Atzinums

Projekta ID
22-TA-2277
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
30.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Izglītības un zinātnes ministrija uztur spēkā iebildumus, kas izteikti š.g. 9. augusta atzinumā.
1. iebildums: Audžuģimenes misija ir nodrošināt bērnam ģimenisku vidi. Vienlaikus informatīvajā ziņojumā netiek atspoguļots, cik bērnu no audžuģimenēm, kuriem ir speciālās vajadzības, izglītību iegūst speciālās izglītības iestādēs un izmanto speciālās izglītības iestādes internāta pakalpojumus visas nedēļas ietvaros. No Valsts izglītības informācijas sistēmas šādi dati nav izgūstami. Šī problemātika ir konstatēta, Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvjiem apmeklējot speciālās izglītības iestādes 2022. gada pirmajā pusgadā. Proti, finansējums par bērniem, kuri izglītību iegūst speciālās izglītības iestādē un izmanto šīs izglītības iestādes internāta pakalpojumus, 100% apmērā tiek aprēķināts no valsts budžeta. Lūdzam informatīvajā ziņojumā atspoguļot datus par bērniem no audžuģimenēm, kuri izglītību iegūst speciālās izglītības iestādē un izmanto internāta pakalpojumus un skaidrot iemeslus, kādēļ audžuģimene nenodrošina šī bērna nogādāšanu uz izglītības iestādi un atpakaļ no tās katru dienu. Lūdzam skaidrot, kā Labklājības ministrija plāno monitorēt šo problemātiku un novērst bērnu no audžuģimenēm nepamatotu ievietošanu speciālās izglītības iestādes internātā, kā tiks gādāts, ka audžuģimenes pilda savu misiju un nodrošina bērnam ģimenisku vidi. Atbilstoši minētajam lūdzam arī skaidrot, vai un kā Labklājības ministrija plāno veikt izmaiņas pabalstu apmēros un to izmaksā audžuģimenēm, kurās ievietotais bērns par valsts budžeta līdzekļiem visu nedēļu uzturas speciālās izglītības iestādes internātā, vienlaikus arī audžuģimenei saņemot valsts budžeta līdzekļus par šo bērnu.
2. iebildums: Informatīvā ziņojuma 45. lpp. priekšlikumu kopsavilkumā ārpusģimenes aprūpes sistēmas pilnveidei 17. priekšlikuma 1. punktā norādīts, ka plānots palielināt sociālās garantijas bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, nodrošinot, ka apliecības sociālo garantiju saņemšanai ir tiesīgi saņemt pilngadību sasniegušie bāreņi un bez vecāku gādības palikušie jaunieši, kuri apgūst izglītības programmu. No informatīvajā ziņojumā norādītās informācijas izriet, ka jebkurš pilngadību sasniedzis bārenis un bez vecāku gādības palicis bērns bez nosacījumiem ir tiesīgs saņemt sociālo garantiju apliecību. Tomēr vēršam uzmanību, ka šādi (pretēji iepriekšējiem nosacījumiem) pilngadību sasniegušam bāreņa un bez vecāku gādības palikuša bērna motivācija iestāties izglītības iestādē kādā no izglītības programmām var būt saistīta tikai ar labuma gūšanu, kas izriet no sociālo garantiju apliecības saņemšanas, neveicinot motivāciju apgūt izglītību. Vienlaikus arī šādi var tikt nelietderīgi tērēti valsts budžeta līdzekļi.


Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu, ņemot vērā iebildumos norādīto informāciju, un atspoguļojot Labklājības ministrijas darbības.
Norādām, ka līdzīga situācija, kā tika atzīmēta par speciālās izglītības iestādēm ir attiecināma arī uz profeisonālās izglītības iestādi - Smiltenes tehnikuma Alsviķu teritoriālo struktūrvienību, kur tiek uzņemtas personas ar funkcionāliem traucējumiem, kuriem par simbolisku maksu 4,25 EUR mēnesī tiek nodoršināta dienesta viesnīca un apmaksāta ēdināšana 4 reizes dienā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Izglītības un zinātnes ministrija izsaka priekšlikumu pārskatīt dokumentu no pareizrakstības un teksta stilistikas viedokļa. Piemēram, dokumenta  2. lpp rindkopa beidzas ar komatu, 12. lpp pirmās rinkopas otrais teikums nav saprotams, 37. lpp pirmajā rindkopā divreiz atkārtojas viens un tas pats teikums. 
Piedāvātā redakcija
-