Atzinums

Projekta ID
22-TA-1983
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 3. punkta atbilstību Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajai  un otrajai daļai kontekstā ar projekta 2.punktu (ja komisija atbilstoši jaunajam regulējumam tiesiski sāk darboties 2023. gada 1. janvārī un ņemot vērā laiku, lai nodrošinātu projekta 1.11. apakšpunktā paredzēto). Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projektu un aizpildīt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšpunktā ir sniegta informācija par sporta nozares finansēšanas pārvaldības un administratīvās pārvaldības modeļa reformu. Tāpat ir norādīts, ka izvērsta informācija ir sniegta informatīvajā ziņojumā, papildus informācija un pamatojums šajā jautājumā anotācijā netiek sniegts. Vēršam uzmanību, ka informatīvajā ziņojumā "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" nav sniegts detalizēts pamatojums un skaidrojums par attiecīga uzdevuma deleģēšanu biedrībai "Latvijas Sporta federāciju padome", proti, atbilstība Valsts pārvaldes iekārtas likuma 41. panta otrās daļas 4. punktam un 40. panta otrajai daļai. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43. panta pirmajai daļai, deleģējot pārvaldes uzdevumu, ārējā normatīvajā aktā nosaka iestādi, kuras padotībā atrodas pilnvarotā persona attiecībā uz konkrētā uzdevuma izpildi. Savukārt minētā likuma 45. panta pirmā daļa paredz, ka par tiešās pārvaldes iestādes kompetencē esošu pārvaldes uzdevumu deleģēšanu uz laiku līdz trim gadiem lemj Ministru kabineta loceklis, kura padotībā atrodas iestāde, kas slēdz līgumu. Par deleģēšanu uz ilgāku laiku lemj Ministru kabinets. Pārvaldes uzdevumu var deleģēt ar  līgumu, ja tas paredzēts ārējā normatīvajā aktā.
Tāpat anotācijā nav sniegts izvērtējums noteikumu projektā paredzētā regulējuma atbilstībai Sporta likuma un Administratīvā procesa likuma kontekstā (piemēram, pēc analoģijas ar Sporta likuma 10.1 panta otro, trešo un ceturto daļu), ņemot vērā, ka turpmāk biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome" pieņems attiecīgus lēmumus.
Līdz ar to ir veicams attiecīgs izvērtējums, precizējot projektu un papildinot anotāciju (piemēram, anotācijas 7. sadaļa nav aizpildīta).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšpunktā ir sniegta informācija, ka Izglītības un zinātnes ministrijas vērtējumā regbija valsts izlases turpmāk vairs nebūtu atzīstamas par prioritāri finansējamām valsts izlasēm. Minētais pamatojams gan ar faktu, ka Olimpiskajās spēlēs no regbija ir tiesības piedalīties tikai regbija-7 izlasēm (nevis regbija-15 izlasēm), kā arī faktu, ka regbija valsts izlašu sportiskais līmenis neatbilst tam, lai tās objektīvi varētu atzīt par prioritāri finansējamām valsts izlasēm.
Lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētāku pamatojumu noteikumu projektā paredzētajam regulējumam, kas attiecas uz regbija valsts izlasēm. Vēršam uzmanību, ka Sporta likuma 13. panta piektā daļa paredz, ka valsts finansiāli nodrošina valsts izlases komandu sporta spēlēs sagatavošanos un piedalīšanos Eiropas un pasaules čempionātu un Olimpisko spēļu atlases turnīros un finālsacensībās Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Tātad minētais regulējums nav attiecināms tikai uz piedalīšanos Olimpiskajās spēlēs. Papildus minētais neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 819 "Kārtība, kādā valsts finansiāli nodrošina valsts izlases komandu sporta spēlēs sagatavošanos un piedalīšanos Eiropas un pasaules čempionātu un olimpisko spēļu atlases turnīros un finālsacensībās" 2. un 3. punktā (kas aptver arī jauniešu un junioru izlases) paredzētajam mērķim. Līdz ar to ir sniedzams detalizētāks ietekmes izvērtējums, proti, kā minētais skars visas regbija izlases.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam aizpildīt sadaļu "Problēmas apraksts", jo tā nav aizpildīta, attiecīgi pārstrukturējot ietverto informāciju sadaļā "Pašreizējā situācija".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 1.5.apakšpunktu, jo tas nav aizpildīts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 6. sadaļā projekta autoram sākumā jāatzīmē, vai tiesību akta projektam ir jānodrošina sabiedrības līdzdalība. Ja tiek norādīts, ka sabiedrības līdzdalība nav jānodrošina, šī izvēle ir jāpaskaidro iznirstošā laukā "Skaidrojums". Lūdzam attiecīgi precizēt anotāciju, jo no esošās informācijas nav saprotams, kāpēc sabiedrības līdzdalība nav jānodrošina. Vēršam uzmanību, ka arī ne uzskaitītajos (saistītajos) projektos, ne to anotācijās nav sniegta informācija, kāpēc sabiedrības līdzdalība nav nodrošināma.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt sabiedrības līdzdalības pietiekamību projekta izstrādē. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība"  7. punktam sākotnējās ietekmes izvērtēšanas procesā ievēro normatīvos aktus par sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas procesā, nodrošinot mērķtiecīgu sabiedrības līdzdalību un, ja iespējams, izvērtēšanā iesaistot to sabiedrības grupu pārstāvjus, kuras ietekmēs projekts, vai šo sabiedrības grupu intereses pārstāvošās biedrības un nodibinājumus. Arī saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta septīto daļu un 48. panta otro daļu valsts pārvaldes pienākums ir informēt sabiedrību par savu darbību; tas attiecas it īpaši uz to sabiedrības daļu un tām privātpersonām, kuru tiesības vai tiesiskās intereses īstenotā vai plānotā darbība skar vai var skart (piemēram, sporta federācijas, kuras skar noteikumu projektā paredzētās izmaiņas).
Anotācijā nav sniegta arī informācija, vai projekta izstrādē ir iesaistīta sabiedrības mērķgrupa, kas ir minēta anotācijas 7.1. apakšpunktā (biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome") un vai tā atbalsta projektā paredzēto.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam būtiski precizēt anotācijas 7. sadaļu atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā noteiktajām prasībām. Vēršam uzmanību, ka informatīvajā ziņojumā "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) nav ietverts detalizēts ietekmes izvērtējums minētajām institūcijām kontekstā ar šo projektu. Noteikumu projekts paredz, ka turpmāk iesniegumu par valsts finansējumu saņems biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome", kas attiecīgi arī izskatīs iesniegumus, pieņems lēmumus, informēs par pieņemto lēmumu, pieprasīs papildus informāciju, slēgs līgumus utt. Līdz ar to attiecīgais regulējums ietekmē gan Izglītības ministrijas, gan minētās biedrības administratīvo slogu, gan arī minēto  institūciju funkcijas un uzdevumus (tai skaitā paredzēto par uzdevumu deleģēšanu biedrībai "Latvijas Sporta federāciju padome"). Vēršam uzmanību, ka administratīvo izmaksu novērtējumu valsts un pašvaldību institūcijai aprēķina, sākot no 1 euro.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
4.2. Cita informācija
Priekšlikums
Ierosinām anotācijas 4.2. apakšpunktā minēt saistītos projektus - informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) un Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 21. septembra noteikumos Nr. 899 "Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normu piemērošanas kārtība"" (22-TA-1987).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt grozījumus, jo nav saprotams, par kādu ministriju ir runa (iepriekš Izglītības un zinātnes ministrijas saīsinājums ir aizstāts ar biedrības saīsinājumu).
Piedāvātā redakcija
-