Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-3192
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija"
Atzinums iesniegts
24.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Priekšlikums
Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija (turpmāk - LIKTA) ir iepazinusies ar Valsts kancelejas precizēto Valsts pārvaldes modernizācijas plānu 2023.-2027. gadam (turpmāk – Plāns) un zemāk sniedzam savus priekšlikumus.

Latvija politikas plānošanas dokumentos ir izvirzījusi mērķi kļūt par digitāli attīstītu valsti. Latvijas Nacionālās attīstības plānā 2021.-2027.gadam teikts, ka digitālā transformācija ir produktivitātes, ekonomiskās izaugsmes, indivīda un sabiedrības labklājības atslēga. Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam noteikts, ka sakaru pārklājuma pieejamība ir kļuvusi par cilvēka pamatvajadzību. Digitalizācijas mērķi attiecas arī uz valsts pārvaldi.  Viens no Digitālās transformācijas pamatnostādņu rīcības virzieniem ir moderna un atvērta valsts pārvalde, kas cita starpā paredz valsts pārvaldes pakalpojumu digitālo transformāciju – klientorientētu procesu optimizāciju, valsts pārvaldes pakalpojumu digitālo transformāciju – daudzkanālu piegādi, pilnībā digitalizētu un datu vadītu valsts pārvaldes pamatdarbību, sabiedrības informēšanu un iesaisti, izmantojot digitālās vides iespējas. Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam uzsvērts, ka platjoslas sakari atvieglo e-pakalpojumu attīstību, nodrošinot ātrdarbīgu internetu Latvijas iedzīvotājiem, uzņēmumiem un valsts pārvaldes iestādēm.

Tādējādi politikas plānošanas dokumenti paredz katrai valsts pārvaldes iestādei kļūt digitālai un digitalizēt savus procesus. Savukārt mūsdienīgu digitālo procesu priekšnoteikums ir kvalitatīvs sakaru tīkla pārklājums.

Plānā ir uzsvērts, ka digitālā transformācija valsts pārvaldē ir kļuvusi par ikdienu. Tāpat norādīts, ka digitālajiem pakalpojumiem jāspēj apmierināt visdažādāko valsts iedzīvotāju vajadzības, jākļūst saprotamākiem, pieejamiem, lietotājiem draudzīgiem un ērtiem.

Ja nav savlaicīgi paredzētas nepieciešamās vietas un pieslēgumi sakaru tīkliem, pēc ēkas nodošanas ekspluatācijā sakaru tīkla pārklājuma nodrošināšana ir darbietilpīgāka un finansiāli dārgāka vai arī ēkā var vispār nebūt sakaru tīkla pārklājuma. Ievērojot iepriekš minēto, LIKTA izsaka priekšlikumu papildināt Plāna 5.rīcības virziena “Viedas darba vides izveide” 5.1.pasākumu “Viedas darba vides tīkla izveide visā Latvijas teritorijā” ar jaunu darbības rezultātu šādā redakcijā:
būvniecības dokumentācijā ir savlaicīgi paredzēts, ka valsts pārvaldes iestādēm, būvējot (arī pārbūvējot, atjaunojot, restaurējot) biroju ēkas, tajās tiek nodrošināts fiksētās platjoslas sakaru pārklājums un mobilās platjoslas sakaru pārklājums.
Atbilstošais rezultatīvais rādītājs: jaunbūvētās (arī pārbūvētās, atjaunotās, restaurētās) valsts pārvaldes iestāžu biroju ēkās ir nodrošināts fiksētās platjoslas sakaru pārklājums un mobilās platjoslas sakaru pārklājums. Atbildīgās un līdzatbildīgās institūcijas – jau Plānā norādītās. Izpildes termiņš: pastāvīgi, Plāna darbības laikā.

Lūdzam Valsts modernizācijas plāna sadaļas 6.4.”Atbalsta funkciju centralizācija un standartizācija” sasniedzamo rezultātu papildināt, ka, veicot valsts pārvaldes skaitļošanas infrastruktūras resursu centralizāciju un konsolidāciju, iekļaujot tos valsts pārvaldes federētajā mākonī jeb valsts datu koplietošanas platformā, tiks izstrādāti modernas un drošas IKT infrastruktūras prasību nodrošināšanai atbilstoši pakalpojumu sniedzēju kvalifikācijas, kā arī infrastruktūras prasību kritēriji, nodrošinot, ka maksimāli efektīvi tiek izmantoti gan publiskā, gan privātā sektorā pieejamie resursi.”
Piedāvātā redakcija
-