Atzinums

Projekta ID
24-TA-2172
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
21.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Izvērtējuma 5. sadaļā Priekšlikumi turpmākai rīcībai 29.priekšlikums nosaka: “Aizstāt pasākumu 4.3.4. “Veikt pētījumu par ūdeņraža degvielas izmantošanas attīstības scenārijiem Latvijā, izmaksu ziņā efektīvākajiem risinājumiem atjaunojamā ūdeņraža nodrošināšanai transporta sektorā, izvērtējot piemērotāko ūdeņraža izgatavošanas, uzpildes staciju veidus, piegādes iespējas, ņemot vērā šajā jomā pieņemto ES politiku” ar pasākumu “Izstrādāt valsts regulējumu par alternatīvo degvielu tirgus attīstību un attiecīgās infrastruktūras ieviešanu”, izpildes termiņš – 01.07.2025., atbildīgā institūcija SM, līdzatbildīgās institūcijas KEM, EM un FM.”
Lūdzam neiekļaut Ekonomikas ministriju kā līdzatbildīgo institūciju. Ekonomikas ministrijai nav tiešas atbildības šajā jautājumā. Atbildība būtu jāsadala starp SM un KEM.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ziņojuma 3.1.4. pasākuma “Izstrādāt priekšlikumus multimodālo un intermodālo kravu pārvadājumu attīstībai, nodrošinot dažādu transporta veidu priekšrocību izmantošanu” līdzšinēji veiktie pasākumi neietver pasākumu kopumu, kurā faktiski būtu ietverti risinājumi kravu pārvadājumu pārorientācijai un pie kuriem nepieciešams mērķtiecīgi strādāt gan īstermiņā, gan ilgtermiņā. Ziņojumā tiek norādīts kā viens no potenciālajiem attīstības virzieniem varētu būt t.s. “sauso ostu” attīstība industriālajās zonās un rūpnieciskajās un ražošanas teritorijās, nodrošinot tos ar atbilstošiem dzelzceļa pieslēgumiem. Ņemot vērā minēto aicinām pie uzdevuma izpildes iesaistīt arī Ekonomijas ministriju, paredzot izstrādāt prioritāšu un pasākumu kopumu veicamajiem darbiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot Ekonomikas ministrijas iesaistes lomu 2.1.3. pasākumā “Izstrādāt un ieviest Latvijas interesēm atbilstošu Rail Baltica dzelzceļa līnijas un apkalpes vietu pārvaldības modeli”, vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrija līdz šim nav bijusi iesaistīta pasākumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot  Ekonomikas ministrijas iesaistes lomu 2.1.2. pasākumā “Īstenot Salaspils intermodālā kravu pārkraušanas termināļa attīstību, nosakot pārvaldības modeli, piesaistot operatoru, uzsākot būvniecību un nodrošinot konkurētspējīgu attīstību sasaistē ar kaimiņvalstīm un citiem transporta veidiem Latvijā”, vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrija līdz šim nav bijusi iesaistīta pasākumā. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aicinām papildināt Izvērtējuma 1.2. sadaļu "Rīcības virzieni, uzdevumi un pasākumi" 4.3.1. pasākuma "Alternatīvo degvielu infrastruktūras attīstīšana un uzturēšana (t.sk. ETL uzlādes vietas, ūdeņraža, CNG un LNG uzpildes stacijas)" ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2024/1275 par ēku energosniegumu (pārstrādāta redakcija) 14. panta "Ilgtspējīgas mobilitātes infrastruktūra" prasībām, un kā tas atsaucas uz 4.3.1. pasākumā minētajām atbalsta programmām, piemēram, modernizācijas fonda atklātā projektu iesniegumu konkursa “Energoefektivitātes paaugstināšana transporta sektorā – atbalsts elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai” ietvaros. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ievērojot transporta attīstības pamatnostādņu 2021.-2027.gadam starpposma izvērtējuma (turpmāk - izvērtējums) 3. sadaļas "Politikas ietekmes novērtējums" apakšsadaļas "Vide" minēto, ka valstī ir nepieciešams būtiski palielināt atjaunīgas enerģijas īpatsvaru enerģijas sektorā un norādīto atsauci uz 2018. gada 11. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2018/2001, kas paredz katram ES dalībvalsts degvielas piegādātājiem noteikt pienākumu nodrošināt, ka transporta nozarei piegādāto atjaunīgo degvielu un atjaunojamo energoresursu elektroenerģijas daudzums ir tāds, kā rezultātā līdz 2030. gadam tiek sasniegts atjaunojamās enerģijas īpatsvars enerģijas galapatēriņā transporta nozarē vismaz 29 % apmērā, aicinām izvērtēt Izvērtējuma 3. sadaļas "Politikas ietekmes novērtējums" apakšsadaļu "Administratīvais slogs un ar to saistīto izmaksu apjoms" minēto, ka Transporta attīstības pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam (turpmāk - Pamatnostādnes) izvērtējumā nav konstatēts, ka kāds no Pamatnostādnēm iekļautajiem uzdevumiem/pasākumiem ir radījis papildu administratīvo slogu trešajām pusēm. 
 
Papildus minētajam, ievērojot, ka Izvērtējumā ir iekļauta atsauce uz ārējo normatīvo aktu, kas ir saistošs Latvijai, kā arī Izvērtējuma 3. sadaļas "Politikas ietekmes novērtējums" apakšsadaļas "Tiesību norma sistēma un Latvijas starptautiskās saistības" minētajam, ka ar Eiropas zaļo kursu un tā praktisku ieviešanu saistīti vairāki Pamatnostādņu uzdevumi, aicinām papildināt Izvērtējumu ar iespējamiem risinājumiem un aptuveno administratīvo slogu saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2024/1275  par ēku energosniegumu (pārstrādāta redakcija) 14. pantu "Ilgtspējīgas mobilitātes infrastruktūra" ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām ņemt vērā, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/1275 (2024. gada 24. aprīlis) par ēku energosniegumu paredz vairākas aktivitātes, kas saistās ar elektroauto uzlādes punktu ierīkošanu, kā arī velosipēdu stāvvietām un velostatīviem.
Piedāvātā redakcija
-