Atzinums

Projekta ID
23-TA-404
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 4.3.apakšsadaļas “Trešais risinājuma variants – pilnveidot invaliditātes novērtēšanas pieeju, vienlaikus pilnveidojot atbalsta pakalpojumus invaliditātes seku mazināšanai” punktā “Piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti pabalsta pilnveide” tiek paredzēts, ka piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti apmērs un valsts atbalsta ar celiakiju slimiem bērniem apmērs tiks regulāri (reizi trijos gados) pārskatīts atbilstoši sociālekonomiskai situācijai valstī, t.i. sasaistot to ar patēriņa cenu izmaiņām. Neatbalstām, ka konceptuālā ziņojuma projektā minētais piemaksas un valsts atbalsta apmērs tiks piesaistīts mainīgai vērtībai - patēriņa cenu izmaiņu prognozei, un uzskatām, ka to apmēru pārskatīšanu var veikt, sagatavojot gadskārtējo valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojektu, LM iesniedzot attiecīgu pieteikumu prioritārajam pasākumam un jautājumu izskatot Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Ņemot vērā minēto, precizējams konceptuālā ziņojuma projekts un tā 1.pielikums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Atbilstoši konceptuālā ziņojuma projekta 2. un 3.variantam paredzēts, ka invaliditātes ekspertīzes procesa nodrošināšanai VDEĀVK būs nepieciešamas papildu divas ārstu amata vietas. Ņemot vērā Valsts sekretāru sanāksmes 30.03.2023. protokola Nr.12 4.§ 1.punktā noteikto, ka tiesību aktu projekti, kuru turpmākai ieviešanai būs nepieciešama papildu pastāvīgu amata vietu izveide obligāti saskaņojami ar Valsts kanceleju, uzskatām, ka būtisks ir Valsts kancelejas viedoklis.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka konceptuālā ziņojuma projekta 4.3.sadaļas “Trešais risinājuma variants – pilnveidot invaliditātes novērtēšanas pieeju, vienlaikus pilnveidojot atbalsta pakalpojumus invaliditātes seku mazināšanai” apakšsadaļas “Asistenta pakalpojuma izglītības iestādē pilnveide” pēdējā rindkopā (51.lpp.) minētais, ka vērtējama iespēja asistenta pakalpojumu izglītības iestādē nodrošināt, nesaistot to ar invaliditātes statusu, veido pretrunu ar asistenta pakalpojuma nodrošināšanas izglītības iestādē mērķi, kas ir minēts Invaliditātes likumā, kā arī nesniedz skaidru priekšstatu par asistenta pakalpojuma nepieciešamību izglītības iestādē, ja tas netiek saistīts ar izglītojamā invaliditātes statusu. Līdz ar to aicinām izvērtēt, vai šī rindkopa ir saglabājama konceptuālā ziņojuma projektā. Savukārt, saglabājot šo rindkopu, lūdzam papildināt ar skaidrojumu, novēršot pretrunu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 2.sadaļas “Pašreizējās situācijas apraksts” 2.1.apakšsadaļā “Spēkā esošais regulējums” norādīts, ka visiem bērniem, nosakot invaliditāti, tiek noteikts “bērns ar invaliditāti” statuss, lietojot 7.atsauci, kurā norādīts: “Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumu Nr.805 “Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi” 19.1.apakšpunkts”. Ņemot vērā, ka minēto MK noteikumu 19.1.apakšpunkts paredz, ka, ja invaliditāte vai darbspēju zaudējums ir noteikts personai pēc 18 gadu vecuma, lēmumā tiek norādīts invaliditātes cēlonis – “slimība no bērnības”, pamatojoties uz medicīniskiem vai citiem dokumentiem, kuri bija vai varēja būt par pamatu invaliditātes noteikšanai bērnam līdz 18 gadu vecumam saskaņā ar kritērijiem, kādi attiecīgajā laika periodā normatīvajos aktos bija paredzēti invaliditātes noteikšanai, salāgojuma konceptuālā ziņojuma projektā sniegtā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Attiecībā par konceptuālā ziņojuma projekta 6.sadaļā “Sabiedrības viedoklis” norādīto, ka plānots, ka finansējums sabiedrības informēšanai tiks rasts ESF+ projekta ietvaros, lūdzam papildināt konceptuālā ziņojuma projektu, norādot kāda finansējuma ietvaros tiks nodrošināta sabiedrības informēšana, ja finansējums netiks rasts ESF+ projekta ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši konceptuālā ziņojuma projekta pielikumos sniegtajiem aprēķiniem papildu nepieciešamais valsts budžeta finansējums 3.risinājuma varianta Labklājības ministrijas pasākumu “Asistenta un pavadoņa pakalpojuma pašvaldībā pilnveide”, “Piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti pabalsta pilnveide” un “Valsts atbalsts ar celiakiju slimiem bērniem” īstenošanai tiek rēķināts pret likumprojektā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” plānoto finansējumu, nepieciešams 1.pielikuma ailē “Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums” norādīt plānoto finansējumu minētajiem pasākumiem atbilstoši likumprojektam “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam”, attiecīgi pievienojot atsauci.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 1.pielikuma 2. un 3.risinājuma varianta Labklājības ministrijas pasākumam “Papildu VDEĀVK noslodze invaliditātes ekspertīžu veikšanai atbilstoši pilnveidotajai invaliditātes novērtēšanas sistēmai bērniem” norādīta 8.atsauce, no kuras izriet, ka pasākums plānots no 01.09.2025., savukārt 4.atsaucē norādīts minētā pasākuma detalizēts aprēķins 12 mēnešu periodam, kurā iekļauts arī atvaļinājuma pabalsts un novērtēšanas prēmija. Minētajam pasākumam 2025.gadam norādīts nepieciešamais papildu finansējums, kas veido trešo daļu no pilnam gadam nepieciešamā finansējuma. Vēršam uzmanību, ka 2025.gadā pasākums tiks īstenots tikai 4 mēnešus, līdz ar to nav pamata aprēķinā iekļaut atvaļinājuma pabalstu un novērtēšanas prēmiju. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma projektu un tā 1.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 1.pielikumā “Ietekme uz valsts un pašvaldību budžetu” tiek norādīts papildu nepieciešamais finansējums Iekšlietu ministrijai, taču budžeta apakšprogramma, kurā finansējumus tiek plānots, ir Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogramma 04.03.00 “Probācijas īstenošana”, kā arī finansējums paredzēts Tieslietu ministrijas padotības iestādes – Valsts probācijas dienesta – informācijas sistēmas pilnveidei, lai saņemtu datus par bērnu ar invaliditāti (no 15 g.v.) funkcionēšanas ierobežojumu smaguma pakāpēm. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam atbilstoši precizēt norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projektā ietvertais 3. risinājuma variants paredz, pilnveidojot invaliditātes noteikšanas sistēmu bērniem un sākot gradēt funkcionēšanas ierobežojumus smaguma pakāpēs bērniem no 15 gadu vecuma, salāgot arī iedzīvotāju ienākuma nodokļa papildu atvieglojuma personām ar invaliditāti piemērošanu gadījumos, kad bērns ar invaliditāti uzsāk darba tiesiskās attiecības līdz 18 gadu vecumam. Konceptuālā ziņojuma projekta 52.lpp. minēts: "Lai bērniem ar invaliditāti piemērotu IIN atvieglojumus atbilstoši bērna funkcionēšanas ierobežojumu smaguma pakāpei, ir nepieciešams veikt grozījumus likumā "Par iedzīvotāju ienākumu nodokli" [..]".
Finanšu ministrijas ieskatā, likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" nav nepieciešams veikt grozījumus, bet grozījumi būs jāveic Ministru kabineta 1997. gada 8. aprīļa noteikumos Nr. 138 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa papildu atvieglojumiem personām ar invaliditāti, politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem". Tādējādi lūdzam konceptuālā ziņojuma projektā 52.lpp. aizstāt vārdus "nepieciešams veikt grozījumus likumā "Par iedzīvotāju ienākumu nodokli"" ar vārdiem "nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 1997. gada 8. aprīļa noteikumos Nr. 138 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa papildu atvieglojumiem personām ar invaliditāti, politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem"".
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam visā konceptuālā ziņojuma projektā lietot korektu terminu "iedzīvotāju ienākuma nodoklis" (attiecīgā locījumā), kā arī korektu likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" nosaukumu. Pašreiz konceptuālajā ziņojumā minētie termini ir iekļauti dažādi "iedzīvotāju ienākumu nodokļa", "iedzīvotāju ienākumu nodokļu", likums "Par iedzīvotāju ienākumu nodokli".  
Piedāvātā redakcija
-
11.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK rīkojuma projekta 2.punktu, precizējot likumprojektu nosaukumus uz “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums

Lūdzam lietot ziņojuma projekta 4.2. sadaļas "Otrais risinājuma variants – pilnveidot invaliditātes novērtēšanas pieeju, nemainot atbalsta sistēmu invaliditātes seku mazināšanai" apakšsadaļā "Invaliditātes informatīvās sistēmas pilnveide" jau pie saīsinājumiem atrunāto 4.3.6.2. pasākuma "Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei" projekta saīsinājumu, un neatrunāt to vairākas reizes ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums

Lūdzam norādīt ziņojuma projekta 3. sadaļas "ESF projekts “Bērnu invaliditātes noteikšanas sistēmas pilnveide”" pirmajā rindkopā ESF projekta Nr.9.1.4.3/16/I/001 "Bērnu invaliditātes noteikšanas sistēmas pilnveide" numuru, kā arī saīsinājumā turpmāk lietot projekta Nr., lai nejuktu ar cities ESF projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums

Ņemot vērā, ka 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.2. pasākumā "Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei" plānotais projekts vēl nav apstiprināts, tad aicinām ziņojuma projekta sadaļā "saīsinājum saraksts" lietot korektu 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.2. pasākuma "Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei" projekta saīsinājumu un tā atšifrējumu.
Piedāvātā redakcija

4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.2. pasākuma "Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei" paredzētais projekts - 4.3.6.2.pasākuma projekts.
15.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt konceptuālā ziņojuma projekta 4.2.apakšsadaļas “Otrais risinājuma variants – pilnveidot invaliditātes novērtēšanas pieeju, nemainot atbalsta sistēmu invaliditātes seku mazināšanai” punkta “Invaliditātes novērtēšana vecuma posmā no 15 – 17 gadiem (ieskaitot)” pirmajā rindkopā norādīto: “Šajā vecuma posmā, nosakot invaliditāti, tāpat kā to paredz Metodika vecuma posmā no 7 – 14 gadiem …”, jo minētā metodika paredz bērniem invaliditāti vērtēt no 7 – 13 gadiem un no 14 – 17 gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma projekta 4.2.apakšsadaļas “Otrais risinājuma variants – pilnveidot invaliditātes novērtēšanas pieeju, nemainot atbalsta sistēmu invaliditātes seku mazināšanai” punktā “Invaliditātes informatīvās sistēmas pilnveide” norādīto SAM numuru, ņemot vērā, ka norādot kopējo projekta finansējumu norādīts numurs “4.2.6.2.”, bet pārējā punktā tiek norādīts Nr. “4.3.6.2.”.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK 2019.gada 20.augusta noteikumi Nr.381 “Invaliditātes informatīvās sistēmas noteikumi” ir zaudējuši spēku, nepieciešams precizēt konceptuālā ziņojuma projekta 7.sadaļu “Tiesību aktu uzskaitījums, kuros veicami grozījumi”.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma projekta 2.pielikuma aili “Indikatīvi nepieciešamais papildu finansējums gadā”, papildinot, ka ailē norādītais finansējums ir 2026.gadam un turpmākiem gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma projekta 6.pielikuma 1.atsaucē norādīto prioritārā pasākuma nosaukumu uz “Atbalsta pasākumi ģimenēm un bērniem”.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Aicinām Tieslietu ministriju izvērtēt iespēju papildu nepieciešamo finansējumu Valsts probācijas dienesta informācijas sistēmu pilnveidei 2 468 euro apmērā 2025.gadā nodrošināt tai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros, ņemot vērā, ka papildu nepieciešamā finansējuma summa ir neliela, atbilstoši precizējot konceptuālā ziņojuma projektu un tā 1.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt konceptuālā ziņojuma projekta 51. un 52. lpp. minēto informāciju par iedzīvotāju ienākuma nodokļa papildu atvieglojuma piemērošanu personām ar invaliditāti atbilstoši Finanšu ministrijas piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
"IIN papildu atvieglojuma piemērošana personām ar invaliditāti

Pilnveidojot invaliditātes noteikšanas sistēmu bērniem, un sākot gradēt funkcionēšanas ierobežojumus smaguma pakāpēs bērniem no 15 gadu vecuma (skatīt "Invaliditātes vērtēšana trīs vecuma posmos"), LM ieskatā varētu tikt salāgota arī IIN papildu atvieglojuma piemērošana gadījumos, kad bērns ar invaliditāti uzsāk darba tiesiskās attiecības līdz 18 gadu vecumam.
Saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu"65 sociālajai apdrošināšanai obligāti ir pakļauti visi 15 gadu vecumu sasniegušie darba ņēmēji. Savukārt saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"66 nodokļu maksātājam, personai ar invaliditāti, ir paredzēts IIN papildu atvieglojums šādā apmērā:
- 1 848 euro gadā – personai, kurai noteikta I vai II invaliditātes grupa;
- 1 440 euro gadā – personai, kurai noteikta III invaliditātes grupa67.
Līdz ar to, ja bērns ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam stājas darba tiesiskajās attiecībās, viņam kā personai ar invaliditāti pienākas IIN papildu atvieglojums kā strādājošai personai.
Arī līdz šim ir bijušas neskaidrības IIN papildu atvieglojuma piemērošanā gadījumos, kad bērns ar invaliditāti uzsāka darba tiesiskās attiecības līdz 18 gadu vecumam, jo IIN papildu atvieglojuma apmērs ir atkarīgs no personai noteiktās invaliditātes smaguma pakāpes, savukārt bērniem invaliditāte netiek iedalīta smaguma pakāpēs. Līdz šim šādos gadījumos bērniem ar invaliditāti tika piemērots zemākais IIN papildu atvieglojuma apmērs (1 440 euro gadā), t.i., kāds tiek piemērots personām ar III invaliditātes grupu. Līdz šim IIN papildu atvieglojuma piemērošana bērniem ar invaliditāti ir bijis nesakārtots jautājums, bet, ieviešot pieeju funkcionēšanas ierobežojumu smaguma novērtēšanā, tas tiks sakārtots.
Līdz ar to, pilnveidojot invaliditātes novērtēšanas sistēmu, vienlaikus jānodrošina IIN papildu atvieglojuma piemērošana bērniem ar invaliditāti no 15 gadu vecuma tādā pašā apmērā kā pilngadīgām personām.
Lai bērniem ar invaliditāti piemērotu IIN papildu atvieglojumu atbilstoši bērna funkcionēšanas ierobežojumu smaguma pakāpei, ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 1997. gada 8. aprīļa noteikumos Nr. 138 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa papildu atvieglojumiem personām ar invaliditāti, politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem", kā arī jāpilnveido VID informācijas sistēmas, iestrādājot tajā informāciju par bērniem ar invaliditāti noteikto funkcionēšanas ierobežojumu smaguma pakāpi."
 
65 Likums "Par valsts sociālo apdrošināšanu" 5. panta pirmā daļa
66 Likums "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 13. panta pirmās daļas 4. punkts
67 Ministru kabineta 1997. gada 8. aprīļa noteikumi Nr. 138 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa papildu atvieglojumiem personām ar invaliditāti, politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem" https://likumi.lv/ta/id/42990
 
22.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ierosinām konceptuālā ziņojuma projekta saturā (2.lpp.) aizstāt vārdus "iedzīvotāju ienākumu nodokļa papildu atvieglojumu piemērošana" ar vārdiem "iedzīvotāju ienākuma nodokļa papildu atvieglojuma piemērošana personām ar invaliditāti", lai uzreiz jau no konceptuālā ziņojuma satura būtu skaidrs par kādu iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu konceptuālajā ziņojumā minēts.
 
Piedāvātā redakcija
-