Atzinums

Projekta ID
22-TA-641
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
06.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
Iebildums
Aicinām aizpildīt TAP anotācijas sadaļu "8.horizontālās ietekmes" atbilstoši TAP anotācijas vadlīnijām[1] , anotācijas sadaļā 8.1. “Projekta tiesiskā regulējuma ietekme” sniedzot informāciju par TAP ietekmi uz horizontālajiem aspektiem, tostarp, sociālo ietekmi, ietekmi uz dzimumu līdztiesību,  personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, cilvēktiesībām (8.1.8., 8.1.9.,8.1.10.,8.1.12., 8.2. sadaļas). 

Saskaņā ar  regulu [2]  ANM plāna pasākuma īstenošanā ir jāņem vērā un jāveicina dzimumu līdztiesība, vienlīdzīgas iespējas visiem un minēto mērķu integrēšana pasākumu ieviešanā. Aicinām sniegt informāciju, kā   2.2.1.1.i. pasākums veicinās dzimumu līdztiesību un vienlīdzīgas iespējas visiem un nodrošinās šo principu integrāciju, saskaņā ar Eiropas sociālo tiesību pīlāra 2. un 3. principu, kā arī ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķu 5. mērķi un nacionālo dzimumu līdztiesības plānu [3].

Aicinām arī skaidrot, kā  2.2.1.1.i.  pasākuma īstenošanā tiks nodrošināta dzimumu līdztiesība un vienlīdzīgas iespējas, nodrošinot tiesības uz vienlīdzīgu attieksmi un iespējām:
1) attiecībā uz nodarbinātību (piemēram, vienlīdzīga darba samaksa projekta īstenošanā iesaistītajām sievietēm un vīriešiem, darba un privātās dzīves saskaņošanas iespējas, dažādības principa integrēšana izvēloties projekta īstenotāju),
2) attiecībā uz apmācībām unizglītību (piemēram, apmācības par digitālo produktu un pakalpojumu piekļustamību; apmācības, kas tiks īstenotas piekļustamās telpās un formātos; apmācības, kurās īpaši tiks iesasistītas personas 60+, sievietes; personām ar invaliditāti apmācību procesā tiks nodrošinātas peilāgotas tehnoloģijas u.c.);
3) attiecībā uz piekļuvi precēm un pakalpojumiem, kas pieejami sabiedrībai, neatkarīgi no dzimuma, rases vai etniskās izcelsmes, reliģijas vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai seksuālās piederības (Eiropas sociālo tiesību pīlāra 3. princips), produkta dizaina izstrādē, testēšanā jāņem vērā dažādu sabiedrības grupu vajadzības (piekļūstamība, uztveramība), programmēšanā un mākslīgā intelekta risinājumos jāizslēdz diskriminējošus vai uz aizspriedumiem un stereotipiem balstītus  algoritmus u.c.;
4) attiecībā uz informatīvajiem un publicitātes pasākumiem būtu jāņem vērā dažādu sabiedrības grupu intereses un vajadzības, kā arī informācijas piekļūstamību ar vairākiem sensoriem kanāliem (redze, tauste, dzirde).

Dzimumu līdztiesības un vienlīdzīgu iespēju principu integrēšanai 2.2.1.1.i. pasākuma saturā, kā arī anotācijas sagatavošanai aicinām izmantot Labklājības ministrijas sagatavotās vadlīnijas [4] un Finanšu ministrijas sagatavotās Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu (skat.14.punktu) [5].

[1] Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai (https://tai.mk.gov.lv/anotacija)
[2] [1]EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2021/241, (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021R0241&from=EN)
[3]Plāns sieviešu un vīriešu vienlīdzīgu tiesību un iespēju veicināšanai 2021.-2023. gadam (https://likumi.lv/ta/id/325509-par-planu-sieviesu-un-viriesu-vienlidzigu-tiesibu-un-iespeju-veicinasanai-20212023-gadam)
[4] Vadlīnijas horizontālā principa atspoguļošanai Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā (2021-2027Vadlīnijas horizontālā principa atspoguļošanai Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā (2021-2027) (šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/media/19067/download ).
[5] https://www.esfondi.lv/normativie-akti-1
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt uzskaitīto atbalstāmo darbību klāstu ar darbību - "konsultācijas un apmācības par digitālo produktu un pakalpojumu piekļūstamības nodrošināšanu publiskajā un komercdarbības jomā". Darbība ir īstenojama kontekstā ar EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2019/882 (2019. gada 17. aprīlis) par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām, kuras mērķis ir uzlabot piekļūstamu produktu un pakalpojumu pieejamība iekšējā tirgū un uzlabota attiecīgās informācijas piekļūstamība. Tiek prognozēts, ka piekļūstamu produktu un pakalpojumu pieprasījums ievērojami pieaugs, ņemot vērā, ka pieaug tādu personu skaits, kuriem ir invaliditāte. Vide, kurā produkti un pakalpojumi ir piekļūstamāki, veido iekļaujošāku sabiedrību un personām ar invaliditāti atvieglo iespējas dzīvot neatkarīgi. 
Piedāvātā redakcija
"...konsultācijas un apmācības par digitālo produktu un pakalpojumu piekļūstamības nodrošināšanu". 
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām lietot visā TAP tekstā termina "pieejamība" vietā "piekļūstamība, kā tas  izriet no direktīvas "EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2019/882 (2019. gada 17. aprīlis) par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām". 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
skat.priekšlikumu par apmācībām un konsultācijām  pie 25.4. punkta. 
Piedāvātā redakcija
-