Atzinums

Projekta ID
21-TA-871
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekts "Satiksmes un rūpniecisko objektu vides trokšņa pārvaldība" (turpmāk – projekts) tiks izdots saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 18.1 panta trešās daļas 1. punktu, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka trokšņa rādītājus, to piemērošanas kārtību un novērtēšanas metodes. Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts paredz, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Projekta izziņā ir norādīts, ka sagatavotajā likumprojektā "Grozījumi Vides aizsardzības likumā" (21-TA-593) ir precizēts deleģējums Ministru kabinetam noteikt prasības satiksmes un rūpniecisko objektu vides trokšņa pārvaldībai. Vēršam uzmanību uz to, ka projekts tiks izdots tikai uz likuma "Par piesārņojumu" 18.1 panta trešās daļas 1. punkta pamata, nevis uz kādu no Vides aizsardzības likumā Ministru kabinetam dotajiem pilnvarojumiem. Ņemot vērā minēto, lūdzam projekta 1. punktu noformulēt atbilstoši likuma "Par piesārņojumu" 18.1 panta trešās daļas 1. punktā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam un, ja nepieciešams, paredzēt, ka projekts tiek izdots arī uz attiecīgās Vides aizsardzības likuma normas pamata.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
No projekta izriet, ka tas attiecināms uz satiksmes infrastruktūras objektu radītu troksni un rūpniecisko objektu radītu troksni. Projekta 3. punkts uzskaita, uz ko nav attiecināms projekts. Vēršam uzmanību uz to, ka, ja nepieciešams, projektā var tikt noteikts, uz kādu satiksmes infrastruktūras objektu un rūpniecisko objektu radītu troksni nav attiecināms projekts. Vienlaikus projektā nav nepieciešams noteikt, ka uz citu objektu radītu troksni projekts nav attiecināms. Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt projekta 3. punktu un svītrot no tā atsauces uz to objektu, kas nav satiksmes infrastruktūras objekts vai rūpnieciskais objekts, radītu troksni.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 4. punktā ir noteikts, kādos vides trokšņa robežlielumos un vides trokšņa mērķlielumos iedala vides kvalitātes normatīvus. Savukārt projekta pielikumā ir noteikti vides trokšņa robežlielumi. Projekts tiks izdots saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 18.1 panta trešās daļas 1. punktu, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka trokšņa rādītājus. Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ir ietverta vispārīga frāze, ka projekts nosaka vides kvalitātes normatīvus vides trokšņa jomā – vides trokšņa robežlielumus un vides trokšņa mērķlielumus. Vēršam uzmanību uz to, ka no Ministru kabinetam dotā pilnvarojuma izriet, ka Ministru kabinets nosaka trokšņa rādītājus, savukārt no projekta 4. punktā, projekta pielikumā un anotācijā minētā nav skaidrs, vai vides trokšņa robežlielumi un mērķlielumi ir trokšņa rādītāji, kurus ir pilnvarots noteikt Ministru kabinets. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 4. punktu un projekta pielikumu vai papildināt anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu.
Vienlaikus norādām, ka projekta pielikumā ir noteikti tikai vides trokšņa robežlielumi. Savukārt no projekta 4.2. apakšpunktā ietvertā secināms, ka vides trokšņa mērķlielumi sakrīt ar vides trokšņa robežlielumiem, jo robežlielums, vienkāršotiem vārdiem sakot, ir pieļaujamais trokšņa skaļums, savukārt mērķlielums ir trokšņa skaļums, līdz kuram ir jāsamazina apkārtējais troksnis, ja troksnis pārsniegs projektā noteikto robežlielumu, proti, jāsamazina līdz pieļaujamajam trokšņa skaļumam (robežlielumam). Taču mērķlielums ir tāds pats kā robežlielums, jo troksnis nevar būt skaļāks par robežlielumu. Tādējādi nav saprotama projekta 4.2. apakšpunktā ietvertā regulējuma nepieciešamība, kā arī vides trokšņa mērķlieluma izdalīšana. No projekta 4.2. apakšpunktā ietvertā regulējuma izriet, ka tas ir pārejas noteikums, jo paredz pārejas regulējumu un tam nav pastāvīga rakstura. Proti, objektiem, kam līdz projekta spēkā stāšanās brīdim bija noteikts augstāks pieļaujamais trokšņa skaļums, pēc projekta spēkā stāšanās ir jāveic noteiktas darbības, lai tā radītais troksnis samazinātos līdz projekta pielikumā noteiktajam robežlielumam. Projekta 4.2. apakšpunktā ir minēts, ka attiecīgais robežlielums jāsasniedz noteiktā termiņā, taču projektā nav noteikts, kādā termiņā. Ņemot vērā minēto, lūdzam projekta 4.2. apakšpunktā ietverto regulējumu paredzēt kā pārejas noteikumu, attiecīgi precizējot projektu, vai skaidrot tā nepieciešamību, kā arī noteikt, kādā termiņā ir jāsasniedz robežlielums, ja pēc projekta spēkā stāšanās objekts rada lielāku troksni, vai arī norādīt, kur ir/tiks noteikts termiņš, kādā robežlielums sasniedzams.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
No projekta izriet, ka tā regulējums attiecināms uz satiksmes infrastruktūras objektu radītu troksni un rūpniecisko objektu radītu troksni. Lūdzam skaidrot, vai autosporta un motosporta bāzes ir satiksmes infrastruktūras objekts vai rūpnieciskais objekts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likuma 5. panta otrās daļas otrais teikums paredz, ka publisku sporta pasākumu rīkošanai autosportā, motosportā un ūdens motosportā neatkarīgi no to norises vietas ir nepieciešama atļauja publisku pasākumu rīkošanai, izņemot gadījumu, kad publisku sporta pasākumu rīko valsts vai pašvaldības iestāde. Tādējādi informācija par sacensībām tiks iesniegta pašvaldībā, iesniedzot iesniegumu publiska pasākuma organizēšanai, saskaņā ar Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likumā noteikto. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot projekta 11. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta pielikumā ir noteikti vides trokšņa robežlielumi dažādās apbūves teritorijās un teritorijās ar īpašiem noteikumiem. Savukārt projekts ir vērsts uz satiksmes infrastruktūras objektu un rūpniecisko objektu radīto vides troksni. Anotācijā nav skaidrots projekta pielikumā ietvertais regulējums. Ņemot vērā minēto, nav saprotams, vai projekta pielikumā ietvertie vides trokšņa robežlielumi ir tas trokšņa skaļums, kāds ir pieļaujams attiecīgajās teritorijās, ja to rada satiksmes infrastruktūras objekti un rūpnieciskie objekti. Tādējādi lūdzam anotācijā skaidrot projekta pielikumā noteiktā regulējuma piemērošanu un attiecināmību uz satiksmes infrastruktūras objektu un rūpniecisko objektu radīto troksni.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā ir norādīts, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra protokollēmumā Nr. 18 38. § noteikto par vides trokšņa regulējuma aktualizāciju šobrīd tiek sagatavoti noteikumu projekti par vides trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plānu izstrādi ("Vides trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plānu vides trokšņa pārvaldībai izstrādes noteikumi" (21-TA-849)), satiksmes un rūpniecisko avotu radītā trokšņa pārvaldībai (projekts (21-TA-871)) un trokšņa novērtēšanai telpās ("Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 312 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 016-15 "Būvakustika"" (21-TA-886)). Minētie noteikumu projekti tiks virzīti vienotā pakotnē un aizstās šobrīd spēkā esošos Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumus Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība". Anotācijas 1.2. apakšsadaļā ir norādīts, ka projekts stāsies spēkā vispārējā kārtībā. Projektā nav paredzēts noteikts projekta spēkā stāšanās termiņš. Vēršam uzmanību uz to, ka uzskaitīto Ministru kabineta noteikumu projektu izskatīšana Ministru kabinetā vienlaicīgi nenodrošina to vienlaicīgu spēkā stāšanos. Ja trīs Ministru kabineta noteikumu projekti aizstās vienus Ministru kabineta noteikumus, šiem trīs Ministru kabineta noteikumu projektiem jāstājas spēkā vienlaicīgi. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību projektu papildināt ar spēkā stāšanās noteikumu un, ja nepieciešams, papildināt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Normatīvā akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija) ir normatīvā akta projektu paskaidrojošs dokuments, kurā tiek konstatētas risināmās problēmas un skaidrots normatīvā akta projektā ietvertais regulējums (konstatēto problēmu risinājums). Tā mērķis ir palīdzēt attiecīgā normatīvā akta piemērotājam, kā arī sabiedrības grupai, uz kuru tas attiecās. Anotācijas 1.3. apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" ir citēts projekta 1. punktā noteiktais regulējums, taču sīkāk nav skaidrota projektā ietvertā regulējuma būtība, kā arī kāpēc izvēlēts tieši šāds regulējums. Vēršam uzmanību uz to, ka projektā ietvertā regulējuma skaidrojumam jābūt ietvertam aktuālajā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā), lai projekta piemērotājam vai personai, uz kuru tas attiecas, nav jāmeklē spēku zaudējušu Ministru kabineta noteikumu sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija). Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotācijas 1.3. apakšsadaļas risinājuma aprakstu ar projektā ietvertā regulējuma skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā ir norādīts, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra protokollēmumā Nr. 18 38. § noteikto par vides trokšņa regulējuma aktualizāciju šobrīd tiek sagatavoti noteikumu projekti par vides trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plānu izstrādi ("Vides trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plānu vides trokšņa pārvaldībai izstrādes noteikumi" (21-TA-849)), satiksmes un rūpniecisko avotu radītā trokšņa pārvaldībai (projekts (21-TA-871)) un trokšņa novērtēšanai telpās ("Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 312 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 016-15 "Būvakustika"" (21-TA-886)). Minētie noteikumu projekti tiks virzīti vienotā pakotnē un aizstās šobrīd spēkā esošos Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumus Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība" (skat. noteikumu projekta 21-TA-849 49. punktu). Anotācijas 4. sadaļā ir norādāma informācija par saistītajiem normatīvo aktu projektiem, taču anotācijā nav norādīta minētā informācija par trīs noteikumu projektu saistību. Lūdzam attiecīgi papildināt anotācijas 4. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-