t.i., netiek veiktas izmaiņas, kas skar teritorijas plānojuma būtību;
2) izmaiņas (ja tās nav tikai redakcionālas vai tehniskas), kas būtiski neietekmē plānojuma saturu un neskar trešo personu tiesiskās intereses;
3) gadījumi, kad veikto izmaiņu publiska apspriešana no sabiedrības interešu viedokļa nav būtiska un tā nebūtu varējusi novest pie citāda rezultāta – teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma  pilnveidošanas.

Šāda situācija, kad publiskā apspriešana vairs neatbilst savai būtībai – iesaistīt sabiedrību plānošanas procesā degradē pašu plānojuma izstrādes ideju. Vēršam uzmanību ka iepriekš (2019.gadā) arī Ministrijas speciālisti atzina šo situāciju un aicināja pašvaldības un teritorijas plānotājus sniegt priekšlikumus situācijas uzlabošanai. Ņemot vērā iepriekšminēto, un situācijā, ja VARAM grib pieturēties pie piesardzības principa, izsakām priekšlikumu atgriezties pie jau iepriekš pastāvējušā normatīvā regulējuma Ministru kabineta 16.10.2012. noteikumos Nr.711 “Noteikumi par pašvaldību teritoriju attīstības plānošanas dokumentiem” (turpmāk – noteikumiem Nr.711), ieviešot šīs prasības noteikumos Nr.628, attiecīgi pielāgojot to esošajai numerācijai un tekstam.

Noteikumi Nr.711:
92. Pēc publiskās apspriešanas un šo noteikumu 89.punktā minēto atzinumu saņemšanas pašvaldība izvērtē publiskās apspriešanas rezultātus un izstrādes vadītāja sagatavoto ziņojumu, kurā ietverts pārskats par institūciju atzinumiem un saņemtajiem priekšlikumiem un iebildumiem, to vērā ņemšanu vai noraidīšanu, kā arī noraidījuma pamatojums, veic nepieciešamos precizējumus teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma pilnveidotajā redakcijā un pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
92.1. apstiprināt teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma galīgo redakciju un iepazīstināt ar to sabiedrību;
92.2. pilnveidot teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma redakciju atbilstoši institūciju atzinumiem un publiskās apspriešanas rezultātiem, ievērojot šo noteikumu 88., 89. un 90.punktā noteikto kārtību;
92.3. atcelt lēmumu par izstrādātās redakcijas apstiprināšanu un izstrādāt to no jauna atbilstoši jaunam darba uzdevumam, ievērojot šajā nodaļā noteiktās prasības.
93. Ja tiek pieņemts šo noteikumu 92.1.apakšpunktā minētais lēmums, pašvaldība nodrošina teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma galīgās redakcijas publiskošanu, ievietojot to TAPIS un pašvaldības tīmekļa vietnē un izziņojot citos sabiedrībai pieejamos veidos, kā arī norāda termiņu, kas nav īsāks par trim nedēļām, kurā sabiedrībai ir iespēja iepazīties ar teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma galīgo redakciju.
94. Pēc šo noteikumu 93.punktā minēto prasību izpildes pašvaldība ar saistošajiem noteikumiem apstiprina teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumus un grafisko daļu – funkcionālo zonējumu, novada pilsētu, novada pagastu un ciemu robežas.


Šādā kārtībā plānošanas process kļūst jēgpilnāks tā noslēdzošajā daļā, ļaujot veikt plānošanas dokumenta publisko apspriešanu pēc būtības nevis formāli un  nevajadzīgi to nepagarinot, bet vienlaikus sabiedrībai un nekustamo īpašumu īpašniekiem ir iespējas iepazīties ar precizēto plānojuma vai lokālplānojuma redakciju un, nepieciešamības gadījumā, tā var aizstāvēt savas intereses gan informējot pašvaldību pirms saistošo noteikumu pieņemšanas, gan arī pēc tās, apstrīdot pašvaldības izdotos saistošos noteikumus Teritorijas attīstības plānošanas likuma 27.panta kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-