Projekta ID
25-TA-214Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Apzināmies, ka līdzīgs tiesiskais regulējums pašlaik jau ir ietverts Ministru kabineta 2019. gada 8. janvāra noteikumu Nr. 9 "Lauksaimniecības, zivsaimniecības un lauku attīstības garantiju programmas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 9) 20.1 punktā, tomēr lūdzam izvērtēt un anotācijā pamatot projekta 2. punktā jaunā redakcijā izteiktā noteikumu Nr. 9 20. punktā ietverto tiesisko regulējumu, tostarp tā pieļaujamību un atbilstību likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam. Lūdzam arī skaidrot attiecīgā maksājuma tiesisko dabu, kā arī to, kādēļ paredzēts, ka vienreizējās garantijas maksas likmes nosaka un attiecīgi savā tīmekļvietnē publicē akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum", nevis tās tiek ietvertas ārējā normatīvajā aktā (šajos noteikumos), ievērojot privātpersonu pamattiesības zināt savas tiesības. Vēršam uzmanību, ka Latvijas Republikas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2024. gada 15. novembra lēmumā Nr. SKA-839/2024 norādīts, ka valsts atbalsta piešķiršana, pat, ja tā ietvaros tiek vērtēta pretendenta atbilstība privāttiesībām raksturīgiem kritērijiem, ir publiski tiesisks process. Savukārt Administratīvā procesa likuma 18. panta pirmā daļa paredz, ka administratīvais process iestādē privātpersonai ir bez maksas, ja likumā nav noteikts citādi.
Papildus lūdzam projektā konkretizēt vai anotācijā skaidrot, kas ir kredīta kvalitāte un nodrošinājuma līmenis un kā to paredzēts novērtēt. Aicinām arī izvērtēt iespēju precizēt normu. Proti, no noteikumu Nr. 9 20. punkta pirmā teikuma izriet, ka otrais un trešais teikums piemērojams tikai gadījumos, kad garantiju piešķir vai pagarina šo noteikumu 6.11. apakšpunktā minēto finanšu pakalpojumu finansēšanai, ja garantiju nepiešķir saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulu (ES) Nr. 1305/2013 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1698/2005 (proti, ja garantiju piešķir saskaņā ar minēto regulu, vienreizējas garantijas maksas likme jau ir noteikta pirmajā teikumā - 0,25 procenti no garantijas summas). Attiecīgi aicinām izvērtēt iespēju skaidrības labad precizēt normu vai ietvert attiecīgu skaidrojumu anotācijā.
Papildus lūdzam projektā konkretizēt vai anotācijā skaidrot, kas ir kredīta kvalitāte un nodrošinājuma līmenis un kā to paredzēts novērtēt. Aicinām arī izvērtēt iespēju precizēt normu. Proti, no noteikumu Nr. 9 20. punkta pirmā teikuma izriet, ka otrais un trešais teikums piemērojams tikai gadījumos, kad garantiju piešķir vai pagarina šo noteikumu 6.11. apakšpunktā minēto finanšu pakalpojumu finansēšanai, ja garantiju nepiešķir saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulu (ES) Nr. 1305/2013 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1698/2005 (proti, ja garantiju piešķir saskaņā ar minēto regulu, vienreizējas garantijas maksas likme jau ir noteikta pirmajā teikumā - 0,25 procenti no garantijas summas). Attiecīgi aicinām izvērtēt iespēju skaidrības labad precizēt normu vai ietvert attiecīgu skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
