Projekta ID
21-TA-231Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 1.32. apakšpunktu, kurš šobrīd faktiski neparedz veikt izmaiņas Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 908 "Kārtība, kādā piemēro pievienotās vērtības nodokļa 0 procentu likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām, starptautiskajām organizācijām, Eiropas Savienības institūcijām un Ziemeļatlantijas līguma organizācijai (NATO), un kārtība, kādā atmaksā akcīzes nodokli par Latvijas Republikā iegādātajām akcīzes precēm un piemēro akcīzes nodokļa atbrīvojumu" (turpmāk - noteikumi Nr. 908).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu lūdzam nodrošināt, ka noteikumu projekta anotācijā ir sniegts pamatots skaidrojums par visu noteikumu projekta normu nepieciešamību un mērķi. Norādām, ka šobrīd noteikumu projekta anotācijā nav sniegts skaidrojums par noteikumu projekta 1.42, 1.43. un 1.44. apakšpunkta nepieciešamību un mērķi. Kā arī lūdzam nodrošināt, ka katrā gadījumā noteikumu projektā sniegtais skaidrojums ir sasaistīts ar tam korespondējošu konkrētu noteikumu projekta vienību vai vienībām.
Papildus lūdzam papildināt (precizēt) noteikumu projekta anotācijā sniegto informāciju par noteikumu projekta 1.3. un 1.45. apakšpunkta nepieciešamību un mērķi. Proti, no noteikumu projekta anotācijas izriet, ka ar likumu "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā", kas Saeimā pieņemts 2022.gada 10.februārī, ir precizēts PVN 0% likmes piemērošanas tvērums preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja šādi spēki piedalās kopējās aizsardzības pasākumā iekšzemē, kā arī preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti personām, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā, kurām ir diplomātiskais status, kādēļ nepieciešams ar noteikumu projektu izdarīt redakcionālus precizējumus. Saistībā ar minēto norādām, ka iepriekš minētajā likumā "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" nav atrodams regulējums par diplomātisko statusu personām, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā, kādēļ no noteikumu projekta anotācijas neizriet nepārprotami skaidrs pamatojums attiecīgas prasības izvirzīšanai.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Papildus lūdzam papildināt (precizēt) noteikumu projekta anotācijā sniegto informāciju par noteikumu projekta 1.3. un 1.45. apakšpunkta nepieciešamību un mērķi. Proti, no noteikumu projekta anotācijas izriet, ka ar likumu "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā", kas Saeimā pieņemts 2022.gada 10.februārī, ir precizēts PVN 0% likmes piemērošanas tvērums preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja šādi spēki piedalās kopējās aizsardzības pasākumā iekšzemē, kā arī preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti personām, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā, kurām ir diplomātiskais status, kādēļ nepieciešams ar noteikumu projektu izdarīt redakcionālus precizējumus. Saistībā ar minēto norādām, ka iepriekš minētajā likumā "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" nav atrodams regulējums par diplomātisko statusu personām, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā, kādēļ no noteikumu projekta anotācijas neizriet nepārprotami skaidrs pamatojums attiecīgas prasības izvirzīšanai.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No noteikumu projekta un tā anotācijas izriet, ka noteikumu projekts cita starpā izstrādāts, lai nodrošinātu 2020.gada 21.decembrī parakstītā Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līguma saistību izpildi. Saistībā ar minēto lūdzam saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktu noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā sniegt izvērstu informāciju par ar noteikumu projektu izpildītajām saistībām, kas izriet no minētā mītnes līguma, norādot attiecīgajā starptautiskajā dokumentā noteiktās saistības, kā arī šo saistību būtību un konkrētus veicamos pasākumus vai uzdevumus, kas nepieciešami šo saistību izpildei, kā arī paredzēto saistību īstenošanai nepieciešamos pasākumus vai uzdevumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta redakcijā izteiktajā noteikumu Nr. 908 54.2., 55.1.1., 63.3. apakšpunktā, kas ir sasaistīts ar noteikumu Nr. 908 53.6. un 53.61 apakšpunktu, paredzēts izņēmums attiecībā uz personām, kuras ierodas Latvijas Republikā uz kopējo aizsardzības pasākumu no valsts, kurā nevar tikt noformēts sertifikāts. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu projektā ietvertajam noteikumu Nr. 908 53.6.1 apakšpunktam attiecīgais apakšpunkts attiecas uz citu Eiropas Savienības dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, tai skaitā pavadošo civilo personālu, ja šādi spēki piedalās aizsardzības pasākumā iekšzemē, kas tiek veikts, lai īstenotu Eiropas Savienības darbību saskaņā ar kopējo drošības un aizsardzības politiku (kas atbilst 2022. gada 10. februāra grozījumiem Pievienotās vērtības nodokļa likumā). Attiecīgi secināms, ka 53.6.1 apakšpunktā minēto personu ierašanās mērķis Latvijas Republikā atšķiras no 53.6. apakšpunktā minēto personu ierašanās mērķa (t.i., aizsardzības pasākums iekšzemē, nevis kopējais aizsardzības pasākums), bet 54.2., 55.1.1., 63.3. apakšpunkts paredz norādi tikai uz vienu no abiem minētajiem mērķiem. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt 54.2., 55.1.1., 63.3. apakšpunktu, piemēram, papildinot minētās vienības ar alternatīvu mērķi, kādēļ personas ierodas Latvijas Republikā, vai lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā, kādēļ tas nav nepieciešams. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un precizēt arī noteikumu projekta redakcijā izteikto noteikumu Nr. 908 7.9., 24.2. apakšpunktu un 2. pielikumu. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 1.34. apakšpunktā ietvertais noteikumu Nr. 908 62.4. apakšpunkts paredz, ka Ārlietu ministrija apstiprina sertifikātu, ko noformē šo noteikumu 53.12. apakšpunktā minētās personas preču iegādei un pakalpojumu saņemšanai citā Eiropas Savienības dalībvalstī. Saistībā ar minēto norādām, ka atbilstoši noteikumu Nr. 908 55.1. apakšpunktam pievienotās vērtības nodokļa 0 procentu likmi, pamatojoties uz Latvijas Republikas kompetentās iestādes apstiprinātu sertifikātu, piemēro cita starpā sertifikātā norādītajām preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti iekšzemē. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un salāgot noteikumu projektā ietverto regulējumu attiecībā uz gadījumiem, kādos piemēro pievienotās vērtības nodokļa 0 procentu likmi, pamatojoties uz Latvijas Republikas kompetentās iestādes apstiprinātu sertifikātu, vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto neatbilstību noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 1.43. apakšpunktu, ņemot vērā, ka minētajā vienībā ietvertais regulējums pēc būtības paredz piemērot tiesisko regulējumu, kurš atbilstoši noteikumu projekta 1.42. apakšpunktam stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā, t..i., tā piemērošanas brīdī vēl nebūs stājies spēkā. Uzsveram, ka nav pieļaujams piemērot spēkā vēl nestājušos tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 1.44. apakšpunkts paredz vairāku noteikumu Nr. 908 vienību piemērošanu sākot ar 2021. gada 1. janvāri. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta vienības nav iespējams piemērot datumā pirms to spēkā stāšanās dienas, kā arī nav pieļaujams, ka vienām un tām pašām noteikumu projekta vienībām (noteikumu Nr. 908 72., 74. un 77. punkts) tiek paredzēts atšķirīgs spēkā stāšanās datums. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.44. apakšpunktu, cita starpā nepieciešamības gadījumā paredzot vairāku grozījumu un noteikumu Nr. 908 vienību attiecināšanu uz noteiktām tiesiskajām attiecībām. Kā arī lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 1.44. apakšpunkta nepieciešamību un mērķi, ievērojot noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunkta prasības. Norādām, ka Latvijas tiesību sistēmā pamatā nav piemērojamas tiesību normas ar atpakaļejošu spēku. Skaidrojam, ka atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtajai daļai normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektam nav spēkā stāšanās noteikuma, lūdzam noteikumu projekta numerāciju strukturēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 110.2. apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām Ministru kabineta noteikumu nosaukumam jābūt īsam un precīzi jāatspoguļo noteikumu saturs. Noteikumu nosaukums jāveido atbilstoši likumā noteiktajam pilnvarojumam, tomēr pilnvarojums nav jāpārraksta noteikumu nosaukumā. Ja likumā pilnvarojums ir izteikts gari, tad, veidojot noteikumu nosaukumu, jāmeklē īss, bet precīzs pilnvarojuma atspoguļojums noteikumu nosaukumā. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu Nr. 908 nosaukumu, piemēram, izvairoties no visu institūciju uzskaites, kam sniegtas preču piegādes un pakalpojumi, bet norādot uz piemērveida uzskaitījumu (piemēram, diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām, starptautiskajām organizācijām) un citām institūcijām. Norādām, ka lakonisks projekta nosaukums būs viegli iegaumējams, uz projektu būs ērti atsaukties un projekta būtība būs viegli uztverama jau pēc tā nosaukuma.
Papildus aicinām vārdu “kārtība” noteikumu Nr. 908 nosaukumā rakstīt kā nosaukuma pēdējo vārdu.
Papildus aicinām vārdu “kārtība” noteikumu Nr. 908 nosaukumā rakstīt kā nosaukuma pēdējo vārdu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atsauce uz noteikumu Nr. 908 24. punktu ietver sevī arī atsauci uz 24.1. apakšpunktu (konkrētajā gadījumā 24. punktā ietvertas vairākas atsauces uz 7.8.1 apakšpunktu), lūdzam noteikumu projekta 1.42. apakšpunktā nenorādīt uz 24.1. apakšpunktu līdztekus 24. punktam, jo tā ir liekvārdība.
Piedāvātā redakcija
-
