Atzinums

Projekta ID
25-TA-1946
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojumā sniegt pamatojumu, kāpēc līdzfinansējums projekta īstenošanai netiek segts no VAS “Latvijas dzelzceļš” līdzekļiem, bet tiek pieprasīta tā nodrošināšana no valsts budžeta līdzekļiem, skaidrojot, vai projekta ietvaros plānotajiem pasākumiem ir sasaiste ar valsts noteiktās funkcijas nodrošināšanu attiecībā uz pasažieru pārvadājumu infrastruktūru. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka situācijā, ja projekta īstenošanai ir nepieciešams nodrošināt līdzfinansējumu no valsts budžeta, tad Ministru kabineta atļauju līdzfinansējuma nodrošināšanai jāprasa pirms projekta pieteikšanas un apstiprināšanas Eiropas komisijā (līdzīgi kā tas notiek attiecībā uz Rail Baltica projekta kārtu īstenošanu), attiecīgi lūdzam ziņojumu papildināt ar skaidrojumu, kāpēc informācija par līdzfinansējuma nodrošināšanu Ministru kabinetā tiek iesniegta pēc projekta pieteikuma iesniegšanas Eiropas Komisijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojumā skaidrot, kāpēc CEF-11 uzsaukuma ietvaros pieteiktajam VAS “Latvijas dzelzceļš” projektam EISI finansējuma likme paredzēta tikai 50% apmērā. Vēršam uzmanību, ka CEF-11 uzsaukuma ietvaros Satiksmes ministrijas pieteiktajai Rail Baltica projekta kārtai (Ministru kabineta 14.01.2025. sēdes prot. Nr.2 44.§ “Informatīvais ziņojums "Par Rail Baltica projekta Latvijas prioritārajām aktivitātēm Baltijas valstu pieteikumā Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta vienpadsmitajam projektu uzsaukumam"”), EISI finansējuma likme plānota 85% apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ievērojot to, ka  VAS "Latvijas dzelzceļš" ir uzskatāms par saimnieciskās darbības veicēju un, saskaņā ar MK sēdes protokollēmuma projekta 2.punktā norādīto, tam tiek paredzēts piešķirt publiskos līdzekļus, lūdzam Satiksmes ministriju precizēt informatīvo ziņojumu ar izvērtējumu, vai paredzētais publisko līdzekļu piešķīrums VAS "Latvijas dzelzceļš" ir/nav vērtējams komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā. Gadījumā, ja Satiksmes ministrijas ieskatā uz publisko līdzekļu piešķīrumu VAS "Latvijas dzelzceļš" komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi nav piemērojami, lūdzam tam sniegt atbilstošu pamatojumu informatīvajā ziņojumā. Skaidrojam, ka gadījumā, ja atbalsts tiek piešķirts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai, un tiks nodrošināts, ka tā ir vienlīdzīgi un bez diskriminācijas pieejama visiem potenciālajiem lietotājiem un par piekļuvi šai infrastruktūrai tiek noteikta adekvāta samaksa, atbilstoši Eiropas Komisijas Paziņojuma “Kopienas vadlīnijas valsts atbalstam dzelzceļa uzņēmumiem” (2008/C 184/07) 25. punktā noteiktajam, atbalsts nav kvalificējams ka komercdarbības atbalsts. Alternatīvi, ja VAS "Latvijas dzelzceļš" paredzētajam publiskajam finansējumam ir piemērojami komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi, lūdzam norādīt saskaņā ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu tiks nodrošināts sniegtā atbalsta saderīgums ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam MK prokollēmuma projektu papildināt ar jaunu punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
“Satiksmes ministrijai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu līdzekļu pārdalei no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" nepieciešamā līdzfinansējuma nodrošināšanai, ņemot vērā šī protokollēmuma 2. punktā noteikto maksimālo valsts budžeta finansējuma apmēru.”
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 1. un 2. punkta redakciju atbilstoši piedāvātajām redakcijām, tai skaitā protokollēmuma projekta jauno 2.punktu papildinot ar projekta nosaukumu latviešu valodā un Satiksmes ministrijas attiecīgo budžeta apakšprogrammu, kurā valsts budžeta līdzfinansējums EISI projekta īstenošanai būtu plānojams. Attiecīgi lūdzam arī precizēt ziņojumā norādīto.
Piedāvātā redakcija
“1. Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu.
2. Atļaut Satiksmes ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības valsts budžeta līdzfinansējuma nodrošināšanai ne vairāk kā 2 983 439 euro apmērā Eiropas klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūras (CINEA) Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) atbalstītā VAS "Latvijas dzelzceļš" projekta “…” (“Digital Capacity Management Implementation”) īstenošanai no 2025. līdz 2028. gadam Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammā XX.XX.XX "…." atbilstoši Eiropas Komisijas apstiprinātajam projekta pieteikumam un attiecīgi parakstītajam finansēšanas līgumam.”
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ziņojumā norādīt projekta nosaukumu “Digital Capacity Management Implementation” arī latviešu valodā, kā arī papildināt ar informāciju, vai un kad projekts ir apstiprināts Eiropas Komisijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ziņojumā aiz 1.tabulas sniegt arī informāciju par projekta izmaksām sadalījumā pa izmaksu pozīcijām. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka ziņojuma 1. tabulā, saskaitot kopā rindās “VAS “Latvijas dzelzceļš” un “RNE (CINEA)” pa gadiem norādītos līdzekļu apmērus, kopsumma sanāk 2 983 439 euro, nevis 2 983 438,50 euro, līdz ar to lūdzam pārskatīt un precizēt. Papildus, ja ar protokollēmuma projektu paredzēts, ka VAS “Latvijas dzelzceļš” līdzfinansējums nodrošināms no valsts budžeta, tad lūdzam 1.tabulā pie ailes “VAS “Latvijas dzelzceļš”” papildināt ar norādi “(valsts budžeta līdzfinansējums)”.
Piedāvātā redakcija
-