Projekta ID
24-TA-3031Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
3.
Iebildums
Likumprojekta “Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā” 4.1 panta otrā daļa paredz, ka Fonda administrācija ir tiesīga no valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī privātpersonām saņemt, apstrādāt un iekļaut Reģistrā informāciju par parādnieku, kas raksturo parādnieka sociālo un finansiālo stāvokli, kā arī citu informāciju, kas var liecināt par parādnieka spēju atmaksāt parādu. Ne no likumprojekta, ne no likumprojekta anotācijas neizriet, kādu konkrētu informāciju (datus) Uzturlīdzekļu garantijas fonds plāno saņemt no iestādēm, kā arī no kurām iestādēm plānots saņemt informāciju.
Lūdzam papildināt likumprojektu vai tā anotāciju, norādot sniedzamās informācijas apjomu un institūcijas, no kurām plānots saņemt informāciju.
Lūdzam papildināt likumprojektu vai tā anotāciju, norādot sniedzamās informācijas apjomu un institūcijas, no kurām plānots saņemt informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Norādām, ka likuma “Uzturlīdzekļu garantiju fonda likums” mērķis ir nodrošināt, lai tiktu īstenotas bērna tiesības uz sociālo nodrošinājumu un veicināta bērna izglītības iegūšana, no uzturlīdzekļu garantiju fonda nodrošinot uzturlīdzekļu izmaksas likumā noteiktajā apmērā, savukārt ar sagatavotā likumprojekta 4. punktu tiek paredzētas Fonda administrācijas tiesības piešķirt finansējumu valsts un pašvaldību iestādēm darbam ar parādniekiem. Ņemot vērā, ka anotācijā nav sniegta informācija, vai regresa kārtībā atgūstamie līdzekļi palielināsies, kā arī vai ir izvērtēts samērīgums starp plānotajiem izdevumiem un iespējamo ieguvumu: vai jauno pasākumu ieviešana būtiski palielinās atgūstamo parādu apjomu. Norādām, ka tādu likumprojektu virzīšana, kas nav pamatota ar ieņēmumu palielinājumu, bet paredz finansējuma novirzīšanu jaunu izdevumu segšanai, nav atbalstāma, ievērojot, ka atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojumā Nr. 179 “Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku” noteiktajam likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas procesā tiek noteikti divi vidēja termiņa budžeta prioritārie attīstības virzieni – aizsardzība un demogrāfija, un attiecīgi, lai nodrošinātu trūkstošo finansējumu šīm nozarēm, ministrijām ir uzdots veikt savu nozaru budžetu izdevumu analīzi, sagatavojot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai, tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka Fiskālās disciplīnas padome uzraudzības ziņojumos ir vērsusi uzmanību uz Uzturlīdzekļu garantiju fonda (turpmāk - Fonds) darbību, kas veido fiskālo slogu valsts budžetam, kaut arī nav uzskatāms par fiskālo risku fiskālo risku vispārējās vadības izpratnē. Un atbilstoši anotācijai, Fonda administrācija katru mēnesi no Fonda izmaksā vidēji 4,1 miljonu euro, nodrošinot ar uzturlīdzekļiem gandrīz 34 tūkstošus bērnu un kopējais parāda apmērs valstij šobrīd pārsniedz 345 miljonus euro. Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju vai un kādā veidā likumprojektā paredzētie grozījumi var ilgtermiņā samazināt slogu uz valsts budžetu, kā arī ar izvērtējumu par uzkrātā parāda atgūstamības iespējamību.
Piedāvātā redakcija
-
